«جاده مرگ» حذف شد+تصاویر

جاده کنونی این مسیر، بسیار صعب العبور است به طوریکه رانندگان ماشینهای سنگین از این مسیر به عنوان "جاده مرگ" یاد می کنند چرا که برای عبور از گردنه های این مسیر باید مسافت طولانی را پشت سر ماشینهای سنگین حرکت کرد و مجالی برای سبقت گرفتن وجود ندارد و با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک 3.5 ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.
کد خبر: ۱۲۸۲۶۷
|
۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳ 31 October 2010
|
103090 بازدید
|
سرانجام پس از مدت های پروژه عظیم آزادراه خرم آباد - پل زال که نقشی محوری در مسیر ترانزیت کالا از مرکز به جنوب کشور دارد، مورد بهره برداری قرار گرفت پروزه ای که نه تنها باعث کاهش هزینه های اقتصادی کالا می شود بلکه در کاهش سوانح رانندگی و به تبع آن صدمات جانی نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، با بهره برداری از این آزادراه که 25 کیلومتر تونل و 5 کیلومتر پل دارد مسیر ترانزیتی تهران ـ جنوب در حوزه لرستان حدود 2 ساعت کوتاه تر شد و گزارش ها از سالانه 400 میلیارد ریال صرفه جویی در مصرف سوخت حکایت دارد.



بنابر این گزارش، آزاد راه خرم‌ آباد - پل زال قسمتي از محور سراسري تهران - بندرامام خميني(ره) است که به عنوان یکی از پروژه های مهم و اساسی کشور که عملیات اجرایی آن به همت بخش خصوصی انجام شده پس از گذشت چهار سال در ایستگاه افتتاح قرار دارد.

این پروژه که با سرمایه گذاری 50 درصدی بخش خصوصی انجام شده مسیر ارتباطی پیشین استان لرستان به خوزستان را حدود 60 کیلومتر کوتاه کرده و به دلیل ازادراه بودن نیز عابران این محور ارتباطی با زمان بسیار کمتری به مقصد خود می رسند.



اجراي اين طرح به عنوان بخشي از آزادراه شمال -جنوب کشور از دي سال 1384 آغاز شد.

آزادراه 104 کيلومتري خرم آباد - پل زال، قطعه نخست آزادراه خرم آباد - انديمشک است که با بهره برداري از آن، مسير خرم آباد - انديمشک در مقايسه با مسير کنوني آن، 64 کيلومتر کوتاه تر مي‏شود.

هزينه ساخت اين آزادراه، 750 ميليارد تومان اعلام شده است.

50 درصد از اين هزينه را دولت و 50 درصد آن را هم بخش خصوصي تامين کرد که به گفته مسئولین سهم دولت در مدت 5 سال از محل صرفه جويي در مصرف سوخت خودروها برگشت خواهد شد و بخش خصوصي هم دست کم در 18 سال حق دريافت عوارض از اين آزادراه را خواهد داشت.



در اين آزادراه، 14 دهنه تونل دوقلو به طول 25 کيلومتر، 28 پل بزرگ به طول 2 هزار و 600 متر و 2 تقاطع غيرهمسطح وجود دارد.

ساخت 130 کيلومتر راه دسترسي، 52 ميليون متر مکعب خاک برداري و خاکريزي، يک ميليون و 170 هزار تن آسفالت، شيب حداکثر 6 درصدي با وجود اختلاف ارتفاع هزار و 500 متري ابتدا و انتهاي مسير، قابليت پوشش تلفن همراه و بهره مندي از سامانه پيشرفته برق اضطراري در داخل تونل‏ها از مشخصات فني اين طرح است.

کاهش سوانح رانندگي و افزايش ايمني تردد، کاهش دو و نيم ساعت زمان سفر و کاهش مصرف سوخت از مزاياي گشايش اين آزاد راه است.

آزاد راه خرم آباد - پل زال به صورت چهار خطه با عرضي در حدود 26 متر ساخته شده که در مسيرهاي با شيب بيش از 3 درصد، براي افزايش سرعت تردد يک باند اضافه شده است.
آزاد راه خرم آباد - پل زال قسمتي از بزرگراه آسيايي محسوب مي‏شود که موجب تسريع و تسهيل در ارتباط نواحي شمالي و مرکزي کشور با مناطق جنوبي به ويژه بندر امام خميني مي‏شود.



با توجه به عبور جاده فعلی خرم آباد - پل دختر - پل زال از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و وجود نقاط پر حادثه فراوان در طول این محور، احداث آزادراه خرم آباد - پل زال نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد داشت چراکه این آزادراه به صورت باندهای رفت و برگشت جدا از هم طراحی شده و احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن حداقل خواهد بود.

جاده ای به نام "جاده مرگ"
جاده کنونی این مسیر، بسیار صعب العبور است به نحوی که رانندگان خودروهای سنگین از این مسیر به عنوان "جاده مرگ" یاد می کنند چرا که برای عبور از گردنه های این مسیر باید مسافت طولانی را پشت سر ماشینهای سنگین حرکت کرد و مجالی برای سبقت گرفتن وجود ندارد و با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک 3.5 ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.



مزایای اقتصادی احداث آزاد راه خرم آباد - پل زال

در حال حاضر عمده تخلیه بارها و صادرات و واردات کشور در بندرعباس انجام می شود که این بندر تا تهران حدود یک هزار و 400 کیلومتر فاصله دارد که در صورت ادامه این آزاد راه از پل زال تا اندیمشک و ادامه آن تا بندر امام خمینی میزان فاصله و صرفه جویی در هزینه، زمان و سوخت موجب تحول چشمگیری در زمینه حمل و نقل و صادرات و واردات خواهد شد.

در همین زمینه گزارشهای منتشره از سوی دولت حاکیست: در حال حاضر حدود 42 درصد صادرات نفتی و غیرنفتی از بنادر جنوبی انتقال می یابد که در صورتیکه آزاد راه خرم آباد - پل زال و ادامه آن در استان خوزستان به بهره برداری برسد این میزان به حدود 70 درصد خواهد رسید.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۹۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
اميدواريم عوارض اين بزرگراه مانند پل ميان گذر درياچه اروميه براي سواري 20000 ريال و براي تريلرها 60000 ريال نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
خب باشه، آیا از عوارض اتوبانها و جاده های دنیا خبر دارید؟ واقعا 2000 هزار تومان پولیه؟
امیر
| Italy |
۲۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
ما عادت کرده ایم که فقط دولت یک چیزی درست کنه و ما مفت و مجانی ازش استفاده کنیم. به نظرتون منطقیه؟ ما چقدر مالیات میدیم در مقایسه با مردم کشورهای غربی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
باشه، شما از این بزرگراه استفاده نکن، برو توی همون جاده افتضاح،
شما هنوز عزیز از دست ندادی :((((((((
حاضرم همه زندگی ام رو بدم ولی عزیزم برگرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
واقعا من موندم چطوری دوستان مقایسه می کنن. عزیز من!!!!!! اروپا و آمریکا و هر جای دیگه که پول عوارض میگیرن و زیادتر از ما هم میگیرن، آخه درآمدشون هم بیشتره، اصلا ما با اونا قابل مقایسه نیستیم
mohamad saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
manam moafegam 2000 toman baraye estefadde az en azad raho poli nest
midaned chegadr dar mezan hazene sokt shoma sarfe joee mishavad?
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
به اطلاع ميرساند كه عوارض اين بزرگراه براي سواري 50000 ريال و براي تريلر 200000 ريال ميباشد در ضمن نسبت به مزاياي آن مبلغ مناسبي ميباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
اگر عوارض 100000ریال باشدباز هم ارزش دارد فقط امیدوارم واقعا افتتاح شده باشد.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
این ارابه های مرگ رو باید حذف کنند صاف صاف داری راه میری یه هوو میاد میکوبه بهت ما مگه 40 سال قبل تمام کامیون هامون اسکانیا - ولوو - بنز نبود حالا باید سوار هو و بشیم . البته منظورهوو ی مکانیکی است .
omid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
حال که این بزرگراه ملی و به نفع کشور می باشد لطفا مقداری از هزینه های آن را نیز دولت بصورت یارانه تقبل نماید و تمام هزینه های آن را با عوارض بالا از مردم نگیرد. راستی بقیه مسیر به سمت تهران: جاده خرم آباد بروجرد نیز دست کمی از این نداره.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
اين است اراده و توانمندي ايران و ايراني باعث افتخار و مباهات من گرديد با تشكر از تمامي دست اندر كاران و خدمتگزاران حمل و نقل كشوري
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
زیاد زوق نکن یه نگاه به کوهستانهای یونان یا سوئیس بکن ببین چه اتوبانهایی دارند با چه تونلهایی عوارض هم نمی گیرند
امیر
| Italy |
۲۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
آفای عزیز که میگی عوارض نمی گیرن. من که چیز دیگه ای از سوییس دیدم. متفاوت از چیزی که شما نوشته اید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
متاسفانه عوارض وحشتناك اون مسافران ورانندگام رو ازش فراري داره
saeed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
با سلام امیدوارم جاده مشهور به مرگ در استان خراسان نیز بزودی حذف شود. _مشهد-تربت حیدریه)
سالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
عوارض هر چقدر باشد می صرفد.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
برای من که اهوازی و ساکن تهران می باشم و در طول سال 2، 3 مرتبه در مسیر تهران-اهواز تردد می کنم، افتتاح این مسیر جدید خبر بسیار مسرت بخش و ارزشمندی است زیرا مسیر فعلی خرم آباد - ملاوی - پلدختر - اندیمشک همانطور که در گزارش فوق الذکر به آن اشاره شد بسیار باریک، صعب العبور و پیچ در پیچ می باشد و در طول این 20 سال که در این مسیر تردد می نمایم بارها شاهد تصادفات دلخراش و منجر به فوت بوده ام. امیدوارم ادامه این مسیر از پل زال تا حسینیه و اندیمشک نیز به بهره برداری رسیده و کل مسیر خرم آباد تا اندیمشک بصورت آزادراه در بیاید. باتشکر از وزارت راه و ترابری و کلیه کارکنان پرتلاش این پروژه عظیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟