زیان بازنشستگان کشوری از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛

معادله دو سر باخت مردم در ماجرای سقوط هواپیمای «آسمان»!

جدای از خانواده‌هایی که بر اثر این رویداد خون‌بار داغ‌دار شدند، جمع بزرگ دیگری از هموطنانمان نیز با سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر تهران-یاسوج زیان دیدند؛ افرادی که ممکن است ندانند آنچه برای هواپیمای شرکت آسمان رخ داده، در آسمان آتیه زندگی‌شان رخ داده است!
کد خبر: ۷۷۵۵۶۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 19 February 2018
|
35350 بازدید
|
جدای از خانواده‌هایی که بر اثر این رویداد خون‌بار داغ‌دار شدند، جمع بزرگ دیگری از هموطنانمان نیز با سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر تهران-یاسوج زیان دیدند؛ افرادی که ممکن است ندانند آنچه برای هواپیمای شرکت آسمان رخ داده، در آسمان آتیه زندگی‌شان رخ داده است!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله دلایلی که کارشناسان برای چرایی ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در کشورمان بیان می‌کنند، واگذاری برخی مجموعه‌ها و شرکت‌های ورشکسته و زیان‌ده به این صندوق هاست. اتفاقی که غالبا برای رد دیون دولت به این صندوق‌ها صورت می‌گیرد؛ معامله‌ای دو سر باخت که برای دولتمردان حکم مسکن را دارد.

داستانی که همیشه از انباشت بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها آغاز و بعد به جای پرداخت این بدهی‌ها، به واگذاری شرکت‌هایی به این صندوق‌ها منجر می‌شود که دولت موظف است و تمایل دارد از شرشان خلاص شود. مثل شرکت هواپیمایی آسمان که بعد از انقلاب اسلامی و از ادغام چند شرکت کوچک پا به عرصه وجود گذاشت.

شرکتی که ابتدا قرار بود برای نقاط دور افتاده و با هواپیما‌های کوچک فعالیت کند، چون بنا بر قانونِ وقت، تنها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) می‌توانست هواپیما‌های پهن پیکر داشته باشد. قانونی که با تغییر آن، آسمان هواپیما‌های بزرگتر و با تعداد صندلی بیشتر را به کار گرفت و عهده‌دار جابجایی مسافران به مناطقی که مسافر کمتر و مشکلات بیشتری داشتند، شد.

مسیری که در ادامه خوب پیش نرفت و به بروز اشکالاتی بزرگ و کلیدی منجر شد. اشکالاتی از قبیل: افزایش هزینه‌های این شرکت و کاهش سود آن. اتفاقی که برای اغلب شرکت‌های دولتی رخ می‌دهد و مسئولان به جای جنگیدن برای رفع آنها، ترجیح می‌دهند صورت مسأله را پاک کنند. اقدامی که «خصوصی سازی» بهترین بستر برای محقق کردن آن به شمار می‌آید و هواپیمایی آسمان نیز این از قاعده مستثنا نیست. با این ملاحظه که این شرکت هواپیمایی را در سال ۸۱ به جای بخش خصوصی، به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار کردند. واگذار که نه، آن را به جای بدهی دولت به این صندوق، در اختیار آن‌ها قرار دادند.

واگذاری‌ که به مرور آثار آن هویدا شد؛ آثاری که هرچقدر سن ناوگان این شرکت بالاتر می‌رفت، وضوح بیشتری می‌یافتند. با کاهش هواپیما‌های فعال در ناوگان این شرکت که چندین برابر شرکت‌های هواپیمایی در جهان، پرسنل داشت و ایجاد توازن میان هزینه‌ها و درآمدهایش دشوار به نظر می‌رسید. رویدادی که موجب شد این شرکت در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی دست به دست شده و از یک هلدینگ به هلدینگ دیگر پاس داده شود!

معادله دو سر باخت مردم در ماجرای سقوط هواپیمای «آسمان»!
اطلاعات جدول برگرفته از وبسایت شرکت هواپیمایی آسمان است

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که چشم امید صندوق بازنشستگی کشوری و جمعیت پرشمار بازنشستگان زیرمجموعه‌اش به سودآوری شرکت‌هایی، چون آسمان دوخته شده است. به شرکتی که این اواخر تعداد هواپیما‌های فعال در ناوگانش از سی و چند پرنده، به هفت هشت پرنده کاهش یافته و رسما ورشکسته بود، به گونه‌ای که به جای سود رساندن به سهام داران و مالکان واقعی‌اش، به بازنشستگان ضرر هم می‌زد.

وضعیتی که موجب شده بود زمزمه‌هایی مبنی بر فروش باقیمانده این شرکت و انحلال آن در اواخر دولت دهم به گوش برسد. اتفاقی که با تغییر دولت و سیاست سرمایه گذاری روی این شرکت برای احیای آن رخ نداد. سرمایه گذاری‌هایی که اغلب صرف تعمیرات ناوگان زمین گیر شده این شرکت و بازگشت هواپیما‌های رها شده در آشیانه‌های متعلق به این شرکت به آسمان کشور شد تا در خدمت تأمین حقوق و مستمری بازنشستگان قرار گیرد.

درست مثل اتفاقی که برای هواپیمای سقوط کرده تهران-یاسوج رخ داد؛ هواپیمایی که سال‌ها در فرودگاه شیراز زمین گیر شده بود و به تازگی با تعمیراتی که روی آن صورت گرفت، توانست بار دیگر پرواز را از سر بگیرد. هواپیمایی که البته هنوز علت سقوطش مشخص نشده، اما برخی بر این باورند که فرسودگی و وجود نقص فنی بی شک در حادثه مرگبار رقم خورده برایش بی تأثیر نبوده است.

هواپیمایی که قرار بود با بازگشت به خدمت، در تأمین حقوق و مزایای بازنشستگان نقش آفرینی کند، اما با حادثه دیروز از این مهم بازماند و حتی موجب زیان دیدن بازنشستگان به عنوان مالکان این هواپیما هم شد. بازنشستگانی که تحت پوشش صندوقی هستند که سال هاست ورشکسته شده و اگر در لایحه بودجه سالانه سهمی از فروش نفت برایشان در نظر گرفته نشود، از امرار معاش بازخواهند ماند.

همه این‌ها در حالی است که احتمالا با سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان، احتمالا سختگیری‌های بیشتری از طرف مسئولان برای صدور مجوز پرواز برای ناوگان فرسوده این شرکت صورت خواهد گرفت و چه بسا به توقف پرواز برخی از پرنده‌های پیر هواپیمایی آسمان منجر شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، ضربه دیگری به بازنشستگان وارد خواهد آمد، چون سود صندوق ورشکسته بازنشستگی افزون خواهد شد و آثار آن در حقوق و مزایای بازنشستگان هویدا خواهد گشت.

معادله‌ای دو سرباخت که چه جوابش سخت گیری بر شرکت آسمان و کنترل دقیق ایمنی هواپیماهایش باشد و چه ادامه روند فعلی، مردم متضرر خواهند شد؛ در یکی با کسری اعتبارات صندوق بازنشستگی و در دیگری با احتمال بروز حوادث جانکاه هوایی که نمونه آن روز گذشته رخ داد و هنوز فرجام نیافته!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
خوب اینارو میگی که چی؟؟؟مردم بد بخت چیکار کنن.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
اوضاع شیرتوشیریه هیچکس هم مسوولیت این اوضاع قاراشمیش را نمیپذیره
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تقصیر احمدی نژاده؟
.
.
.
می گن داستان یه خورده لوس شده
.
.
.
#قالیباف استعفا
.
.
.
از اتاق فرمان می گن موضوع قدیمی شده.
.
.
.
تقصیر داعشم که نیست چون از بین رفته.
یک مرد نیست بیاد گردن بگیره خیال مسوولین راحت بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
از پرسنل فرودگاه یاسوج هستم. دستگاههای کمک ناوبری این فرودگاه از مدتها پیش خراب بود و هیات مدیره پول بازسازی این دستگاهها را صرف هدیه به نمایندگان مجلس میکرد. شهادت می دهم دستگاه "ای. ال.تی" هم شارژ نشده بود که کاملا قابل استعلام است و به همین دلیل است که نمیتوانند هواپیما را پیدا کنند. البته شرکت سازنده قطعا میداند هواپیما کجاست اما چون پول شارژ نداده اند، بدیهی است اعلام نکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
وظیفه رسانه آگاه سازیه
شما ناراحت میشی نخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
کننده کار مشخص نیست تو مملکت کیه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تابناک جان لطفا یک آماری به مردم ایران ارائه بفرمایید که مدیریت لایق ایران به کجای این مملکت آسیب نرسوندن که مردم بتوانند به همان نقطه افتخار کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
راست میگه دیگه. خوب که چی؟ همه یاد گرفتند فقط گرفتاریها و مشکلات را فهرست کنند فقط انتقاد کنند. جالبه اونهایی که خودشان کمتر از دیگران مقصر نیستند و بلکه بیشتر، در حال انتقادند! خیلی جالبه این روزها همه شدند منتقد 24 ساعته رو اعصاب مردمند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
یعنی این اخبار نباید گفته
بشه؟؟؟؟!!!؟؟ چرا؟‌چون منجر به تشویش اذهان عمومی میشه؟ !!!عجب!!!?؟ شما چرا ترسیدی؟! اونایی که مردمو دودره کردن باید بترسن.اونایی که ازقدرتشون سواستفاده کردن باید بترسن ، نکنه شمام بههههههله؟؟؟!!!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ملت همیشه بازنده ایران . متاسفم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
بزرگترین اندوه ما از دست دادن عزیزانمان در این پرواز است و پرداختن به مسائل مادی شاید به صلاح نباشد. با این حال این هواپیما بیمه بوده و شایسته نیست زمانی که مردم ایران در سوگ 66 عزیز نشسته اند به چنین مسائلی پرداخته شود.
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
اتفاقا باید گفت تا مردم بدانن چه کسانی رو انتخاب می کنن برای مسوول شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
احسنت. این یه جور نمک ریختن به زخم مردم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
خب مشکل اینجاست که حال و روز بیمه هامون خوش نیست رو به قبله خوابیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تابناک جان دیگه بگو بدین بمیرین. ما که روز به روز سفره مون داره کوچکتر میشه خوب بشه. والا من یکی دیگه از نداری تو فکر خودکشی هستم. دیگه از بس هی به خانواده گفتم نیست ندارم خسته شدم
امیر.ض
|
Germany
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
با سلام.
وقتی خود دوستان در صندوق حرفی نمی زنند چرا شما چنین تحلیلی ارائه می دهید و بهانه دست آن ها می دهید که تاخیر در پرداخت حقوق ها را توجیه کنند.
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
برای شادی ارواح مطهر مسافرانی که با آسمان ، آسمانی شدند ، صلوات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
به درک که صندوق بازنشستگی ورشکست بشه
گل بگیرن در اون صندون کزایی رو
جون مردم مهم تره یا صندوقی که چپ و راست بخور بخوره توش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
البته اگر برشکسته بشه که 20 ملیون بازنشیسته هم از گشنگی میمیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
اصلا متوجه مطلب شدی؟
از صندوق بازنشستگی حقوق بازنشسته ها پرداخت میشه. در تمامی دوره ها از این صندوق پول قرض گرفته یعنی از جیب بازنشسته ها واسه امور مملکت
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
چون بد آید هرچه آید بد شود ؛ یک بلا ده گردد و ده ، صد شود .
گرمی از آتش فتد ، مهر از فروغ ؛ فلسفه باطل شود ، منطق دروغ!
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تامین اجتماعی ورشکسته
بیمه سلامت ورشکسته
صندوق بازنشستگی ورشکسته
و...
روحانی مچکریم!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
فقط روحانی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
به روحانی چه ؟ اینا نتیجه مبارزه با استکبار جهانیست
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
و یک زمان ایران ایر پیشگام خطوط هواپیمایی جهان بود.

چه بودیم و چه شدیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ايران اير پيشگام نبود.
كار مديران مهندسان مستشاران و متخصصان آمريكايي بود كه باعث پيشگامي و پيشتازي خطوط ايران اير شده بود.

كه در نتيجه آموزش و مديريت هاي اونها خلبانان و تيم ايراني نيز در حال رشد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
میدونی کی بود که!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
کدوم ابر پیشگام جهان! شلوغش کردی!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟