عراقچی پاسخ می‌دهد؛

حضور در بریکس چه دستاوردهایی برای ایران دارد؟

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به برنامه فشرده رئیس‌جمهور برای ملاقات با سران کشور‌های بریکس در خصوص مزایای عضویت در این سازمان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۶۹
|
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲ 24 October 2024
|
451 بازدید
حضور در بریکس چه  رهاوردی برای ایران دارد؟
وزیر امور خارجه ضمن اشاره به برنامه فشرده رئیس‌جمهور برای ملاقات با سران کشورهای بریکس در خصوص مزایای عضویت در این سازمان را تشریح کرد.
به گزارش «تابناک»، عباس عراقچی شامگاه چهارشنبه دوم آبان ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران رسانه‌های ایرانی مقیم روسیه در کازان به انتشار بیانیه پایانی شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در ۱۳۴ بند اشاره کرد و گفت:‌ در این بیانیه، حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه محکوم شده است.
وی یادآور شد: در این بیانیه همچنین حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان محکوم و بر توقف این حملات تأکید شده است.
وزیر امور خارجه همچنین گفت:‌در این بیانیه، عبارات محکمی دارد که بر اساس آن، هر کشوری که به گروه بریکس – چه در قالب عضو و چه در قالب شریک – می‌پیوندد، نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را بپذیرد و این موضوع نشان‌دهنده اشتراک نظر ۹ عضو بریکس در این سطح در قبال اقدامات یکجانبه است.
ارزیابی نتایج ملاقات‌های دوجانبه رئیس‌جمهور: بسیار خوب بود
عراقچی شامگاه چهارشنبه در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: اجلاس سران بریکس در این دوره از نظر اهمیت جلسات و ملاقات‌های دوجانبه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی داشت، به گونه‌ای که دیروز و امروز و فردا یکی از مقاطع مهم در سیاست خارجی است.
وی با اشاره به اینکه دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور از بدو ورود به کازان تاکنون با رؤسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی،‌ مصر، نخست‌وزیران هند و اتیوپی و رئیس دولت امارات به عنوان کشورهای عضو اصلی بریکس دیدارهای جداگانه‌ای داشته است، گفت:‌ این ملاقات‌های دوجانبه بسیار خوب بود.
وزیر امور خارجه گفت:‌ در این ملاقات‌ها مسائل دوجانبه با هر یک از کشورها مرور شد؛‌ جمهوری اسلامی ایران با این کشورها طرح‌های دوجانبه مهمی در دستور کار دارد.
وی افزود:‌ در ملاقات‌های دکتر پزشکیان با سران این کشورها بر گسترش روابط، توسعه تجارت،‌استفاده از شیوه‌های نوین در تجارت و کنار گذاشتن تحریم‌ها گفت‌وگو شد.
عراقچی همچنین یادآور شد:‌ در این ملاقات‌ها، مسائل منطقه بررسی و بر لزوم کاهش تنش در منطقه و توقف جنایات رژیم صهونیستی و لزوم رسیدگی به وضع آوارگان و حمایت از آفریقای جنوبی برای ادامه مسیر شکایت از اسرائیل در دیوان عدالت بین‌المللی به خاطر نسل‌کشی در غزه تأکید شد.
وی تصریح کرد: امروز در دیدارهایی که با سران کشورهای عضو گروه بریکس داشتیم،‌ آنها با استقبال از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس، اظهار می‌کردند که عضویت ایران باعث قدرتمندتر شدن بریکس شده است.
چشم‌انداز بریکس
وزیر امور خارجه همچنین درباره اهمیت و چشم‌انداز حرکت بریکس گفت: بریکس در حال تبدیل به یک بلوک جدید قدرت در عرصه بین‌المللی، متشکل از کشورهایی است که مخالف یکجانبه‌گرایی هستند و به دنبال نظام جهانی عادلانه‌تر مبتنی بر چندجانبه‌گرایی بدون انحصارگرایی نهادهای غربی هستند.
وی خاطرنشان کرد:‌ مجموعه کشورهای بریکس، این نهاد را با این هدف تشکیل داده‌اند که نظام‌های موجود را عمدتا در عرصه‌های اقتصادی و بعد در عرصه‌های سیاسی اصلاح کنند و انحصارگرایی که کشورهای غربی ایجاد کرده‌اند به خصوص در سیستم‌های مالی بین‌المللی را بشکنند.
عراقچی گفت: کشورهای بریکس به دنبال آن هستند که با همراهی کشورهای غیرغربی و به اصطلاح، کشورهای جنوب جهانی، صدای خود را در مناسبات و نظامات بین‌المللی داشته‌ باشند و این نظامات را از یکجانبه‌گرایی محض آمریکا و دیگر کشورهای غربی خارج کنند.
وی خاطرنشان کرد:‌ این همان هدفی است که پنج کشور اولیه شکل‌دهنده گروه بریکس را گردهم آورد و آنها بعد، تصمیم به گسترش این گروه و پیوستن چهار کشور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران گرفتند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات