تابناک بررسی می کند؛ عرصه «فرهنگ» نه پول دارد، نه «کمیسیون»!

خیلی از اهالی فرهنگ معتقدند که این عرصه پول ندارد و فقط عشق لازم است، در چنین شرایطی عجیب نیست بعد از تبلیغات پرخرج انتخاباتی، چندان تمایلی در نمایندگان منتخب مجلس، برای عضویت در کمیسیون فرهنگی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۳۶
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶ 03 August 2024
|
5379 بازدید
|
۴

 
به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، فرهنگ عمدتا برای اهالی سیاست تنها زمانی جذابیت دارد که اتفاقی خاص در آن رخ دهد، موضوعی را به چالش بکشد و یا سفری برای جشنواره ای خاص یا جام جهانی مطرح باشد. در غیر این صورت فرهنگی، جذابیتی نخواهد داشت. حداقل سابقه برخورد های این کمیسیون و برخوردهای نمایندگان با آن، چنین چیزی را نشان می دهد.
 
مخصوصا برای آنها که هزینه های سنگین برای رای آوری در انتخابات مجلس انجام می دهند، ورود به کمیسیونی که ظاهرا شرایط مالی مناسبی ندارد، توجیه خاصی نخواهد داشت. 
 
چه دلیل ذکر شده، عامل اصلی باشد و چه دلایل دیگر، اما نهایتا عرصه فرهنگ با ان همه وسعت و با تاکیدات مکرر رهبر انقلاب برای تئجه به فرهنگ و حتی طراحی پیوست فرهنگی در پروژه های مهم، عجیب است چرا کار مجلس به انتخاب اجباری اعضای کمیسیون و یا تشکیل آن با تعداد کمتر از حدنصاب می رسد.
 
مدیران فرهنگی هم با ورود به مجلس تغییر مسیر می دهند
جالب تر این که حتی نمایندگانی که با سابقه مدیریت ورزشی و فرهنگی و هنری وارد مجلس شده اند نیز تمایل چندانی به عضویت در این کمیسیون نشان نداده اند. دذر ئاقع ترجیح داده اند سیر خود را تغییر دهند. در عوض کمیسبونهای امنیت ملی، بودجه، انرزی و صنایع، همواره برای نمایندگان جذاب تر بوده و حتی نمایندگان غیر متخصص نیز برای این کمیسیونها صف می کشند. 
اینکه کمیسیون فرهنگی انتخاب نمایندگان مجلس نیست، احتمالا باید دلیلش را در جذابیت‌های دیگر کمیسیون‌ها جست‌وجو کرد. طبیعتا فرهنگ که شامل جزئیاتی مثل سینما، تئاتر، موسیقی، رسانه و... است به ذات خود دارای جذابیت است اما وقتی فرهنگ با این جزئیات به مجلس می‌رسد از اولویت خارج می‌شود و اقبالی به آن نیست و نمایندگان ترجیح می‌دهند این کمیسیون را انتخاب نکنند یا حتی کسانی که آن را انتخاب می‌کنند، اولویت اصلی‌شان فرهنگ نبوده است. 
 
در هر حال در هفته گذشته، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تصویب طرح اصلاح ماده 38 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص تعداد اعضای کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیده‌اند در صحن علنی مجلس، عنوان کرد: منتظریم که شورای نگهبان هم نظر خود را اعلام کند، با تأیید شورای نگهبان این مصوبه قانونی می‌شود و به زودی کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی مجلس رسمیت پیدا خواهد کرد.
 
احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به یکی از موضوعات مهمی که روز سه‌شنبه 2 مردادماه در صحن علنی مجلس طرح و بررسی شد، طرح اصلاح ماده 38 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد اعضای کمیسیون‌هایی که به حدنصاب نرسیده اند؛ را یاداور شده  گفت: با توجه به اینکه برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس -مشخصاً فرهنگی و حقوقی و قضایی- از نظر تعداد اعضا به حد نصاب نرسیدند امروز در صحن مصوب شد که حداقل اعضایی که این کمیسیون‌ها می‌توانند به رسمیت برسند، در نشست مشترک میان اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی با هیات رئیسه مجلس مشخص شود و کاهش پیدا کند تا این دو کمیسیون هرچه زودتر به حد نصاب و رسمیت برسند و جلسات آنان رسمیت پیدا کند.
 
راستینه افزود: خوشبختانه امروز این موضوع هم در کلیات و هم جزئیات مصوب شد؛ منتظریم که شورای نگهبان هم نظر خود را اعلام کند، با تأیید شورای نگهبان این مصوبه قانونی می‌شود و به زودی کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی مجلس رسمیت پیدا خواهد کرد و کار آن شروع می‌شود.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی در پایان درباره زمان احتمالی اعلام نظر شورای نگهبان هم گفت: پیش‌بینی ما این است که ظرف چند روز آینده نظر شورای نگهبان اعلام شود، یعنی احتمالاً این مصوبه در اولین جلسه شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار بگیرد و در اولین فرصت نتیجه و نظر نهایی شورا اعلام شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
... بودجه های کلان را باید به جای برخی سازمان ها و نهادها به متولی اصلی اش بدهید ...
ناشناس
|
France
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
فرهنگ اتفاقا بی نهایت پول دارد
.... .
فرهنگ باید از دل جامعه و بدون پول خرج کردن در بیاد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
بله، اینجور جاها معلوم میشه کی دنبال خدمته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
این همه نهاد فرهنگی که هم به صورت مستقیم ردیف بودجه دارن و هم خارج از برنامه تحت ردیف هدف مندی یارانه ها دارن هزاران میلیارد تومن بودجه میگیرن.... بررسی کنید چه کردند برای فرهنگ
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...