سرویس بین الملل ـ بازی یک بام و دو هوای کشورهای اروپای شرقی نیز با ایران به اوج خود رسیده است، به گونه ای که رسانه های خبری بالکان گزارش داده اند که از هفته گذشته انجام پروازهای شرکت هواپیمایی ایران (ایران ایر) از غرب اروپا به مقصد تهران که در سه ماه اخیر از طریق بلگراد انجام می شده، به حالت تعلیق درآمده است!
به گزارش «تابناک»، این در حالی است که منابع خبری صرب می گویند پیش از اعلام این هشدار و از ماه مارس سال 2011، همچون بسیاری از فرودگاه های دیگر اروپا، از ارایه خدمات پروازی به هواپیماهای ایران ایر از جمله «سوخت گیری» دریغ نکرده اند.
بنابراین، در پی تعلیق کامل خدمات پروازی فرودگاه بلگراد به هواپیماهای ایران ایر، پروازهایی که پیش از این برای برخی خدمات فنی از جمله سوخت گیری در پایتخت صربستان فرود می آمدند، اکنون در بوداپست، پایتخت مجارستان فرود می آیند؛ افزون بر اینکه در خلال این فرود و سوخت گیری هواپیما، مسافران به هیچ وجه اجازه خروج از هواپیما را نداشته و باید تمام مدت را در داخل هواپیما بگذرانند.
از سوی دیگر، مدتی قبل و در جریان بررسی لایحه موافقتنامه همکاری ایران و صربستان در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی، برخی از نمایندگان ملت از
بلوکه شدن ۲۲.۵ میلیون دلار از پولهای ایران از سوی صربستان سخن گفتند که هنوز مراجع رسمی در این باره موضعی نگرفته اند.
در همین حال، هفته گذشته «دارکو تاناسکوویچ» در قامت فرستاده ویژه صرب ها، سفری به تهران داشت و در دیدار با علی آهنی، معاون اروپا و آمریکا وزیر خارجه ایران ضمن طرح برخی مسائل مربوط به روابط تهران ـ بلگراد، رسما خواستار حمایت کشورمان از موضع صربستان در قبال موضوع کوزوو شد؛ درخواستی که به ظاهر با پاسخ مثبت تهران هم روبه رو بوده است!
بنابراین، گویا دست اندرکاران سیاست خارجی کشورمان، لازم است با بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی کشورمان، بیش از پیش در دنیایی که مشخصه اصلی آن وابستگی متقابل است، از نقاط قوت خویش استفاده کرده و کار دیپلماسی را مجموعه ای به هم پیوسته بدانند تا در هنگام لزوم، رفتار نامناسب با ایران را به رفتاری هزینه زا برای طرف های مقابل تبدیل کنند؛ مسأله ای که متأسفانه، تاکنون در دستگاه سیاست خارجی کشور دیده نشده است.