هزینه تصمیم وزیر صمت از جیب مردم

سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا در وزارت صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقبگرد به مدل قبلی!

حذف قیمت مصرف کننده و بازگشت دوباره آن بر روی کالاها، نمونه‌ای از اقدامات عجیب و غیرکارشناسی وزارت صمت است که دود آن تنها به چشم مردم می‌رود. این در حالی است که بهتر بود طرح‌های تخیلی دست کم یک‌ بار در مقیاس کوچک اجرا شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۴۳
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 03 April 2022
|
83807 بازدید
|

سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا مسئولان صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقب گرد به مدل قبلی!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تصمیمات عجیب و وعده‌های بی نتیجه وزارت صمت در ماه‌های اخیر، مردم را دچار سردرگمی کرده است؛ از وعده کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تا وعده کاهش قیمت کالا‌ها با درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات، همه و همه تنها روی کاغذ محقق شده و در عمل خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست. در این میان، یکی از تصمیمات پرحاشیه و بدون کارشناسی وزارت صمت، مدل جدید درج قیمت روی کالا‌ها بوده است. این تصمیم که سال گذشته با نام «پویش خرید شفاف» از سوی فاطمی امین، وزیر صمت رونمایی شد، قرار بود از ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا اجرایی شود.
 
بر اساس این طرح، از تاریخ مذکور تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی را بر روی کالا ثبت کرده و فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده بر اساس سود متعارف شوند. به عبارت دیگر، گفته شده بود که در این طرح قرار است فقط قیمت تولیدکننده روی کالا درج شود و برای کنترل قیمت مصرف‌کننده نیز در سطح عرضه تمهیداتی اندیشیده شده است؛ به این ترتیب که حداکثر قیمت مصرف‌کننده برای کالا‌های مصرفی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا و حداکثر قیمت مصرف‌کننده در مورد کالا‌های سرمایه‌ای ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا در اقصی نقاط کشور تعیین شده است.
 
این سیاست جدید وزارت صمت در شرایطی به مرحله اجرا رسیده بود که مسئولان این وزارت خانه باور داشتند یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده روی کالا، گران‌فروشی کالاست و با درج قیمت تولید‌کننده، مرز تولید و توزیع شفاف شده و مشخص می‌شود که چقدر از قیمت نهایی، سهم تولید کننده و چقدر سهم نظام توزیع است.
 
اما با اجرایی شدن درج قیمت تولیدکننده روی کالا به جای قیمت مصرف کننده، این مردم و خریداران کالا بودند که دچار سردرگمی در مواجهه با فروشندگان شدند. تا جایی که یک مجری سرشناس تلویزیون در توئیتی نوشت: «قرار شد کنار قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده هم درج شود. بهتر نیست، طرح‌های تخیلی دست کم یک‌ بار در مقیاس کوچک اجرا شود؟»
 
حتی برخی کاربران هم از تجربه درگیری‌هایی که فروشنده‌ها با مشتری‌هایشان بر سر قیمت داشتند، نوشته بودند.
 

کاربرد درس‌های ریاضی در زندگی

 
برخی نوشته بودند احتمالا مسئولان برای اینکه درس‌های ریاضی در زندگی‌مان کاربرد داشته باشد، این کار را کرده‌اند و برخی نوشته بودند، از حالا برای هر خرید باید ماشین حساب به همراه داشته باشید تا قیمتی را که باید پرداخت کنید، به دست آورید.
 
بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی در این مدت در خصوص معایب این تصمیم وزارت صمت اظهار داشتند: یک مساله مهم در این باره، کمبود اطلاع‌رسانی بوده است، به گونه‌ای که یکی از مشکلاتی که در هفته های اخیر در سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود، مجادله فروشنده با خریداران است. از یک‌سو برخی هنوز طبق روال ۳۵ سال گذشته ـ که قیمت مصرف‌کننده را روی کالا می‌دیدند ـ بر این باورند که قیمت مندرج‌، قیمت مصرف‌کننده است و نمی‌دانند که باید سود فروشنده و هزینه‌های توزیع هم به آن اضافه شود!
 
همچنین زمان‌بر بودن محاسبه قیمت مصرف‌کننده: شما قبل از اینکه بخواهید قیمت کالا را بپردازید، باید میزان سود کالا را هم بدانید؛ سودی که برای کالا‌های مختلف، متفاوت است و همین موضوع باعث سردرگمی بیشتر هم می‌شود؛ اما اگر سود ۲۵ درصد را هم برای همه کالا‌ها در نظر بگیریم که شامل هزینه‌های توزیع و سود خرده‌فروشی می‌شود، باز هم برای هر کالا لازم است ماشین‌حسابی داشته باشیم.
 
نوسان نرخ تمام‌ شده: تورم لحظه به لحظه و نوسان‌های قیمت ارز که بر بازار مواد اولیه تاثیر می‌گذارد، باعث می‌شود قیمت‌های هر دوره از تولید یک کالا با قیمت دوره قبل تفاوت داشته باشد. در این صورت، مشتری با کالا‌هایی که در دوره‌های مختلف زمانی تولید شده‌اند و قیمت‌های متفاوتی دارند، مواجه می‌شود و این ابهام مهم وجود دارد که نوسان قیمت تولید چگونه برای مشتریان قابل توجیه و قابل باور است؟
 
مشکلات درج همزمان قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده: اصل فلسفه درج قیمت تمام‌شده این بود که مردم هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند و کالا ارزان‌تر به دستشان برسد؛ بنابراین، با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود، چون باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد!
 
قاسم‌علی حسینی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز معتقد بود که وزارت صمت قبل از اجرای این طرح باید نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود، خریداری می‌کند.
 
سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا مسئولان صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقب گرد به مدل قبلی!

عقبگرد به تصمیم قبلی؛ قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها بازگشت

 
پس از گلایه‌های مردمی در ماه‌های گذشته، سرانجام در دومین هفته سال جدید، در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، با توجه به بررسی‌های قبلی و گزارش‌های کارشناسی و میدانی، مصوب شد تا قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها درج شود.
 
همان طور که پیشتر بیان شد، این تصمیم در حالی بود که از چندی قبل و بنا به دستور وزارت صمت، به جای قیمت مصرف‌کننده، قیمت تولیدکننده روی برخی کالا‌ها درج شد؛ اما بر خلاف وعده مسئولان وزارت صمت برای کاهش قیمت‌ها و مدیریت بازار کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم، آنچه حاصل شد، گرفتاری جدید برای خریدار در نبود قیمت مصرف کننده بود؛ موضوعی که با وجود تاکید مسئولان سازمان حمایت بر کاهش قیمت ها، به افزایش قیمت مصرف کننده در برخی از فروشگاه‌ها نیز منجر و مصرف کننده نیز در نبود قیمت درج شده، دچار ضرر و زیان شده بود.
 
در این شرایط، مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که پیش از این اقدام قابل توجهی در جهت اطلاع رسانی به مردم در دستور کار نداشت، نسبت به تصمیم ستاد تنظیم بازار واکنش نشان داده و اعلام کرده است: درج هم‌زمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالا تا زمانی اجرایی خواهد شد که طرح درج قیمت تولیدکننده برای مصرف‌کننده نهادینه شود و مصرف‌کنندگان آشنایی کاملی از شیوه محاسبه ضرایب سود به نسبت قیمت تولیدکننده به دست آورند. به این ترتیب، دوباره درج قیمت مصرف‌کننده، حذف و تنها قیمت تولیدکننده روی کالا درج خواهد شد.
 
مسلما خروجی این نوع تصمیمات شتاب زده و غیرکارشناسی، گرفتاری و سردرگمی مردم در بازار است؛ بازاری که در پی تصمیم سال گذشته وزارت صمت، حالا چند وقتی است با کالا‌هایی روبه روست که تنها با درج قیمت تولیدکننده همراه هستند و خریدار آن باید با ماشین حساب و ضرب و تقسیم، میزان سود قانونی فروشنده را محاسبه کند تا شاید با گران فروشی مواجه نشود. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که مسئولان تصمیم گیر در وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده، از ساختمان صمت خارج شوند و خود را جای مردم بگذارند و به کف بازار بیایند و از نزدیک با چالش‌هایی که با دست خود رقم زده اند، مواجه شوند.
 
سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا در وزارت صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقبگرد به مدل قبلی!
 
حذف قیمت مصرف کننده و بازگشت دوباره آن روی کالاها، نمونه ای از اقدامات عجیب و غیرکارشناسی وزارت صمت است که دود آن تنها به چشم مردم می‌رود.
 

حمایت از واحدهای تولیدی به جای تصمیمات خلق الساعه

 
محمدرضا حسینا رئیس مجمع فعالان اقتصادی در این باره در گفت‌وگویی اظهار داشت: بر خلاف صحبت وزیر صمت درباره ارزانی کالاها پس از اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده، به عقیده بنده، این طرح یک طرح شکست خورده است و باعث ارزانی هیچ کالایی نشده است. حتی آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت کالاها دائم در حال رشد است و از این روی صحبتی که وزیر مطرح کرده، با واقعیت سازگار نیست.
 
وی با بیان اینکه این طرح نه تنها قیمت کالاها را ارزان نکرد، بلکه باعث سردرگمی مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز شد، بیان نمود: اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر پیاده سازی آزمون و خطا در بازار کالای مصرفی مردم است. از مسئولان دولت انتظار می‌رود به جای اینکه به فکر تصمیمات خلق الساعه باشند، اندکی به فکر حمایت از واحدهای تولیدی و تثبیت قیمت مواد اولیه برای آنها باشند تا ارزانی در بازار رقم بخورد.
 
رئیس مجمع فعالان اقتصادی، با بیان اینکه قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مرتبط با بخش تولید دائم در حال تغییر است، گفت: در این میان، تعیین قیمت دستوری برای کالاها خلاف اصل بازار آزاد است، اما مشخص نیست در چنین شرایطی چطور این تصور به وجود آمده که با پیاده سازی یک طرح ـ که زیرساخت‌های آن فراهم نشده و همچنین کنترل دستوری قیمت‌ها ـ می‌توان قیمت چند هزار کالا را کاهش داد! با چنین روش‌هایی نمی‌توان قیمت کالاها به خصوص کالاهای مرتبط با صنایع غذایی را با روند کاهشی روبرو کرد.
 
وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه درخواست ما از دولتمردان در دولت سیزدهم این است که دست از آزمون و خطا بردارند، گفت: وضعیت معیشتی مردم نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر شده و اعمال چنین سیاست‌هایی بدون مشورت با بخش خصوصی، می‌تواند آشفتگی هر چه بیشتر بازار و ناامیدی مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت را به دنبال داشته باشد.
 
رئیس مجمع فعالان اقتصادی تاکید کرد: مصرف کنندگانی که هر روز برای تامین نیازهای خود با افزایش قیمت‌های قابل لمس روبرو هستند، به خوبی می‌توانند به دولت و مسئولان وزارت صمت اعلام کنند که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است؛ از این روی، امید می رود با اجرای سیاست‌هایی دقیق و کاربردی، شرایط برای کاهش واقعی قیمت‌ها فراهم شود.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
چقدر مسخره! خب شاید من پول به اندازه کافی توی جیبم یا توی کارتم نیست و میخوام نگاه کنم ببینم قیمت محصول چقدره. مگه میشه روی محصول قیمت نباشه

یعنی آدم محصول رو باید ببره دم صندوق و بعد متوجه بشه پول کافی همراهش نیست و آبروش جلوی همه بره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
وزارت صمته دیکه
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
قدم اول اینه که امکان مقایسه بین برندها برای مردم فراهم بشه!!! مثلا یک برند، کالای خودش رو با وزن 520 گرم و قیمت 20000 تومان ارائه می‌ده و برندی دیگر همان کالا رو با وزن 480 گرم و قیمت 19000 ارائه می‌ده (550 تومان گرانتر)! فونت وزن انقدر کوچیکه که مردم نمی‌تونند راحت پیداش کنند. از طرفی برای مقایسه این دو باید حساب کتاب کرد تا بفهمیم کدوم برند ارزونتره! پیشنهاد میشه دستورالعمل کنند کلیه کالاهای خوراکی پرفروش در وزن‌های 50 گرمی، 100 گرمی، 250 گرمی، 500 گرمی، 1 کیلوگرمی و مضارب 1 کیلوگرم بسته‌بندی شوند و غیر از این وزن‌ها ممنوع بشه!!!
فقط اینجوری میتونیم بین برندها رقابت ایجاد کنیم تا کیفیت رو ببرند بالا و قیمتها رو بیارن پایین!!!
مجیدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
خدائیش کدوم کارشون درست بوده که این یکی درست باشه فعلأ که همه چی به ضرر مردم بوده وهست
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
توی تمام فروشگاههایی که من تا حالا دیدم همیشه قیمت کالاها رو روی کاغذ زیرش زدن. شما لازم نیست ببری صندوق همون کاغذ رو میخونی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
این فیلم هم داره تموم میشه به نظر شما فیلم بعدی چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
این طرح برای حذف واسطه ها بود که هر کسی با قیمت کمتری سود می فروشد دستش باز باشد و فروش بیشتری داشته باشد ولی حداقل می توانستند قیمت حداکثر سود 30 درصد را بگذارند تا فروشنده ای از آن گرانتر نفروشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
خب هر دو قیمت را بیویسند هم تولید کننده هم مصرف کننده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
هدف اصلی در چنین طرح هایی سردرگمی و آزار مردم است و البته افزایش پنهان قیمت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
دقیقا همینطوره. هرکی هرچقدر میخواد به عنوان نرخ نهایی میفروشیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
؟خب،ریاضیت ضعیفه مقصر کیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
اگر وزارت صمت می خواهد در آینده وزارتخانه مفیدی برای ایران باشد سیستم آنالیز قیمت را راه اندازی کند. یعنی برای هر گروه از کالا ها با توجه به مواد بری ، دستمزدها ، استهلاک ماشین آلات و نیز سود منطقی یک قیمت اعلام نماید که همه موضف به رعایت آن باشند. درج قیمت تولید کننده بر روی کالا از همان ابتدا محکوم به شکست بود. خواهشا طرح هایی که به ذهنتان می رسد را ابتدا یک بررسی اجمالی بنمائید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
چرا یک فروشنده باید 20 تا 40 درصد سود با فروش هر کالا بدست بیاورد این در حالیست که سود سالانه حدود 30 درصد باید باشد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
زمانی که ۱۰ درصد بطور میانگین به حقوق اضافه می کنید و فقط یک قلم به بلیط های مسافرت درون شهری ۲۵ درصد اضافه می کنید بقیه دیگه پیش کش....
ali reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
این رفتارهای غیر علمی و نابخردانه تنها باعث افزایش قیمت ها خواهد شد
حالا ببیند آیا بازگشت به قیمت مصرف کننده با قیمت قبلی برابر است ! عمرا
مثلا قیمت مصرف کننده یک کالا که قبلا 5600 بوده . بعد قیمت تولید کننده آن 5050 شده الان قیمت مصرف کننده برابر خواهد شد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
توکشورما کی کار کارشناسی انجام میشود با این طرح نمی توانیم قیمت کالاخریداری شده محاسبه کنیم تابرسه پدر ومادرمان که سواد انچنانی ندارندعلی برکت الله به قول روحانی
کمالخان
|
Germany
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
زندگی در ایران کابوس وحشتناکیست
پاسخ ها
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما که در آلمان در خواب شیرین زندگی می کنی چرا جوش
میزنی؟ ما خودمون از پس این کابوس برمیایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
گفتن این حرف هیچ کمکی به شرایط نمیکنه خودتم اگه مسئول بود بدتر میکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما برمیای؛ ما برنمیایم. عدالت هم فقط برای بعضی‌هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما که در آلمان در خواب شیرین زندگی می کنی چرا جوش
میزنی؟ ما خودمون از پس این کابوس برمیایم
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! افکارت هم کابوسه
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
حتما زندگی در آلمان که فعلا قحطی خیلی از کالاهای اساسی اومده و. هزینه سوخت چندین برابر شده در حدی که مردم پول ندارن خونشون رو گرم کنن خوبه...
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
درود
در ایام عید حد اقل سیصد هزار تومان فقط سر خرید مایحتاج خانه سر من کلاه رفته.....هر چی هم به مغازه دارن اعتراض کردم که چه وضعی است ...گفتند قیمت درج شده روی کلا قیمت کارخانه است....پی هر چی توانستند اجناس را گران به مردم فروختند
چند بار هم با 124,تماس گرفتم کسی جواب نداد حتی گوشی هم بر نداشتند
این هم دولت سیزدهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
بله متأسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
آقایونی که به نظر میاد تصمیمات ناگهانی میگیرند و بعدش پشیمون میشن، در واقع به نگهداشتن سیستم به شیوه قبلی علاقه دارند. اونها عمدا کارهایی میکنند که به شکست منجر بشه. مردم بدبخت هم که موجودات همیشه بازنده در این داستانها هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
واقعا جای تاسف داره
نوشابه رو در شیراز تا 47 درصد افزایش بالاتر از قیمت تولید خریدم
بقیه اجناس هم بعضی جاها دلخواه افزایش میدن
این چه کاری بود ؟
یه برند پوشک داخلی ، همون قیمت فروش قبل رو کرده قیمت تمام شده
مگه میشه ؟؟؟!!!
و بیست سی درصد دوباره گرونش کرده
مشت نمونه خرواره
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟