روزنامه "بیلد ام سونتاگ" آلمان با اشاره به گزارش شرکت حقوقی "جویز دی" نوشت: ماتیاس مولر، مدیر عامل فولکس واگن از رسوایی تقلب این خودروساز در تستهای آلایندگی دیزلی آمریکا اطلاعی نداشته است.
به گزارش ایسنا، تحقیقات "جونز دی" نشان می دهد ماتیاس مولر در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۵ زمانی که رگولاتورهای آمریکا دستکاری خودروهای دیزلی فولکس واگن برای تقلب در تستهای آلایندگی را برملا کردند دربارهی نرمافزار تقلب در تستهای آلایندگی اطلاع پیدا کرد.
مولر پیش از افشای رسوایی دیزلی، مدیر عامل برند خودروی اسپورت پورشه در گروه خودروسازی فولکس واگن بود و یک هفته پس از این رسوایی، به سمت مدیرعامل این گروه انتخاب شد.
شرکت حقوقی آمریکایی "جونز دی" که سال گذشته از سوی هیات نظارت فولکس واگن برای پاکسازی رسوایی آلایندگی استخدام شد، پس از تحقیقات از روپرت استادلر، مدیرعامل آئودی هم هیچ شواهدی علیه وی نیافته است.
مشکل آلایندگی که شامل ۱۱ میلیون خودروی برندهای فولکس واگن، آئودی و پورشه مجهز به موتورهای دو و سه لیتری در سراسر جهان میشود، به شهرت این گروه خودروسازی به شدت لطمه زده و تحقیقات کشورهای متعدد را به دنبال داشته است.
فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، در سپتامبر سال ۲۰۱۵ اقرار کرد در بیش از ۱۱ میلیون خودرو دیزلی در سراسر جهان از جمله بعضی از مدلهای دیزلی به فروش رفته در آمریکا نرم افزاری را نصب کرده که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان میدهد. این نرم افزار در زمان انجام تست، کنترلهای آلایندگی را فعال و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال میکند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد. انتشار این خبر مارتین وینترکورن، مدیرعامل این شرکت را ناچار به استعفا کرد.
براساس گزارش رویترز، سخنگوی فولکس واگن درباره ادامه تحقیقات حقوقی پیرامون این رسوایی اظهارنظر نکرد.