قابل توجه کسانی که از دور دستی بر آتش دارند؛

مخاطب اعلام پشیمانی «آمنه» از بخشش اسیدپاش کیست؟!

وقتی از وی می‌پرسند آیا از بخشش مجید (کسی که روی آمنه اسید پاشید) پشیمان نیست، می‌گوید: من موضوعی بودم که کل دنیا بر روی آن زوم کرده بود و انعکاس آن برای ایران و مردم ایران مهم بود؛ پس باید به دنبال حکمی می‌گشتم که بازدارنده باشد. من قصاص را قبول دارم و هنوز هم به آن قائلم اما در آن لحظه بخشیدم با این شرط که...
کد خبر: ۴۴۵۱۷۸
|
۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 27 October 2014
|
52371 بازدید
|
به نظرات منتشر شده ذیل اخبار منتشر شده درباره اسیدپاشی که دقت کنیم، نخستین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، تقاضای بسیاری از مردم مبنی بر اشد مجازات عامل یا عاملان این جنایت است؛ تقاضاهایی که وقتی دستگیری این افراد رقم بخورد ممکن است به سخن گفتن از بخشش، کمرنگ شود!

به گزارش «تابناک»، از جان دادن فرد مجروح شده با ضربات چاقو در میدان کاج که یکی از عجیب ترین پرونده‌های قتل در کشور را رقم زد تا پرونده زورگیرانی که ضربات سهمگین کارد و قمه خود را بر سر یک شهروند فرود می‌آوردند تا کیف دستی‌اش را به طمع پول های فراوانی که در آن جای گرفته از چنگش خارج کنند، تا حادثه‌ای رخ می‌دهد که امنیت جامعه را تحت تاثیر قرار داده و موجبات پریشانی بسیاری را فراهم می‌آورد، تنها یک صدا در واکنش افراد مختلف شنیده می‌شود؛ «دستگیرشان کرده و به اشد مجازات برسانیدشان!»

البته تجربه نشان داده این درخواست‌ها همان‌گونه که به سرعت به یک صدایی می‌رسد، به محض دستگیری و تعیین تکلیف متهمان، به دو شکل دیگر بروز می‌کند و علاوه بر آن، یک دسته نظرات جدید هم پیرامون آن بیان می‌شود؛ یک دسته آن را خفیف توصیف می‌کنند و حتی گاه از مماشات صورت گرفته با مجرمان سخن می‌گویند، یک دسته دیگر آن را شدید ذکر کرده و گاه در مقام قیاس آن با احکام صادر شده برای پرونده های دیگر بر می‌ایند و در نهایت برخی هم از در صلح جویی به نظر دهندگان اضافه می‌شوند که کاری به تناسب جرم و مجازات ندارند بلکه خطاب به فرد محق می‌گویند: «بگذر!»

اینکه چرا هر حکمی صادر شود برخی آن را خفیف می‌دانند و برخی از شدت آن گلایه می‌کنند، شاید به یک خصلت نامطلوب ما باز گردد که اصولا یا نمی‌خواهیم راضی شویم یا کسب رضایت‌مان بسیار دشوار است اما وقتی می‌بینیم بعد از اعلام آرای پرونده های اهمیت یافته از دید مردم، باب مصالحه دادن طرفین دعوا و ریش سفیدی اینقدر باز می‌شود که ممکن است همه اساس محاکمه را تحت تاثیر قرار دهد، باید اذعان کنیم که اتفاق خوبی در جریان نیست.

نمونه بارز این اتفاق، داستانی است که آمنه بهرامی، مشهورترین قربانی اسیدپاشی در کشورمان به تازگی بازگو کرده و بعد از اعلام آنکه از رضایت دادن به شاکی خود پشیمان است، علت رضایت دادن خود را فشاری دانسته که برخی به نیت خیر به وی وارد کرده‌اند.

این قربانی اسیدپاشی که هنوز بعد از سالهای سال سپری شدن از آن دقایق، ساعات و روزهای تلخ، هنوز روند درمان خود را طی می‌کند و از بابت جنایتی که در آن آسیب دیده، رنج و درد متحمل می‌شود، حالا که ماجرای اسیدپاشی های زنجیری در اصفهان در کل کشور نگرانی آفریده و مسئولان را برای یافتن جانیان بسیج کرده، از اعلام رضایت خود از قصاص به عنوان ظلمی به دیگران یاد می‌کند و آنچنان خود را سرزنش می‌کند که می‌گوید: «باید چشم‌ اسیدپاش‌ها را تخلیه کرد و اسید را در حلقومشان ریخت».

این در حالی است که وقتی از وی می‌پرسند آیا از بخشش مجید (کسی که روی آمنه اسید پاشید) پشیمان نیست، می‌گوید: من موضوعی بودم که کل دنیا بر روی آن زوم کرده بود و انعکاس آن برای ایران و مردم ایران مهم بود؛ پس باید به دنبال حکمی می‌گشتم که بازدارنده باشد. من قصاص را قبول دارم و هنوز هم به آن قائلم اما در آن لحظه بخشیدم با این شرط که دیه را بگیرم چرا که می‌دانستم مجید موحدی نمی‌تواند دیه را بپردازد اما کارکرد دادگستری و ظلمی که بر من شد باعث شد که بفهمم بخش من بی‌فایده بوده و من امروز احساس پشیمانی می‌کنم.

او در ادامه از جوی سخن می‌گوید که در آن روزگار وی را احاطه کرده بود؛ از کسانی که تلاش داشتند وی را مجاب کنند که نبخشد و انتقام بگیرد تا عوامل و سخنانی که وی را مجاب می‌کردند از قصاص بگذرد و حتی به نوعی در الگوی یک قهرمان قرار گیرد؛ قهرمانی که از حقوق خود به نفع همه، حتی ظالمان می‌گذرد.

آمنه بخشید و هنوز که هنوز است از بخشش خود اعلام نارضایتی نمی‌کند بلکه می‌گوید با این تصور از قصاص گذشته که دیه بگیرد و با علم به اینکه مجید نمی‌تواند از پس پرداخت دیه برآید و لاجرم در زندان خواهد ماند و بدهی اش سال به سال سنگین تر خواهد شد، به نوعی روی در حبس ماندن مجرم حساب باز کرده بوده و حالا که می‌بیند مجید آزاد شده و حساب و کتاب هایش به هم ریخته، پشیمان است، ولی خوب که به سخنانش دقت کنیم، به نظر نمی‌رسد از بخشش پشیمان نباشد.

اینجاست که وقتی از وی می‌پرسند اگر به سه سال پیش بازگردی، چه خواهی کرد، بی درنگ پاسخ می‌دهد «قصاص می‌کنم»؛ پیامی که مخاطبش می‌تواند دادگستری باشد، یا آنهایی که به آمنه می‌گفتند بگذر و بخشش کن یا ما و شمایی که امروز بر ضرورت مجازات اسیدپاشان با اشد مجازات سخن می‌گوییم اما ممکن است فردار روزی که ناله های اسیدپاشان دستگیر شده را شنیدیم، بگوییم کاش مجروحان ببخشند چون اینها هم گناه دارند!

مخاطب آمنه قطعا ماهایی هستیم که امروز یا ساکتیم و یا در محکومیت اسیدپاشان سخن می‌گوییم اما بعدها ممکن است نظرمان تغییر کرده و خوبی های بخشش یادمان بیاید و یا حتی از آن بدتر، روشنفکری مان گل کند و قصاص را غیرانسانی بدانیم چون نه زجری که آمنه و امثال آمنه کشیده‌اند را به قدر لحظه‌ای درک کرده‌ایم و نه در دیگر پرونده‌های مطرح، زورگیری، قتل و غیره، درک ملموسی از درد وارده داریم که شیرینی بخشش را جانشینش بدانیم؛ کاش جای دیگران حرف نزنیم و به جای درک متهمان، کمی هم به درک رنج کشیدگان اهمیت قائل شویم!


دانلود
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰۸
انتشار یافته: ۱۰۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
امان از روشنفکر بازی که سر هر مساله ای گل می کند ...
پاسخ ها
ناظمی هرندی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
کجایند اونایی که تا یه جرمی میشه به دنبال مقصر نالشون گوش فلک را کر میکنه وتهمت به نظام می زنند ولی وقتی مجرم دستگیر میشه ووباید بهسزاش برسه ناله حقوق بشرشون دوباره گوشا وافکار را رنج میده لعنت بر این نفاق ها لعنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
اسمش روشن فکری نیست...

میشه گفت جو زدگی، احساسی برخورد کردن و از این دست موارد هست...
من خودمم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
من معتقدم یه سری از افراد کاری به بخشش و ادای روشنفکران رو درآوردن ندارند اینا فقط تشنه به چشم آمدن هستند حالا برای هر رویدادی که باشه و اینا بتونند استفاده بکنند تا به چشم بیاند !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
من هم مثبت دادم

ولی میدونم خیلی هایی که به این نظر مثبت دادن، اعدام ریحانه جباری رو درست نمیدونستند

ما مردمان تناقض و تکرار اشتباهیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
من به عنوان یه روشنفکر اعلام میکنم:
اعدام ;-)
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
منکه باور نمی کنم روشنفکر باشی. البته همه ما شرمنده آمنه عزیز شدیم.
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
اصلا روشنفکری با اعدام سازگاری ندارد. پس لطفا تریپ روشنفکری به خودت نگیر و بیا کنار ما بنشین.
Onlgy Edam
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
آقایون هنرمند که ژست روشتفکری می گیرید و برای جلب توجه دوره راه می افتید برای رضایت از خانواده مقتولین ازتون متنفرم و امید وارم ابن بلا سر جگر گوشه خودتون بیاد ببینم اونوقت از گناه قاتل یا اسید پاش حاضرید بگذرید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
مشکل این نیست چرا می افتن دنبال کسی رضایت می گیرن .
مشکل اینه باید برای همه یکسان باشه .
یعنی اگر محکومین اسید پاشی های الان را خواستن قصاص کنن بیفتن دنبال رضایت .
البته فکر کنم همین هم بشه. ببینید کی گفتم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
بابا چه ربطی داره تو یه پرونده قتل بدلایلی اتفاق میافته که آددم دلش واسه هر دو طرف می سوزه ادم میگه گذشت تو یه پرونده دیگه مثل اسید پاشی هزار تا بلا هم سره اسید پاش یا قاتل بیارن کمه یه عده با لفظ روشنفکر مشکل دارن پرونده با پرونده فرق میکنه چرا اینقدر سیاه سفید هستیم ما مردم من بعضی وقتا میگم گذشت بعضی وقتها میگم اعدام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
شاید کار این دسته از روشنفکران درست نباشد اما این طرز حرف زدن اصلا درست نیست.
خودتان را کنترل کنید و به خانواده و جگر گوشه مردم نفرین نفرستید وگرنه با آن اسیدپاش هیچ فرقی ندارید.
ناشناس
| United States |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
این که قانون اون ظرفیت را ندارد که به درستی مجازات کند ربطی به بخشش ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
ناشناس 17:38
احسنت به تو، حرف دل منو زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
ناشناس 17:38
احسنت به تو، حرف دل منو زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
دقیقا همینه که گفتی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
به چه دلیل آزاد شده اگه بدهی داشته ؟
پاسخ ها
فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
فکر کنم تا حالا کارت به دادگستری نیفتاده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
حتما بازيگران خير بدهي شان را پرداخت كردند.
حمید اکرمی قراملکی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
تنها نظری هس که منفی نداره!!
دختر ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
آفرین، مقاله جالب و قابل تفکری بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
واقعا همینطوره ! اصرار برای بخشش ظالم، نه تنها انسانی نیست ، بلکه ظالم را بیش از مظلوم انسان دانستن است .
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
ولکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب

قصاص برای حفاظت از زندگی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
درسته
و حتی درباره ریحانه جباری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
ترحم بر پلنگ تیزدندان
جنایت باشد بر گوسپندان
فرزند يك مقتول
|
United States
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
چرا محكوم را أزاد كردن؟ هدف اين خانم درست بوده، قانون ضعيف عمل كرده.

اين جنايتكار هنوز بأيد در زندان باشه. دير نشده، احضارش كنيد، بياندازيدش زندان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
دقیقا. من مخالف اعدام هستم اما هربار فکر میکنم که اگر از قصاص بگذریم، قاتل به راحتی آزاد میشه و ازادانه به زندگی ادامه میده، در بخشش قصاص تردید میکنم.
قانون باید درست بشه تا با بخشش قصاص، مجرم در جامعه رها نشه. باید بعد از بخشش قصاص، حکم تبدیل به حبس ابد بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
تمام این مقالات با "روشنفکرانه" خواندن دگراندیشان در حقیقت با اصل پایین آوردن سطح خشونت ستیز دارند. خشونت زاییده خشونت است و هر چه این چرخه را دامه بدهیم به کاهش خشونت نمی رسیم. نتیجه اش را هم در اجتماع خود می بینیم. در پژوهش های مکرر جرم شناسی اثبات شده است که این شدت مجازات نیست که بازدارنده است بلکه احتمال دستگیری. ولی عوام و برخب مقاله نویسان کماکان اصرار دارند که با اعمال هر چه بیشتر مجازات های خشن (اعدام در ملأ عام، قطع ید در میادین شهر، شلاق،...) سطح جنایات خشن پایین آورده می شود، به رقم تمام شواهد که عکس آن را اثبات می کند. در نهایت دشمن اصلی جامعه جنایت و بستر جنایت خیز است و نه شخص جانی که محصولی از آن بستر است. تا این بستر را نخشکانیم با کور کردن اسیدپاش کماکان قربانی خشونت خواهیم ماند.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
احسنت ، "احتمال دستگیری" خیلی مهم تره ، اما انصافا شدت مجازات هم نباید کم باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
یعنی تو از خدا عقل کل تری؟
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
یکی از عواملی که بخشش های بی مورد را تبلیغات می کند رسانه ملی و همین سایت شماست.
فلسفه قصاص پیشگیری از جرم است همانگونه که خداوند می فرماید در قصاص زندگی هست.
به فرض که کسی از این حق خود گذشت ، دلیل این تبلیغاتت و بوق و کرنا چیست ؟ ایا این تبلیغات حاشیه امنی برای جانیان و قاتلان ایجاد نمی کند؟
فکر می کنم با جوی که رسانه ها در خصوص بخشش ها در جامعه ایجاد کردند در حال حاضر قاتلان می توانند 50% روی رضایت شاکیان حساب کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
حالا اگر کسی هم بخشیده شد نباید تبلیغ کرد چون افرادی به امید بخشیده شدن دست به جنایت می زنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
آره، نمونه اش همین برنامه ماه عسل همچین از بخشش میگفت. انگار اگر طرف قصاص کنه از قاتل کارش زشت تره!
علیرضا
|
United States
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
آسیب دیده ایی که وقتی قدرت پشتش میاد حاضر میشه همان جنایت را بر سر یک نفر بیاره تا تاوان بگیره تفاوت چندانی با آن جانی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
خوبی شما ؟ آمریکا هوا چطوره ؟ خوش باش عمو ! من فک کنم اینجا باید یه بحث اساسی فلسفی من باب تقدم پیدایش مرغ یا تخم مرغ بکنیم که فرق قاتل و مقتول مشخص شه !
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
انصاف داشته باش علیرضا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
شما واقعا نمی فهمی این قدرت به دلیل همون آسیبی هست که بهش وارد شده؟؟
این که بی دلیل جنایتی رو انجام بدی با اینکه با جنایتکاری مثل خودش برخورد کنی فرقی از نظر امثال شما نداره؟؟!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟