به گزارش تابناک اقتصادی، صبح امروز، منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور، با اشاره به بررسی مدارک شرکتهای متقاضی واردات اظهار داشت: در خصوص تقاضا برای واردات خودرو، ۳۸۰ درخواست داشتیم که از این تعداد تا به امروز ۲۴ شرکت و مجموعه با بررسی مدارک مورد نیاز (همچون ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه)، برای واردات خودرو انتخاب شدند.
منطقی با اشاره به آییننامه واردات خودرو اظهار داشت: اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین، شرکتها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرد: واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کرهای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت: قیمت گذاری خودروهای وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود؛ هرچند در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، قیمت این خودروها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه میشوند.
منطقی در پاسخ به این که تعریف از خودروهای اقتصادی چیست، گفت: خودروهایی است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار است و اغلب مشخصههای خودروهای مدرن امروز را داشته باشند. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قیمت ریالی خودروی اقتصادی چقدر است، اظهار داشت: با توجه به قیمت امروز دلار، خودروی اقتصادی حدود 200 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
وی افزود: فرایند فروش اقتصادی اقساطی نیز برای آنها پیشبینی شده است؛ تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی تولید شود.
معاون فاطمی امین در خصوص ابهامات و شایعات مطرح درباره اینکه تامین ارز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی انجام نمیشود نیز اظهار داشت: در آیین نامه واردات خودرو بیان شده است که بانک مرکزی تا یک میلیارد یورو را تامین کند. این در حالی است که از دو منبع دیگر یعنی رمزارز و سرمایه گذاری خارجی نیز امکان تامین ارز واردات وجود دارد، به گونهای که اگر افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند، به شرط تایید بانک مرکزی میتوانند خودرو وارد کنند؛ بنابراین، دو بخش تامین ارز در بخش خارجی و داخلی داریم و بانک مرکزی تا آخر امسال تامین ارز را خواهد داشت و مشکلی نخواهد بود.
منطقی اظهار داشت: در خصوص واردات خودرو تاکنون دو دسته به وزارت صمت مراجعه کردهاند؛ دسته نخست که پیش از این وارد کننده اصلی بودند و دسته دوم خودروسازان داخلی بودند، ضمن اینکه برخی واردکنندگان بزرگ خودرو در گذشته اکنون به تولیدکننده خودرو تبدیل شدهاند.
بیشتر بخوانید:
معاون وزیر صمت همچنین در خصوص بدعهدی کرهایها و اینکه آیا از این کشور خودرو وارد خواهیم کرد یا خیر، گفت: وزارت صمت چنین قاعدهای ندارد که کشورهایی که پیش از این در زمان تحریمها، ما را ترک کردهاند مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم به طور قطع متهم به همکاری صرف با چینیها خواهیم شد.
منطقی در ادامه سخنان خود، در خصوص صادرات خودرو به روسیه گفت: روند نسبتا خوب این است که با توجه به فرصت پیش آمده در روسیه، خودروسازان داخلی برنامه ریزی کرده اند تا محصولات کامل سواری و تجاری را صادر کنند. همچنین تولید مشترک تندر ۹۰ در روسیه در حال مذاکره است تا به نتیجه برسد. معاون وزیر صمت همچنین به ظرفیت کشورهای حوزه سی. ای. اس اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اگر در یکی از کشورهای این حوزه بتوان به تولید یا صادرات خودرو پرداخت، میتوان بدون تعرفه به دیگر کشورهای عضو نیز صادرات داشت، فرصتی در این کشورها بهویژه جمهوری آذربایجان و بلاروس برای ارتقای همکاریها فراهم است.
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو در شش ماهه اول ۱۴۰۱ اظهار داشت: در این مدت رشد عرضه در طرحهای فروش ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۷۶ و ۹۴ درصد بوده است. وی در ادامه با اشاره به حذف فرآیند قرعه کشی کلیه طرحهای فروش محصولات شرکتهای سایپا و همچنین طرح فروش مشارکت در تولید محصولات شرکت ایران خودرو و محصول هایما افزود: در این رستا با توجه به سیاست گذاریهای صورت گرفته تا پایان سال همه محصولات ایران خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج میگردد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ قرعه کشی از فرآیند فروش خودرو خارج خواهد شد.
توکلی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی صنعت خودروی کشور بی توجهی به دانشبنیان شدن این صنعت در سالهای گذشته بوده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم ترجمهای از دانش بنیان شدن در این صنعت ارایه کنیم، همانا پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصول و بنسازه (پلتفرم) های بومی را میتوان حلقه مفقوده این صنعت در کشور دانست؛ بنابراین، در گام دوم برنامههای تحولی تلاش شد تا نقصان فقدان بنسازههای باکیفیت در صنعت خودروی کشور که مالکیت فکری آن در اختیار خودروسازان داخلی باشد، مدنظر قرار گیرد.
توکلی بیان داشت: در شهریورماه سال جاری، نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تکیه بر دو مفهوم بنسازههای بومی و هم افزایی در صنعت خودرو با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی برگزار شد که طی آن نقشهراه آینده صنعت خودرو با تکیه بر بنسازههای با کیفیت بومی به همراه نمونه محصولات به نمایش گذاشته شد؛ در این بین، تمرکز بر چهار بنسازه کلیدی برای دستیابی به محصولات باکیفیت با مقیاس اقتصادی تولید مد نظر قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در گام دوم پوست اندازی پلتفرمی صنعت خودروی کشور برای گذار از محصولات فعلی به سمت محصولات با کیفیت که ابتکار عمل تولید آنها در دست شرکتهای دانشبنیان داخلی باشد آغاز شد و هماکنون توسط معاونت حمل و نقل وزارت صنعت معدن و تجارت، هفتگی مورد پایش قرار میگیرد.
این مقام مسئول وزارت صمت ادامه داد: در این برنامه، یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان در صنعت خودروی کشور، همانا دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازوکار اجرایی بهروز لحاظ شده و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجراست.
وی اظهار داشت: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی انجام شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در صد کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانشبنیان داخلی دیگر است.
وی افزود: بدین ترتیب در سال آینده شاهد محصولات جدید به شرح زیر خواهیم بود:
۱-واریانت نخست خودروی اقتصادی سایپا بر پایه پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو
۲- خودروی ری را (کراس اور پلتفرم اختصاصی ایران خودرو)
۳- خودروی اختصاصی پارس خودرو p۹۰ بر پایه پلتفرم بهروز شده ال۹۰ و قطعات کاملاً بومی
۴- خودروی آریای اتومات (بر پایه مگا پلتفرم اختصاصی سایپا)
۵- خودرو TF۲۱ بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایران خودرو
۶-خودروی اطلس بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۷- خودروی سهند بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۸- وانت آریسان سه منطبق بر استانداردها شرکت ایران خودرو
۹- وانت اختصاصی گروه سایپا منطبق بر استانداردها و فیس لیفتهای محصولات جاری (مدلهای سال) به منظور ارتقا استانداردها.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ گونههای مختلف بر روی پلتفرم اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو مشتمل بر گونه برقی و همچنین دو محصول هاچ بک و SUV بر روی پلتفرم sp۰ عرضه خواهد شد.
رشد ۳۱۹ درصدی تولید خودروی کامل تا پایان مهرماه
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت بیان داشت: در هفت ماهه امسال ۶۲۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه پارسال (تولید خودروی ناقص و کامل) رشد ۱۲ درصدی نشان میدهد، با این حال مقایسه تولید خودروی کامل نشاندهنده رشد ۳۱۹ درصدی است.
وی گفت: همچنین امروز تولید خودروی ناقص در دو خودروساز بزرگ کشور به صفر رسیده و تحویل خودرو به مشتریان ۳۰ درصد رشد داشته است.
این مقام مسئول وزارت صمت یادآور شد: تا پایان مهرماه امسال ۲۳۴ هزار دستگاه خودروی کامل در ایران خودرو و ۲۳۳ هزار دستگاه خودروی کامل در سایپا تولید شد که سال گذشته این ارقام به ترتیب ۲۱ هزار دستگاه و ۹۱ هزار دستگاه بوده است.
وی همچنین به رشد تولید خودرو توسط بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: سهم خودروسازان خصوصی در این مدت از هفت درصد در سال گذشته به ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ بهطوری که تا پایان مهرماه امسال ۹۶ هزار دستگاه خودرو تولید کردند و این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها ۳۹ هزار دستگاه بوده است.
توکلی لاهیجانی با اشاره به جزئیات آمار هفت ماهه تولید خودرو، گفت: در این مدت ۵۴۵ هزار دستگاه خودروی سواری (رشد هفت درصدی)، ۶۲ هزار و ۹۰ دستگاه وانت (رشد ۴۷ درصدی)، یکهزار و ۷۶۱ دستگاه ون (رشد ۴۵۴ درصدی)، یکهزار و ۲۳۱ دستگاه مینیبوس و اتوبوس (رشد ۳۷ درصدی) و ۱۵هزار و ۸۹۳ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده (رشد ۱۸۷ درصدی) در کشور تولید شد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه موتورسیکلت نیز با همراهی انجمن موتورسیکلتسازان ایران در هفت ماهه امسال ۲۳۹ هزار دستگاه تولید شده و انتظار میرود این رقم تا پایان سال به حدود نیم میلیون دستگاه برسد؛ موضوعی که میتواند زمینهساز نوسازی ناوگان موتورسیکلت کشور باشد.