رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا با تابناک مطرح کرد؛

ایران مشتاق شروع مذاکرات است و آمریکا و اروپا بی میل/ کشورهای همسایه با نگاه ایران به مسائل منطقه همسو نیستند

پروفسور نادر انتصار معتقد است با توجه به اینکه افراد اصلی تیم برجامی ایران دوباره به قدرت برگشته اند احتمال اینکه ما دوباره شاهد مذاکرات هسته ای باشیم وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۱۷۸۹
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹ 25 September 2024
|
1417 بازدید
|
۴

بین الملل تابناک: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان بامداد چهارشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود.

وی افزود: تا زمانی که بی‌عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد، جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌های این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم.

رئیس‌جمهوری ایران متذکر شد: ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک «منطقه قوی» سخن گفته‌ایم. «منطقه متحد و قوی» بر چند اصل استوار است. اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی‌ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است. برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ‌یک از ما نیست. دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک‌تک کشورهای همسایه را تامین نکند، نمی‌تواند پایدار باشد.

وی افزود: سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط‌ زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک، برای تأمین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی کنیم.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار شناخته شده انتصار است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ادغام کردها در جریان اصلی زندگی سیاسی-اجتماعی در ایران، عراق و ترکیه را تحلیل می کند.

ارزیابی شما از سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

راستش من سخنرانی رهبران کشورهای مختلف را که در جلسات سالانه سازمان ملل گفته میشود چندان جالب نمیدانم چون رهبران کشورها همان حرفهای معمولی خود را تکرار میکنند. به نظر من آنچه در گفتگوهای حاشیه ای و یا  پشت درهای بسته گفته میشوند مهمتر ازسخنرانی علنی رهبران کشورها در سازمان ملل هستند.

*پزشکیان در سخنرانی خود بر حل مسائل منطقه از طریق کشورهای درون منطقه ای تاکید کرد و عنوان کرد در نتیجه تخاصم و دخالت کشورهای برون منطقه، هزینه هایی برای خرید تسلیحات توسط کشورهای منطقه هدر می رود. به اعتقاد وی نظم امنیتی در منطقه زمانی مطلوب است که منافع همه کشورهای منطقه تامین شود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

این همان موضع رسمی نظام و دولتهای سالهای اخیر ایران میباشد.  متأسفانه بسیاری از کشورهای منطقه دیدشان در مورد نظم امنیتی در منطقه با دید ایران متفاوت است و اکثر آنها ترجیح داده اند که امنیت خود را زیر چتر دفاعی غرب، بخصوص امریکا، تأمین کنند.  آمریکا نیز امنیت منطقه را در تقابل با منافع و استراتژی ایران تعریف کرده است.

*پزشکیان همچنین در بحث فقر و بی عدالتی بر از بین بردن ریشه های آنها تاکید کرد که یادآور از بین بردن خشونت ساختاری در نگاه صلح مثبت است. این نگاه تا جه میزان اهمیت دارد؟

من فکر میکنم که طرف این صحبت آقای پزشکیان بیشتر افراد و گروهای داخل ایران بود.  بحث فقر و بی عدالتی در سطح جهانی ریشه طولانی دارد.  کشورهای غنی به جز حرفهای دل خوشکن قدم مثبتی برای از بین بردن ریشه های فقر و بی عدالتی بر نداشته و نخواهند برداشت چون اگر چنین کاری بکنند سیستم اقتصادی هژمونی خود را تضعیف خواهند کرد.

* پزشکیان در سخنرانی خود از آمادگی ایران برای مذاکرات هسته ای و رفع تحریمها سخن گفت. از سوی دیگر رافائل گروسی هم اعلام کرده که ماه آینده به ایران سفر می کند و اعلام کرده دولت جدید ایران نشانه هایی برای تعامل نشان داده است. آیا شاهد مذاکرات هسته ای خواهیم بود،؟

با توجه به اینکه افراد اصلی تیم برجامی ایران دوباره به قدرت برگشته اند احتمال اینکه ما دوباره شاهد مذاکرات هسته ای باشیم وجود دارد.  ولی هر مذاکره ای باید عادلانه باشد و طرفین باید به تعهدات خود پایبند باشند نه اینکه یک طرف مذاکره فقط دستور بدهد و به تعهدات خودش پایبند نباشد و بعد با قلدری سعی کند که طرف مقابل خود را به زانو  در آورد.  من در مقطع کنونی شواهدی از طرف آمریکا برای از سر گرفتن مذاکرات جدی با ایران مشاهده نکرده ام.  بدون موافقت جدی آمریکا نمیشود در مورد رفع تحریمها سخن گفت.  اروپا و آژانس بازیکنانی حاشیه ای هستند و بدون موافقت آمریکا نقش سازنده ای در رفع تحریمها نمیتوانند داشته باشند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Poland
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
دوباره معلوم نیست چه بنزین الوده ای توزیع کردن که مثل دوران احمدی نژاد دچار حساسیت پوستی و ناراحتی قلبی شدم.
نکنید این کارها رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
دو سال قبل هم آنها مشتاق بودند و مسئولان ما هم منتظر زمستان سخت!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
دولت 13 فرصت مذاکره رو سوزاند
الان غرب فهمیده برنامه هسته ای ایران راه ب جایی نمیبرد و در انزوا نگه داشتن ایران به نفع آن هاست
دیگه دلیلی برای مذاکره نمیبینن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
دیگه بازگشت به اون برجام محاله ؟؟!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟