سرویس اجتماعی ـ برخی از کشورها، هر پنج سال خودروها را از رده خارج میکنند، اما کشور ما...!
به گزارش «تابناک»، آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموسترین معضلات زیست محیطی تهران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده است که آمارها نشان میدهد در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش مییابد.
گفتنی است، عامل مرتبط با تشدید بیماریهای سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلایندههای دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به گونهای که آلودگی هوا در تهران به طور متوسط، موجب کاهش پنج سال از عمر تهرانیها شده است.
هرچند بیش از هشتصد هزار واحد صنعتی مستقر در تهران نیز سهم بزرگی در آلودگی این شهر دارند، درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه بیشتر است.
در این باره البته باید گفت، با این که چند سالی است که توجه همه مسئولین به وسایل نقلیه فرسوده ـ که یکی از عوامل آلودگی هواست ـ جلب شده، بسیاری از خودروهای تولید داخلی، که جایگزین این خودروهای فرسوده شده اند، با اینکه نو هستند، استانداردهای لازم را ندارند.
در پی این مطالعات، برنامهای با نام «برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای تهران» در سال ۱۳۷۹ طراحی و تصویب شد تا بنا بر این برنامه، ظرف مدت ده سال، هوای پایتخت به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.
این برنامه شامل شش محور زیر بود:ـــ استانداردسازی خودروهای نوـــ از رده خارج کردن خودروهای فرسودهـــ ارتقای حمل و نقل عمومیـــ بهبود کیفیت سوختـــ معاینه فنی خودروهاـــ مدیریت ترافیک و آموزش همگانی این برنامه با همکاری وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی وقت تدوین شد، ولی پس از گذشت ده سال نه تنها کیفیت هوای تهران سالم و قابل تنفس نشده، بلکه یکی از محورهای تأثیرگذار این برنامه که معاینه فنی خودرو بود نیز مورد بی مهری قرار گرفت و بدون کار کارشناسی، مدت زمانش افزایش و به پنج سال رسید، شاید هر پنج سال مدت زمان زیادی برای معاینه فنی خودرو در دنیا نباشد، اما این برای خودروهای داخلی ما که با استاندارهای جهانی فاصله دارند، اشتباهی بزرگ است.
طرح مبارزه با آلودگی هوا، تنها یک پیشنهاد بودیوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در گفتوگو با خبرنگار «تابناک» گفت: طرح کنترل کیفیت هوای تهران، تنها یک بیشنهاد هفت محوری بود که کاملا عملی نشد، اما توانست یک موفقیت به دست آورد و آن، ارتقای حذف سرب از بنزین بود.
وی با اشاره به اینکه قرار بود، این طرح با همکاری محیط زیست تکمیلتر و اجرایی شود، گفت: اما نه تنها این امر محقق نشد، بلکه یکی از محورهای مهم آن که معاینه فنی خودرو بود نیز دستخوش تغییر شد و از یک سال و نیم به پنج سال افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: افزایش معاینه فنی خودرو به دلیل تغییر آییننامه راهنمایی و رانندگی تصمیم نادرستی است که مخالفتهای بسیاری هم با آن شد.
رشیدی خاطرنشان کرد: مدت زمان معاینه فنی خودرو در شهری با این همه وسیله حملونقل که خیلی هم استاندارد نیستند، کار غیر علمی و غیر اصولی است و باید بر آن تجدید نظر کرد.
همچنین امیر فاتح وحدتی، رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم آلودگی هوا نیز در این خصوص گفت: با توجه به روند و مکانیسم رانندگی در سطح کشور، طولانی بودن زمان معاینه فنی خودرو تا پنج سال اشتباهی بزرگ است و باید به یک سال و نیم کاهش یابد.
امیرفاتح وحدتی در ادامه با تأکید بر اینکه آلودگی هوا، مسأله امروز و دیروز نیست، بلکه حاصل رشد هنجار و ناهنجار تولید و توسعه تکنولوژی در کشور، عوامل فیزیکی و شمیایی و طبیعی است، خاطرنشان کرد: شناخت این عوامل برای رفع آلودی هوا ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه بالا بردن استاندار، مقوله بسیار جدی هم در مسأله ساخت و تولید خودرو و هم کیفیت سوخت که یک بحث اصولی و زیر بنایی است، تصریح کرد: باید به دنبال افزایش استاندارد سوخت و بالا بردن استاندارد خودروهای تولیدی باشیم، چرا که استفاده از سوخت و خودرو با استاندارد بالا در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
سال آینده استاندارد یورو 4 برای ارتقای خودروهای تولیدی اجرا میشودوحدتی خاطرنشان کرد: به دنبال ارتقای سوخت، بحث استاندارد خودرو مطرح خواهد شد و بر پایه برنامه مهمی که برای وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص ارتقای سطح استاندارد خودرو برنامهریزی کردهایم، از آغاز سال آینده، قطعا استاندارد یورو 4 برای ارتقای خودروهای تولیدی اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: وقتی استاندارد تولید به یورو 4 برسد، همراه با استاندار کیفیت سوخت، روند خوبی در کاهش آلودگی خواهیم داشت.