چند وقتی است، موضوع بازگشت قیمتگذاری به شورای رقابت مطرح است، ولی نه تنها هنوز سازوکار آن تعیین نشده، بلکه مقاوتهایی نیز از سوی وزارت صنعت و خودروسازها برای انجام این موضوع دیده میشود. مسئولان وزارت صنعت و همچنین مدیران تولیدکنندگان چهار چرخها، تمام تلاش خود را میکنند تا این قانون به سرانجام نرسد و هرچه در توان دارند، در این راه انجام می دهند.
به گزارش «تابناک»؛ اما در سوی دیگر این ماجرا، نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هستند که اعتقاد دارند اگر مجلس بخواهد به عنوان ناظر عمل کند، قطعا خودروسازها پیروز میشوند، اما اگر تعزیرات و مجلس از بعد نظارتی وارد این ماجرا شوند، قطعا قیمتها در بازار تغییر پیدا خواهد کرد و خودروساز مجبور به اجرای قوانین خواهد شد.
یحیی کمالیپور در گفتوگو با تابناک با اشاره به نابسامانی در بازار خودرو و نظارت نادرست بر قیمت گذاری خودرو گفت: اگر قائل به این باشیم که مجموعهای از دولت، یعنی وزارت صمت بر خودروسازی نظارت میکند، باید مشخص شود جایگاه نظارتی این وزارتخانه کجاست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه متأسفانه امروز در حوزههایی چون قیمت، تولید و ساخت قطعات خودرو از یک ولایت اداری بهره نمی بریم گفت: این مسأله به نحوی است که امروز صنعت خودروسازی کشور، خود را تافته جدا بافته از مجموعه حاکمیتی میداند. از طرفی این انتقاد بر وزارت صمت وارد است، چرا زمانی که خودش متولی نظارت، قیمتگذاری و کنترل خودروست، امکان نفوذ بر خودروسازی را ندارد؟!
وی با بیان اینکه این مسأله باید مشخص شود که اگر وزارت صمت نفوذی بر خودروسازی دارد، چرا هیچ تبعیتی از تصمیمات وجود ندارد، بیان داشت: اگر وزارت صمت نفوذی در خودروسازی ندارد، این دیگر خود عیبی بزرگ است. اکنون اگر وارد بازار خودرو کشور شویم، مشاهده میکنیم که بازار خودرو بی سر و سامان است. بنده معتقدم وزارت صمت باید بیاید و شفاف به مردم اعلام کند که نمیتواند بازار خودرو را کنترل کند؛ بنابراین، وقتی میگوید که میخواهد این بازار را کنترل کند، اما این کار را نمیکند، این شائبه در میان مردم پدید می آید که دست وزارتخانه در دست خودروسازان است و این دو با هم همراهند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه ما در کیفیت محصولات خودرویی داخل، واقعا ناکارآمدیم اظهار داشت: این همه بحث درباره رونق تولید میشود و حمایت از تولید داخلی مد نظر قرار میگیرد، اما یک نفر نیامده این موضوع را آنالیز کند که معنا و مفهوم حمایت از تولید چیست؟ آیا حمایت از تولید، تنها حمایت از یک بدنه آهن پاره است که به راحتی بیشترین تصادفات را به بار میآورد؟ خیر. حمایت از تولید داخلی یعنی ارتقای کیفیت محصولات داخلی و بهروری هر چه تمامتر از تولیدات داخلی و استفاده صحیح و بهینه از آنچه ما میتوانیم به عنوان یک کالای ایرانی از آن استفاده کنیم.
وی با اشاره به نابسامانی سه ماه گذشته بازار خودرو گفت: حتی اگر ما شدیدترین بحرانها را داشته باشیم نباید قیمت خودرو بدین نحو افزایش مییافت؛ ما در دوران جنگ هم این وضعیت را نداشتیم.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: متأسفانه هم اکنون دلالیگری، واسطهگری، خودخواهی، رانت و فساد، زنجیرهای را در بازار خودرو درست کرده که دست دولت، مجلس و نهادهای نظارتی را در این فرآیند کوتاه میکند و عملاً بازار بی سروسامانی را شکل میدهد که شاهد آنیم.
وی با اشاره به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: من واقعاً نمیدانم به چه علتی این طرح همچنان به تأخیر میافتد. مگر ما به عنوان مثال وظیفه مان آرام کردن روح و روان مردم در جامعه نیست؟ مردم در حال حاضر در چند حوزه مشکلات جدی دارند که یکی از آنها خودروسازی است؛ بنابراین، جای سؤال دارد که چرا مجلس در حوزه خودروسازی کاری نمیکند؟!