پنج سال زیر تیغ با ادعای بیگناهی

مردي که از پنج سال قبل به اتهام قتل جواني در جريان يک نزاع خياباني زير تيغ حكم مجازات اعدام قرار دارد در حالي که قرار است به زودي قصاص شود جزييات بيشتري از اين نزاع را بازگو کرد. اين مرد مدعي است در نزاع از چند جهت به او حمله شده و به درستي مطمئن نيست كه كسي را با ضربه چاقو زده باشد
کد خبر: ۳۹۸۶۳۲
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱ 07 May 2014
|
6711 بازدید
مردي که از پنج سال قبل به اتهام قتل جواني در جريان يک نزاع خياباني زير تيغ حكم مجازات اعدام قرار دارد در حالي که قرار است به زودي قصاص شود جزييات بيشتري از اين نزاع را بازگو کرد. اين مرد مدعي است در نزاع از چند جهت به او حمله شده و به درستي مطمئن نيست كه كسي را با ضربه چاقو زده باشد. با اين حال با شهادت حاضران او به عنوان عامل قتل معرفي شده است.

به نوشته اعتماد، اين مرد 28 ساله که داريوش نام دارد روز 25 ارديبهشت ماه سال 88 به اتهام قتل جواني 22 ساله به نام حسين دستگير شد. داريوش براي پادرمياني بين دوستش صادق و مرد ديگري که با يکديگر اختلاف داشتند به محل حادثه در شهرک گلستان واقع در جاده ساوه رفته بود اما هنوز چند دقيقه از حضور او و دوستش در آنجا نگذشته بود که درگيري سختي بين آنها و چند جوان ديگر درگرفت و در نهايت اين نزاع خياباني موجب مرگ حسين با ضربات چاقو شد.

به دنبال اين حادثه داريوش به اتهام قتل عمدي بازداشت شد. او در جريان بازجويي‌ها حضورش در نزاع را پذيرفت اما ادعا کرد ضربه‌يي به حسين نزده است. با اين وجود پرونده اتهامي وي با صدور قرار مجرميت و کيفرخواست به شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران فرستاده شد.

در جلسه محاکمه خانواده مقتول خواستار قصاص داريوش شدند و گفتند از خون پسرشان نمي‌گذرند. همچنين چند نفر که در اين نزاع مرگبار حضور داشتند شهادت دادند داريوش ضربه مرگبار را به مقتول زده است. با اين حال داريوش در دفاع از خود گفت قاتل نيست و فقط براي پادرمياني به محل حادثه رفته بود. او گفت: دوستم صادق با جوان ديگري اختلاف داشت. من با او صحبت کردم و گفتم بهتر است اختلاف شان را کنار بگذارند. او را راضي کردم تا آشتي کند. روز حادثه من و صادق سوار بر موتوسيکلت به آنجا رفتيم تا او و دوستش باهم آشتي کنند اما چند نفر به ما حمله کردند. من هم چاقوي دوستم را گرفتم اما به کسي ضربه‌يي نزدم. بعد فهميدم در اين درگيري يک نفر کشته شده است.

اين اظهارات داريوش نتوانست قضات دادگاه را در بي‌گناه بودن وي متقاعد کند و هيات قضايي شعبه 71 بعد از پايان محاکمه وارد شور شدند و داريوش را به اتهام قتل عمدي به قصاص محکوم کردند. اين راي با اعتراض متهم به ديوان عالي کشور فرستاده شد اما قضات دادگاه نيز اين راي را تاييد کردند. تاييد حکم قصاص در شرايطي بود که اولياي دم مقتول همچنان خواستار اجراي حکم بودند. در چنين شرايطي در اولين روزهاي سال جديد داريوش به قرنطينه زندان منتقل شد تا حکم اجرا شود اما مرگ پدر مقتول که يکي از اولياي دم است موجب شد اجراي حکم متوقف شود. به اين ترتيب مهلتي يک ماهه به داريوش داده شد.

او روز گذشته جزييات بيشتري را از اين حادثه که او را تا يک قدمي چوبه دار پيش برده بازگو کرد و گفت: «پنج سال است به اتهام قتل زنداني شده‌ام و هر روز منتظرم بيايند من را براي اجراي حکم ببرند. حتي يک مرتبه هم من را به قرنطينه بردند و قرار بود اعدام شوم اما اجراي حکم متوقف شد. در اين مدت هر شب کابوس مي‌بينم و يک لحظه آرام و قرار ندارم. من قاتل نيستم اما هيچ کس حرف‌هايم را باور نکرد و با شهادت چند نفر به قصاص محکوم شدم.»

مرد محکوم به مرگ ادامه داد: «من فقط مي‌خواستم بين صادق و دوستش ميانجيگري کنم و اختلافات آنها را برطرف کنم ولي آنها با چوب، سنگ و شيشه نوشابه به طرف ما حمله کردند و من هم براي دفاع از خودم چاقوي دوستم را گرفتم ولي با آن ضربه‌يي به کسي نزدم.

وقتي در پليس آگاهي عکس مقتول را نشانم دادند صحنه درگيري را با خودم مرور کردم. من اصلا او را در درگيري نديده بودم. اگر خدا کمک کند و من از زندان آزاد شوم تا آخر عمرم براي برطرف کردن اختلاف هيچ کس پادرمياني نمي‌کنم.»داريوش درباره تلاش‌هايي که تاکنون براي جلب رضايت اولياي دم انجام داده نيز گفت:« از همان روزهاي اول گفتم من قاتل نيستم و از خانواده مقتول خواستم من را ببخشند ولي التماس‌هايم فايده‌يي نداشت. حالا که پدر مقتول فوت شده برادرهايش ولي دم هستند. ظاهرا يکي از آنها اعلام گذشت کرده ولي بقيه خواسته‌شان قصاص است. آن‌طور که متوجه شدم قرار است تا آخر همين ماه قصاص شوم. نمي‌دانم قرار است سرنوشتم چطور رقم بخورد اما باور کنيد که من بي‌گناهم.»
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟