با سی و دومین روز حمله روسیه به اوکراین

حمله شدیداللحن و کم سابقه بایدن به پوتین/ درخواست اوکراین برای دسترسی با زرادخانه تسلیحاتی ناتو/ آمادگی نیمی از مردم اوکراین برای مشارکت در جنگ

سی و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۱۶
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 27 March 2022
|
43662 بازدید

درخواست اوکراین برای دسترسی با زرادخانه تسلیحاتی ناتو

بین الملل تابناک: سی و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سازمان ملل: تلفات غیرنظامی جنگ اوکراین از ۱۱۰۰ نفرگذشت
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ - ۰۰:۲۹

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که یکهزار و ۱۱۹ نفر از غیرنظامیان تاکنون در جنگ اوکراین جان باخته اند.

 تارنمای روزنامه بیزنس تایمز گزارش داد: سازمان ملل همچنین اعلام کرد از زمان حمله روسیه به اوکراین هزار و ۷۹۰ نفر نیز مجروح شده اند.

در بیانیه سازمان ملل که فاصله زمانی بین آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه تا نیمه شب ۲۶ مارس (۶ فروردین) را در بر می گیرد آمده است که ۱۵ دختر و ۳۲ پسر به همراه ۵۲ کودک که جنسیت آنها مشخص نیست در میان کشته شدگان جنگ بوده اند.

آخرین آمار دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره تلفات غیرنظامی جنگ اوکراین ۹۲۵ نفر بوده است.

این نهاد جهانی گفت انتظار می رود ارقام واقعی تلفات جنگ به طور قابل توجهی بالاتر باشد که به دلیل تاخیر در ارسال گزارش ها در مناطقی است که درگیری های شدید ادامه دارد و این درحالیست که برخی از گزارش ها هنوز نیاز به تایید دارند.

دستگاه اطلاعاتی اوکراین: مسکو به دنبال تقسیم کی‌یف است
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ - ۰۰:۲۷

کایریلو بودانوف رئیس اطلاعات ارتش اوکراین مدعی شد که مسکو به دنبال تقسیم کی‌یف مانند کره شمالی و کره جنوبی است.

به گزارش"اسکای نیوز"، وی در بیانیه‌ای ادعا کرد که روسیه پس از آنکه نتوانست تمام اوکراین را به کنترل خود درآورد، اکنون به دنبال تقسیم اوکراین مانند کره شمالی و کره جنوبی و ایجاد منطقه تحت کنترل مسکو می‌باشد.

در این بیانیه که توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شده، اعلام شده است که نیروهای اوکراینی به زودی جنگ‌های چریکی و نامنظم را در مناطق تحت کنترل روسیه آغاز خواهند کرد.

بودانوف در ادامه اظهارات خود ادعا کرد: اشغالگران سعی خواهند کرد مناطق اشغال شده را به شکل یک ساختار شبه کشور درآورند و آن را در مقابل اوکراین قرار دهند.

روسیه و اوکراین مذاکرات را از سر می‌گیرند
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ - ۰۰:۲۷

دیوید آرخامیا مذاکره کننده اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات میان اوکراین و روسیه از روز دوشنبه در ترکیه از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش "سی ان ان" مذاکره کننده اوکراینی به محل مذاکرات در ترکیه اشاره نکرد اما گفت این مذاکرات از ۲۸ تا ۳۰ ماه مارس (۷ تا ۹ فروردین) ادامه خواهد داشت.

با این حال هیات مذاکره کننده روسیه ضمن تایید از سر گیری مذاکرات با اوکراین اعلام کرد این گفت وگوها از روز "سه شنبه" در ترکیه برگزار خواهد شد.

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه در بیانیه‌ای گفت: دیدار مستقیم با اوکراین برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

وی به محل مذاکرات در ترکیه اشاره نکرد.

ارسال سامانه های پیشرفته ضدهوایی از انگلیس به اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۲۰:۱۸

همزمان با درخواست های دولت اوکراین برای دریافت سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته بیشتر، انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که سامانه ضدهوایی دوش پرتاب استاراستریک را برای نخستین بار در اختیار اوکراین قرار داده است.

به گزارش روزنامه دیلی میل لندن؛ بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت که سامانه دوش پرتاب استاراستریک با سرعت بیش از سه برابر سرعت صوت، طراحی شده برای سرنگون کردن هواپیماهای جنگنده که در ارتفاع پست پرواز می کند در آینده نزدیک در ارتش اوکراین استفاده خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می شود که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ادعا کرده که روسیه در پی ضربه های نیرومند نیروهای اوکراین و تحمل بیش از ۱۶ هزار قربانی از نیروهای نظامی خود، در پی کاهش گستره درگیری هاست.

حمله شدیداللحن و کم سابقه بایدن به پوتین
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۱۸:۴۹

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ورشو، پایتخت لهستان به همتای روس خود هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک وجب وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است.

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود تاکید کرد: در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا نیستند. آنها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند.»

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مردم روسیه گفت: «من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده‌ام. اجازه دهید این را بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور ندارم که شما از کشتن کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بی‌گناه استقبال می‌کنید. من فکر نمی‌کنم که شما از اینکه مردم بیگناه در بیمارستان‌ها، مدارس و زایشگاه‌ها با موشک‌های روسی مورد هدف قرار گیرند استقبال کنید.»

بایدن همچنین گفت که اقدامات پوتین در اوکراین اقدامات یک ملت بزرگ همچون روسیه نیست. او همچنین در ادامه افزود: این آینده‌ای نیست که شما و فرزندانتان شایسته آن باشید. من به شما حقیقت را می‌گویم. این جنگ شایسته مردم روسیه نیست. اقدامات پوتین سبب انزوای شما از بقیه جهان شده و پوتین می‌تواند و باید به این جنگ پایان دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.

جو بایدن جنگ در اوکراین را نبرد بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب خواند و با بیان اینکه این نبرد در روزها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مباره‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم.»

آقای بایدن همچنین هنگامی که از سوی گروهی از پناهجویان اوکراینی که در جمع حاضر بودند مورد تشویق قرار گرفت خطاب به آنها گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آنها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم. پیام من برای شما مردم اوکراین این است که ما در کنار شما ایستاده‌ایم. تمام دموکراسی‌های جهان وظیفه دارند به مردم اوکراین کمک کنند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه گفت برای تحریم‌های غرب علیه روسیه، این پوتین است که باید سرزنش شود.

جو بایدن گفت روسیه تحت بهانه ساختگی همبستگی قومی به اوکراین حمله کرده است. پوتین مانند تمام خودکامگان معتقد است این قدرت است که تعیین می‌کند چه چیزی درست است درحالیکه برعکس باور وی، این اندیشه و عمل درست است که قدرت می‌آورد.

وی تاکید کرد تنها هزینه‌های «سریع و تنبیهی» می‌تواند روسیه را وادار به تغییر رفتارش کند.

جو بایدن در ادامه به تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه از جمله بانک مرکزی و نیز ممنوعیت صادرات بخش انرژی این کشور به آمریکا اشاره کرد و افزود هم‌اکنون ارزش یک دلار آمریکا برابر با ٢٠٠ روبل است و اقتصاد روسیه که اینک در رده یازدهم جهان قرار دارد به زودی حتی در بین ٢٠ اقتصاد برتر جهان نخواهد ماند.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه حمله روسیه از همین الان به «شکستی راهبردی» برای پوتین تبدیل شده و ناتو را بیش ازهمیشه متحد کرده، گفت روسیه با مشکلات فراوانی از جمله فرار بی‌سابقه مغزها و سرکوب رسانه‌ها و آزادی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اروپا باید به وابستگی خود به انرژی روسیه پایان دهد، افزود جنگ کنونی جنگ در راه آزادی است و برای همه هزینه‌بردار خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت مطمئن نیست که اعلام جدید روسیه برای تمرکز حمله خود بر منطقه دونباس اوکراین به معنای تغییر استراتژی مسکو در جنگ باشد.

او همچنین بار دیگر اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را که در آن حمله به یک کشور عضو به مثابه حمله به کلیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود برای کشورش یک «وظیفه مقدس» خواند.

رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به اجرای ماده پنج ناتو به آندری دودا، همتای لهستانی خود که کشورش بیم حمله روسیه را دارد، اطمینان داد و گفت برای ایالات متحده عمل به این بخش از پیمان ناتو وظیفه‌ای مقدس محسوب می‌شود.

وی سپس با اشاره به یک نقل قول قدیمی لهستانی با مضمونِ «برای آزادی ما و شما» خطاب به رئیس جمهوری لهستان گفت که می‌تواند روی این تعهد ایالات متحده نسبت به اجرای ماده پنجم ناتو حساب کند.

شعارِ «برای آزادی ما و شما» به زمان شورش لهستانی‌ها علیه اشغال روسیه تزاری برمی گردد، زمانی که قرار بود با این شعار به روس‌ها یادآوری شود که قیام مردم لهستان آنها را نیز از استبداد تزارها رها خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با پناهجویان اوکراینی در ورشو در پاسخ به سوالی در باره همتای روس خود، وی را «قصاب» خواند.

در جریان این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه‌های خبری لهستان پخش می‌شد خبرنگاری از بایدن پرسید با توجه به آنچه بر سر این پناهجویان آمده در باره ولادیمیر پوتین چه نظری دارد؟ وی نیز گفت «او یک قصاب است.»

آمادگی نیمی از مردم اوکراین برای مشارکت در جنگ
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۱۸:۴۲

نظرسنجی یک موسسه نروژی نشان می‌دهد که نیمی از اوکراینی‌ها آماده مشارکت مستقیم در جنگ هستند؛ این آمار در میان مردم ۷۰ درصد و در میان زنان ۳۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موسسه مطالعات صلح اوسلو با وجود محدودیت‌هایی که جنگ در اوکراین ایجاد کرده است، از یک هزار اوکراینی ۱۸ تا ۵۵ سال در مورد میزان‌ آمادگی‌شان برای مشارکت مستقیم در درگیری‌ها و رویارویی با نیروهای روسیه پرسید.

این نظرسنجی که در هفته سوم جنگ اوکراین صورت گرفته است، نشان می‌دهد نیمی از مردم این کشور و با جزئیات بیشتر ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان آماده مشارکت مستقیم در درگیری نظامی هستند.

بر پایه این نظرسنجی، ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان در برابر سوال مشارکت برای «کمک به مقاومت با شرکت در نبرد نظامی مستقیم در زمین باز علیه نیروهای روسی یا طرفدار روسیه»، گفتند که این انتخاب برای آنها «بسیار محتمل، با احتمال متوسط ​​یا تا حدودی محتمل» است.

همچنین نزدیک به ۴۷ درصد نیز به سوال میزان آمادگی برای «کمک به مقاومت با درگیر شدن مستقیم در نبرد نظامی در مواضع مستحکم نیروهای اوکراینی»، پاسخ مثبت دادند.

بر پایه این گزارش، سه چهارم مردم (۷۵ درصد) نیز برای «کمک داوطلبانه به آسیب دیدگان جنگ شامل غیرنظامیان و یا نظامیان مجروح» و ۸۰ درصد مردم اوکراین نیز برای پشتیبانی غیرنظامی از نیروهای اوکراینی (غذا، اطلاعات، مهمات و ...) اعلام آمادگی کرده اند.

موسسه مطالعات صلح اوسلو در تحلیل نتیجه این نظرسنجی، انگیزه مردم اوکراین را برای مبارزه با مهاجمان «فوق العاده» خواند.

این گزارش حاکی است: مقاومت اوکران پس از یک ماه از آغاز جنگ اوکراین، تعدادی از تحلیلگران را متعجب کرده است. این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی کرد از آنجا که شرکت کنندگان در نظرسنجی مستقیما زیر آتش روسیه قرار دارند، انگیزه مقاومت در آنان به مرور افزایش نیزمی‌یابد. در زمان این نظرسنجی، از هر پنج پاسخ دهنده، یک نفر گفته بود که مستقیماً توسط نیروهای روسی یا طرفدار روسیه مورد حمله قرار گرفته است و این گروه نیز بیشترین تمایل را برای پیوستن به مقاومت اوکراین از خود نشان دادند.

«هنریکاس بارتوسویسیوس» یکی از مسئولان این مطالعه، گفت: عزمی که اوکراینی ها با آن مبارزه خواهند کرد، متناسب با افزایش فشار رشد خواهد کرد.

به گفته موسسه مطالعات صلح، این نظرسنجی با استفاده از پنل های ویژه موسسه نظرسنجی (Info Sapiens) که پیش از جنگ در اوکراین برای تماس با مردم این کشور در نظرگرفته شده بود، صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد سی و دومین روز خود شده است.

لوهانسک برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۱۸:۴۱

«لئونید پاسچنیک» رییس جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک روز یکشنبه اعلام کرد که این منطقه رفراندومی را برای پیوستن به روسیه برگزار خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، پاسچنیک که در نشستی خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: من فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک رفراندومی در قلمروی این جمهوری برگزار شده و مردم از حق کامل قانونی خود برای بیان اعتقادشان در جهت پیوستن به فدراسیون روسیه استفاده خواهند کرد.

مناطق لوهانسک و دونتسک در سال ۲۰۱۴ و بعد از آنکه کودتایی در کی‌یف رخ داد، از اوکراین اعلام استقلال کردند.

هر دو جمهوری رفراندوم‌هایی را در جهت استقلال و برنامه الحاق به روسیه برگزار کردند و دولت اوکراین در پاسخ به برگزاری این رفراندوم، عملیاتی نظامی را علیه آنها آغاز کرد.

درخواست اوکراین برای دسترسی با زرادخانه تسلیحاتی ناتو 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواستار دریافت یک درصد از تسلیحات و زرادخانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای رویارویی با نیروهای روسیه شد.

به گزارش تارنمای شبکه ای بی سی نیوز؛ پیشروی نیروهای روسیه به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین در روزهای اخیر به رغم مقاومت شدید نیروهای این کشور، ادامه یافته و به کی‌یف نزدیک تر شده اند. این درگیری ها که از ۲۴ فوریه آغاز شده با توپخانه و موشک در کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکیف و ماریوپول ادامه یافته است.

نیروهای روسیه برای نخستین بار در چند روز گذشته به شهر لویو و یک پایگاه نظامی نزدیک مرز لهستان در غرب اوکراین حمله هوایی کرده اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین که روز شنبه برخط، در نشست دوحه ۲۰۲۲ سخنرانی می‌کرد، همچنین از تولیدکنندگان انرژی خواسته است که با افزایش تولیدات شان مانع استفاده روسیه از نفت و گاز به مثابه ابزاری برای باج‌گیری از دیگر کشورها شوند.

وی ادامه داد: آنها (کشورهای تولیدکننده انرژی) می‌توانند سهم بیشتری در اجرای عدالت داشته باشند. آینده اروپا در دست شماست. از شما می‌خواهیم تولید انرژی را افزایش دهید تا همه در روسیه بفهمند که هیچ کس نمی‌تواند از انرژی به عنوان ابزاری برای باج‌گیری از دیگران استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت، هیچ کشوری از بابت نوسانات ناشی از اختلال در تولید مواد غذایی در پی درگیری روسیه و اوکراین مصون نخواهد بود. جهان هنوز از پیامدهای همه گیری کرونا و از افزایش قیمت مواد غذایی رهایی نیافته است و هیچ کس در برابر ضربه های جدید بیمه نیست و همچنین نمی توان مطمئن بود که امنیت فیزیکی در مورد غذا وجود خواهد داشت.

زلسنکی همچنین نیروهای نظامی روسیه را به مین‌گذاری کشتزارها و از بین بردن تجهیزات کشاورزی متهم کرد.

 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات