مهرآباد در محاصره مناطق مسکونی

کد خبر: ۴۲۴۸۲۶
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸ 12 August 2014
|
4073 بازدید
|
۷
می‌رفت که یکبار دیگر خسارت وسیع‌تر و خاطره تلخ 9 سال پیش هواپیمای سی 130 تکرار شود و می‌توان گفت تا زمانی که فرودگاه مهرآباد در محاصره مناطق مسکونی است احتمال برخورد هواپیما با مناطق مسکونی همچنان قوی خواهد بود؛ مسئله مهمی که قابل چشم‌پوشی نیست و راهکار آن تبعات و هزینه‌های دهها میلیاردی می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، بحث همسایگی مناطق مسکونی با فرودگاه مهرآباد، در چند سال گذشته همواره مهمان صحبت‌های مدیران بخش هوایی کشور بوده است؛ بحثی که با عبور خطر از بیخ گوش ساکنان تهرانسر - در پی سقوط هواپیمای مسافری هسا - بار دیگر داغ شد.

آلودگی‌های صوتی، ترافیک‌های سنگین و از همه مهم‌تر خطر حادثه، سه دلیل اصلی است که باعث شده کارشناسان شهرسازی نسبت به ساخت فرودگاه در نزدیکی مناطق مسکونی نگاه مثبتی نداشته باشند.

این در حالی است که فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان پرترددترین فرودگاه بین‌المللی کشور در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق تهران قرار گرفته و از چهار سو در محاصره مناطق مسکونی قرار دارد.

پس از برخورد هواپیمای C130 با یکی از مجتمع‌های مسکونی اطراف فرودگاه در سال 84 که باعث بالا رفتن تعداد کشته‌شدگان و افزایش خسارات شد، بحث درباره جابجایی فرودگاه مهرآباد در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها تمام صحبت‌ها در این زمینه در حد گمانه‌زنی باقی ماند.

حتی افتتاح و گسترش امکانات فرودگاه امام خمینی نیز نتوانسته مرکزیت فرودگاه مهرآباد را کاهش دهد و علی‌رغم اینکه پروازهای بین‌المللی در سال‌های گذشته به فرودگاه امام منتقل شده‌ است هنوز حجم بسیاری از پروازهای کشور در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود و پس از چند سال وعده برای انتقال پروازهای حج به این فرودگاه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها محقق نشد.

این وضعیت در حالی به خود شکلی پیچیده‌تر می‌گیرد که نگاهی به وضعیت ساخت فرودگاه‌ها در کشور نشان می‌دهد این امر نه تنها چندین سال زمان خواهد برد بلکه حتی به هزینه‌ای چند ده میلیاردی احتیاج دارد.

با این وجود ساخت و سازها در منطقه تهرانسر و مهرآباد و حوالی باعث شده که خطر برخورد هواپیما با مناطق مسکونی بسیار بالا رود؛ ساخت و سازهایی که قطعا به دوران پس از افتتاح فرودگاه مربوط می‌شود.

طرح ساخت مهرآباد در سال 1326 کلید خورد و ساختمان‌های این منطقه قدمتی به مراتب کمتر و حتی در برخی مناطق کمتر از 30 سال دارند؛ از این رو ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه، خطری را به وجود آورده که برای رفع آن باید یا فرودگاه یا مجتمع‌های اطراف آن فدا شوند، اتفاقی که در هر حالت هزینه اقتصادی بالایی دارد و در عین حال قابل چشم‌پوشی نیز نیست.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
ما ساكنين اين مناطق چه گناهي داريم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
قرار بود با افتتاح فرودگاه امام (ره) کلا پروازها به مهر آباد متوقف شود.دوما ساخت خانه های مسکونی در اطراف فرودگاه امام در شرف وقوع است بروید بررسی کنید
علی محمد بیدارمغز
|
Russian Federation
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
سلام علیکم
فرودگاه مهرآباد باید به یک نقطه دورتر از مناطق مسکونی انتقال یابد و به جای آن یک پروژه عظیم ساختمانی در حد و اندازه اکباتان اجرا و هزینه انتقال، ساخت باند و تأسیسات فرودگاهی از محل فروش واحدهای مسکونی تأمین شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
از سال 84 تاکنون اگر با سرعت لاک پشتی هم اقدام می کردند، الان وضع این نبود. متاسفانه برخی خلبانان با ارتفاع خیلی کمی از سطح ساختمان های گاها 3 یا 4 طبقه پرواز می کنند. لطفا هرچه سریعتر اقدامی در جهت انتقال فرودگاه صورت گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
شب نيست موقع خواب با صداي هواپيما از خواب بيدار نشيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
مسئله اینجاست که سقوط هواپیما یک امر استثنایی و بسیار نادر باید باشد، قرار نیست که ما فرض بگیریم که هر از گاهی هواپیما سقوط می کند بعد هم به فکر این باشیم که دور فرودگاه را باید خالی کرد!! مگر در تایوان یا در کشورها و پایتخت هایی که فضای کمی از نظر زمین دارند فرودگاه وسط شهر نیست تا در خود امریکا در حادثه هادسون ریور، هواپیما بلافاصله پس از برخواستن وارد رودخانه ای شد که در شهر جاریست و... باید در نظر داشت که در یک شرایط درست صنایع هوایی به قول یکی از برنامه های علمی سقوط در سانحه هوایی احتمالش از برخورد دوبار صاعقه به انسان کمتر است یعی یک در چند میلیون ولی ما به جای آن که اصل مسئله را حل کنیم یا حداکثر از سر و صدا و شلوغی شکایت داشته باشیم، فکر می کتیم که اطراف فرودگاه خالی شود تا احیانا در (خدای ناکرده) سقوط های بعدی فقط سرنشینان آسیب ببینند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
مهرآباد رو باید تعطیل کرد دیگه
افتاده وسط شهر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟