آیا بنزین پتروشیمی بازگشته است؟

کد خبر: ۹۴۶۹۶۱
|
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 27 December 2019
|
17249 بازدید
|

آلودگی هوا در روز‌های گذشته باعث شده تا برخی افراد دلیل آلودگی را بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت بدانند، اما بررسی کیفیت بنزین نشان می‌دهد که در این شرایط، خبری از بنزین پتروشیمی‌ها نیست.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، آلودگی هوا که چند سالی است در روز‌های سرد سال مهمان کلان شهر‌های ایران و به ویژه تهران می‌شود، امسال با قدرت بیشتری خودنمایی می‌کند و حتی باعث شده تا تعطیلی یک هفته‌ای مدارس را تجربه کنیم.

این در حالی است که بارندگی نیز در روز‌های اخیر نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا دامن شده است.

در این میان، عوامل متعددی از احتراق ناقص سوخت گرفته تا بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها و پایین بودن کیفیت بنزین بر صندلی متهم آلودگی هوا می‌نشینند.

در مورد کیفیت بنزین البته بار‌ها اعلام شده که بنزین توزیعی در کلان شهر‌ها استاندارد یورو ۴ را دارا است و آلودگی هوا ربطی به بنزین ندارد. اما آیا بنزین پتروشیمی‌ها دوباره بازگشته است؟ بنزینی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ باعث آلودگی هوا شد و اثرات مخرب فراوانی داشت.

برای پاسخ به این سوال باید به استاندارد‌های بنزین یورو ۴ و بنزین پتروشیمی مراجعه کرد.

اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است، اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده‌کننده است؛ بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد.

ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بیش از ۷۰ بوده، اما بررسی بنزین توزیع شده در تهران نشان می‌دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر ۳۵ واحد است.

از سوی دیگر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین تولید آن در پالایشگاه‌ها بود.

اما اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون لیتر در روز است که ظرفیت تولید ۱۱۲ میلیون لیتر در روز است بنابراین منطقی نیست که خط تولید محصولات پتروشیمی متوقف شده و به جای آن بنزین تولید شود. زیرا اینکار علاوه بر هزینه بالاتر، باعث لطمه به صنایع پایین‌دستی و حتی صادرات محصولات خواهد شد.

از همین رو با اطمینان می‌توان گفت که خبری از بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها نیست بلکه همانگونه که قبلا نیز اعلام شده خودرو‌های سواری تنها سهمی ۱۳ درصدی در آلودگی هوا دارند که آن هم بیشتر به دلیل مشکل در احتراق موتور آن‌ها است در مقابل، صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در مجموع سهمی ۳۵ درصدی در آلودگی هوای تهران بازی می‌کنند.

همچنین اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز نقشی ۳۰ درصدی در آلودگی هوا دارند؛ بنابراین با توجه به این آمار باید علت آلودگی را در جای به جز بنزین جستجو کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
با حرف زدن چیزی اثبات نخواهد شد بایست یک نهاد مردمی اقدام به بررسی بی طرفانه کند که بعید به نظر می رسد کسی موافق آن باشد
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
بله ما به التفاوت رو هم به همراه بنزین سوپر میفروشند و پولش معلوم نیست کجا میره.
ناشناس
|
Japan
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
صددرصد، چون اولا کیفیت سوخت پایین اومده و موتور اغلب ماشینهای به روز که موتورشون تنظیم بوده و استانداردهای اروپایی را پاس کردن مصرف سوختشون تا ۲ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر بالاتر رفته. دلیل بعدی هم بوی استنشاق شده از اگزوز همین خودروهای به روز هست که عمومی یک بوی نامطبوعی بوده که مشخص می‌کنه ادتیو و افزودنی های به بنزین اضافه میکنند.
بالا رفتن مصرف سوخت هر موتور و تبخیر سریع بنزین و همچنین بوی نامطبوعی می‌تونه یکی از دلایلش بی کیفیت بودن بنزین باشه که نشان گرفته از امتحان پایین آن هست. این بدان معناست که بنزین کیفیت استاندارد را نداشته و موتور خودرو در شرایط مصرف سوخت بی کیفیت ناقص کار کرده وعمل احتراق درون موتور ناقص شده و بنزین درست واکنش نمیده وراندمان موتورها کمتر از حالت استاندارد شده در نهایت آلایندگی زیاد میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
بنزین سوپر را هم به سهمیه اضافه کنید چون بسیاری از خودروها باید از بنزین سوپر استفاده کنند و با عدم تخصیص سهمیه این خودروها ،بنزین با اکتان پایین استفاده میکنند که باعت احتراق ناقص و الودگی بیشتر میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
کیفیت و اکتان بنزین به شکل محسوسی کاسته شده . مثلا برای مسافت 10 کیلومتری اگر 1 لیتر مصرف میشد جدیدا باید 1.5 لیتر مصرف شود. از اگزوز اتومبیلها بوی گند و زننده خارج میشه و ماشینها شتاب و سرعت قبل را ندارند و مصرف آنها به دلایل فوق کمتر شده و این مسایل غیر قابل انکار هستند. قبلا وجود کوه در شمال تهران و عدم تخلیه دود در تهران را عامل آلودگی تهران میدانستند اما جدیدا شهرهای کوچکتر و در دشتها نیز آلودگی هوا بشدت رواج داره . تنها عامل بنزین و کیفیت پایین آن مقصر هست . البته از خام سوزی گاز در اتومبیل های گاز سور نباید غافل شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
درست برعکس تحلیل نویسنده درصورت صادرات بنزین و تولید و مصرف بنزین پتروشیمی کاملا منطقی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
قطعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
يه جاي مقاله تون ايراد داره
اينكه گفتيد ظرفيت توليد الان بيشتر از مصرفه، البته اين مطلب درسته ولي شما يه نكته رو فراموش كرديد اونم اينكه نظام چون تحت فشار تحريم فروش نفت هست پس مجبور به جاش بنزين رو كه فروشش راحتتره رو جايگزين كنه با اين احتساب مجبور بنزين توليدي رو بفروشه و كمبود بنزين در داخل رو با جايگزين كردن بنزين بي كيفيت جبران كنه
شهروند معمولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
مطمئین باشید که هیج نظارتی بر روی کیفیت بنزین صورت نمی گیرد ... خیلی ساده است چند تا نمونه به صورت تصادفی از پمپ بنزین ها بگیرید و ببرید به صورت ناشناس به آزمایشگاه های مرجع تحویل بدهید ... مطمئن باشید که تماما غیر استاندارد می باشد ... کیفیت بنزین را ارتقا دهید ببینید آلودگی هوا کاهش پیدا می کند یا نه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
شما از شرکت ملی گاز بپرسید ایا LPG فاز پارس جنوبی در شرایطی که تحریم شد ، چه می شود ایا به خط لوله گاز سراسری تزریق میشود ؟ تا بعنوان سوخت در خودروهای گاز سوز در سراسر کشور مصرف شود؟
الودگی هوا از زمانی شدت گرفت که مصرف دوباره خودروهای گاز سوز سر به فلک کشید
کار سختی نیست تابناک میتواند ته داستان را در بیاورد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟