در روزهایی که مسئولان در تهران به مجادله ای بی انتها درباره سوزاندن/نسوزاندن مازوت مشغولند، آلودگی هوا در بسیاری از مناطق کشور رو به افزایش است.
به گزارش «تابناک»، سالهاست که با از راه رسیدن فصول سرد، موج تازه ای از افزایش آلودگی هوا توجه ها را به خود جلب می کند و گاه آنچنان اوج می گیرد که چاره ای جز اتخاذ تدابیر اضطراری از جمله محدودیت های ترافیکی و تعطیلی مدارس و حتی ادارات باقی نمی ماند. وضعیتی که عمدتا عاملش وارونگی جوی معرفی می شود اما جز آن، به وضوح رد پای عوامل دیگری را هم می توان دید.
از جمله این عوامل، تغییر سوخت صنایع است؛ اینکه به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی در سراسر کشور، مصرف این سوخت کمتر آلاینده در صنایع مختلف مانند نیروگاه ها متوقف می شود و به جایش از نفت کوره یا مازوت استفاده می کنند که به شدت آلاینده است. اتفاقی که اگر در مجاورت شهرهای پرجمعیت و آلوده ای مانند تهران رقم بخورد، نتیجه فاجعه بار خواهد بود.
وضعیتی که در سالهای گذشته شاهدش بوده ایم چراکه این تغییر سوخت به نوعی در محیط واقعی مورد آزمایش قرار بوده و در نتیجه، آلودگی هوا در برخی روزها به حدی افزایش یافت که سوای تیره شدن آسمانف بوی نامطبوع سوزاندن مازوت هم پایتخت را در بر گرفت و حتی به شکل گیری تنش هایی عجیب منجر شد.
البته مازوت سوزی چیزی نیست که مسئولان به سادگی زیر بار قبول مسئولیتش بروند و اغلب ترجیح می دهند با تکذیبش، ساده ترین راه را برای فرار از پاسخگویی انتخاب کنند. راهکاری که موجب می شود همواره این تردید وجود داشته باشد که هربار آلودگی هوا اوج می گیرد، پای مازوت سوزی هم در میان است.
درست مانند آنچه در این روزها در تهران شاهدش هستیم؛ اینکه آلودگی هوا به شدت اوج گرفت و حتی به اتخاذ برخی تدابیر اضطراری هم منجر شد تا بعد از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بپرسند که آیا مازوت سوزی در دستور کار است و او در جواب بگوید: نمیتوانم قول بدهم در زمستان مازوتسوزی نداشته باشیم اما به عنوان مسئولی که وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارم، این مساله را پیگیری میکنم؛ امیدوارم مازوت سوزی نداشته باشیم!
پاسخی نامطمئن و همراه با تردید که رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با استناد به آن گفت: اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته که قول نمی دهد مازوت سازی انجام نشود، به نوعی شفاف سازی است؛ سوال من این است که وظیفه سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت های اصلی سازمان است.
سوده نجفی افزود: وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است.
اظهاراتی که به نوعی مورد تایید رئیس شورای شهر هم قرار گرفت و گفت: امیدواریم بتوانند قول عدم مازوت سوزی را بدهند و مازوت در تهران سوزانده نشود. البته گازوییل مصرفی هم مشکل ساز است؛ استاندارد آن در دنیا ۵۰ ppm است اما میزان آلایندگی گازوییلی که اینجا کامیون ها استفاده می کنند، به پنج هزار PPM رسیده و مشخص است که این موضوع آلودگی هوا را تشدید می کند. البته قرار بوده گازوییل ۵۰۰ ppm به شرکت واحد تحویل دهند که نمیدانیم میدهند یا خیر!
تردیدهایی که واکنش دولت را به دنبال داشت؛ پاسخ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و تکذیب ماجرا از بیخ و بن و طرح ادعایی عجیب که توجه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرد. او گفت: در استان تهران و البرز به هیچ وجه مازوت در نیروگاهها مصرف نمیشود و لازم است افرادی که چنین چیزی را مطرح میکنند مستندات لازم را ارائه دهند.
جعفر سالاری نسب در ادامه برای آنکه تردیدها را درباره کیفیت سوخت توزیعی در تهران هم از بین ببرد، با طرح ادعایی عجیب، گفت: کل بنزینی توزیعی در تهران با استاندارد یورو ۴ بوده و اکتان آن ۹۲ است. بنزین معمولی که در تهران توزیع میشود، به قدری با کیفیت است که تقریبا بنزین با سوپر برابری میکند. اگر مردم میدانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چقدر بالاست، به دنبال بنزین سوپر نبودند.
البته وی نگفت که کیفیت بنزین سوپر توزیعی در تهران چقدر است یا اینکه چگونه است که بنزین معمولی با کیفیت بالاتر از سوپر، ارزان تر از بنزین سوپر فروخته می شود و یا برعکس، بنزین سوپر با کیفیت نازل تر از بنزین معمولی، با قیمت بالاتر به فروش می رسد؟ سوالاتی که اگر به پیگیری حقوقی و قضایی هم منجر شود، جای تعجب ندارد، اما از این رو عجیب تر به نظر می رسد که این مقام مسئول درباره کیفیت گازوییل توزیعی و ادعای چمران درباره فاصله نجومی آن با گازوییل در جهان چیزی نگفته و سکوت کرده است.
مسایلی که بسیاری از تردیدهای مردم به ادعاهای مطرح شده توسط مسئولان از جمله در خصوص مازوت سوزاندن/نسوزاندن در نیمه دوم سال، ریشه در آنها دارد. تردیدهایی که جدی تر می شود اگر بدانیم تکذیب مازوت سوزی منحصر به تهران است در حالی که در این روزها اصفهان هم روزهای به شدت آلوده ای را پشت سر می گذارد و متهم اصلی در آنجا هم مازوت و مسئولانی هستند که مجوز سوزاندنش بیخ گوش این کلانشهر را داده اند، اراک هم اوضاع مشابهی دارد و حتی کرمانشاه هم با مازوت سوزی دست به گریبان است.
معضلی که در تبریز هم می رفت بحرانی شود اما ظاهرا با پادرمیانی های صورت گرفته، سوخت گاز طبیعی به مدار مصرف نیروگاه این کلانشهر بازگشت و مازوت سوزی در آنجا متوقف گردید و... وضعیتی که نشان می دهد مازوت سوزی در ابعاد وسیع در کشور در جریان است، حتی اگر مصرف آن در یکی دو نقطه مثل تهران و البرز تکذیب شود یا حتی در عالم واقع متوقف گردد؛ سوختی به شدت آلاینده که ظاهرا تا آینده نامعلومی مجبور به سوزاندن و تنفس آلاینده های ناشی از احتراق آن هستیم!