به گزارش «تابناک»؛ سرانجام طرح جدید ترافیک تهران، که پیش از رسیدن به دست اعضای شورای شهر و طرح مسأله با ایشان در رسانهها مطرح شده، از چند نهاد در خصوص آن نظرخواهی و با امثال پلیس راهور در میان گذاشته شده و حتی در شورای ترافیک مطرح و مصوب شده بود، در دستور کار شورای شهر تهران هم قرار گرفت!
اتفاقی که برخی با تکیه بر آن مدعی بودند، این طرح روال قانونی خود را نپیموده و این مسأله محل ابهام است؛ موضوعی که به نوعی به نشست صبح امروز شورای شهر تهران هم راه یافت. نکتهای که البته پیشتر از زبان برخی اعضای شورا هم شنیده شده بود، ولی در نهایت خللی در تصویب این طرح در شورا ایجاد نکرد تا کلیات طرح جدید با ۱۴ رأی از ۲۰ حاضر در جلسه به تصویب برسد.
اتفاقی که قرار بود پس از آن نوبت به مباحث نرخ گذاری برسد که پیش از آن، الهام فخاری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اعتراض جلسه شورای شهر را ترک کرد و ضمن آنکه رأی گیری در خصوص قیمت طرح ترافیک را فاقد وجاهت قانونی دانست، گفت: «سطح شورا به رأیدهندگی به طرحهایی که درباره جزئیات آن اطلاعی ندارند تنزل پیدا کرده است.»
فخاری با بیان اینکه این موضوع هنوز برای برخی کمیسیونها روشن نیست و پیامدهای آن فراتر از ترافیک خواهد بود، گفت: نهادهای دانشگاهی و مدنی مخالف طرح هستند، چون این طرح پیامدهای اجتماعی و سیاسی دارد. حتی ما به عنوان اعضای شورای شهر نمیدانیم موضوع چیست. علاوه بر این، وقتی سهمیه رایگان نهادهای دولتی مثل قبل برقرار است، این چه عدالتی است؟
اعتراضاتی که البته مورد تأیید دیگر اعضای شورا نیست، چون به باور برخی از ایشان، این طرح گامی رو به جلو محسوب میشود؛ گامی که البته پیش از برداشته شدن، تا کنون جامعه را به دو دسته موافق و منتقد تبدیل کرده است.
منتقدان میگویند این طرح نه تنها باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا نمیشود، بلکه مزیتی برای قشرهای ثروتمند ایجاد میکند که بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند. آنها همچنین میگویند این طرح در راستای گرانسازی زندگی در تهران و تلاش برای مهاجرت معکوس از تهران است. موافقان، اما میگویند این طرح ورود به محدوده طرح ترافیک را عادلانهتر و از انحصار دارندگان مجوز ورود به طرح خارج میکند.