رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه روند بازداشتهای اخیر تاثیر مثبتی را بر بازار گذاشته است گفت: هر کجا که جلوی فساد گرفته شود یک گام مثبت رو به جلو محسوب میشود که نهادهای نظارتی هم اکنون این کار را انجام داده اند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که خودرو هم اکنون در زندگی شهری یک کالای اساسی محسوب میشود و هر کسی که با کالای اساسی مردم بازی کرد باید با او برخورد شود.
به گزارش
تابناک اقتصادی، ورود قوه قضائیه به ماجرای اخلال در بازار خودرو، با تشکیل پرونده برای ۲۵ نفر از مدیران خودرویی آغاز شد و ۶ نفر از این ۲۵ نفر بازداشت شدند. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورخه ۸ مرداد ماه سال جاری به رسانههای اعلام کرد که برخی از بازداشت شدگان از مدیران شرکت سایپا و برخی نیز از نمایندگیها و شرکتهای مرتبط با این خودروساز بوده اند.
برخوردها با مدیران ارشد خودروسازان ادامه داشت و در ۱۹ مرداد ماه سال جاری بود که اعلام شد تمام حسابهای بانکی هاشم یکه زارع مدیرعامل وقت ایران خودرو مسدود شده است و بانک مرکزی طی نامهای به کلیه بانکها از آنها خواسته بود تا هیچگونه خدمات بانکی به وی ارائه ندهند.
درست یک روز بعد از این ماجرا خبر ممنوع الخروجی سیدجواد سلیمانی مدیرعامل فعلی سایپا رسانهای شد. در ۲۸ مرداد ماه سال جاری علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که هاشم یکه زارع به دلیل "افزایش قیمت غیرقانونی خودرو توسط ایران خودرو" در مورخه ۸ مرداد ماه از سمت خود برکنار و عباس علی آبادی جایگزین وی خواهد شد. همچنین در همان روز ربیعی از برکناری و بازداشت دو تن از مدیران ایران خودرو در روزهای گذشته خبر داد. هنوز ساعاتی از خبر برکناری یکه زارع نگذشته بود که خبر بازداشت وی در دفتر کارش رسانهای شد.
بیشتر بخوانید
موج بازداشتها در پرونده "اخلال در بازار خودرو"، اما به مدیران خودرویی ختم نشد و اواخر هفته گذشته خبر رسید دو نماینده مجلس نیز در همین رابطه راهی زندان شدهاند. فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و محمد عزیزی نماینده مردم ابهر در مجلس دو نمایندهای بودند که بازداشت آنها در رابطه با پرونده اخلال در بازار خودرو رسما توسط مقامات قضایی تایید شد.
اینکه تصمیم غیرقانونی ایران خودرو در رابطه با افزایش قیمت، چه تاثیری بر بازار خودرو داشت و یا بازداشتهای اخیر چه تاثیری بر قیمتها در بازار خودرو داشته اند سئوالاتی است که این روزها مطرح میشود.
تصمیم به افزایش غیرقانونی قیمت توسط ایران خودرو، پژو ۲۰۶ را گران کرد
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به
خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هنگامی که ایران خودرو بر روی چهار محصول خود افزایش قیمت را اعمال کرد، در حقیقت باعث شد تا آرامش بازار خودرو بهم بخورد. حتی هنگامی که ایران خودرو چند روز بعد اعلام کرد که این افزایش قیمت غیرعمدی و
یک اشتباه نرم افزاری بوده است و به نوعی از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد، باز هم این عقب نشینی نتوانست قیمتها را به سطح قبلی خود بازگرداند و قیمتها در همان سطحی که افزایش یافته بود باقی ماند. یعنی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که به ۸۸ میلیون تومان کاهش یافته بود با این موجی که ایران خودرو ایجاد کرد با ۷ میلیون تومان افزایش قیمت به ۹۵ میلیون تومان رسید و هم اکنون نیز در همین قیمتها در بازار مورد معامله قرار میگیرد.
یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که به حدود ۷۵ میلیون تومان رسیده بود با این موج، قیمت آن حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافت و هم اکنون در همان قیمت ۸۱ میلیون تومان در بازار معامله میشود. یا قیمت پژو ۲۰۶ وی ۸ که به ۸۷ میلیون تومان کاهش یافته بود به ۹۴ میلیون تومان افزایش یافت و در همین قیمت باقی ماند.
وی افزود: وقتی موجی در بازار خودرو ایجاد میکنیم این موج به این زودیها فروکش نخواهد کرد. حتی دو ساعت وقفه در توزیع خودروها یا یک خبر منفی، بار روانی بر بازار خواهد داشت و یک موج ایجاد میکند که به آسانی این موج فروکش نخواهد کرد.
بازداشتها تاثیر مثبت بر بازار خودرو داشت
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه روند بازداشتهای اخیر تاثیر مثبتی را بر بازار گذاشته است گفت: هر کجا که جلوی فساد گرفته شود یک گام مثبت رو به جلو محسوب میشود که نهادهای نظارتی هم اکنون این کار را انجام داده اند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که خودرو هم اکنون در زندگی شهری یک کالای اساسی محسوب میشود و هر کسی که با کالای اساسی مردم بازی کرد باید با او برخورد شود.
تامین نیاز بازار توسط گروه خودروسازی سایپا به صورت مدیریت شده
موتمنی در مورد محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: در محصولات این خودروساز ما شاهد تقریبا ثبات قیمت در بازار هستیم. اگر قیمت محصولات این خودروساز را از اول تیرماه به بعد مورد بررسی قرار دهیم به آن صورت دارای نوسان نبوده اند و شاید در حد ۵۰۰ هزار تومان کاهش یا افزایش قیمت داشته اند. البته اشاره به این نکته نیز مهم است که سایپا در حال حاضر نیاز بازار را تامین میکند، اما این تامین به صورت مدیریت شده است و نمیگذارد قیمت فعلی محصولاتش در بازار اُفت کند. به عنوان نمونه میخواهد قیمت پراید ۱۱۱ همین ۴۸ میلیون تومان باقی بماند یا قیمت پراید ۱۳۱ با همان قیمت ۴۴ میلیون تومان معامله شود.
این در حالی است که اگر سایپا مقداری عرضه را افزایش دهد قیمتها خواهد شکست و با کاهش مواجه خواهند شد و حتی به قیمتهای اواسط دی ماه سال گذشته باز خواهند گشت. یعنی به عنوان نمونه قیمت پراید ۱۱۱ به حوالی ۳۸ میلیون تومان اُفت خواهد کرد و قیمتش به همان قیمت قبل از اجرایی شدن فرمول فروش ۵ درصد زیرحاشیه بازار (اواخر دی ماه ۹۷) باز خواهد گشت.
غیرمنطقی بودن قیمت خودروها اجازه خرید به خریداران را نمیدهد
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه قیمت خودروها باید به قیمتهای ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۷ باز گردد، گفت: هم اکنون خریداران به دلیل بالا بودن و غیرمنطقی بودن قیمت خودروها، خریدی را در بازار به آن صورت انجام نمیدهند چرا که اصلا قدرت خریدی ندارند که بخواهند خریدی را انجام دهند.
انحصار در فروش عامل جلوگیری از کاهش قیمت خودروها بود
موتمنی افزود: با تغییراتی که در سطوح بالای مدیریتی خودروسازان انجام شده است به نظرم باید شاهد تحولاتی مثبتی باشیم و قیمتها در بازار روند کاهشی را در پیش بگیرند. در این مدت، مدیران خودروسازان انحصار فروشی ایجاد کرده بودند که همین موضوع اجازه کاهش قیمت خودروها را نمیداد. عدهای به صورت عمده خودروها را خریداری میکردند و از طریق کانالهای خاصی این خودروها را به فروش میرساندند و از این طریق با قیمتها بازی میکردند که با ورود نهادهای نظارتی جلوی این موضوعات گرفته شد و انحصار فروش شکسته شده است.
همچنین باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که عدهای که برای سودجویی به بازار خودرو وارد شده بودند هم اکنون آرام آرام از این بازار خارج میشوند و این میتواند به روند کاهش قیمت خودرو کمک کند. کسانی که در سه ماه اول سال جاری خودرو را جهت کسب سود خریداری کرده بودند هم اکنون متحمل ۳۵ تا ۴۰ درصد ضرر و زیان شده اند. از سوی دیگر در این چند روزه نیز خودروسازان اعلام کردند که حدود ۲۰ هزار خودرو را تکمیل و آماده تحویل به بازار دارند و، چون سمت عرضه فعال شد، اما سمت تقاضا به دلیل نبود قدرت خرید فعال نیست، باعث خواهد شد که قیمتها کاهشی شود.
ثبات دو ماهه در قیمت خودروهای وارداتی
وی در مورد قیمت در بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: حدود دو ماهی است که بازار این نوع خودروها با ثبات همراه شده است و ما نوسان قیمتی را در این بازار شاهد نیستیم و کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی به کندی صورت میگیرد. حدود دو ماهی است که قیمت سانتافه در بازار ۸۱۰ میلیون تومان، النترا و سراتو بین ۴۷۵ تا ۴۸۰ میلیون تومان، توسان ۷۰۰ میلیون تومان و تالیسما ۶۸۰ میلیون تومان میباشد. این گونه باید بگویم که مصرف کنندگان تمایلی به خریدهای بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ندارند. پیش بینی این است که اگر قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد آن گاه قیمت این خودروها نیز کاهش خواهد یافت.
برخی خودروهای مونتاژی بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار به فروش میرسند
موتمنی ادامه داد: از ابتدای امسال ما در بازار ارز شاهد یک روند کاهش قیمت بودیم و الان مدتی است که شاهد ثبات در بازار ارز هستیم. با این وضعیت و با توجه به اینکه هر خودرو دارای یک قیمت تمام شده مشخص است پس باید قیمت آن با این وضعیت بازار ارز به یک قیمت منطقی برسد. هم اکنون برخی خودروهای مونتاژی بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار به فروش میرسند. به عنوان نمونه ایکس ۲۲ مدیران خودرو ۲۰ میلیون تومان و یا جک حدود ۲۵ میلیون تومان زیر قیمت شرکت در بازار به فروش میرسد.
عرضه خودروسازان در شرایط خوب
وی گفت: خواسته من از تیمهای جدید مدیریتی خودروسازان این است که این حاشیه بازار را که اختلاف قیمت کارخانهای و بازاری خودرو میباشد را به کمترین حد ممکن خود برسانند. همان گونه که مستحضر هستید هنگامی که فرمول فروش خودرو با ۵ درصد زیر حاشیه بازار اجرایی شد قرار بود که قیمت خودروها با این فرمول کاهشی شود، اما روز به روز شاهد رشد قیمت خودرو بودیم. موتمنی افزود: عرضه هم اکنون از سوی خودروسازان شرایط خوبی را دارد. پیش بینی من این است که در آینده با همین وضعیت کنونی، قیمت خودروها کاهشی باشد.