بازدید 12869

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دور دوم چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (۱۵ تیر ۱۴۰۳) برگزار شد و چهره‌های شاخص سیاسی با حضور در پای صندوق‌های رای در این رویداد سرنوشت‌ساز شرکت کردند.
کد خبر: ۱۲۴۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴ 05 July 2024

به گزارش تابناک، احمدوحیدی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور نسبت به اخذ رای خود در ساعات اولیه اقدام کرد.

وی پس از اخذ رای با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز چشم جهان به ایران است. آنچه که در انتخابات اهمیت دارد مشارکت است که افزایش این مشارکت عزت و پایدار ایران را به ارمغان خواهد آورد و کشور را در پیشبرد اهداف یاری میرساند. 

وی افزود: حضور ملت ایران در این انتخابات بیش از زمان های دیگر اهمیت دارد. از همه مردم میخواهم در این انتخابات شرکت کنند، بالاخض رای اولی‌ها تا در سرفرازی این کشور  نقشی ایفا کرده باشند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

همچنین پس از وحیدی، محمد مخبر صبح امروز جمعه ۱۵ تیر در جمع با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور رای خود را به صندوق انداخت و سپس در خبرنگاران اظهار کرد: یاد رئیس جمهور شهیدمان را گرامی می‌داریم و خلأ وجودی ایشان انصافاً خود را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: اصل حضورم در وزارت کشور اول از هر چیز برای عرض خسته نباشید به عزیزان دست اندر کار انتخابات است؛ کار فوق‌العاده سختی دارد شکل می‌گیرد، معمولاً برای انتخابات ریاست جمهوری از یکسال قبل تدارک می‌بینند تا زمینه فراهم شود و آماده کردن بستر انتخابات در کشوری پهناور با ۸۰ میلیون نفر کار دشواری است.

 

سرپرست ریاست جمهوری ادامه داد: عزیزان وزارت کشور، شورای نگهبان، نیروهای نظامی و صدا و سیما و برادران وزارت ارتباطات کار خوب و منظمی شکل دادند، من امروز از قسمت‌های مختلف که بازدید می‌کردم چند ده هزار نفر دارند به این انتخابات خدمت می‌کنند و الحمدلله کار خوب پیش رفته است و نسبت به همین ساعت هفته گذشته استقبال بهتر و معناداری انجام شده است و تا این ساعت تعداد نسبتاً بیشتری رأی خود را به صندوق انداختند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مخبر تصریح کرد: امیدوارم خدا کمک کند، دل‌ها را بگرداند و مردم مثل همیشه ماموریتشان را انجام دهند تا سلامت و اقتدار نظام در دنیا ثابت شود، زیرا ارزش و عزتی که حکومت اسلامی در دنیا دارد یکی از مؤلفه هایش حضور مردم در صحنه است و امیدوارم شاهد حضور پر شور تری در صحنه باشیم.

 

وی بیان کرد: به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند و سلامت انتخابات توسط وزیر کشور و سامانه‌های سراسر کشور برای صیانت از رأی مردم به دقت رصد می‌شود و امیدوارم شاهد انتخاب مفیدی برای مردم باشیم.

لاریجانی پای صندوق رای رفت

حجت الاسلام والمسلمین صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رای خود را به صندوقی سیار واقع در مجمع تشخیص مصلحت نظام انداخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور در پای صندوق‌های رای در اقتدار کشور تاثیر بسزایی دارد.ما باید فرصت‌ها را مغتنم بشماریم .کسی که امروز به فضل الهی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود کسی است که سرنوشت اجرایی کشور را در ۴ سال آینده به عهده خواهد داشت و مساله بسیار مهمی است.

آملی لاریجانی ادامه داد: عمده مشکلات کشور مشکلات اجرایی است باید کسی سکاندار این امر مهم باشد که بتواند مشکلات را برطرف کند به ویژه به وعده‌هایی که داده‌اند بتوانند عمل کنند بنابراین حضور مردم در پای صندوق‌های رای بسیار سرنوشت ساز است.

وی تصریح کرد: انتخابات هم ایفای حق شهروندی خود هست و هم تکلیف الهی است و کسی که سربلندی کشور را می‌خواهد باید در این انتخابات شرکت کند با هر سلیقه و هر گرایشی کشور را دوست دارد باید شرکت کند.

وی گفت: امیدواریم این دوره بهتر از هفته قبل مردم در انتخابات شرکت کنند و حضور گسترده تری داشته باشند و آنچه خیره در این مساله مقدر شود.

آملی لاریجانی خطاب به نامزدهای انتخابات گفت: امروز یکی از این دو نفر نامزدها به عنوان ریاست جمهوری تعیین می‌شوند. ایام انتخابات اقتضاتی دارد حرف هایی زده‌اند و وعده‌هایی داده‌اند و نقدهایی نسبت به هم کرده‌اند باید از فردا همدلی باشد چرا که فضای رقابت تمام شده اینگونه نباشد کلماتی که در این ایام چه خودشان و چه ستادهای آنها و هوادارانشان گفته اند ادامه پیدا کند.

وی گفت: نامزدها در مقام رقابت سخنانی می‌گویند که البته گاهی انسان توقع دارد که بهتر از این حرف‌ها گفته شود. فردا باید همدلی  باشد و همه به هم کمک کنند. هر کس که رئیس جمهور شد به او کمک کنند همه باید به او کمک کنیم چرا که مشکلات کشور کم نیست و رئیس جمهور تنها هم نمی‌تواند این کارها را انجام دهد .  

وی ادامه داد: همه باید کمک کنیم ،مردم و مسئولین دست به دست هم دهند تا بتوانند به ویژه مساله معیشت و تورم، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و مسائل فرهنگی و اجتماعی را حل کنند.

بر اساس این گزارش، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته؛ ۸ تیر ۱۴۰۳ با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به مرحله دوم راه یافتند.

سخنگوی شورای نگهبان: از آرای مردم صیانت می‌کنیم

همچنین هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد و تاخیر خاصی را در شعب اخذ رای نداشتیم.

وی تاکید کرد: در تمام شعب اخذ رای ناظران شورای نگهبان در کنار عوامل اجرایی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت دارد؛ در هر شعبه ۳ الی ۴ ناظر داریم که اساساً فرایند رای گیری با حضور عوامل اجرایی و ناظر انجام می‌شود و در صورتی که ناظران حضور نداشته باشند، رای گیری آغاز نمی‌شود. همچنین نمایندگان نامزدها در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و همچنین شعب اخذ رای حضور دارند و همه چیز روشن و شفاف است و به فضل خدا دقیق است و ناظران شورای نگهبان نیز افرادی آموزش دیده هستند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در شورای نگهبان صیانت از آرای مردم را به عنوان حق الناس وظیفه خود می‌دانیم و عزیزان ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش‌های مختلفی را که از طرف مردم دریافت می‌کنند، پیگیری می‌کنند؛ این گزارش از طریق سامانه مردم ناظر به ما ارسال می‌شود و اعضای هیئت نظارت بر انتخابات تا حصول نتیجه این گزارشات را پیگیری می‌کند. برابر قانون نظارت بر فرایند انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات را ندارد؛ اگر سامانه‌های دیگری به جز سامانه مردم ناظر برای اعلام و پیگیری تخلفات معرفی شده هست از نظر ما هیچ اعتباری ندارد. به فضل خدا از ابتدای صبح تاکنون با مورد خاصی مواجه نبودیم و امیدواریم که تا پایان رای گیری به همین صورت باشد.

طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بر اساس گزارشات پیش بینی می‌کنید که شاهد مشارکت بیشتری نسبت به هفته گذشته باشیم؟ عنوان کرد: شواهد میدانی حاکی از این است که حضور مردم تا این لحظه نسبت به هفته گذشته مقداری بیشتر بوده است اما نمی‌توان تا پیش از فرایند رای گیری نسبت به میزان مشارکت اظهار نظر کرد.

زارع پور: ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده است

عیسی زارع پور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مثل سه انتخاباتی که در ۵ ماه گذشته برگزار شده است، ارتباطات بخش کلیدی در برگزاری انتخابات دارد چون احراز هویت برخط انجام می شود. امروز شاهد پوشش ۱۰۰ درصد شعب اخذ رأی هستیم و تمام دستگاه احراز هویت به شبکه متصل شده اند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

وی ادامه داد: ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می دهد شبکه باکیفیت و پایدار بوده است. ۴۰۰ تیم مشغول پایش فیبرنوری و زیرساخت های ارتباطی هستند تا اگر قطعی عمدی یعنی خرابکاری یا سهوی بوجود آید، به سرعت مساله را برطرف می کنند. من هم امروز در ستاد انتخابات کشور در کنار وزیر کشور هستم تا پایداری شبکه را رصد کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته چند مورد خرابکاری در شبکه داشتیم، اما همکاران من در آماده باش هستند و با تلاش خود موجب شدند که این اقدامات خرابکارانه اثری بر شبکه نداشته باشد و شبکه پایدار است.

با ارائه کد ملی هم می‌توان رای داد

علیرضا فخاری نیز صبح جمعه با حضور در ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته شاهد حضور مردم از ساعات اولیه صبح پای صندوق‌های رأی هستیم.

 

فخاری از روند رو به رشد حضور مردم در شعب اخذ رأی نسبت به دور قبل خبر داد و گفت: هم اکنون فرصتی فراهم شده که مردم بتوانند انتخاب نهایی را داشته باشند.

 

استاندار تهران در خصوص رأی دادن با مدرک هویتی عنوان کرد: برحسب مقررات، کسانی که شناسنامه دارند و کارت ملی به همراه ندارند با ارائه شماره ملی پس از دریافت استعلام‌های لازمی که توسط عوامل حاضر در شعب از ثبت احوال گرفته می‌شود و تطبیق اطلاعات می‌توانند رأی خود را در صندوق بیاندازند.

 

فخاری عنوان کرد: همه عوامل اجرایی و نظارتی خاصه در سلسله مراتب وزارت کشور از آرای مردم صیانت می‌کنند تا انتخابات در «امنیت» و «سلامت» کامل برگزار شود. وی افزود: با رقابت کاندیدها سطح مشارکت هم در حال افزایش می‌باشد که انشاالله شاهد پیروزی توأم با عزت مردم در این آزمون بزرگ سیاسی باشیم.

کدام هنرمندان پای صندوق‌های رای آمدند؟

راس ساعت ۱۰ صبح، رأی‌گیری در تالار وحدت با حضور چند هنرمند کمتر شناخته شده آغاز شد. همچنین مدیرعامل صندوق اعتباری هنر جزو اولین کسانی بود که در تالار وحدت حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.  

در دقایق اولیه رأی‌گیری، حضور مدیران بیش از هنرمندان به چشم می‌آید. محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی و عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مدیران حاضر در تالار وحدت هستند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محسن افشانی (بازیگر) و قاسم افشار (خواننده) جزو اولین هنرمندان چهره هستند که برای انداختن رأی خود به صندوق، در تالار وحدت حضور پیدا کرده‌اند. 

ساعت ۱۰:۱۵: جعفر دهقان (بازیگر) و فرشاد مهدی پور معاونت تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و داریوش ارجمند از جمله افرادی هستند که از دقایق ابتدایی وارد تالار وحدت شده‌اند.

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 

اکثر هنرمندان پس از ورود به تالار وحدت، با استقبال محمد اله‌یاری، مدیرعامل بنیاد رودکی همراه می‌شوند. همچنین با توجه به حضور عکاسان و تصویربرداران، بازار عکس انداختن و مصاحبه گرفتن تلویزیون و رسانه‌های دیگر، داغ است.   

ساعت ۱۰:۳۰: عباس عظیمی - مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه محمدعلی جدیدالاسلام - عکاس پیشکسوت در تالار وحدت حضور پیدا کردند. سیدمجید پورمحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان نیز از دقایقی قبل به میان هنرمندان آمده و در حال گفت‌وگو با آن‌هاست. ابوالفضل همراه از دیگر هنرمندانی است که در تالار وحدت حاضر شده است. 

حاشیه ها و متن چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور و معاون وزیر ارشاد هم در تالار وحدت حاضر شده است. او در ابتدا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و پیشاپیش به آن‌ها خسته نباشید گفت. خزاعی سپس برای برگزاری انتخابات پرشور، ابراز امیدواری کرد. 

رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران، گفت: هر کس به سرنوشت خودش علاقمند است در انتخابات شرکت می‌کند تا در تعیین سرنوشت خودش تاثیرگذار باشد. با همین رای است که می‌توان تغییرات اساسی ایجاد کرد. از همه اهالی سینما، فرهنگ و هنر دعوت می‌کنم که اگر معتقدند باید تغییراتی صورت بگیرد، تا پایای رای‌گیری پای صندوق بروند. مسیری را دولت سیزدهم آغاز کرده بود، امیدوارم تمام این پروژه‌ها در آینده بتواند تکمیل شود.  

ساعت ۱۰:۳۰: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار وحدت به گفت‌وگو با هنرمندان پیشکسوت نشسته است و بعضا شرایط معیشتی آن‌ها را بررسی می‌کند. محمد خزاعی، وزیر ارشاد را همراهی می‌کند. 

ساعت ۱۱: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد و سپس رای خود را به صندوق انداخت. محمد خزاعی نیز پس از او رای خود را به صندوق انداخت.

اسماعیلی در جمع خبرنگاران گفت: مردم در این انتخابات بلوغ سیاسی بالای خودشان را به منصه نمایش می‌گذارند. در یک هفته دو انتخابات سراسری بزرگ با حضور مردم در حال برگزاری است و این شاید در هیچ جای دنیا با این شکل، آرامش، امنیت و آزادی در بیان دیدگاه‌ها در چنین سطحی نداریم. انتخابات برای مردم است و تعیین گنندگان آن مردم هستند و ان‌شالله هرآنچه مردم تشخیص بدهند و رای اکثریت پشت سر هر نامزدی قرار بگیرد، همه ما موظفیم که به فرد منتخب مردم ایران کمک کنیم. 

پس از آن، محمدمهدی اسماعیلی در صف طولانی تشکیل شده برای رأی دادن در تالار وحدت ایستاد تا رأی خود را به صندوق بیاندازد. 

او در حین رای دادن نیز بیان کرد: خداوند ان‌شالله جمهوری اسلامی، نظام مقدس ما را در این امتحان هم سربلند کند. 

وی افزود: رئیس‌جمهوری منتخب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است و برای موفقیت او، همه ما موظف به کمک هستیم. امیدواریم هرکدام از این دو بزرگوار در مسند ریاست جمهوری قرار گرفتند، کارهای بزرگی که در کشور شده به ویژه در این سه سال رئیس جمهور شهید ما بنا گذاشتند، این مسیر را با قوت ادامه دهد. 

ساعت ۱۱: صف طولانی در تالار وحدت تهران تشکیل شده است. علیرضا قزوه (شاعر) و امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی) از افراد جدیدی هستند که در تالار وحدت حاضرند. همچنین در میان حاضران، چهره‌های پیشکسوت بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شوند.

از دقایقی قبل، گروه‌های مختلف هنری با همکاری وزارت ارشاد، در حال اجرای برنامه در محوه مسقف تالار وحدت هستند. 

اجرای قطعات موسیقی و هنرنمایی هنرمندان نقاش، از جمله برنامه‌های تدارک‌دیده شده در تالار وحدت است. البته این را نیز باید گفت که اکثر هنرمندان ترجیح می‌دهد از فرصت ایجاد شده برای گفت‌وگو با مدیران بهره‌ ببرند و همچنین گروه‌های چند نفره برای احوال‌پرسی هنرمندان از یکدیگر تشکیل شده است.

ساعت ۱۱:۳۰: به روایت دوربین‌های حاضر، ازدحام قابل توجهی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت شکل گرفته است. همچنین خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران زیادی در این مکان حاضرند تا حضور هنرمندان را به ثبت برسانند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
خواب دیدم انتخابات تموم شده و شنبه شده ون های گشت ارشاد در تمام نقاط شهر در کوچه و خیابان با شدت تمام درحال تلاش و کوشش هستن
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
خواب نیست.واقعیتیه که فقط یک روزبایدصبرکنی تاببینیش
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
همون خواب دیدی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
فعلا گشتی هتی ارشاد در حوزه های رای گیری و رای شماری هستند. شنبه هم تاظهر مشغولند
شورای امنیت ملی خانه تکانی لازم دارد از جلیلی شروع کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
همینطور مصلحت نظام
آقای جلیلی که نتوانست برای اهداف حزبی از خود بگذرد شایسته ریاست جمهوری نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
ایشان برای نهضت سواداموزی در حوضه عشایر وروستاها خوب است می توانند دین وزندگی تدریس کنن
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
اون موقع که ظریف به آمریکا التماس میکردکه اگر گشایش در برجام نشه حزب ما دیگه رای نمیاره روحانی شایسته ریاست جمهوری بود؟
در اصفهان بصورت انبوه پیامک فرستاده بودند به این مضمون اصفهان علیه تبریز . من خودم این پیامک را روی موبایلم دارم بنظر من مسولین استان خصوصا استاندار و مسولین کشوری خصوصا شورای نگهبان باید به این مسله ورود کنند ما همه ایرانی هستیم و هیچ استانی علیه هیچ استانی نیست . تبلیغات با تفرقه افکنی فرق می کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
کلا.مدیرکل های سازمان های مختلف اصفهان همیشه خود شیرینی می کنند و چاپلوسی که ببرند شون مرکز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
واقعا باعث تاسف هست
وحدت ملی را فدا نکنید برای پست و مقام
جانمان فدای وطنمان و رئیس جمهور اینده مان دکتر پزشکیان ..
صدای ملت را بشنوید شصت درصد رای ندادند بیست درصدی هم که به امید اصلاحات و تغییر وضع موجود به پزشکیان رای داند موافق وضع فعلی نیستند.
عملا هشتاد درصد ناراضی دارید در مقابل بیست درصد اصولگرا
مردم ناراضی هستند:
تورم و گرانی بسیار شدید
رانت
اختلاس های کلان
فساد
ناهنجاری های اجتماعی
فقر روز افزون
سهمیه های دانشگاهی
اولویت استخدام به خودی ها
و...
تابناک جان، صدای مرا دارید؟!!
انتخابات تمام شد و دوباره صدای من قطع شد
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم