نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کردند

مراقب باشید خودرو‌های وارداتی به جای دهک‌های پایین جامعه به سمت دهک‌های بالا نپیچند! / ورود سلاطین و مافیا را به عرصه واردات خودرو ممنوع کنید

خلف وعده‌های مکرر خودروسازان برای افزایش کیفیت تا وعده‌های پوچ و بی سرانجام وزارت صمت، همگی از عواملی بودند که موجب شده افکار عمومی نسبت به موضوع بازار خودرو واکنش‌های تندی داشته باشند. متاسفانه بی عملی در این عرصه آنقدر اوج گرفت که حتی رهبر انقلاب در دو سخنرانی از سخنرانی اخیر خود، به این موضوع ورود داشته و گلایه‌های صریح خود را بیان کرده اند.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۸۲
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 29 May 2022
|
19011 بازدید
|
تابناک: افزایش قیمت در بازار خودرو به مرحله‌ای وارد شده که متاسفانه دیگر نمی‌توان از عنوان «افزایش قیمت» استفاده کرد بلکه باید به دنبال واژه‌های تازه‌ای برای توصیف این اوضاع و احوال حاکم بر بازار خودرو بود. خلف وعده‌های مکرر خودروسازان برای افزایش کیفیت تا وعده‌های پوچ و بی سرانجام وزارت صمت، همگی از عواملی بودند که موجب شده افکار عمومی نسبت به موضوع بازار خودرو واکنش‌های تندی داشته باشند. متاسفانه بی عملی در این عرصه آنقدر اوج گرفت که حتی رهبر انقلاب در دو سخنرانی از سخنرانی اخیر خود، به این موضوع ورود داشته و گلایه‌های صریح خود را بیان کرده اند.

به سبب همین اوضاع بود که برخی نمایندگان مجلس مدتی به دنبال استیضاح وزیر صمت بودند، اما با توجه به محقق نشدن این امر و موانعی که وجود داشت، اراده قوه مقننه بر این قرار گرفت که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تمهیداتی برای واردت خودرو در نظر بگیرد. این موضوع بالاخره پس از رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد مورد تایید قرار گرفت و هیات دولت هم کلیات موضوع واردات خودرو را تصویب و بر آن تاکید کرد و قرار شد که وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را تهیه نماید.

همین تهیه آیین نامه واردات خودرو هم متاسفانه در حال حاضر قربانی تعلل وزارت صمت شده و سبب گشته که از این خلا اطلاع رسانی هر روز گمانه زنی تازه‌ای مطرح شده و در پی آن بازار خودرو و افکار عمومی دچار التهاب شود؛ لذا برای شفاف سازی این موضوع و روشن شدن ماجرا در گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس به واکاوی و بررسی واردات خودرو و چرایی و چگونگی آن پرداختیم.

ورود سلطان‌ها و مافیا‌ها به عرصه واردات خودرو ممنوع شود / در واردات خودرو منافع دهک‌های پایین را در نظر بگیریم

در همین ارتباط سید علی موسوی، نماینده مراغه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «تابناک» گفت: کلیات واردات خودرو در دولت تصویب شده و آیین نامه آن را هم باید وزارتخانه صمت تهیه کرده و به هیات دولت ارائه تا تصویب کند و این کار هم در حال انجام شدن است.
 
رییس کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن در ادامه افزود: ما نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه قانونی خود بر روی دو نکته مهم تاکید داریم. نخست اینکه نگذاریم عرصه واردات خودرو به مانند عرصه واردات دارو یا شکر عرصه جولان دادن سلطان‌ها و مافیا‌ها شود و آنان در این بازار حکمفرمایی کنند. نکته دوم هم اینکه مجلس به سبب وظیفه نظارتی خود مواظب است که در موضوع واردات خودرو دهک‌های پایین جامعه مورد توجه قرار گیرند و نباید هدف از واردات خودرو، تامین نظر دهک‌های بالای جامعه باشد و این عرصه محلی باشد برای ورود خودرو‌های لاکچری که نظر طبقه ثروتمندان جامعه تامین شود که اگر این امر رخ دهد نه تنها قیمت خودرو‌های مورد استفاده عموم مردم با کاهش مواجه نخواهد شد، بلکه فقط نظر بخش کوچکی از جامعه تامین خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در حال حاضر دهک‌های بالای جامعه که مشکل تامین خودرو ندارند مشکل اصلی در بخش دهک‌های پایین جامعه است که مجبورند خودرو‌های بی کیفیت داخلی را خرید نمایند و با مشکل فنی آن، دست و پنجه نرم کنند و جان خود را به خطر بیندازند. اگر نیت ما پایین آوردن قیمت در بازار خودرو باشد، باید هدفمان را روی حمایت از دهک‌های پایین جامعه متمرکز و خودرو‌های مورد استفاده و مناسب این قشر را وارد کنیم و به دنبال ورود خودرو‌های لاکچری نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس نظر دولت و مجلس، واردات خودرو قطعا صورت خواهد گرفت و امیدواریم با این اتفاق دهک‌های پایین حاضر در بازار خودرو هم منتفع شوند؛ ضمن اینکه امیدواریم با این اقدام خودروساران داخلی هم مجبور به بالابردن کیفیت خودرو‌های خود شوند.

واردات خودرو باید با هدف تنظیم بازار باشد، نه هدف دیگری

مهدی عسکری، عضو دیگری از کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی کوتاهی که با «تابناک» داشت، گفت: در حال حاضر منتظریم تصویب آیین واردات خودرو هستیم و تا تصویب این آیین نامه هر آنچه بیان شده یا می‌شود، رایزنی و گمانه زنی بوده و رسمی نیست لذا باید منتظر باشیم.
 
وی درباره تعامل کمیسیون صنایع و معادن با وزارت صمت در امر واردات خودرو گفت: دبیرخانه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صمت در ارتباط است و قرار شده که پیش نویس این آیین نامه را برای کمیسیون صنایع و معادن هم ارسال کنند و کمیسیون هم نظراتش را اعلام نماید.
 
وی در پایان درباره تکلیف قانونی واردات خودرو گفت: در قانون بودجه که مجوز واردات خودرو داده شده تاکید گشته است که این امر باید با نگاه به تنظیم بازار انجام شود که اگر بخواهیم چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا با ورود خودروی لاکچری هدف تنظیم بازار محقق نخواهد شد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
چرا اینقدر مردم ایران نمی‌فهمند. خب دهک بالا ماشین گران میخرند و ماشین ارزان را به حال خود رها می‌کنند تا دهم پایین بخرند. محاسباتش خیلی سادس. قبلا یارو ۱۰ تا پراید میخریده، الان یه دونه کیا مثلا میخره، ۱۰ تا پراید آزاد میشه
پاسخ ها
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
برادر من قشر مرفه الان هم کیا و پورشه و بهتر سوار هست ده تا پراید هم را سرمایه گذاری کرده و ول نمی کنه . دولت هم بفکر دریافت عوارض خودش هست . شعار پس چرا می دهید . اثر این واردات با این قوانین تغییری برای مردم عادی و نخواهد داشت . چرا مثل افغانستان و پاکستان و عراق خودرو کارکرده و بدون عوارض وارد نمی کنند . به کسی نباید بر بخورد وضعیت اقتصادی کشور و مردم ما به لطف مسئولین بهتر از مردم این کشورها نیست . قیمت تویوتا 2015 را در انجا و امروز کشور ما مقایسه کنید . بخدا فقط دارند به مردم فشار می اورند . چرا مردم باید چوب مدیریت اشتباه خودرو ساز داخلی را بخورند . حمایت از صنعت داخلی نیست حمایت از مدیریت ضعیف داخلی هست
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
همون یارو کیا رو وارد می کنه یا برای خودش یا برای دهک ۱۱ و۱۰ تا پراید رو می خره برای دهک های پایین بفروشه
یعنی هم واردات کیا در دست اونه هم خریدارو صحنه گردان بازار پراید
مافیای خودرو
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
اگرمحدودیتهای من دراوردی نباشد خودروهای با ویژگیها وقیمتهای متفاوت وارد میشود وهرکس بنا بر نیاز وقدرت مالیش خودروی موردنظرش رامیخرد..این به دهک ربطی ندارد.
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
یعنی شما باور میکنید که این واردات برای مردم عادی و در جهت کیفیت و کاهش قیمت هست؟؟ واقعا متعجبم از اینکه چرا حماقت انتها ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
مراقب باشید؟! قطعا و بی شک به سمت دهک های بالا می پیچند. دهک های پایین فقط داخلی بی کیفیت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
وقتی واردات بدون بهانه های واهی محدودنباشد هرقشری ماشین متناسب خودرا میخرد.رنوکوئید ساخت هند حدود 5 هزاردلاره وکیفیت واستحکامی بیش ازپیکان های قدیمی داره.بنز هم متوسط 200 هزاردلار اونم مشتری خاص خودشوداره وازبابت خرید چنین خودرویی چندمیلیارد مالیات میده که میتونه خرج همان دهکهای پایین بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
دقیقا این دهک ها پایین هستند که همواره قربانی گرانی ها بودند باید تمام توجه بر این قشر بود و فقط خودرهای مخصوص این قشر با واردات تعرفه نزدیک به صفر وارد شود و به جامعه هدف برسد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
زرشک اداره دارائی دنبال درآمداست حالا ماشین واردشود ودارائی ناظرباشدوصلوات بفرستد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
متاسفانه مردم به مرحله ای رسیده اند که به سختی خبری را می پذیرند .... مشکل اصلی کشور بهم خوردن رقابت در داخل و خارج از کشور است و این باعث سوء استفاده و پایین آمدن بهره وری و رقابت پدیری شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی باید هدفمند شود (مانند بقیه کشورها) کالایی ممنوع نشود (مانند گوشی آپل) اگر کالایی لوکس است فقط تعرفه آن پلکانی افزایش یابد (مانند خودرو پورشه). تعرفه گمرکی کالاهای مصرفی و به صرفه (مانند خودرو تویوتا) نرمال شود. تعرفه گمرکی مصرف خانوارهای کم بضاعت صفر شود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
آفرین. یک مسئله بدیهی رو گفتی واردات همه چی آزاد ومالیات پلکانی یعنی از دارابگیرخرج ندارکن.ولی درطرح واردات خودرو بالای 25هزاردلارممنوع شده که هیچ طرح نامعقول وزوری ممنوعیت بالای2500 هم که ازسال91 وضع شده همچنان برقراره.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
اگرکسی فلسفه ممنوعیت بالای 2500 رامیدونه بگه ماهم بدونیم.لابد قبل 91 اشتباه کردندکه ممنوع نکرده بودند.سایرکشورهاهم عقلشون نمیرسه خودرونبایدبالای2500 باشه.
سیاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
با این تعرفه واردات و عوارض گمرکی مگر انتظار دارید مشکل 96 درصد مردم حل شود ؟
کاملا مشخص هست تمامی قوانین واردات برای رفاه بیشتر قشر مرفه تنظیم شده . اگر بفکر کارمند و کارگر بودید واردات بدون تعرفه و یا واردات خودرو 5 سال کارکرده را ازاد می کردید . ما کجا و خودرو میلیاردی کجا . مردم توان خرید پراید را هم ندارند شما بفکر واردات خودرو صفر کیلومتر 25 هزار دلاری با تعرفه 100 درصدی هستید !!!
قیمت خودرو کارکرده در خارج خیلی بصرفه و پایین هست . ما که عادت داریم خودرو را هر روز تعمیر کنیم و همه یک پا صافکار و مکانیک شدیم خودرو 15 سال کارکرده تویوتا را می پرستیم . چه ایرادی داره خودرو 5 سال کارکرده وارد کنیم . باور کنید تکنولوژی و ایمنی و مصرف سوختش از تولیدات کنونی داخلی خیلی بهتر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
راه حل ساده است برای جلوگیری از «ورود سلاطین و مافیا را به عرصه واردات خودرو» ، ترتیبی اتخاذ شود تا خودرو از تولید به مصرف عرضه شود یعنی مانند بقیه کشورها، سازنده در ایران نمایندگی مستقیم داشته باشد نه نمایندگی های انحصاری!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
دهک پایین نون میخان خودرو وارداتی برای چیشونه.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
مردم دهک های پایین شکمشون رو از برکت وجود شما به زور سیر میکنن بیان خودرو خارجی با هزینه بالا سوار بشن بسه دلقک بازی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟