با تحولات منطقه و جهان

تعلیق وزیر خارجه لیبی در پی دیدار با وزیر خارجه اسرائیل / حمله موشکی اسرائیل فرودگاه حلب سوریه/ سفر نمایندگان کنگره آمریکا به شمال سوریه / هشدار نخست وزیر هند درباره ظهور استعمار جدید

تعلیق وزیر خارجه لیبی در پی دیدار با وزیر خارجه اسرائیل، حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه حلب سوریه، سفر نمایندگان کنگره آمریکا به شمال سوریه، هشدار نخست وزیر هند درباره ظهور استعمار جدید و نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۸۹۹۲۶
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ 28 August 2023
|
7899 بازدید
|

تعلیق وزیرخارجه لیبی در پی دیدار با وزیر خارجه اسرائیل/ حمله موشکی اسرائیل فرودگاه حلب سوریه/ سفر نمایندگان کنگره آمریکا به شمال سوریه/ هشدار نخست وزیر هند درباره ظهور استعمار جدید

بین الملل تابناک: تعلیق وزیر خارجه لیبی در پی دیدار با وزیر خارجه اسرائیل، حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه حلب سوریه، سفر نمایندگان کنگره آمریکا به شمال سوریه، هشدار نخست وزیر هند درباره ظهور استعمار جدید و نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تعلیق وزیرخارجه لیبی در پی دیدار با وزیر خارجه اسرائیل

 به دنبال دیدار «نجلا المنقوش» وزیر خارجه دولت وحدت ملی (مستقر در طرابلس) با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در رم، رئیس دولت وحدت ملی این کشور وی را از پست خود تعلیق و او را برای تحقیق به سازمان های نظارتی معرفی کرد. 

وزارت خارجه لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار جنجالی که خشم مردم لیبی و احزاب سیاسی این کشور را برانگیخته است، گفته: آنچه در رُم رخ داد، جلسه غیررسمی بود که از قبل برنامه‌ای برای آن چیده نشده بود. 

در این بیانیه آمده است، نجلا المنقوش، وزیر امور خارجه لیبی، مطابق با رویکرد دولت، از برگزاری دیدار با هر فردی که اسرائیل را نمایندگی کند، خودداری کرده است.

الی کوهن، روز یکشنبه (دیروز) از دیدارش با المنقوش خبر داده و گفته که این دیدار هفته پیش در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد. وی این دیدار را تاریخی توصیف کرد.

شامگاه یکشنبه مردم لیبی با برگزاری تظاهراتی، دیدار نجلاء المنقوش با الی کوهن همتای صهیونیست او را محکوم کردند.

تظاهرات‌کنندگان در شهر الزاویه و تاجوراء پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و کاربران لیبی نیز در شبکه‌های اجتماعی این دیدار را محکوم کرده و آن را خیانت خواندند.

بنا بر گزارش شبکه المیادین، حزب «العدالة و البناء» (عدالت و سازندگی) لیبی نیز دیدار کوهن و المنقوش را محکوم کرده و خواستار برکناری فوری المنقوش شد.

این حزب همچنین خطاب به نخست وزیر لیبی تأکید کرد: «این اقدام اهانت‌آمیز به احساسات همه مردم لیبی ایجاب می‌کند که در مورد آن در رسانه‌ها توضیحات کافی داده شود.»

حمله موشکی اسرائیل فرودگاه حلب سوریه

بامداد امروز دوشنبه، پدافند هوایی سوریه موشک‌های رژیم صهیونیستی را که قصد داشتند فرودگاه بین‌المللی حلب در شمال سوریه را هدف قرار دهند، رهگیری کرد.

 یک منبع بلندپایه امنیتی به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: جنگنده‌های اسرائیلی تعدادی موشک از آب‌های بین‌المللی در سواحل سوریه را به سمت برخی مناطق اطراف شهر حلب شلیک کردند.

این منبع امنیتی سوریه تأکید کرد: «موشک‌های رهگیر پدافند هوایی ما توانستند بیشتر موشک‌های متخاصم را قبل از رسیدن به هدف ساقط کنند.»

یک منبع در فرودگاه بین‌المللی حلب نیز با تاکید بر اینکه تجاوزات رژیم صهیونیستی، یکی از باندهای فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف قرار داد، گفت: خسارات وارده به باند فرودگاه، تنها خسارات مادی بوده و تلفاتی نداشته است، در حالی که اوایل ماه جاری میلادی، یک منبع نظامی از زخمی شدن یک سرباز سوری در تجاوزات رژیم صهیونیستی به حومه دمشق پایتخت سوریه خبر داد.

سفر نمایندگان کنگره آمریکا به شمال سوریه

هیاتی از کنگره آمریکا از مناطق شمال غرب سوریه در سفری مداخله‌جویانه بازدید کرد که این سفر نمایندگان آمریکایی برای نخستین بار از حدود ده سال قبل است.

 خبرنگار تلویزیون سوریه گزارش داد که هیات کنگره متشکل از سه عضو از جمله فرنچ هیل، عضو حزب جمهوری خواه به شمال غرب سوریه رفتند. این هیات را بدر جاموس، رئیس هیات مذاکره کننده مخالفان سوری همراهی کرد.

این هیات آمریکایی با تعدادی از سازمان‌های جامعه مدنی در شمال غرب سوریه دیدار کرد. آنها از طریق گذرگاه باب السلامه به شمال حلب رفتند.

فرنچ هیل، عضو کنگره که کشورش تاثیر گسترده‌ای در نابودی سوریه و سرقت منابع این کشور داشته است، گفت: ما می‌خواهیم حامی برقراری صلح در سوریه باشیم تا همه سوری‌ها بتوانند به منازلشان بازگردند.

آخرین سفر نمایندگانی از کنگره آمریکا به سوریه از سوی جان مک‌کین، سناتور جمهوری خواه انجام شد و او با فرماندهان ارتش آزاد سوریه در شهر اعزاز دیدار کرده بود.

هشدار نخست وزیر هند درباره ظهور استعمار جدید

نارندرا مودی در نشست بی ۲۰، در دهلی نو گفت: ما در حال تجربه این چالش برای مواد حیاتی، خاک‌های کمیاب و موارد دیگر هستیم. مواد معدنی در برخی سرزمین‌ها فراوان هستند و در برخی دیگر اصلا وجود ندارند اما همه بشریت به آن‌ها نیاز دارد.

نخست‌وزیر هند افزود: کشورهایی که مواد معدنی حیاتی دارند اگر محافظت از داشته خود را یک مسئولیت جهانی در نظر نگیرند، مدل جدیدی از استعمار را ترویج خواهد کرد؛ این هشدار من است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که وجود داشتن منابع کافی از مواد معدنی حیاتی برای تبدیل به انرژی سازگارتر با محیط‌ زیست در میان چالش‌هایی مانند تنوع نابرابر منابع در گستره‌های جغرافیایی، تضمین نشده است.

چین که در سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد از تولیدات معدنی کمیاب جهان را به خود اختصاص داده و حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پردازش جهانی را در دست دارد، امسال محدودیت‌هایی برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم برای استفاده در تراشه‌های رایانه‌ای و سایر اجزای آن اعمال کرد؛ اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلافی برای محدود کردن فروش فناوری به چین توسط ایالات متحده تلقی می‌شود و نگرانی‌هایی را در مورد محدودیت‌های بیشتر برانگیخته است.

مودی در صحبت با مدیران تجاری و روسای صنایع جهانی گفت: هند می تواند یک زنجیره تامین کارآمد و قابل اعتماد بسازد که بر خلاف زنجیره تامین قبل از کووید-۱۹ که زمانی که جهان به آن نیاز بیشتری داشت از بین رفت، کارآمد و پا برجا باشد.

در میان تلاش‌های گسترده‌تر برای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین، ایالات متحده و هند در ماه ژوئن در جریان سفر مودی به واشنگتن، معاملاتی را در بخش‌های ویژه از قبیل تراشه‌ها، مواد معدنی، فناوری، فضایی و دفاعی اعلام کردند.

بیزینس ۲۰، (Business ۲۰) که با عنوان بی ۲۰ (B ۲۰) شناخته می شود، یک مجمع گفت‌وگوی رسمی زیرمجموعه گروه ۲۰ است که جامعه تجاری جهانی را نمایندگی می کند. بی ۲۰ که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، یکی از مهمترین گروه‌های تعامل در جی ۲۰ است که شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری به عنوان شرکت‌کننده در آن شرکت می‌کنند، بی ۲۰ روند جلب نظر رهبران تجارت جهانی را برای دیدگاه هایشان در مورد مسائل مربوط به حاکمیت اقتصادی و تجارت جهانی رهبری و با صدای واحد برای کل جامعه تجاری گروه ۲۰ صحبت می کند.

در اجلاس سه روزه بی ۲۰ که در دهلی نو در حال برگزاری است، بیش از ۱۵۰۰ نماینده از حدود ۵۵ کشور حضور دارند.

نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی

مرکز آشتی روسیه در سوریه وابسته به وزارت دفاع این کشور روز یک شنبه اعلام کرد که جنگنده‌ها و پهپاد‌های ائتلاف آمریکایی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴ بار حریم هوایی سوریه را نقض کرده‌اند.  

«وادیم کولیت» معاون این مرکز روسی در سوریه گفت: سه جفت جنگنده اف-۱۶، سه جفت جنگنده اف-۳۵ به همراه دو هواپیمای بدون سرنشین چندجانبه MQ-۱C حریم هوایی سوریه را در منطقه التنف که یک مسیر هوانوردی بین‌المللی است نقض کردند.  

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، به گفته کولیت، این پرنده‌ها ۱۴ بار پروتکل ۹ دسامبر ۲۰۱۹ در زمینه مناطق بدون تنش را در آسمان سوریه نقض کرده‌اند. وی همچنین تاکید کرد، هواپیما‌های ائتلاف همچنان به خلق موقعیت‌های خطرناک هوایی در آسمان سوریه ادامه می‌دهند و پروتکل‌های فیمابین را نقض می‌کنند.

مرکز آشتی سوریه روز جمعه نیز از رویارویی خطرناک جنگنده‌های اف-۳۵  ائتلاف آمریکا با جنگنده روسیه‌ای در سوریه خبر داده بود.  

این مرکز در بیانیه‌ای گزارش داد: «ساعت ۹:۳۲ صبح ۲۵ اوت دو جنگنده اف-۳۵ ائتلاف آمریکا به طرز خطرناکی به یک هواپیمای سوخو-۳۵ نزدیک شدند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هواپیمای روسیه در حال حرکت در طول مرز جنوبی سوریه در ارتفاع ۶۵۰۰ متری در منطقه التنف بود. خلبان روسیه‌ای با مانور حرفه‌ای و انجام اقدامات بموقع از برخورد هواپیما‌ها جلوگیری کرد.»

ائتلاف آمریکایی به نام ائتلاف ضدداعش طی ماه‌ها، تحرکات نظامی خود را در سوریه افزایش داده است. برخی منابع خبری روز گذشته گزارش دادند که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در اقدامی بی‌سابقه در ۱۰ سال گذشته بدون موافقت دولت سوریه، غیرقانونی وارد خاک این کشور شدند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
این هم از برکات بریکس !
استعمار نوین ، از نوع چینی!! دارد از راه می رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
چرت و پرت نگو
یه روز میگید چین هیچی نیست یه روز میگید استعمار جدید
شما غربگداها اگه حرف نزنید کسی نمیگه لالید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
جواب 10:15
اول متن خبر رو یک بار میخوندی ،بعد افاضات زیبنده خودت رو بلغور می کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
جواب 10:15
ما غربگدا ، شما شرق گدا
گدا به گدا ، رحمت به خدا!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
چین کشوری است که
هیچی خوب است
به ما کمک می کند
به منابع ما چشم ندارد
در معادن ما حضور ندارد
در صنایع ما نفوذ ندارد
خوب است
کلا خوب است
ناشناس
|
France
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
اسراییل ژاندارم منطقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
موش بوگندوی منطقه که بزودی خواهد مرد و نیازی هم به تله موش ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
به لحاظ تکنولوژی و تجهیزات دارید درست می گید
اما جمعیت و مساحت خاک در اختیارش، این ژاندارمی را زیر سوال میبرد
بیشتر شبیه بچه پرو منطقه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
موشکی می سازی تو انبار زنگ می زنه باید بازیافت بشه دوباره به چه دردی می خوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
اون چیزی که زنگ زده وپوسیده مخ شما وطن فروشا هست !
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
بازدید نمایندگان اسرائیل از سوریه خیلی جالب بود..کد خدا" در حال سرکشی از متعلقات..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
کدخداتون داره بازنشست میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
کدخدا تازه نفس خاورمیانه کسی نیست جز ایران قوی ! بجهت اطلاع غربگدایان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
تابناک در سوریه خبرهای دیگری هم هست که سانسور می کنند دور قبل نا آرامیها را در کشورمان بیش از یکسال چه در صدا و سیما و چه در روزنامه ها طبق دستور سانسور کردند تا بالاخره مجبور به پخش ویرایشی خبرها شدند . آن روش شکست خورده تجربه نشد دوباره دارند تکرار می کنند جالب است تظاهرات اینبار سوریه مربوط به هواداران اسد است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
برگذاری دیدار وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی با وزیر امور خارجه رژیم نامشروع اسرائیل در رم ایتالیا، خشم مردم لیبی را در پی داشته است، مردم کشورهای اسلامی جنایات رژیم اسرائیل را بر علیه مردم مظلوم فلسطین می بینند، از شهرک سازی های غیر قانونی این رژیم در سرزمین های اشغالی آگاه هستند، می دانند رژیم اسرائیل به کودک کشی شهره است، خبرنگار بین المللی را که در اعتراض به تخریب خانه های فلسطینیان مقاومت می کند زیر چرخ هایش له می کند، این رژیم جنایت جنگی صبرا و شتیلا خلق کرده حتی این رژیم به قانون قضایی خود رحم نکرده و به گفته سیاست مداران دنیا قانون قضایی خود را ترور کرده و ... حال اگر پای این رژیم در بین کشورهای اسلامی باز شود چه آشوبی ایجاد می کند خدا داند هر چند برخی از کشورهای اسلامی با فریب کاری سردمداران کاخ سفید بنا به برقراری ارتباط با این رژیم منحوس دارند ولی مردم کشورهای اسلامی به فجایع این رژیم آگاهند و چنین اجازه ای را نخواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
اساسا هدف از جهان چند قطبی ، در واقع سهیم نمودن قدرتهای نوظهور مانند چین و روسیه در استعمار و غارت منابع کشورهای ضعیف است . سینه دریدن مسئولان ما برای جهان چند قطبی اصلا قابل درک نیست چرا که چین و رسیه ولع بیشتری برای استعمار دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
کشورهای پیشرفته صحبت از گالیوم و ژرمانیوم در اقتصاد خودشان می کنند ما هم به فکر بالا نرفتن مرغ و تخم مرغ هستیم

چقدر تفاوت عجیبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
تعلیق وزیر خارجه لیبی ..... :
اسرائیل ، حجاب ، آمریکا ، دشمن ، واژه هایی که ازش بهره برداریهای زیادی بنفع یک قشری شده اگر اینها نباشند دیگر هیح حرفی برای گفتن ندارند . کارشان تکفیر و مقدس نمودن هر چیزی که به نفع خودشان است میباشد. مثلا چین و روسیه مطلق خوبند و آ مریکا مطلقا بد چون آمریکا مبنای حکومتش آزادی و دانش محوری است لطفا تکفیر نکنید که من غرب گرا هستم . فکر کنید منافع کشور چه میزان از این دیدگاههای یک بعدی ضربه خورده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
بی خاصیت ترین و بی بخارترین کشور جهان هند است . هیچ واکنشی ندارد به کار دولت های جهان. امریکا مردم افغانستان عراق کشت که کشت روسیه به اوکراین حمله کرد که کرد انسانها را با موشک و بمب کشت که کشت هیج اظهارنظر هیچ حرفی از اسن هند بر نمی آید . موقع رای گیری هم جلسه را ترک می کنند یا غایب هستند اما در عوض در فیلم هایشان فیلم هندی چنان شجاعت دلیری برای حق و عدالت جبار سینگگگگگگ . خخخ . شرم بر هند و هندیان .
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟