اسرائیل قائل به اجرای قوانین سازمان ملل نیست

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت با توجه به رفتار اسرائیل در نقض تعهدات و قوانین سازمان ملل، بعید است تل‌آویو درخواست دبیرکل سازمان ملل برای دور کردن آتش جنگ از نیروهای این سازمان را در جنوب لبنان بپذیرد.
کد خبر: ۱۲۶۵۴۵۹
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰ 14 October 2024
|
413 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار خارج کردن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) شد.

نتانیاهو مدعی شد که «امتناع از خارج کردن نیروهای یونیفل از جنوب لبنان به معنای گروگان قرار دادن آن‌ها در دست حزب‌الله و به خطر انداختن جان آن‌ها و جان سربازان ماست».

این درحالی است که اخیرا تعدادی از نیروهای یونیفل در حملات رژیم صهیونیستی به لبنان زخمی شدند.

سخنگوی یونیفل در واکنش به این موضوع با اشاره به درخواست ارتش رژیم صهیونیستی برای خارج شدن از پایگاه‌های خود در جنوب لبنان، اعلام کرد: هیچ طرفی نمی‌تواند به تنهایی راجع به سرنوشت مأموریت نیروهای یونیفل در این منطقه تصمیم‌گیری کند. نیروهای یونیفل به مأموریتی که شورای امنیت به درخواست دولت لبنان به آن‌ها محول کرده، ادامه می‌دهند؛ بنابراین مأموریت یونیفل در جنوب لبنان تصمیمی مشترک است و هیچ دولت یا طرفی نمی‌تواند به تنهایی در مورد این مأموریت تصمیم‌گیری کند.

نیروی موقت سازمان ملل در لبنان، یونیفیل (UNIFIL)، گروهی از نظامیان حافظ صلح سازمان ملل هستند که بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه‌های ۴۲۵ و ۴۲۶ که در مارس ۱۹۷۸ به تصویب رسید به این منطقه اعزام شده‌اند تا عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان را تأیید کرده، صلح و آشتی را به منطقه بازگردانند و به دولت لبنان کمک کند تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

آمریکا بعید است علیه اسرائیل اقدامی انجام دهد

«یوسف مولایی» درباره هدف قرار گرفتن نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان و درخواست رژیم صهیونیستی برای خارج شدن این نیروها از این منطقه اظهار کرد: سازمان ملل و نیز کشورهایی که نیروهایشان تحت اختیار سازمان ملل در یونیفل فعالیت می‌کنند می‌توانند در رابطه با اقدامات اسرائیل، جداگانه به شورای امنیت شکایت و طرح دعوا کنند. 

وی ادامه داد: سازمان ملل و کشورهای جهان در برابر اقدامات و رفتارهای خارج از حیطه قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل مماشات دارند و صرفا بر فشار دیپلماتیک و سیاسی تمرکز دارند و با وجود چندین قطعنامه برای برقراری آتش‌بس، اما این قطعنامه‌ها اجرایی نشده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت که آمریکا مانع از تصویب و قطعنامه‌های تنبیهی علیه اسرائیل در شورای امنیت است و تا وقتی این رژیم حمایت آمریکا را دارد، از طریق سازمان ملل نمی‌توان اقدامی علیه اسرائیل انجام داد. الان کار به جایی کشیده است که حتی نیروهای این سازمان و نیز نیروهای امدادی آن جانشان از حملات این رژیم در خطر است. تنها آمریکاست که می‌تواند مانع از اقدامات این رژیم شود که آن هم بعید است دست به چنین کاری بزند.

در پی تحولات اخیر، دستکم ۴۰ کشور که در نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان مشارکت دارند، حمایت کامل خود از این نیروها را اعلام کردند و فرانسه و ایتالیا هم سفیران رژیم صهیونیستی در پاریس و رم را برای اعتراض به حملات نظامیان این رژیم به نیروهای یونیفل احضار کردند.


حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

اسرائیل قائل به اجرای هیچ یک از قوانین سازمان ملل نیست

مولایی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی موظف است قوانین و مقررات بین المللی را اجرا کند به ویژه مانع از کار نیروهای سازمان ملل یا انجام اقداماتی که موجب به خطر افتادن جان این نیروهاست نشود. اما این رژیم قائل به اجرای هیچ یک از قوانین سازمان ملل نیست از این رو بعید است جان نیروهای سازمان ملل هم برایش مهم باشد. افکار عمومی جهان تحت تاثیر کشتار در غزه و لبنان است اما باز هم برای جلوگیری از اقدامات اسرائیل این میزان فشار کافی نیست. اسرائیل در حال نقض قوانین بین‌المللی به طور فاحش و روشن است اما کشورهای عضو به خاطر حق وتو آمریکا نمی‌توانند مانع از آن شوند.

وی در پاسخ به اینکه سازمان ملل ممکن است نسبت به خارج کردن نیروهایش از جنوب لبنان برای تامین امنیت جانی آن‌ها اقدام کند؟، اظهاز کرد: با توجه به مواضع و رفتار اسرائیل در یک سال گذشته، سازمان ملل چاره‌ای جز اینکه نیروهایش را از جنوب لبنان خارج کند ندارد. متاسفانه اسرائیل در حال نقض تعهداتش برای حفاظت از جان نیروهای سازمان ملل است. از این رو معتقدم سازمان ملل ممکن است تن به عقب‌نشینی دهد، مگر اینکه اجماع بین‌المللی علیه اسرائیل و مورد هدف قرار دادن نیروهای سازمان ملل شکل گیرد.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟