اعتراف رئیس صداوسیما به ریزش مخاطبان رسانه ملی، نخستین گام تغییر ریل؟

اساساً تا ضعف یک مجموعه پذیرفته نشود، بدیهی است اقدامی برای بهبود آن مجموعه شکل نمی‌گیرد. البته برخی این موضع گیری را تاکتیکی خوانده‌ و تاکید کرده‌اند دیدگاه تغییر نکرده، اما چیزی به جز مرور زمان نمی‌تواند دقت چنین ارزیابی‌هایی را بسنجد. با این اوصاف، باید صبر کرد و دید آیا گفته‌های جبلی منتهی به تغییری می‌شود یا آب از آب تکان نمی‌خورد؟
کد خبر: ۱۱۱۵۶۲۹
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶ 25 April 2022
|
22258 بازدید
|

اعتراف رئیس صداوسیما به ریزش مخاطبان رسانه ملی، نخستین گام تغییر ریل؟

اذعان رئیس سازمان صداوسیما بر کاهش شمار مخاطبان صداوسیما که رویکردی متفاوت نسبت به آمارهای فریبنده تعداد مخاطبان برنامه‌های صداوسیماست، نخستین گام مثبت برای تغییر رویه‌ای است که منجر به ریزش تماشاگران صداوسیما و جذب آنها توسط شبکه‌های فارسی زبان رقیب شده است؛ رویکردی که اگر صرفاً تاکتیکی نبوده باشد، می‌تواند بارقه‌هایی از امید را برای بهبود اوضاع این مجموعه عظیم در پی داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم»؛ این بخشی از سخنان پیمان جبلی در دیدار با گروهی از هنرمندان است؛ موضع گیری که نخستین بار یک رئیس صداوسیما همزمان با تصدی این مسئولیت بدان اذعان کرده است.

این موضع گیری از آن جهت اهمیت دارد که تا زمان عدم پذیرش ریزش مخاطبان صداوسیما و از دست رفتن بخش معناداری از شمار مخاطبان یا گرفتن بخشی از سهم مخاطبان صداوسیما توسط تلویزیون فارسی زبان، اقداماتی در راستای تغییر وضعیت انجام نمی‌شود. تا پیش از این، تکیه بر آمار مرکز افکارسنجی صداوسیما ـ که مخاطبان برنامه‌های تلویزیون را در موارد متعدد 70 تا 80 درصد اعلام می‌کرد ـ عملاً چشم بستن بر واقعیتی بود که در فضای عمومی مشهود بود.

تعبیری معروف وجود دارد که تلویزیون حتی وقتی برفک پخش می‌کند نیز تعداد مخاطبانش بیش از رسانه‌های مکتوب است و این تعبیر پر بی راه نیست. حتی در عصر شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون مخاطب گسترده‌ای دارد، چون می‌تواند در خانه‌ها روشن باشد، بدون توجه به آنکه نیاز به تمرکز داشته باشد و در حین فعالیت صرفاً صدایش شنیده شود. با وجود رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، نه در ایران و نه حتی در آمریکا، شبکه‌های تلویزیونی همچنان مخاطب دارند؛ اما مساله این است: «کدام شبکه؟» مخاطب می‌تواند به جای شبکه‌های یک، دو، سه یا چهار سیمای ایران، شبکه‌های جم، منوتو، بی‌بی‌سی و اینترنشنال را نگاه کند و در طول روز که تلویزیونش روشن است، تلویزیون مدام این شبکه‌ها را پخش کند.

در دورانی که شبکه‌های لس آنجلسی، تنها تلویزیون‌های فارسی بودند، سطح برنامه‌سازی اینقدر پایین بود که اساساً متولیان احساس خطر نمی‌کردند اما به شکل گیری سایر شبکه‌ها به ویژه بی بی سی، یکباره این جنگ برای نگه داشتن تماشاگر شکل گرفت و در ادامه نیز شبکه‌های فارسی زبان یک به یک راه افتاد و رقابت سخت‌تر و متنوع‌تر شد. در واقع همچنان تلویزیون همان کارکرد را دارد و در طول روز در خانه و محل کار مردم روشن است، اما مساله این است که روی کدام شبکه تنظیم شده است؟!

از راهبردهای صداوسیما علاوه بر تلاش برای افزایش کیفیت دکورهای برنامه و ارائه اندک زرق و برق به تولیداتش، پخش شبکه‌های تلویزیونی از طریق ماهواره در کنار فرستنده‌های زمینی بود. این اقدام عملاً فرصت تماشای شبکه‌ها را برای آن گروه از مردم که عمدتاً از ماهواره استفاده می‌کنند، فراهم کرده و دست کم مخاطبان در کنار شبکه‌های ماهواره‌ای، فرصت انتخاب شبکه‌های داخلی را دارند. این انتخاب اما مشروط به این است که محتوا قدرت رقابت را داشته باشد یا سرعت اطلاع رسانی با حذف برخی مصلحت اندیشی به حد کافی برسد؛ اما اینها تنها برخی از ملاحظات است و «تابناک» در گزارشی مجزا به تغییرات مورد نیاز صداوسیما خواهد پرداخت.

با این حال اینکه اکنون رئیس صداوسیما چشمش را روی حقیقت نبسته و همه چیز را به آمارهای غیرطبیعی مرکز افکارسنجی صداوسیما حواله نداده، اتفاق مهمی است که می‌تواند زمینه ساز تغییر ریل این مجموعه عظیم باشد. در واقع اساساً تا ضعف یک مجموعه پذیرفته نشود، بدیهی است اقدامی برای بهبود آن مجموعه شکل نمی‌گیرد. البته برخی این موضع گیری را تاکتیکی خوانده‌ و تاکید کرده‌اند دیدگاه تغییر نکرده، اما چیزی به جز مرور زمان نمی‌تواند دقت چنین ارزیابی‌هایی را بسنجد. با این اوصاف، باید صبر کرد و دید آیا گفته‌های جبلی منتهی به تغییری می‌شود یا آب از آب تکان نمی‌خورد؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
اعتراف دیرهنگام و بی فایده است .

در اکثر منازل شهرهای بزرگ و حتی روستاها دیش های ماهواره از خجالت تان درآمدند

زحمت نکشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
تلویزیون شده اخبار اشتباه و یک طرفه از آن طرف شده سر تا سر عزاداری . حتا در ایام عید هم نوحه پخش میشد . مردم خودشان به اندازه کافی دلیل برای گریه کردن دارند دیگر لازم نیست تلویزیون را روشن کنند . خودتان میدانید و صدا و سیمای خودتان . ما که رفتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
آفرین دمت گرم
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
با وجود شبکه های اینترنتی وجود کانال های متعدد
تلویزیونی بی فایده و غیر قابل توجیه (اقتصادی) است. باید صدا و
سیما کوچک شود و بودجه آن صرف تلویزیون اینترنتی شود. فقط چند کانال برای بحث های مذهبی-سیاسی کافیست.
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
اولین خانه تکانی از کانال۳ شروع شود و فردوسی پور و برنامه نود او برگردد و میثاقی و احمدی و بقیه که با فشار رییس
کارنابلد جوان کانال ۳ مکان او را غصب کردند بروند در کانالی دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
احمدی گزارشگر گوشت تلخ رو از صدا و سیما بیرون کنید
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
با عرض معذرت از این سخنی که می نویسم.
روشن است که مخاطبان صدا وسیما ریزش میکنند به خاطر یک دلیل مهم. ما در سال 1401 داریم زندگی میکنیم و حال آنکه رسانه ی ملّی ما هنوز خیال می کند رسانه جمعی است (Mass Media) رسانه جمعی یک رسانه یک طرفه است که هر روز مخاطبانش در جامعه ای مثل جامعه رو به رش ایران به طور طبیعی ریزش میکند. زیرا مردم در این رسانه جایگاهی جز مخاطب بودن و گوش بده بودن ندارند. تنها هنر مردم این است که خوب گوش بدهند اما آنگاه که خواسته ای داشتند دیگر حقّی ندارند و این مهم ترین دلیل ریزش مخاطبان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
آب از آب تکان نخواهد خورد که اگر جز این بود سروش صحت را برنمی داشتند.فردوسی پور را برمی گرداندند و...و...و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
تعداد شبکه هار کاهش دهید کیفیت را افزایش دهید از نیروهای نخبه وجوان برای بهره وری و وجذب مخاطبان استفاده کنید
پاسخ ها
ب ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
یک شبکه ماهواره ای جود دارد که یک امپراتوری رسانه ای را درست کرده تازه خصوصی هم هست.همان شبکه که سریال ترکی پخش میکند.....ج م
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
رسانه میلی فکر می کرد هر قدر مردم را نفهم فرض کند و به خواسته های مردم فکر نکند و پادگانی عمل کند مردم بازم مجبورند به اون توجه کنند. الان به جایی رسیده که مردم تلویزیون رو روشن هم نمی کنند. تلویزیون رو که روشن می کنی آدم فکر می کنه این جعبه همه چی میدونه و الان میخاد بگه تو هیچ چی نمی دونی. اخبار من درسته ؟ تحلیل من درسته؟ دروغای جهت دار من راسته؟ انتخابات رو هر جوری خواستیم مدیریت و مهندسی می کنیم. استفاده ابزاری می کنیم و... اما این دوره سراومده...با احترام به والدین عزیزمان تلویزیون رو فقط تعدادی از سالمندان عزیز نگاه می کنند. والسلام
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
چشم شما روشن. شما مخاطبی نگذاشتید برای صدا و سیما. قطعا خانواده های خود شما هم دستپخت شما را نمی پسندند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
خیلی دیرشده برای تغییر و البته که اتفاق نخواهد افتاد
ممد
|
Turkey
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
یکی یکی مجریهای مردمی رو کنار بزنید تا روز به روز از مخاطبین صدا و سیمای میلی کم و کمتر بشه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
صدا و سیمای ما اینقدر به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غرب و کشور های مختلف می پردازد به واقعیت های امروز جامعه ما توجهی نمی کند .
ماهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
واقعا پاسخ این سوال که چرا بیننده های سیما کاهش پیدا کرده کار سختی نیست. ادعای فرهنگ و هنر داریم ولی دریغ از یک موسیقی سنتی حتی بدون کلام در تلویزیون. ایام وفات را با سوگواری هرچه تمام تر در تمامی کانال ها برگزار می کنیم ولی در ایام اعیاد ختی اعیاد مذهبی دریغ از برنامه های شاد و آنگهای دلنشین. هیچ برنامه طنزی مثل سریالهای طنز در کانالها پخش نمی شود. برنامه ورزشی پرمحاظب آقای فردوسی پور را تعطیل می کنیم. در تلویزیون خبری از سوش صحت، ارژنگ امیرفضلی، اکبر عبدی، و بسیاری از بازیگران . نخبگان طنز و بازیگری دیده نمی شود. برنامه هایی وجود ندارد که پای صحبت ها و تجربیات ارزنده بازیگران بزرگ مثل پرستویی علی نصیریان، رویا تیموریان مسعود رایگان مهتاب نصیرپور و هزاران هزار نخبه تئاتر و سینما بنشینیم. برنامه های بسیار عالی و جذاب جواد قارایی در مورد طبیعت ایران و بوم گردی کجا رفت. از کجا بگویم
من عاشق ایران هستم و همیشه سعی می کنم رادیو تلویزیون ایران را بشنونم و ببینم ولی خداوکیلی خود مدیران و مسئولین صدا و سیما چقدر در روز تلویزیون می بینند. اگر این چندتا فوتبال هم نباشد، اصلا تلویزیون قابل دیدن نیست. محض رضای خدا تابناک اگر فکر می کنی حرفهای من قابل انتشار نیست لااقل در اختیار مدیران صدا و سیما قرار دهید.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟