ادامه داستان تراموا در تهران با ابهامات رو به افزایش؛ حتی چمران هم خبر ندارد!

تراموای لاستیکی نوعی از ترامواست که یک ریل مرکزی دارد و سالهاست در بسیاری از شهر‌های مشهور در کشور‌های بزرگ جهان به کار بسته شده است؛ ایده‌ای که در برخی کلانشهر‌های چین هم اجرا شده و از آنجایی که قرار است مجری تراموای تهران هم چینی‌ها باشند، ایده‌ای است که ظاهرا برای اجرا در تهران برگزیده شده، هرچند رئیس شورای شهر تصور متفاوتی از آن دارد!
کد خبر: ۱۲۱۹۴۳۵
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶ 02 February 2024
|
6778 بازدید
|
۸

به نظر تردیدی در اجرای پروژه تراموا در پایتخت وجود ندارد، اما این پروژه په مختصاتی خواهد داشت، سوالی است که بعید است به این زودی پاسخ دقیق برایش ارائه شود.

به گزارش «تابناک»، از جمله معضلاتی که بسیاری از کلانشهر‌های کشورمان با آن دست به گریبان هستند، حمل و نقل عمومی است. معضلی که در تهران سالهاست احساس می‌شود و به رغم اجرای طرح‌های مختلف مانند توسعه مترو و راه اندازی خطوط بی آر تی، کماکان به شکل محسوسی دیده می‌شود و مشکلات و معضلاتی دیگری به دنبال دارد که از جمله آن‌ها ترافیک و آلودگی هواست.

وضعیتی که از دیرباز این سوال را پیش روی مدیران شهری قرار داده که راه خلاصی از این وضعیت چیست و تلاش بسیار برای توسعه مترو، یکی از پاسخ‌های جدی مسئولان به این سوال است. سوالی که البته با طرح‌های به کار بسته شده، رفع نشده و هنوز پابرجا مانده است و از این رو، ایده‌های دیگر برای رفع آن در دستور کار قرار گرفته و حتی برخی از آن‌ها به بوته آزمایش هم گذاشته شده است.

ادامه داستان تراموا در تهران با ابهامات رو به افزایش؛ حتی چمران هم خبر ندارد!

دوچرخه یکی از آخرین ایده‌های شکست خورده در تهران است؛ ایده‌ای که معلوم نشد از کجا آمد، چگونه به یک شرکت خاص رسید و چرا جمع شد؟!

از جمله این ایده‌های تازه، توجه به استفاده از دیگر شیوه‌های حمل و نقل از جمله دوچرخه است که به رغم صرف هزینه‌های هنگفت و دایر کردن خطوط ویژه دوچرخه در برخی مناطق شهر، تقریبا به طور کامل شکست خورد و از دستور کار خارج شد. ایده‌ای که می‌بایست مورد آسیب شناسی قرار گیرد و علل شکست آن مشخص گردیده و به اطلاع مردم برسد تا در سایه این تدبیر، فضای بازگشت آن در آینده یا برچیده شدن بساطش برای همیشه، فراهم شود.

به عبارت بهتر، اگر پایان پروژه‌ها اینچنین باز بماند و به نتیجه گیری منجر نشود، بعید نیست در آینده و با تکرار اشتباهات قبلی، پروژه مشابه در دست اجرا قرار گرفته و منابع هنگفت و تجدید ناپذیری صرف آزمودن دوباره آزموده‌ها شود و احتمالا شکستی دیگر رقم بخورد. درست مثل آنچه مدتی است در شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته و با توجه به انبوه ابهامات پیرامون آن، عجیب نیست اگر به توفیق مد نظر منجر نشود.

صحبت درباره احداث خط تراموا در تهران است که اگرچه در دوره‌های قبلی هم درباره آن بحث‌هایی در دستور کار قرار داشته، اما نهایتا راه به جایی نبرده و حالا مدتی است که با تغییر سکاندار شهرداری تهران، با قوت و قدرت در دستور کار قرار گرفته و به شکل عجیبی پیش رفته و ادامه یافته است؛ آنقدر عجیب که حتی شورای شهر نمی‌داند که ماجرا از چه قرار است و هرچه می‌کوشند، راه به جایی نمی‌برند!

به سخنان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورا در هفته اخیر دقت کنید: «تراموا به صورت LRT که باید در خیابان ریل‌گذاری انجام می‌شد منتفی شده است و تراموا با چرخ لاستیکی و بدون ریل در نظر گرفته شده که خوب است؛ اما باید ببینیم قیمت آن چقدر تمام می‌شود و با اتوبوس برقی و اتوبوس سه‌کابین مقایسه کنیم. هنوز مطالعات انجام نشده و بی‌تردید اگر به صلاح باشد انتخاب خواهد شد.»

تراموای لاستیک دار یا تک ریل، نسخه‌ای از ترامواست که بسیاری از اشکالات ترامواهای دو ریل را ندارد و همان‌گونه که در تصاویر می‌بینید، در بسیاری از شهرهای جهان اجرا شده است.

این‌ها سخنان رئیس شورای شهر درباره طرحی است که هنوز به شورای شهر نیامده، پیرامون آن بحث و بررسی نشده و به تصویب شورا نرسیده است، اما ظاهرا تردیدی در اجرای آن وجود ندارد چراکه برخلاف قوانین و مقررات جاری، به شورای عالی حمل و نقل و ترافیک رسیده و تایید ایشان را دریافت کرده و یکی دو نوبت به صورت شفاهی توضیحاتی درباره آن به اعضای شورای شهر داده شده است. طرحی که یکی از نخستین گام‌های طرحش، تفاهم نامه‌ای بود که شهرداری با وزارت دفاع برای نظارت در این پروژه منعقد نمود!

بله، درست خوانده‌اید؛ شهرداری تهران به نوعی ناظر پروژه را هم برگزیده و سپس پیمانکار اجرایش را هم طی سفر شهردار تهران به چین انتخاب کرده و بعد توضیحاتی مختصر به شورا داده که حتی مشخص نمی‌کند چگونه پروژه از تراموای ریلی به تراموای بدون ریل و با لاستیک تغییر کرده است؟! تغییری که رئیس شورای شهر تهران تاکید دارد خوب است، هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات رسیده به وی نادرست است و احتمالا وی و دیگر اعضای شورا خبر ندارند که تراموای بدون ریل در کار نخواهد بود!

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که تراموای لاستیکی نوعی از ترامواست که یک ریل مرکزی دارد و سالهاست در بسیاری از شهر‌های مشهور در کشور‌های بزرگ جهان به کار بسته شده است؛ ایده‌ای که در برخی کلانشهر‌های چین هم اجرا شده و از آنجایی که قرار است مجری تراموای تهران هم چینی‌ها باشند، ایده‌ای است که ظاهرا برای اجرا در تهران برگزیده شده، هرچند رئیس شورای شهر تصور متفاوتی از آن دارد!

اشتباهی که وی را به این نتیجه رسانده که می‌شود تراموای لاستیک دار را با اتوبوس سه کابین یا اتوبوس برقی مقایسه کرد. مساله‌ای که در صورت ارائه توضیحات کامل به شورا در خصوص قرارداد منعقد شده میان شهرداری تهران و مقامات چینی برای احداث این پروژه، پیش نمی‌آمد و به وضوح نشان از ناآگاهی شورا از همه امور مرتبط با این پروژه دارد؛ ناآگاهی‌ای که چمران ابایی از بیانش هم ندارد و گفته: «هنوز از نتیجه دقیق سفر شهردار تهران خبری ندارم»!

مکانیزم عمل تراموای تک ریل؛ راستی اگر قرار باشد این وسیله لاستیک داشته باشد و فاقد ریل باشد، چه تفاوتی با اتوبوس دارد؟!
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
اينشاله انقلاب مهدي اجراييش ميكنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
حل شدن مشکل ترافیک ک اولویت اصلی نیس مهم اینه ک برا ی سریا نون داشته باشه
وگرنه چرا همین اتوبوس و مترو رو تعدادشو زیاد نمیکنید ک هم مردم کمتر عذاب بکشن هم امتحان خودشو پس داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
تراموای زاکانی هم به سرنوشت مونوریل احمدی نژاد دچار خواهد شد منتها با خسارات بیشتر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
هزینه های اجراییش تو این وضعیت به سامان شده از کجا تامیین میشه؟ شهرداری انقد پول داره و انقد ناله میکنه
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
مردم بی نزاکت و قانون گریزی که بدترین رانندگی را در دنیا دارند و بدترین ترافیک ها را داریم در تهران با این ماشینهای غول پیکر نمی توانند دوام بیاورند . بدترین تصادفات و بدترین خرابی ها برای خطوط تاراموا چیزی جز ترافیک مضاعف نخواهد داشت بعد باید تراموای را از دور خارج کنیم فقط به کام پیمانکار است . ... دور بین عنکبوتی دو.ران احمدی نژاد یادتان هست ؟ اون بزرگترین جرثقیل آبادان که در گل گیر افتاده است را کسی می داند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
اگه گذاشتید یک بودجه خوش از گلوی شورای شهر و شهردار پایین بره!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
خواهشا جلوی این آقایان را بگیرید که بدون هیچ دانشی صرفا به دلیل حضور در یک مسند هزینه های بیت المال را به باد می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
دوچرخه ها رو می تونند به شرکتهای بزرگ مثل ایران خودرو سایپا و فولا سازی ها و راه اهن و فرودگاه و غیره بدهند که تردد داخلش با دوچرخه انجام بشه.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟