در گفت و گو با تابناک مطرح شد

واکنش تند یک پزشک به مصاحبه جنجالی جهانپور

یک فوق تخصص ICU و مراقبت های ویژه به برخی اظهارات جهانپور در مصاحبه با تابناک واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۰۱
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷ 03 August 2024
|
6131 بازدید
|
۱

واکنش تند یک پزشک به مصاحبه جنجالی جهانپور

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی تابناک، دوازدهم مردادماه بود که گفت وگوی مفصل ویدیویی تابناک با کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شد.

جهانپور در بخشی از این مصاحبه ۶۰ دقیقه‌ای از ناگفته‌های حوزه سلامت در دوران پرحاشیه اپیدمی کرونا سخن گفت.

او در این گفتگو تلویحا از رسیدن به رد «چند حساب بانکی» در تجویز برخی از دارو‌ها در آن دوران سخن گفت.

تعداد بازدید : 339

این صحبت‌های جهانپور واکنش برخی از پزشکان مواجه شد.

 

 

در بخشی از این مصاحبه جهانپور از فردی به کنایه به عنوان پزشک بلاگر یاد می کند که به نظر می رسد منظور او از کنایه محمدرضا هاشمیان باشد.

هاشمیان از جمله پزشکانی که بود معتقد بود و اصرار داشت که باید  داروی فاوی‌پیراویر برای بیماران کرونایی تجویز شود.

واکنش تند یک پزشک به مصاحبه جنجالی جهانپور

محمدرضا هاشمیان در واکنش به مصاحبه ویدئویی کیانوش جهانپور سخنگوی اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تماس تلفنی با خبرنگار تابناک توضیحاتی را ارائه کرد.

هاشمیان با انتقاد از افتخار جهانپور به تجویز رمدسیویر و پروتکل‌های کرونایی وزارت بهداشت سعید نمکی، می‌افزاید: ظاهرا فراموش کردند که توییتی که در اوج کرونا و زمانی که فوتی‌های کشور نسبت به کشور‌های منطقه بسیار بالا بود زد و در آن اعلام کرد رمدسیویر تاثیری در درمان و کاهش فوتی کرونا ندارد. احتمالاً فراموش کردند بنده در تمام جلسات کمیته علمی کرونا حتی زمانی که هنوز رمدسیویر در دنیا خیلی شناخته شده نبود بر تاثیر این دارو تاکید داشتم چرا که مطالعات ایسیو دردنیا تا حدودی ثابت کرده بودند.
 
وی ادامه می‌دهد: آقای جهانپور در همان زمان دوباره در توییتی دیگر از داروی کلروکلین و تاثیر ۶۴ درصدی آن در کاهش مرگ و میر را در توییت خود نوشته و از تاثیر کلروکین دفاع کردند. ایشان در گفتگوی زنده در صدا و سیما و تلویزیون ابراز کردند که «آزیترومایسین» تنها درمان کروناست حال سوال بنده از ایشان این است کدام مطالعه گفته بود آزیترومایسین مانع مرگ و میربیماران کرونا می‌شود که ایشان به عنوان یک مدیر وزارتی و غیر درمانگر؛ با این اطمینان مردم را دعوت به استفاده از آزیترومایسین کردند. آیا منفعتی پشت حرف‌های ایشان بود (پرفروشترین دارو در آن زمان به استناد مدارک وزارت همین دارو شد؟!) یا مطالعه‌ای وجود داشت که ما از آن بی‌خبر بودیم و تنها ایشان دردنیا اطلاع داشت؟

هاشمیان می‌گوید: آقای جهانپور در زمان کرونا مسئول اطلاع رسانی وزارت بهداشت بودند و در همان زمان معاون وزیر یعنی آقایان دکتر ملک‌زاده و دکتر حریرچی اعلام کردند آمار‌های فوتی بیان شده از وزارت بهداشت اشتباه است، یعنی آقای جهانپور به تنها وظیفه خود به صورت صحیح عمل نمی‌کرد.

او بیان می‌کند: سوال بنده این است علت آمار‌های دروغ اعلامی چه بود آیا اگر آمار‌ها آن زمان به درستی اعلام می‌شد بهتر نبود و مردم رعایت وپیشگیری دقیقتری نمی‌کردند؟

هاشمیان بیان می‌کند: در ارتباط با واردات واکسن نیز همانطور که آقای عسگری از مدیران هلال احمر در آن زمان بیان فرمودند که صحبت‌های آقای جهانپور روند واردات واکسن از چین را به تعویق انداخت. آیا رفتار ایشان دلیل خاصی داشت و چه آسیبی به مردم وارد کرد؟ نکته بعدی در ارتباط با ۲۰۰ هزار دوز واکسنی که در زمان ایشان گم شد می‌باشد همانطور که خبرگزاری‌های وقت اعلام کردند در زمان مدیریت ایشان ۲۰۰ هزار دوز واکسن گم شد یعنی زمانی که کادر درمان باید واکسینه می‌شدند به نوشته خبرگزاری‌ها ۲۰۰ هزار دوز واکسن گم شد و بالاخره مشخص نشد که این ۲۰۰ هزار دوز واکسن به چه کسانی تزریق شد و آیا تزریق شد یا چه بلایی سر آن‌ها آمد؟

هاشمیان ادامه داد: جهانپور پس از پایان دوره مدیریتش اعلام کرد قطعاً کرونا در دی ماه یا بهمن ماه ۹۸ وارد ایران شد، اما در دوره مدیریتش بار‌ها وجود کرونا در کشور را تکذیب کردند علت دیر اعلام کردن وجود کرونا چه بود و جان چند نفر را به خطر انداخت؟

وی می افزاید: در ارتباط با فاوی پیراویر که ایشان به گونه‌ای دیگر مطرح کرد زمانی که از فاوی پیراویر دفاع می‌کردیم؛ تنها ضد ویروس نسبتا موثری بود که مطالعات مختلفی تاثیر آن را در انفولانزا و در ژاپن برروی کووید اعلام کرده بودند مثل مطالعه‌ای که در لنست نهایتا چاپ شد و یا ترکیه و هند و تایلند که بصورت تنهایی مورد استفاده قرار میدادند، و ما در همراهی با دگزامتازون؛ پس از آنکه رمدسیویر در دسترس قرار گرفت بنده همیشه رمدسیویر را ترجیح دادم و در کمیته علمی کرونا جزو معدود افرادی بودم که از رمدسیویر دفاع کردم، ولی در آن زمان وارد پروتکل کشوری نشد. اما ایشان باید بگویند تاثیر آزیترومایسین را در کدام مطالعه ثابت کرد و چرا موجب تاخیر در واردات واکسن از چین شد و چرا آمار‌ها را به دروغ اعلام کرد. 

این فوق تخصص ICU و مراقبت های ویژه ادامه داد:‌ ایشان گرچه تخصصی در زمینه واکسن و یا درمان بیماران بدحال نداشتند، ولی همیشه در ارتباط با دارو بیماران بدحال و واکسن نظرات غیرعلمی می‌دادند مثلاً نظر  ایشان «در آهنربا شدن بعد از واکسیناسیون» را که توییت زده بودند اگر ببینید بهتر متوجه می‌شوید.  چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای ایشان در دوران کرونا بی نظیر بود ایشان که ابتدا واکسن روسی را بالقوه خطرناک خوانده بودند بعد‌ها از واکسن روسی بسیار دفاع کرد زمانی که سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تلاش می‌کرد این واکسن بسیار زودتر وارد ایران شود اگر افراد امثال او کمک می‌کردند ما بسیار زودتر در کشورمان واکسن داشتیم؛ که خوب یادمان هست که نگذاشتند.

وی عنوان کرد:‌ یا مثالی دیگر همان رمدسیویر بود که هر روز توییت می‌زدند این دارو تاثیری در مرگ و میر ندارد، ولی دیروز در خبرگزاری از کلینیک سرپایی رمدسیویر دفاع کردند واقعاً خنده‌دار است.

هاشمیان افزود: آقای جهانپور شما آمار غلط دادید و از دارو‌های بی پایه تعریف و تمجید و طرفداری‌های پر معنی کردید؛ کاش آمار ازیترومایسین و درامد‌های حاصله آن در ایران با کل جهان پس از مصاحبه‌های غیر علمیتان را بفرمایید. کاش بفرمایید کجای دنیا بابت تزریق رمدسیویر یک میلیون تومان یعنی گرانتر از قیمت داروی رمدسیویر پول آن هم با دستور وزارت بهداشت زمان شما از بیماران بیچاره اخاذی میشد طلب میکردند کاش بفرمایید زمانیکه مردم بیچاره ماشینشان را میفروختند و شما و همکارانتان با مدیریت سراسر غلط تان این دارو و حتی داروی ساخته شده ایرانی را توزیع نکردید و ناصر خسرو تنها تمهید کننده این دارو بود. کاش بفرمایید این همه مخالفت شما با علم و دانش و مبارزه با کادردرمان حرفه‌ای زمان کرونا؛ واقعا چه معنی داشت؟

وی افزود: از داستان عدم قرنطینه شهر قم چرا سخن نمیگویید در زمان شروع پاندمی. از آمار دروغ مرگ و میر روزانه که هرروز میدانستید، اما به مردم نمیگفتید چرا نمیگویید. زمانی که من اولین نفردردنیا بودم که ازداروی ارزان دگزامتازون دردرمان بیماران بدحال کوویدم فریاد کشیدم وستاد شما مقابل من ایستاد و اجازه استفاده از سیستم‌های تهویه غیر تهاجمی برای اولین باردردنیا را که ترجیح بر لوله گذاری سریع دادم را بجای اینکه به دنیا مخابره کنید؛ و به سازمان بهداشت جهانی بخاطر این غلط فاحش و ویرانگرش خرده بگیرید وپزشکان ایرانی خط اول فعال را سرافراز کنید؛ شروع به طرفداری از روش‌های غلط افکار خودتان کردید.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
با بلاگر جماعت نباید در افتاد?
ولو پزشک باشه?
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...