مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک؛ یکی از مهمترین معضلات این خودرو است که در تمام مدلهای این محصول یکسان نیست. اما بعید است یکی از آنها گریبان مشتری را نگیرد. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته برند DAE چین است که یک کپی از گیربکس آیسین محسوب میشود. این گیربکس از زمان ورود به بازار مشکلات مختلفی داشته، که برخی از مشتریان را آزار دادهاست. در ادامه گزارش به بررسی مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک V4 صفر کیلومتر یکی از مخاطبان میپردازیم.
به گزارش تابناک به نقل از بیت ران؛ وقتی صحبت از خودروهای اتوماتیک در میان باشد، برخی از افراد فقط تعویض دنده خودکار را ملاک قرار میدهند. حتی شاید گیربکس آیسین و DAE در نظر آنها تفاوتی چندانی نداشتهباشد. چهبسا، شاید خودروسازان داخلی هم چنین برداشتی از یک گیربکس اتوماتیک داشتهاند که DAE را انتخاب کردهاند! اما یک گیربکس اتوماتیک افزونبر تعویض دندههای دقیق و بدون ضربه و صدا، باید عمر مناسبی داشته، و از هوش کافی برای بهترین انتخاب دنده در مواجه با شرایط مختلف، برخوردار باشد.
مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک در تمام مدلهای این خودرو به یک شکل نیست. اما مواردی مانند تقه زدن، داغ کردن، هوش پایین و سبک کردن زود هنگام دندهها، از جمله مشکلاتی هستند که تقریبا در تمام مدلهای تارا اتوماتیک بهچشم میخورند. البته برخی از این مشکلات هم، از هر خودرو به خودرو دیگر متفاوت است. مانند مشکلات عجیب گیربکس یک دستگاه تارا V4 متعلق به یکی از مخاطبان بیت ران که در ادامه به آن میپردازیم.
مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک
مالک یک دستگاه تارا اتومات V4 محصول ایران خودرو ، دربارهی مشکلات گیربکس این خودرو به بیت ران گفت: “یک خودرو تارا V4 اتوماتیک دارم که فقط دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر کار کردهاست. اما گیربکس آن از روز اول دارای صدای زوزه آزار دهندهای است. هوش گیربکس پایین است و توان سبک و سنگین کردن دندهها در موقعِ مناسب و با توجه به نیاز راننده را ندارد.“
وی ادامه داد: “همچنین گاهی اوقات توان سبک کردن دنده را ندارد بهطوریکه دور موتور به ۶۰۰۰ رسیدهاست، اما دنده را سبک نمیکند. برای حل این موضوع حتما باید پا را از روی پدال گاز بردارم و بار دیگر فشار دهم تا گیربکس به خود آید! یکی دیگر از مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک عملکرد تیپ ترونیک گیربکس است که رضایتبخش نیست و دندهها را زود سبک میکند.”
مالک این خودرو چندین بار برای رفع مشکل به نمایندگیهای ایران خودرو مراجعه کرده، اما پاسخهای عجیبی شنیدهاست.
واکنش نمایندگی به مشکلات این خودرو چه بود؟
مالک تارا اتوماتیک دربارهی مراجعهِ به نمایندگی جهت رفع مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک به بیت ران گفت: “برای رفع مشکل به نمایندگیها مراجعهِ کردم و نارضایتی خودم را ابراز کردم. اما نمایندگی پس از آپدیت کردن و انجام چند کار موفق به برطرف کردن مشکلات نشد و در نهایت به من گفتند همه این خودروها همین طوری هستند! راستش را بخواهید، شنیدن این جمله به اندازهی مشکلات خودرو من را آزار داد. چرا که من حدود یک میلیارد تومان پول این خودرو را دادم. اما چنین جوابی میشنوم.”
راه حل مشکلات گیربکس DAE چیست؟
گیربکس DAE از نوع ۶ سرعتهی اتوماتیک ساخت چین است که از روی گیربکس آیسین کپی شدهاست. این گیربکس صفحات داخلی ضعیفی دارد و به گرما حساس است. بهطوریکه با رسیدن زود هنگام به دمای ۱۲۷ درجه سانتی گراد، گشتاور موتور و تعویض دندهها را محدود میکند تا گیربکس آسیب نبیند. برنامه نویسی و استراتژی این گیربکس نیز ضعیف است و روی سبک کردن زود هنگام دندهها تمرکز دارد.
همچنین، خنک کاری این گیربکس ضعیف است، چرا که خنک کن جداگانه ندارد و تنها با آب رادیاتور موتور خنک میشود. بیشتر ایرادات این گیربکس ذاتی و غیر قابل برطرف کردن است. اما با استفاده از روغن گیربکسهای بسیار مرغوب و گران قیمت، تعویض به موقع آن و همچنین آپدیتهای نرم افزاری، میتوان اندکی از مشکلات گیربکس تارا اتوماتیک کاست.