چرا چرخ‌ ایران‌خودرو و سایپا می‌لنگد؟!

جمشید فالیزانی
کد خبر: ۱۲۸۰۰۵۸
|
۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱ 28 December 2024
|
1206 بازدید
|
چرا چرخ‌ ایران‌خودرو و سایپا همچنان می‌لنگد؟!
نگاهی گذرا به کارنامه کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کشور و کنکاش در نمودار‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد همچنان چرخ‌های دو غول خودروسازی ایران می‌لنگد.
 
کیفیت محصولات، تعادل بین تولید و تقاضا، خدمات پیش و پس از فروش، میزان رضایت‌مندی مشتریان و... از مولفه‌های موفقیت هر کارخانه، شرکت و هر تولید کننده‌ای است که مستقیم یا با واسطه با متقاضیان محصولاتش در ارتباط است. دو غول بزرگ خودروسازی ایران در کدام یک از مولفه‌ها موفق به کسب محبوبیت و مقبولیت بین مشتریان و متقاضیان خود شده اند؟! پاسخ این سوال علت و عواملی است که باعث شده همچنان چرخ این دو خودروساز بعد از چند دهه بودجه خواری و زیان‌دهی همچنان بلنگد.
 
برخی دلایل این وضعیت را در ادامه مرور می‌کنیم.
 
۱- عمده مشکل ایران خودرو و سایپا در منابع انسانی است. باید با مدل کلاسترینگ یا خوشه‌بندی نیرو‌های آنها را درجه‌بندی و هدایت کرد. مهارت، انگیزه و رهبری (مدیریت عالی) سه عامل مهم در ارتقا کیفیت است که اگر یکی از اینها پایش بلنگد، نتیجه‌اش محصولات ایران‌خوردو و سایپا خواهد بود. مهارت باشد، اما انگیزه نباشد، منابع انسانی مهارت خودش را در کیفی کردن محصولات بکار نمی‌گیرد. مهارت و دانش نباشد، اما انگیزه باشد کار انجام می‌شود، ولی از هر ۱۰۰ تا فرغون ۹۹ تای آن چرخش نمی‌چرخد یا لنگ می‌زند.
 
۲- در ایران و ایران‌خودرو و سایپا کار زیاد شده، اما مثل جاده‌های ما هست که تا دل‌تان بخواهد اتوبان درست شده و دور از انصاف نیست که بگوییم کار هم شده، اما بعد از یک‌سال چاله و چوله و کم‌کاری در زیرسازی و آسفالت گذاشته‌اند که البته دانش و مهارت هم در آن نقش دارد. تا دل‌تان بخواهد گاز و برق به روستا‌ها برده‌اند، اما حساب نکردند گاز آن از کجا باید بیاید. اینها محصول بی‌دانشی و بی‌سوادی است!
 
۳- انگیزه و سواد باشد، اما رهبری نباشد یا سبک مدیریت عالی با منابع انسانی منطبق نباشد آن‌وقت همه چیز به‌هم می‌ریزد. مثلا در مواجهه با جایی‌که سواد کم و انگیزه کم است سبک رهبری و مدیریت عالی با جایی‌که انسان‌ها سواد و انگیزه دارند، تفاوت دارد، در اولی باید اقتدارگرا و در دومی باید آرمانی یا مشورتی یا مشارکتی باشد. مدیریت نیرو‌ها ۴۰ سال قبل با الان باید تفاوت داشته باشد. ۴۰ سال قبل انگیزه‌های مردم بالاتر بود و فکر می‌کردند ۳-۴ سال دیگر ایران مشکلات کشور تمام می شود، اما سواد کم بود، اما الان انگیزه‌ها کم، اما سواد بالا است و باید با ۴۰ سال قبل متفاوت عمل کرد.
 
۴- پیش‌بینی هیچ‌کس درست از آب در نیامد حتی معاندین! در واقع پیش‌بینی نمی‌کردند بلکه اوضاع آینده را بد نشان می‌دادند و به بد شدن آن کمک کردند تا بد بشود. مثل برجام که عده‌ای آن را بد نشان دادن و به بد شدنش کمک کردند. خوب شدن فقط بستگی به تصمیمات خردمندانه دارد و حتی اوضاع بد را می‌توان با عقلانیت و تفکر درست خوب کرد. به جای پیش‌گویی و پیش‌بینی باید پیش‌سازی کرد؛ یعنی آینده‌سازی کرد و این کار را باید تمرین کنیم.
 
۵- دانشگاه‌ها باید سراغ ایران خودرو و سایپا بروند. ایران خودرو و سایپا باید از دانشگاه‌ها استقبال کنند و دولت هم برای استقبال باید امتیاز بدهد. دانشگاه و دانشجو باید ایران خودرو و سایپا را از تمام لحاظ مالی، ساختاری، سازمانی، مدیریتی و واگذاری فنی و ... تحلیل و در تز خود وارد کند و نتایج تحقیقات را ایران خودرو و سایپا بکار ببندند.
 
۷- ما در دنیا مدل‌های فراوان برای جزئیات کار‌ها داریم و مدل‌ها باید تحلیل و بررسی شوند. چرا یک نفر که نه از مدل خبر دارد و نه دانش مدیریت دارد باید به‌راحتی پشت تریبون، منبر و... حرفی بزند که نظر شخصی است و هیچ دانشی پشت آن نیست؟! اهل علم و دانش چرا سکوت کرده‌اند و مسائل مهم را به مدیران و مسئولان و تصمیم‌گیرندگان گوشزد نمی‌کنند؟
 
۸- خدا از کسانی که نمی‌دانند تعهد نگرفته که چرا نمی‌دانند، بلکه از اهل دانش تعهد گرفته که چرا دانش خود را برای دیگران بیان نمی‌کنند تا استفاده شود. توجه کنید که انتقال دانش به معنای دعوا کردن، نظر من‌درآوردی ارائه دادن و بلوا به پا کردن نیست...
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
از رئیس جمهور محترم درخواست دارم با رعایت اولویت بندی به همه ماشین تخصیص بدهند و قرعه کشی را بردارند
تشکر خدا کمکت کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
هری پاتر هم با چوب جادوییش نمیتونه این آرزوی علی کوچولو رو جامه عمل بپشونه چه برسه به عمو مسعود پزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
در صنعت خودرو مهم ترین مساله رانت و فساد است . مثال گروه عظام و گروه کروز
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
چون سالهای سال فقط فکر منافع خودتون بودین و همه جوره حتی به قیمت از دست رفتن جون ایرانی ها از این لگن سازا حمایت کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
سوال: چرا چرخ‌ ایران‌خودرو و سایپا می‌لنگد؟!
جواب: چون ته چرخشون باد میده.
او
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
شاید چرخها خوب بالانس نشده اند.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
عذر بنده را بعد از 24 سال از شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو خواستند.
مدیریت خیلی صریح و مشخص گفت که سطح سواد و کار شما از شرکت بالاتر است به همین خاطر نمی توانیم با هم همکاری داشته باشیم و در ادامه قرار بود اینجانب در جای دیگری در سازمان کار کنم که به مراتب جایگاه پایین تری بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
بنظرم همانطوریکه در متن مقاله اشاره شده اصلی ترین دلایل ناکارآمدی در این دو شرکت خودرو ساز :
سوء مدیریت و نداشتن تخصص لازم و بروز است .
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
۱ -همه خودروسازها رو تعطیل کنید .
۲ - یک خودروساز بزرگ با مدیریت حرفه ای و دعوت از کارشناسان خبره آلمانی بسازید . (کلا در سطوح مختلف از سقف تا کف از آلمانی ها مشاوره بگیرید .)
۳ - عوارض و گمرکی حاصل از واردات خودروهای خارجی رو به حساب بخش تحقیق و توسعه خودروساز واریز کنید .
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
چاره‌ای جز استفاده از کارشناسان خبره اروپایی نداریم . مثل کره که سالها متخصصین اروپایی رو با حقوق و مزایای بالاتر جذب می‌کرد .
الآن سرپرست طراحی خودرسازی کیا ، یه آلمانیه .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
سوالی که مطرح کردید جوابش کاملا مشخص است.
اگر به دقت به سوال توجه کنید متوجه می شوید که می گوید چرا چرخش میلنگد. یعنی چی؟
یعنی پر واضح است که میلنگد. چرایش مهم نیست
انچه مهم است عدم اصلاح این لنگر است از سوی مسئولین.
چه کسی در ایران به مشکلات محصولات خودروسازها واقف نیست؟ همه بهتر از ما مردم عادی خبر دارند...
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟