فرودگاه مهرآباد باید از تهران برود

براساس قوانین بین‌المللی هیچ فرودگاهی نباید داخل فضاهای شهری فعالیت کند و هواپیماها مجاز نیستند هنگام نشستن و برخاستن از روی منازل و مناطق مسکونی عبور کنند. براساس همین قوانین فرودگاه‌ها در همه دنیا بيرون از شهرها ساخته مي‌‌شوند
کد خبر: ۴۲۴۴۷۱
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ 11 August 2014
|
22276 بازدید
|
هواپیمای ایران آنتونوف ١٤٠ دیروز چند کیلومتر بالاتر از فرودگاه مهرآباد، یک شهرک مسکونی را پشت سر گذاشت و در پادگان ارتش سقوط کرد. شاهدان عینی می‌گفتند هواپیما پیش از سقوط درحال برخورد با یکی از ساختمان‌های شهرک آزادی بود که خلبان دوباره اوج گرفت تا شاید چند صد متر آن طرف‌تر هواپیما را در فضای باز پادگان ارتش بر زمین بکوبد بلکه فاجعه سقوط قربانی کمتری بگیرد. ٩‌سال پس از حادثه هواپیمای c١٣٠، حادثه خونین دیروز نشان داد فرودگاه مهرآباد برای تهران تنها آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ندارد، مرگ و حادثه هم دارد. 

به گزارش شهروند، براساس قوانین بین‌المللی هیچ فرودگاهی نباید داخل فضاهای شهری فعالیت کند و هواپیماها مجاز نیستند هنگام نشستن و برخاستن از روی منازل و مناطق مسکونی عبور کنند.  براساس همین قوانین فرودگاه‌ها در همه دنیا بيرون از شهرها ساخته مي‌‌شوند به همین دلیل هم حدود ٦٠‌سال قبل فرودگاه مهرآباد را در حاشیه پایتختِ آن زمان ساختند.  تهران اما توسعه پیدا کرد و ساختمان‌ها و شهرک‌ها فرودگاه را در خود محصور کردند. از ١٠‌سال پیش یعنی همان زمانی که فرودگاه امام خمینی(س) افتتاح شد زمزمه‌ها برای کم کردن فعالیت فرودگاه مهرآباد به راه افتاد تا ‌سال ٨٩ که اساسا طرحی در مجلس شورای اسلامی برای انتقال فرودگاه مهرآباد آماده شد و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت؛ طرحی که سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از آنها حمایت کرده بود. در این طرح دولت موظف شده بود که تا ‌سال ٩٢ نسبت به انتقال این فرودگاه به خارج از تهران اقدام کند.

آن روزها بحث بر سر این بود که فرودگاه مهرآباد پس از انتقال از تهران به فضای سبز و محیط عمومی و تفریحی برای شهروندان تهرانی تبدیل شود. این طرح اما در مرحله بررسی در کمیسیون‌های مجلس ماند و در دستور کار مجلس هشتم قرار نگرفت.  بعدها استانداری تهران وارد ماجرا شد و مرتضی تمدن، استاندار وقت تهران اعلام کرد که پیشنهاد انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از تهران را به دولت ارایه کرده‌اند.  آن زمان گفته می‌شد که پیش‌شرط انتقال فرودگاه مهرآباد و همچنین انتقال همه پروازها به فرودگاه امام خمینی(س) راه‌اندازی مترو تا ایستگاه امام خمینی است حالا اما هرچه هست، فرودگاه مهرآباد هنوز همان جای همیشگی در همسایگی خانه‌های تهران نفس می‌کشد.

حالا «حسین طلا»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت انتقال کامل فرودگاه مهرآباد از تهران تأکید می‌کند و می‌گوید: «بحث حمل‌ونقل چه در مورد فرودگاه‌ها و چه در مورد قطارهای زیرزمینی از فضاهای شهر کاملا خارج شده است. هم به دلیل عوارض زیست‌محیطی که برای ساکنان شهرها ایجاد می‌کند و هم به دلیل خطرات و حوادثی که می‌تواند ایجاد کند. به هر جایی که سفر کنید حتی شهرهایی که به اندازه تهران توسعه‌یافته نیستند هم فرودگاه‌ها را از شهرها خارج کرده‌اند.  ما حتما باید به سمتی برویم که سریع‌تر زمینه انتقال و خروج فرودگاه مهرآباد از تهران فراهم شود.

به گفته «طلا»، پس از افتتاح فرودگاه امام خمینی(س) بخشی از پروازهای مهرآباد به آن‌جا منتقل شده و حالا هم دولت می‌تواند و باید زمینه انتقال کامل این فرودگاه را فراهم کند. او با تأکید بر این‌که انتقال فرودگاه مهرآباد ضرورتی است که دولت راسا می‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد، ادامه داد: «انتقال فرودگاه مهرآباد درواقع اقدامی اجرایی و در حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های دولت است و درست نیست مجلس در مواردی که با تصمیم هیأت وزیران پیش می‌رود قانون بگذارند اما اگر در همین موضوع انتقال فرودگاه منع قانونی وجود داشته باشد می‌توانند از مجلس بخواهند که در این زمینه اقدام کنیم.» 

پیش از این در دولت احمدی‌نژاد که بحث اختلافات دولت و شهرداری تهران در اوج بود مدیران دولتی می‌گفتند فرودگاه مهرآباد را زمانی از تهران بیرون می‌برند که شبکه مترو تا فرودگاه امام خمینی(س) توسعه پیدا کرده باشد، حالا اما اعضای شورای شهر تهران ازجمله دکتر«اقبال شاکری»، رئیس کمیته عمران شورا معتقد است که انتقال فرودگاه مهرآباد به این دلیل انجام نشده که زیرساخت‌ها در فرودگاه امام خمینی(س) هنوز آماده نیست.

او دراین‌باره می‌گوید: «هفته گذشته در جلساتی که در ارتباط با برج آزادی داشتیم بحث ساماندهی و همچنین انتقال بخشی از فعالیت‌های فرودگاه مهرآباد هم مطرح شد اما به‌طورکلی اگر فرودگاه مهرآباد تاکنون به‌طور کامل منتقل نشده اگر اشکالی باشد از زیرساخت‌های خود فرودگاه است. به نظر می‌آید انتقال کامل فرودگاه مهرآباد به فرودگاه حضرت امام و توسعه ترمینال ٢ و ٣ باید اتفاق بیفتد و تا آن زمان امکان انتقال نخواهد بود چراکه زیرساخت‌هایی ازجمله بانک‌ها، فضای مسافربری و پارکینگ‌ها الان آمادگی لازم را ندارند. در این بین توسعه مترو تا فرودگاه حضرت امام(س) هم یکی از شروط است اما شرط لازم است و شرط کافی نیست. امیدواریم با این نیازهای روزافزون ازجمله حوادثی که جان و سلامت شهروندان وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت سریع‌تر شرایط را برای انتقال فرودگاه از تهران آماده کنند.  براساس برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران فرودگاه‌ها، پادگان‌ها و در مجموع کاربری‌هایی که به‌عنوان صنایع و مشاغل مزاحم شناخته می‌شوند باید از تهران بروند. در مورد برخی از آنها مثلا ساماندهی ترمینال‌ها شهرداری تهران خودش اختیار دارد و می‌تواند راسا اقدام کند اما درباره فرودگاه جابه‌جایی آن با دولت است و در این زمینه شهرداری هم می‌تواند به دولت کمک کند.»

حقانی: مهرآباد حتما باید از تهران برود

از نگاه «محمد حقانی»، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران فرودگاه مهرآباد حتما باید از تهران برود چراکه این فرودگاه کلکسیونی از مشکلات را در تهران ایجاد کرده است.  او با بیان این‌که هواپیماهایی که امروز در ناوگان حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌شود از نوع هواپیماهای غول‌پیکر هستند و به همین دلیل فرودگاه باید حتما از فضاهای شهری فاصله داشته باشد، ادامه داد: «از نظر سوانح هوایی سقوط احتمالی این هواپیماها می‌تواند به کشته و مجروح شدن صدها نفر منجر شود.  از سوی دیگر خود هواپیماها هم زمانی که داخل شهرها هستند با مشکلاتی مواجه‌اند ازجمله برخورد با پرنده‌هایی که عمدتا در شهرها و حومه آن پرواز می‌کنند. همین چند هفته پیش یکی از هواپیماها مجبور به فرود اضطراری به همین دلیل شد.»

به گفته حقانی هر هواپیمایی هنگام برخاستن چندهزاربرابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند و تهران الان با توجه به مشکل آلودگی هوا از یک سو، افزایش ترافیک و همچنین مشکلات ناشی از آلودگی صوتی در نواحی مجاور فرودگاه عملا نمی‌تواند تا مدت‌زمان زیادی پذیرای فرودگاه مهرآباد باشد و این فرودگاه درواقع الان مصداق یکی از کاربری‌های مزاحم و آلاینده است که قطعا باید از تهران برود.

از همان سالی که هواپیمای c١٣٠ سقوط کرد و هنگام سقوط با یکی از ساختمان‌های شهرک پرواز برخورد کرد بحث خطرهای ادامه فعالیت فرودگاه مهرآباد در شرایطی که حاشیه آن به فضاهای مسکونی تبدیل شده، بیشتر مطرح شد اما این تنها مشکلی نیست که ماندن فرودگاه مهرآباد در تهران برای شهر ایجاد کرده. ترافیک سنگین و همچنین نقشی که این فرودگاه در آلودگی هوای تهران دارد مشکلات دیگری است که رفتن مهرآباد از تهران را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. کارشناسان می‌گویند هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست معادل آلودگی سه‌هزار خودرو، آلودگی تولید می‌کند و به این ترتیب فرودگاه مهرآباد یکی از متهمان آلودگی هوا در تهران است. 

پیش از این «محمود رسولی‌نژاد»، رئیس شرکت فرودگاه‌های کشور گفته بود انتقال مهرآباد از تهران به‌زودی ممکن نیست.  البته او تأکید کرده بود که برنامه‌های بلندمدت و نیز یک برنامه پنج‌ساله برای انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران تدوین شده اما به گفته او این فرودگاه دست‌کم تا یک دهه دیگر میهمان تهران خواهد بود؛ میهمانی که تهران را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند. دکتر «رضا رستمیان»، کارشناس برنامه‌ریزی شهری معتقد است تهران توان این را ندارد که تا ١٠‌سال دیگر فرودگاه مهرآباد را با مجموعه مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی تحمل کند.  او به «شهروند»، می‌گوید: «١٠‌سال زمان زیادی برای انتقال یک فرودگاه است آن هم فرودگاهی که الان مجموعه‌ای از مشکلات را برای تهران ایجاد کرده که هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند دلیلی برای انتقال فرودگاه باشد.» به گفته او زمانی که فرودگاه مهرآباد در تهران ساخته شد عملا خارج از محدوده شهری و سکونتگاهی تهران قرار داشت اما به تدریج تهران توسعه پیدا کرده و الان فرودگاه مهرآباد را ساختمان‌های مسکونی محاصره کرده‌اند. اگر قرار بود فرودگاه مهرآباد به کارش ادامه دهد اصولا نباید اجازه می‌دادند کاربری‌های مسکونی در اراضی پیرامونی مهرآباد ایجاد شوند اما حالا که ایجاد شده و این همجواری سلامت مردم را در خطر قرار داده ماندن فرودگاه مهرآباد در تهران قابل دفاع نیست. شرکت کنترل کیفیت هوا پیشتر اعلام کرده بود کودکانِ مادران ساکن در محدوده‌ای که تحت‌تأثیر آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه مهرآباد هستند وزنِ کمتری نسبت به سایر کودکان دارند حالا اما بحث فرودگاه مهرآباد از تاثیرات زیست‌محیطی و نقشی که در آلودگی هوای تهران دارد گذشته و حوادث هوایی خطرناک آن هم بیخ گوش زندگی روزمره شهر گریبان تهران را گرفته است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۵۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
اول دوشان تپه، بعد قلعه مرغي و حالا هم نوبت مهرآباد است كه از تهران خارج شود. فكر مي كنم با اين روند گسترش تهران چند سال ديگر فرودگاه امام هم بايد جمع شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
افسوس كه پس از وقوع سوانح به ياد حل مشكل مي افتيم كه دير است
بعدش هم فراموش مي شه تا حادثه بعدي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
بله درست است.باید حاشیه تهران مشخص شود
اینطور که پیش میروند تهران تبدیل به یک کشور میشود نه شهر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
من، اما، نظر ديگري دارم!
مي ميرم براي اين كاربرد غلط و از نظر شما، رمانتيك اما!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
هر هواپیمایی از شرق تبریز میخواد رو باند بشینه،تقریبا در تمام طول شهر پرواز می کنه...
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
من نميدونم چرا پروژه فرودگاه قم رو كمك نميكنن تا زودتر افتتاح بشه ؟
بعد از فرودگاه امام خميني بهترين نقطه فرودگاه بين المللي قم هست كه الان تا حد زيادي پيشرفت داشته .
خيلي راحت ميتونن پروازها رو بين فرودگاه امام و قم تقسيم كنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
سعید خان لابد بچه قم هستی که میخواهی از فرودگاه قم استفاده شود! ولی فکر نمیکنی مردم تهران که استفاده کننده عمده فرودگاه هستند، چقدر راهشان دور میشود و در مضیقه و مشکل قرار میگیرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
آخه نابغه... طرف می خواد از تهران بره مشهد... یک ساعت پرواز داره... دوساعت رانندگی کنه برسه به جایی که باید هواپیما سوار شه؟ آخه چرا فقط نوک دماع تون رو می بینین... لابد می فرمایید که هواپیما سوارنشن و همه با اتوبوس و ناوبری امن قطار و جاده طی مسیر کنن؟!! که به جای تو هوا روی زمبن آتیش بگیرن؟!! تا کی می خواهید به جای پیدا کردن راه حل درست ، کلا مساله رو پاک کنین.... تا کی واقعا؟!!!
طاهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
چرا منفی میدی . لااقل از این جهت نگاه کن که سبب اشتغال چندصد نفر میشن . کل درامدها تو پایتخته یه کمی هم یه فکر شهرهای دیگه باشن عیبی داره
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دیگه کم مونده از تهران بیایم قم سوار هواپیما بشیم بریم اصفهان چه طور هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
توجه کنید که فرودگاه هیسرو لندن در انگلستان که یکی از بهترین و شلوغ ترین فرود گاه جهان است هم اکنون چسبیده به منطقه مسکونی قرار دارد و بسیاری از هواپیماها موقع فرود در این فرود گاه از روی منازل مسکونی به فرود گاه نزدیک می شوند و در برخی مواقع مسافران از پنجره هواپیما فاصله بسیار کم تا سقف منازل را مشاهده میکنند. نکته ای که در اینجا از اهمیت زیاد برخوردار است کیفیت هواپیما ، به روز بودن تجهیزات نصب شده جهت ناوبری و همچنین کیفیت بالای ناوبری برج مراقبت فرودگاه است در حالیکه قرار گرفتن هواپیما در شهر یا خارج شهر از درجات اولویت بعدی قرار دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
عزيزم همين فرودگاه دبي خودمون رو چرا نميگي؟
ناشناس
| Kenya |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
ما مشکل فرودگاه نداریم مشکل ابوطیاره ها هست که علاقمندند به سقوط ازاد ؟؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
همانطور خودتون گفتید فرودگاه مهر ابدا در حاشیه شهر بوده وساخت وساز های غیر مجاز باعث شده که العان تو بافت باشه پس تمام ساخت وساز های دوروبرشو تا شعاع 2 کیلومتری باید خراب کنید...همین العانم زمین های دوروبر فرودگاه امما داره فروخته میشه وساخته میشه 20 سال دیگه لابد فرودگاه امام رو هم میخواید جابجا کنید..در مورد الودگی صوتی..در فرودگاه های پیشرفته جهان سیستمی روی هواپیماها نصب شده شاید هم در فرودگاه نصب شده که شما صدای حرکت هواپیما رو نمیشنوی.....بهتره ماهم درست کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
ببخشيد ها
خيلي ببخشيد ها!!
فرودگاه يك سازه سرمايه اي با عمر بي نهايت است ...
معقول اين بود كه نمي‌بايست اجازه مي‌دادند غده شهر سرطاني تهران از آن سو رشد كند!! خانه هاي قارچي سر بر آورد!!
البته گفتيم غده شهر و سرطان!! يعني كار از دست كسي بر نمي‌ياد!! پول را عشق است!! پووول!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
فرودگاه پیام کرج گزینه مناسبتری نسبت به فرودگاه امام خمینی است لطفا بررسی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
فکر بدی نیست. مترو هم داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
از اول بايد از اين رشد ناموزون (توسعه فيزيكي بدون توجه به نوع كاربري هاي منطقه) جلوگيري مي شد براي ساخت يك فرودگاه هزينه هاي هنگفتي صورت مي گيرد. اگر تا چند سال آينده دركنار فرودگاه امام بافت مسكوني شكل بگيرد بازهم صحبت از انتقال فرودگاه به جاي ديگري است.
اوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
همه رو گفتید تازگی هم در محدوده فرودگاه پلیس راهنمایی رانندگی خیابان های اطراف رو جوری پیچ وا پیچ کرده که برای شاغلین این محدوده دردسرهای فراوان درست کردند و بار ترافیکی رو افزایش دادند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟