پاسخ فریدون جیرانی به پرویز شهبازی: «متاسفم»

چرا «رکسانا» به «اسکار» معرفی نشد؟

فریدون جیرانی در پاسخ به پرویز شهبازی کارگردان «رکسانا» درباره علت انتخاب نشدن فیلمش برای اسکار متنی را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۲۶۰۹۹۰
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰ 21 September 2024
|
774 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، فریدون جیرانی کارگردان سینما و یکی از اعضای کمیته انتخاب فیلم ایرانی به اسکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم «رکسانا» پرویز شهبازی در کمیته دیده شده است؟ یادداشت کوتاهی نوشت.

در این متن خطاب به کارگردان رکسانا آمده است؛ «آقای شهبازی!

«رکسانا» فیلم تلخ و تأثیرگذاری بود؛ یکی از بهترین فیلم های تو بود.

فیلمی بود که‌ می‌شد داخل آن جامعه امروز را دید؛ بحران های جامعه را دید و با آدم های هم دلی کرد که داخل این بحران ها گرفتار شدند.

خوشحالم که روشنفکری مثل تو به نسلی تعلق دارد که هنوز «گفتمان» دارد و حرف دارد برای گفتن و سینمایش «تشخص» دارد.

متاسفم ....»

در حالی که پیش بینی می شد فیلم «رکسانا» یکی از گزینه های اصلی معرفی به اسکار باشد؛ حتی در میان سه گزینه اصلی نامش وجود نداشت و این ابهام وجود داشت که این فیلم را کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار ندیده است.

فیلم رکسانا آخرین ساخته پرویز شهبازی نخستین نمایش جهانی خود را پاییز سال قبل در بخش مسابقه جشنواره معتبر توکیو تجربه کرد و یسنا میرطهماسب برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره شد.

گفتنی است، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از میان سه نامزد نهایی، با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد. 

خانم ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و آقایان فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین اعضای ۹ نفره هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند.

فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا سه نامزد نهایی این هیأت بودند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات