در نخستین روز فروردین 90، پخش شبکه اول سیما در اقدامی تامل برانگیز، علاوه بر ایجاد نارضایتی در بین مخاطبان خود، بی برنامهگی و سردرگمی این شبکه را نیز به رخ مردم کشاند تا مشخص شود برخی بی برنامهگیها و بدسلیقگیها در رسانه ملی به مردم برای هجوم به سمت شبکههای ماهوارهای فارسیزبان «بفرما» میزنند.
به گزارش «تابناک»، در روز اول فروردین و بعد از تبلیغات فراوان برای پخش فیلمهای سینمایی و همچنین فیلم سینمایی «سرخ»، این فیلم با دقایقی تاخیر از برنامه «سینما یک» روی آنتن رفت اما دقایقی بعد به علت پخش سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مشهد، پخش فیلم متوقف و به شکل زیرنویس اعلام شد که ادامه فیلم پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب پخش خواهد شد اما پخش نشد.
در این میان ذکر چند نکته و پیگیری این نکات از سوی مدیران ارشد رسانه ملی حائز اهمیت است:
اول اینکه سخنرانی مقام معظم رهبری، همزمان از شبکههای خبر، شبکه قرآن، شبکه الکوثر، جامجم و شبکه استان های رسانه ملی در حال پخش بود و مطمئنا میشد با زیرنویس اعلام کرد که این سخنرانی از شبکه خبر و سایر شبکهها در حال پخش است و این چنین در میانه یک فیلم جنجالی با کلی تبلیغات برای پخش آن، از رهبری هزینه نکرد!
دوم اینکه مشخص است بیانات رهبری انقلاب در حرم مطهر رضوی حدود 45 دقیقه تا یکساعت به طول میانجامد، پس چگونه مدیر پخش شبکه اول سیما با وجود کنداکتور هماهنگ میان شبکههای مختلف برای عدم همپوشانی فیلمها و سریالها، به مخاطب خود میگوید بعد از سخنرانی، ادامه فیلم پخش میشود.
سوم اینکه مدیر شبکه اول سیما، باید پاسخ مخاطب خود را بدهد که چطور نه تنها پس از پخش سخنرانی مقام معظم رهبری ادامه فیلم پخش نشد، بلکه از مردم عذرخواهی هم نشد و جالب تر اینکه تاریخ پخش مجدد این فیلم هم اعلام نشد؟!
چهارم اینکه شبکه اول سیما در همین شب و طبق روال معمول، مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب را پس از اخبار سراسری ساعت 21 از این شبکه پخش کرد، سوال اینجاست که چطور علاوه بر توهین به مخاطب تلویزیون، با وجود اطلاع قبلی از پخش سخنرانی در ساعت مشخص و معمول، باز هم در میانه فیلم سینمایی، به ناگهان پخش زنده سخنرانی را انتخاب کردند، حال آنکه میتوانستند، لااقل برنامه «سینما یک» را پخش نکنند و به مخاطب اعلام کنند که فیلم سینمایی امروز مثلا ساعت 24 پخش میشود و...
در همین زمینه، بارها از افراد نزدیک به رهبر انقلاب شنیده ایم که ایشان بارها در مورد چگونگی پخش برنامهها و اخبار مربوط به خودشان، به مدیران سازمان تذکر دادهاند و...
به هر حال به نظر می رسد باید این ظرافت ها در کار رسانه به دقت مد نظر قرار گیرد تا این دست مدیران ـ که باید بر عملکردشان به دقت تمرکز شود ـ در نخستین روز از سال 1390 به راحتی و با کمترین هزینه، بیشترین ضدتبلیغ را علیه رهبری عزیز، نظام و همچنین رسانه ملی مرتکب نشوند.