طرح پیشنهادی زلنسکی برای آغاز صلح با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که توقف حملات هوایی روسیه به تاسیسات انرژی و کشتی‌های باری اوکراین می‌تواند راه را برای آغاز مذاکره با مسکو با هدف پایان دادن به جنگ میان دو کشور هموار کند.
کد خبر: ۱۲۶۷۷۸۳
|
۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵ 25 October 2024
|
1945 بازدید

طرح پیشنهادی زلنسکی برای آغاز صلح با روسیه

رئیس جمهور اوکراین با طرح پیشنهادی به عنوان «امنیت انرژی»، از این طرح به عنوان آغازی برای پایان دادن به جنگ میان روسیه و اوکراین یاد کرد و گفت: اگر مسکو به زیرساخت‌های انرژی ما حمله نکند، ما هم به زیرساخت‌های انرژی آنها حمله نخواهیم کرد و این می‌تواند تحولی اساسی در جنگ و شروعی برای انجام مذاکره درباره پایان دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین باشد.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛ وی همچنین به حملات روسیه به کشتی‌های تجاری اوکراین در دریای سیاه اشاره کرد و افزود: پایان دادن حملات مسکو به کشتی‌های تجاری ما در دریای سیاه نیز می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای شروع مذاکره برای پایان دادن به جنگ تلقی شود.

زلنسکی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳)، تاکید کرد: با این حال من فکر می‌کنم تمایل روسیه به آغاز مذاکره با اوکراین برای دستیابی به صلح بیش از هر چیز به نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بستگی دارد.

به نوشته تارنمای خبری دیلی رپ، رئیس جمهور اوکراین در حالی این شروط را برای پایان جنگ با روسیه مطرح می‌کند که ارتش این کشور در ماه‌های اخیر متحمل چندین شکست در مقابل ارتش روسیه شده است و روس‌ها همچنین در حال بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه کورسک در خاک روسیه هستند.

«موسسه امریکن اینترپرایز» در تحلیلی با اشاره به ناکامی‌های اخیر غرب در جنگ اوکراین، ناامیدانه عنوان داشت که «دونالد ترامپ»، «کامالا هریس» و «ولودیمیر زلنسکی» برنامه عملی برای پایان واقعی جنگ ندارند.

این اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود آورده است که جنگ اوکراین برای غرب به خوبی پیش نمی‌رود و اوکراین به آرامی در جبهه شرقی شکست می‌خورد. اوکراین با کمبود نیروی انسانی و مهمات دست و پنجه نرم می‌کند. یک حمله تابستانی علیه روسیه تاحدودی خبرساز شد اما تغییر عمده‌ای در روند کلی جنگ ایجاد نکرد.

از سوی دیگر «طرح پیروزی» زلنسکی هم که شامل درخواست برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌شود، با حمایت چندانی از سوی ایالات متحده روبرو نشده است.

طبق این گزارش، با تیره‌تر شدن چشم‌انداز اوکراین، فشار در واشنگتن برای توافق از طریق مذاکره‌ رو به افزایش است. چالش این است که هیچ‌کس نتوانسته شرایط بد میدان جنگ را به صلحی مناسب از نظر غرب مبدل سازد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات