مسئولان باید پاسخگوی هنرمندان باشند؛

معاون هنری ارشاد به برخی ابهامات موجود در تئاتر پاسخ داد

شاه آبادی به طور تلویحی،پرداخت نکردن مطالبات گروه‌ها را ناشی از رعایت نکردن سقف بودجه تعیین شده توسط دبیرخانه جشنواره فجر دانست و به همین نحو و غیر مستقیم گفت: در بخش بین‌الملل، بسیار بیشتر از بودجه تخصیصی و اعتبارت موجود در معاونت هنری هزینه کردند و...
کد خبر: ۱۸۸۴۰۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷ 05 September 2011
|
5655 بازدید
|
۲
سرویس فرهنگی ـ حمیدرضا شاه‌آبادی در برنامه «مجله تئاتر» این هفته که از شبکه چهار سیما پخش شد، به برخی ابهامات ـ‌که این روزها در عرصه هنرهای نمایشی به وجود آمده است ـ  پاسخ داد.

به گزارش «تابناک»، حمیدرضا شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با توجه به استعفای مدیرکل هنرهای نمایشی در روزهای اخیر، همواره مورد پرسش رسانه‌ها واقع شده، برای نخستین بار شب گذشته، شخصا با حضور در برنامه زنده «مجله تئاتر» شبکه چهارم، به دلایل و مسایلی که منجر به این استعفا شد، پرداخت و با تمجید از مدیرکل مستعفی هنرهای نمایشی، با اشاره به اینکه مسافرآستانه برای تئاتر زحمت بسیاری کشیده و همیشه دغدغه تئاتر را داشته، استعفای او را به دلیل حمایت از محمد حیدری، دبیر مستعفی جشنواره بین المللی تئاتر فجر دانست.

او در این برنامه که به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش شد، به طور تلویحی به نارضایتی خود از مسافر آستانه اشاره کرد و گفت: طبیعی است، وقتی کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، باید پاسخگوی پرسش‌های متعدد دوستان تئاتری‌، مسئولان مافوق و... باشد و اصولاً انتصاب‌ها و حضور هر فردی، عقدی دوجانبه است.

شاه آبادی که بر خلاف فضای ملتهب تئاتر بسیار خونسرد و اغلب با لبخند سخن می‌گفت و به نظر می رسید، قصد تنش زدایی از عرصه تئاتر را دارد، همچنین گفت: آمدن و رفتن‌ها، خسته شدن و نشدن‌ها، عجیب نیست و آدم‌ها یک روز کار می‌کنند و روز دیگر نمی‌خواهند کار کنند.

وی با تأکید بر اینکه الزامی نیست، مسئولان هر شرایطی را تحمل کنند، اظهار کرد: در هر مدیریتی، سلیقه‌ و تفاوت افکار وجود دارد و هر چند افکار قانونمند هستند، به هر حال سلیقه وجود دارد و معمولاً هم بحث و اختلاف هم در یک کار پیش می‌آید و طبیعی است طرفین به تعامل نرسند.

او با تأکید بر اینکه نباید رویدادهای رخ داده در تئاتر را درگیری دانست، ادامه داد: وقتی دو نفر با همفکری، راهی را برمی‌گزینند باید تلاش کنند مسیر اولیه را درست بروند.

معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه چگونه شد که دویست میلیون از مطالبات گروه‌های شرکت کننده در جشنواره فجر سال گذشته تا زمان استعفای حیدری در اواسط هفته گذشته پرداخت نشد و سپس این کار انجام شد، گفت: در معاونت هنری از زمان آغاز به کار ما، هر برنامه‌ای ردیف مشخص خودش را دارد و در همین زمینه، کتاب بودجه و آمار هم مشخص است؛ اما مبالغ هزینه شده از سوی دبیرخانه جشنواره، بسیار بیشتر از بودجه ای بود که برای جشنواره در نظر گرفته و همین باعث دیرکرد در جایگزینی اعتبارات شد.

شاه آبادی به طور تلویحی پرداخت نکردن مطالبات گروه‌ها را ناشی از رعایت نکردن سقف بودجه تعیین شده توسط دبیرخانه جشنواره فجر دانست و به همین نحو، غیر مستقیم گفت: در بخش بین‌‌الملل، بسیار بیشتر از بودجه تخصیصی و اعتبارت موجود در معاونت هنری هزینه کردند و این رعایت نکردن سقف بودجه، باعث کمبود اعتبارات و در نتیجه معوق ماندن پرداخت مطالبات برخی گروه‌ها تا روزهای اخیر شد.

معاون هنری وزارت ارشاد درباره شایعات متعددی که در زمینه اختلاف وی با دبیر مستعفی تئاتر فجر گفته شده و می‌شود، بدون آنکه به این موارد اشاره کند، با بیان اینکه جشنواره فجر رویدادی بزرگ و با همراهی نام «فجر» است، خواستار بازنگری جدی در این زمینه شد.

شاه‌آبادی درباره شفاف نبودن بخش بین‌الملل توضیح داد: ما استراتژی مشخص و شفافی داریم. گروه‌های اعزام شده و آمدن و رفتن‌ها کاملاً مشخص است. عملکرد همکارانم در جامعه تئاتری کشور قابل دفاع است. در سال 89 جشنواره‌های گوناگونی داشتیم. ما نیامدیم جشنواره‌ها را تعطیل کنیم، بلکه تلاش کردیم آن را بهسازی کنیم.

او درباره اینکه اما شنیده‌ها حاکی از این است که این پول داده نشده، توضیح داد: هرچند شرط بندی حرام است، با شما شرط می‌بندم اگر چنین اتفاقی نیفتاده باشد، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی را برکنار کنیم؛ این پول داده شده است.

شاه‌آبادی در برنامه این هفته مجله تئاتر شبکه چهار، درباره ابهاماتی که در پی ماجرای سفر وی با برخی دیگر از مدیران معاونت هنری و چند تن از هنرمندان تئاتر به جشنواره آوینیون به وجود آمد، نیز پاسخ داد و با بیان اینکه با نفس اینکه برخی هنرمندان پیشکسوت در کنار مدیران اجرایی به این نوع سفرها بروند، موافق است، افزود: کاملاً طبیعی است که وقتی برخی برگزیده شوند، برخی مخالفت کنند، در حالی که تجربه افراد پیشکسوت و مسئولان اجرایی، می‌توانست به تئاتر کمک بسیاری کند، چون حضور آنها در کنار هم و شرکت در جشنواره آوینیون، باعث نزدیکی ذهنیت‌ها می‌شد.

معاون هنری وزیر ارشاد در میانه‌های برنامه زنده مجله تئاتر ـ که با حضور منوچهر اکبرلو، منتقد تئاتر، که اجرای برنامه را بر عهده داشت و نیز با همراهی سه خبرنگار دیگر پخش شد ـ پس از طرح چندین پرسش ـ که مرتبط با رخدادهای این روزهای تئاتر است ـ با بیان اینکه به جای جریان‌سازی بنیاد به حاشیه‌ها ‌پرداخته شود، اظهار کرد: در این برنامه، ده پرسش از من پرسیدید که مجموع آنها، 5 درصد از مشکلات تئاتر را حل نمی‌کند. واقعاً درد تئاتر ما این مسائل است که شما مطرح کردید؛ تمام این مسائل، تنها حاشیه است.

اکبرلو نیز در پاسخ به این اعتراض معاون هنری ارشاد، علت رویکردهای برنامه مجله تئاتر را روشن نبودن سیاست‌های معاونت هنری ارشاد دانست و از نگرانی‌های اهالی تئاتر به دلیل بی‌ثباتی جایگاه مدیران گفت.

شاه‌آبادی در پاسخ به مجری برنامه، با تأکید بر اینکه قشر فرهیخته نباید درگیر حاشیه‌ها شود، به رسالت برنامه مجله تئاتر اشاره کرد و گفت: این برنامه باید مشکلات را مطرح کند و به دنبال پاسخ باشد.

معاون هنری وزارت ارشاد در پایان نیز با بیان اینکه برنامه‌های جشنواره سی‌ام فجر مشخص است، درباره نامشخص بودن مدیر کل هنرهای نمایشی پس از استعفای مسافرآستانه، به طور تلویحی با موافقت خود برای ترک صندلی مدیرکلی هنرهای نمایشی وزارت ارشاد توسط مسافرآستانه خبر داد؛ اما درباره جانشین وی توضیحی نداد و به گفتن این که به هر حال شرایط حاکم است و گاهی افراد نمی‌توانند خودشان را وفق بدهند، بسنده کرد.

گفتنی است، خبرگزاری فارس ساعاتی پیش، از برگزاری نشست وزیر ارشاد با معاون هنری و نیز حسین مسافرآستانه، برای روشن شدن تکلیف استعفای او در عصر امروز خبر داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
باشه حتما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...