انتقاد مجدد مجید مجیدی از عربستان و الازهر

مجید مجیدی کارگردان صاحب نام ایران در عرصه سینمای جهان ضمن قدردانی از استقبال مردم و منتقدان سینمای ترکیه از فیلم «محمد رسول الله (ص)» که در ۳۵۰ سالن سینمای سراسر ترکیه به نمایش گذاشته شد، گفت: باید راه را برای اکران این فیلم باز کرد. ترکیه نخستین آغازگر این جریان است و به همین دلیل از دولت این کشور به خاطر فراهم کردن شرایط مناسب برای نمایش این فیلم تشکر ویژه می کنم.
کد خبر: ۶۴۳۴۷۸
|
۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 25 November 2016
|
8146 بازدید
مجید مجیدی همزمان با اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» در ترکیه درباره این اثر و مشکلاتی که پیش روی اکران جهانی آن بوده است، صحبت کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مجید مجیدی کارگردان صاحب نام ایران در عرصه سینمای جهان ضمن قدردانی از استقبال مردم و منتقدان سینمای ترکیه از فیلم «محمد رسول الله (ص)» که در ۳۵۰ سالن سینمای سراسر ترکیه به نمایش گذاشته شد، گفت: باید راه را برای اکران این فیلم باز کرد. ترکیه نخستین آغازگر این جریان است و به همین دلیل از دولت این کشور به خاطر فراهم کردن شرایط مناسب برای نمایش این فیلم تشکر ویژه می کنم.

مجیدی تصریح کرد:‌ البته توقع من از ترکیه بیش از این بود، اما تا به این جا نیز دستاورد بزرگی حاصل شده است.

کارگردان فیلم «رنگ خدا» با اشاره به نقدهای برخی مخالفان این فیلم گفت: از این مخالفان می خواهم که به مردم اجازه دهند تا پس از تماشای فیلم نظر خود را در مورد آن اعلام کنند. من همچنین مسئولان کشور عربستان سعودی و دانشگاه الازهر مصر را که این فیلم را ممنوع اعلام کرده‌اند، دعوت به تماشای آن کردم اما آنها بدون تماشای این فیلم آن را محکوم کردند.

به گفته این کارگردان ایرانی، علمای اهل سنت در سایر کشورها مانند روسیه پس از تماشای فیلم نه تنها آن را حرام اعلام نکردند بلکه مردم را به دیدن آن تشویق کردند.

او همچنین در این مورد افزود: سال گذشته قبل از اکران فیلم در ترکیه، آن را به همراه خیرالدین کارامان از عالمان برجسته فقه در این کشور تماشا کردیم و وی نیز آن را تأیید کرد و الگویی مناسب برای جوانان و نوجوانان دانست.

مجیدی «ایجاد وحدت در جهان اسلام و باز کردن پنجره‌ای جدید از تصویر این دین به جهان غرب» را دو هدف اصلی ساخت این فیلم اعلام و خاطرنشان کرد:‌ مقطعی از زندگی پیامبر را در این فیلم انتخاب کردم که دارای کمترین اختلاف بین اهل سنت و شیعه در جهان اسلام است بنابراین از منابع شیعه و اهل سنت مانند تاریخ طبری برای ساخت فیلم استفاده کردم.

وی در پاسخ به اینکه نظر وی درباره نظر برخی منتقدان ترکیه‌ای مبنی بر استفاده «بسیار» از جلوه‌های ویژه تصویری «هالیوودی» برای ساخت فیلم گفت:‌ هر فیلم و موضوعی زبان و تکنیک منحصر به خود را دارد. وقتی که وارد زندگی پیامبر می شویم، با توجه به عظمت وجود ایشان، ناگزیر به یک سری تکنیک های خاص سینمایی برای بیان معنوی وی نیاز داریم.

مجیدی تأکید کرد:‌ وقتی می خواهید در صحنه ای وجهه رحمت العالمین رسول خدا را به نمایش بگذارید، با در نظر گرفتن این که ایشان نه تنها پیامبر انسان‌هاست بلکه پیامبر تمامی موجودات و هستی است، می بایست از جلوه های ویژه استفاده کنیم. این تصاویر در اصل تلفیقی از تصویر زنده و ویژه به حساب می آیند.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله (ص)» در ارتباط با دشواری‌های مرحله ساخت این فیلم اظهار کرد: فیلم ساختن در مورد زندگی پیامبر به مراتب دشوارتر از هر موضوع دیگری است. اگر صدها هزار فیلم در این زمینه ساخته شوند، قادر به توصیف یک قطره از دریای بی کران رحمت العالمین پیامبر نخواهند بود، لذا ما با آنچه که در بضاعت مان بوده برای توصیف آن یک قطره تلاش به خرج دادیم.

مجیدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر احتمال ساخت سری های بعدی این فیلم، اعلام کرد:‌ سه گانه بودن این فیلم بیشتر یک آرزویی است که فکر می کنم تحقق یابد. ما پروژه این فیلم را مختص تک فیلم طراحی نکردیم. به همین دلیل شهرکی را که برای این فیلم ساخته بودیم طوری طراحی کردیم که بتواند دست کم سی سال پا برجا بماند.

وی تصریح کرد:‌ بارها گفتم با این فیلم یک بسترسازی برای جهان اسلام انجام داده و از فیلمسازان دینی برای ساختن فیلم هایی راجع به دین، تاریخ و پیامبر دعوت به عمل آوردیم.

این کارگردان ایرانی جهان اسلام را به کم کاری نسبت به معرفی حضرت محمد (ص) از طریق فعالیت‌های هنری متهم کرد و یادآور شد: ببینید، غرب در مورد زندگی حضرت عیسی ۲۰۰ و درباره حضرت موسی نیز ۱۲۰ فیلم ساخته و همچنین در مورد بودا نیز تاکنون ۴۲ فیلم ساخته شده است. اما فیلم «محمد رسول الله» دومین فیلمی است که در مورد زندگی آخرین فرستاده خداوند ساخته شده است.

مجیدی با بیان این که غرب از سینما و رسانه به عنوان ابزاری برای ابلاغ فرهنگ، تاریخ و سیاستش استفاده می کند، تأکید کرد که جهان اسلام نیز باید در امر معرفی اسلام از این راه کوشا باشد.

این کارگردان نامدار ایرانی در مورد اظهارات برخی از منتقدان درباره نشان داده شدن چهره پیامبر اسلام در دوران کودکی در فیلم، گفت:‌ ما چهره پیامبر را به طور کلی در این فیلم نشان ندادیم. صحنه هایی هم که گفته می شود، به دوران کودکی و پیش از رسالت ایشان تعلق دارد و در آخر فیلم نیز چهره ایشان به صورت هاله نور دیده می شود.

وی ادامه داد: این یک نظر رادیکال است که ما نتوانیم فیزیک دوران پیامبر را نشان دهیم. این فیلم در قیاس با تعریف اسلامی که امروز در جهان به عنوان یک دین توام با خشونت و تروریسم رواج یافته و گروه های تروریستی مانند داعش آن را به عنوان دین خشونت به جهانیان معرفی می کند، پنجره و قرائتی جدید از این دین را به جهان غرب گشوده است، چرا این را نمی گوییم آن وقت در مورد دیده شدن تصویر پیامبر از پشت سرشان بحث می کنیم؟!.

مجیدی همچنین به شرکت خود در دست‌کم ۴۰ جشنواره فیلم در نقاط مختلف جهان به وسیله این فیلم اشاره کرد و گفت:‌ در این جشنواره ها نگاه مخاطبان غیرمسلمان به دین اسلام پس از تماشای فیلم تغییر پیدا کرد. ما باید دریابیم که از کدام طریق می توانیم یک قرائت و تصویر جدید و زیبایی از اسلام را در اختیار جهانیان قرار دهیم.

او همچنین شایعات اخیر در مورد این که وی در ایران در حصر خانگی به سر می برد به شدت تکذیب و اظهار کرد: در حال انجام مراحل پیش تولید یک پروژه جدید در شهر بمبئی هند هستم و در آینده نزدیک مرحله فیلمبرداری آن نیز آغاز خواهد شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟