رهبر انقلاب در سلسله نامگذاریهای سالانه، با تاکید بر تعیین عناوین سالانه با محوریت «کار و تولید»، راهبردهایی را در هر سال در این خصوص تعیین کردند.
به گزارش مهر، رهبر انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۸ با تعیین شعارهای سالانه، راهبرد مشخصی را برای همان سال مشخص کردند تا در سال ۹۸ بیست و یکمین راهبرد سالانه از سوی رهبر انقلاب تعیین شود.
نگاهی به عناوین سالها طی ۲۱ سال گذشته نشان میدهد، غالب عناوین حول محور «اقتصادی» بوده و این نشان از تاکید ویژه ایشان به موضوعات اقتصادی دارد.
اما در بین عناوین اقتصادی نیز، تاکید راهبردها و استراتژیهای ایشان بر «کار و تولید» بوده است چراکه امروز بیکاری به ویژه در یک دهه اخیر به یکی از ابرچالشهای اقتصادی تبدیل شده و به عنوان اولویت نخست دولت بارها از آن یاد شده است.
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت بیکار کشور (دوازده ماهه منتهی به پاییز ۹۷) حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر و جمعیت شاغل کشور نیز بالغ بر ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برآورد میشود. البته نرخ مشارکت به عنوان یکی از متغیرهای مهم بازار کار طی سالهای اخیر روند افزایشی داشته که سیگنال مثبتی به بازار کار است.
با این حال هر چند رهبر انقلاب سال گذشته با نامگذاری سال به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» بر اشتغال کارگر ایرانی تاکید داشتند، امسال نیز با نامگذاری «رونق تولید» اشتغالزایی را منوط به رونق بنگاهها و واحدهای تولیدی میدانند.
بررسی عناوین سالهای مختلف با محوریت «تولید و اشتغال» طی دو دهه گذشته نشان میدهد، اولین نامگذاری اقتصادی در بین عناوین انتخابی از سوی رهبر انقلاب مربوط به سال ۱۳۸۰ با عنوان «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» است. در این گزارش راهبردهای ایشان با استخراج بخشی از پیامهای رهبر انقلاب در سالهایی که به نوعی با محوریت اشتغال و تولید نامگذاری شدند، یادآوری میشود»
۱۳۸۰- «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی»
رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال ۸۰ در بخشی از بیانات خود فرمودند: نقطهی اساسی دیگر - که بیشتر به دستگاههای اجرایی ارتباط پیدا میکند - مسأله اشتغال است. سال را باید از آغاز تا پایان، سالِ تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد قرار دهیم. در مطالعات عمیق و بررسیهای همهجانبه اقتصادی، به این نتیجه میرسیم که نقطه عزیمت و شروع، عبارت است از تلاش برای اشتغال. برای جامعه ما شایسته نیست که جمع بزرگی از مردم این کشور - که عمدتاً جوان و غالباً دارای استعداد هستند - از اشتغال مفید و مولّد محروم باشند؛ در حالی که کشور به این اشتغال نیاز بسیار زیادی دارد. کیفیّت اشتغال هم مهم است؛ اما در درجه اول، ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی، دارای اهمیت مضاعفی است.
۱۳۹۱- «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»
اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئلهی تورم حل خواهد شد؛ مسئلهی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهدهی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.
۱۳۹۵- «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»
در مسئلهی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئلهی تولید داخلی است؛ مسئلهی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئلهی تحرک و رونق اقتصادی و مقابلهی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائیاست که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواستههای مردم بجا و بهمورد است. اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئلهی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همهی اینها در مجموعهی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.
۱۳۹۶- «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال»
اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطهی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همهی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطهی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطهی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛
من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» قرار میدهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال؛ این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند.
۱۳۹۷- «حمایت از کالای ایرانی»
همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند و دنبالگیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئلهی اشتغال، هم مسئلهی سرمایهگذاری و بقیّهی چیزها- حل خواهد شد.
۱۳۹۸- «رونق تولید»
سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئلهی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئلهی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را انشاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند.
جدول نامگذاریهای سالانه از سوی رهبر انقلاب