جزایر مصنوعی امارات

نابودی زیستی خلیج فارس و تهدید ارضی ایران

دکتر میر مهرداد میرسنجری
کد خبر: ۱۶۱۷۸۶
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹ 30 April 2011
|
33935 بازدید
|
کشور امارات، همزمان با ادعاهای ارضی بی‌پایه علیه جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی خلیج فارس، با سرمایه‌گذاری عظیم، با سرعت مشغول توسعه جزایر مصنوعی در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس است که با هدف افزایش سرمایه، تصرف گام به گام حریم آبی ایران و عربی کردن نام خلیج همیشه فارس، زندگی را در آب‌های خلیج تا ابد فارس به خطر انداخته است.

این امر که با سکوت شگفت انگیز و توجیه ناپذیر رسانه‌های داخلی همراه شده، نه تنها محیط زیست شکننده خلیج فارس را در معرض نابودی قرار داده، بلکه مرزهای آبی و مناطق حاکمیتی و تمامیت ارضی ایران در خلیج فارس را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده است.

دولت امارات عربي متحده، در حالی اعلام كرده كه کنسرسیوم سه جانبه اماراتی، آمریکایی و انگلیسی در حال ساخت جزیره‌های مصنوعی النخیل و العالم است که تشكيلات دولتي توسعه نخيل (Nakheel) در دوبي به عنوان مجري پروژه سه جزیره مصنوعی به شکل نخل و مجموعه ۳۲۵ جزیره مصنوعی به شکل نقشه جهان را قارچ گونه و با شدت و سرعت ادامه می‌دهد.

گفتنی است، ساخت سه جزيره به شكل نخل (Palm Lands) كه طول هر كدام بيش از 6 كيلومتر است و يك جزيره بيضوي به شكل نقشه 5 قاره كره زمين (Universe) در منطقه‌اي به طول 9 كيلومتر و عرض 6 كيلومتر و با مساحتي نزدیک 63 کيلومتر مربع که کاملا در تضاد با اکوسيستم طبیعی خليج فارس است، با سرمایه‌گذاری بیش از بیست میلیارد دلار در حال تکمیل شدن است.

از سوی دیگر، سلطان بن سليم، مدیر این پروژه در اظهارات تجاوزگرانه‌ای، بی‌پرده فاش کرده که: «با توجه به این که هم اکنون تنها بخش کوچکی از ساحل خليج فارس به امارات تعلق دارد، در زمان پایان اين پروژه، دولت امارات با داشتن 1200 كيلومتر ساحل، به مقدار کافی ابزار برای اعمال فشار به ایران خواهد داشت.»!

در این میان، آنچه برای ایرانیان از اهمیت بسیاری برخوردار است، در پیش گرفتن سیاست مناسب و واکنش درخور مسئولان و دست‌اندرکاران سیاست خارجی و نمایندگان ملت در برابر آثار فاجعه‌بار این پروژه است که در سکوت مرگبار خبری، افزون بر نابودی زنجیره حیات اکوسیستم دریایی خلیج فارس، بی سر و صدا، آینده مرزهای آبی و تمامیت ارضی ایران را نیز نشانه رفته است.

عمق اين کار فاجعه‌بار امارات متحده عربي، همزمان با پايان راه اندازی نخستين جزيره نخل نمايان شد؛ هنگامي كه به اذعان رسمي مجريان، براي اين پروژه 1. 65 میلیارد متر مكعب ماسه و 87 ميليون تن سنگ‌های صخره‌ای برای پی‌سازی و براي تكميل محوطه‌ها نیز یک میلیارد تن صخره (که به طور عمده از قاچاق سنگ‌های صخره‌ای از ایران تأمین شده) به محل آورده و مورد استفاده قرار گرفته است.
 

پیامدهای محیط زیستی احداث جزایر مصنوعی در خلیج فارس

از مهمترین پیامد‌های فاجعه بار محیط زیستی جزایر مصنوعی امارات می‌توان به این موارد اشاره نمود:
 
1. نابودی محیط زیست طبیعی ایران با تخریب خاک‌ها و سنگ‌های صخره‌ای کوهستان‌های ایران و انتقال آنها به امارات برای ساخت جزایر مصنوعی

2. تهدید امنیت زیستی پرندگان مهاجر و جانداران جزایر غیر مسکونی خلیج فارس

3. نابودی پوشش زنده مرجاني به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم تجمع زیستی خلیج فارس

4. تخریب پهنه بندی طبیعی بستر دریا. (اماراتی‌ها رسوبات ارزشمند بستر خلیج فارس را هم برای ساخت و ساز پروژه جزایر به تاراج بردند و افزون بر آن، فعالیت ماشین آلات و استخراج ریزدانه‌ها از کف دریا، آسیب‌های بسیار زیادی بر پهنه بندی بستر دریا وارد ساخته است.)

5. تغییر مسیر جريان‌هاي طبيعي آب که در توان خودپالایی طبیعی خلیج فارس اختلال جد پدید می آورد.

6. به هم ریختن ساختار طبیعی بستر خلیج فارس. (ناگفته نماند که امارات حتی بقاياي دو هواپيماي جنگي، چند جمبو جت و هفت كرجي را نیز به اعماق دريا برده تا براي غواصان يك پارك زير دريايي موضوع دار درست کند).

7. تخلیه انواع زباله‌ها، پساب‌های آلوده کننده و انواع آلاینده‌های فسفره و... به درون خلیج فارس

8. تخریب یکی از ارزشمندترین اکوسیستم‌های دریایی دنیا از راه نابودی زیستگاه آبزیان خلیج فارس، شامل 400 تا 450 گونه ماهی و 300 تا 450 گونه از دیگر آبزیان، از جمله لاك پشت‌هاي دريايي (گونه ویژه منطقه خليج فارس).

9. گمراه سازی افکار عمومی با انتشار تصاویر دروغین حیات زیر جزایر مصنوعی. (دولت امارات برای گمراه کردن افکار عمومی و تبرئه خود از اتهامات احتمالی، اقدام به پخش فیلم‌هایی از وجود حیات جانوری در زیر این جزایر کرده است، حال آن که تصاویر منتشره مربوط به پیش از مسکونی شدن جزایر و زمانی است که هنوز از پساب‌های آلوده ساز، زباله‌های جامد و آلودگی‌های صوتی و دیداری که در کوتاهترین زمان حیات آبزیان را از بین می‌برد، خبری نبوده است).

10. عوارض اقلیمی، محیط زیستی ناشی از تبدیل بخش‌هایی از حریم دریا به خشکی، کاهش ظرفیت گرمایی ویژه منطقه و خشک‌تر شدن اقلیم آن و افزایش توفان‌های گرد و غبار که مستقیم روی کیفیت حیات اقتصادی، اجتماعی مردم منطقه به ویژه ساحل نشینان جنوب ایران تأثیر می‌گذارد.


پیامدهای ژئوپلتیک راه اندازی جزایر مصنوعی در خلیج فارس

از مهمترین هدف‌ها و پیامد‌های سیاسی توسعه جزایر مصنوعی توسط امارات نیز می‌توان موارد زیر را بر شمرد:

1. توسعه حریم مرز‌های دریایی امارات. از آنجا که محیط جزایر مصنوعی امارات به عنوان حریم آبی این کشور به شمار می‌رود، اماراتی‌ها با افزایش جزایر خود به دنبال افزایش حریم آبی و به دنبال آن، به چنگ آوردن هر چه بیشتر محدوده بین‌المللی مشترک آب‌ها و بستر خلیج فارس هستند. تا به امروز هم اماراتی‌ها با ساخت این جزایر، سواحل خود را مجازی، دو تا سه برابر کرده‌اند و ادامه این روند همان قدر که به سود عرب‌هاست، به ضرر ایران و ایرانی است.

توسعه طلبی ارضی با انتقال 12 میل انحصاری ماهیگیری از کرانه‌های خشکی جنوب خلیج فارس به دورترین جزایر مصنوعی از سواحل امارات با هدف تهدید عمق استراتژیک ایران در خلیج فارس.

3. تصرف گام به گام فلات قاره و بستر خلیج فارس برای نزدیکتر شدن هر چه بیشتر به جزایر سه گانه و سواحل ایران به منظور برنامه‌های توسعه طلبانه ارضی آینده اعراب، از جمله تصرف جزایر ایرانی و بنادر جنوبی ایران.

4. بسترسازی برای راه اندازی کانال جایگزین تنگه هرمز. بر پایه این طرح که از سوی امیرنشین دبی ارایه شده، با ساخت آبگذر (کانالی) از داخل امارات، سواحل امارات در دریای عمان (در جنوب شرقی امارات) به سواحل این کشور در خلیج فارس (در شمال امارات) متصل خواهد شد تا اهمیت استراتژیک تنگه هرمز و جزایر ایرانی از میان برود. طول این کانال ۱۸۰ کیلومتر و هزینه راه اندازی آن دویست میلیارد دلار برآورد شده است.

5. تبلیغ و تثبیت نام جعلی برای خلیج فارس با تبلیغات رسانه‌ای و پخش نقشه‌های جلب گردشگران و فروش واحد‌های مسکونی این جزایر در عرصه بین‌المللی.

فرجام سخن

جزایر مصنوعی امارات، در حالي بی سر و صدا و در سکوت خبری رسانه‌ای ایران، یکی پس از دیگری سر از آب در مي‌آورند که نه تنها مخالفتي جدی را از سوی نهاد‌های مسئول ایرانی ندیده‌ایم، بلکه با کمال تأسف، در برخي رسانه‌ها و روزنامه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي داخلی شاهد تبليغ پيش فروش منازل در اين جزاير نیز هستيم!

تحمیل خسارت‌های جبران ناپذیر بر زیستگاه آبی خلیج فارس، در حالی است که ایرانیان تلاش چندانی در جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی طرف اماراتی خود نداشته‌اند و از این روی، نبود فعالیت شایسته سازمان حفاظت محیط زیست ایران و بی‌توجهی مدیران به ساخت جزایر مصنوعی اماراتی در خلیج فارس، در گام نخست، ضمن تهدید آشکار علیه ایران، ملت ایران را از حقوق طبیعی محیط زیستی و ژئوپلتیک خود در کرانه‌های شمالی و جنوبی خلیج فارس محروم می‌کند.

این در حالی است که پیمان‌نامه حفاظت محیط زیست منطقه‌اي مهمي همچون «راپمي» از سوی همه کشور‌های ساحلی خلیج فارس از جمله امارات در سال 1978 به امضا رسیده که در آن تأکید شده که آب‌های خلیج فارس، بین المللی هستند و همه کشورها باید به حریم آن احترام بگذارند و هر نوع توسعه‌ای که حریم آن را به خطر می‌اندازد، برای کشورهای همسایه آن ممنوع است، ولی آگاهی‌رسانی نامناسب از سوی نهاد‌های مسئول ایران و حضور نیافتن بازرسان سازمان ملل در این منطقه و ارایه نشدن گزارش فاجعه محیط زیستی ساخت جزایر مصنوعی، دولت امارات را در اقدامات سودجویانه خود جسورتر ساخته است.

بنابراین، ضروری است مسئولان محیط زیستی و دیپلماتیک ایرانی با بهره از اهرم‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی، دنیا را به فاجعه دست ساخت عرب‌های اماراتی آشنا کنند و لازم است اماراتی‌ها به عنوان تجاوزگران به زیستگاه طبیعی خلیج فارس معرفی شوند و نه تنها از ادامه فعالیت‌های تخریبگرانه خود بازداشته شوند، بلکه ملزم به پرداخت خسارت‌های محیط زیستی به ایران شوند.

در موردی مشابه، پیگیری مداوم مشکلات آلودگی محیط زیستی در خلیج مکزیک و ارایه چندین گزارش بین‌المللی، باعث شد آمریکا آن را بزرگترین ضایعه زیست محیطی قرن بنامد و ضمن جلوگیری از گسترش آلودگی، غرامت‌های هنگفتی هم از مسببان فاجعه محیط زیستی آن منطقه دریافت کند.

در حالی که سرعت سرسام‌آور پيشرفت پروژه‌ توسعه جزایر مصنوعی امارات و در پی آن، تخريب زندگی طبيعي و تهدید تمامیت ارضی ایران در خلیج فارس، روند بسیار خطرناکی را در پیش گرفته، تشکيل گروه‌هاي کاري متشکل از کارشناسان حقوقي دیپلماتیک و محیط زيستي براي بررسي تهدید‌ها و آثار ویرانگر راه اندازی اين جزاير مصنوعي و جلوگيري از تداوم انجام، آن ضرورتي اجتناب ناپذیر است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
ایران هم باید همینکارو بکند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
سردار صفوی در مورد این موضوع به امارات هشدار داد !
درست است قضیه رسانه ای نشده ! اما در ایران هر وقت چییز رسانه ای نشد باید شک کرد !
یه برنامه هایی هست تابناک ببنیم تیز هستی ته توشو در بیاری یا نه ؟
اسکان یگانهای مشترک از سپاه و ارتش در بندرعباس و یکسری پایگاه های نظامی دیگر قسمتی از برنامه هست !
اما جالبه لدونی مشکل ما فقط در مورد جنوب نیست بلکه در شمال ایران در دریای خزر هم یکسری شینطت هایی داریم
خواهشاً اون رو هم گوشزد کن تابناک جیگرتو !
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
انشاءالله ،خداوند باريتعالي ازآن سونامي هائي كه درديگربلاد رخ ميدهدرا مثل آنهائي كه درآمريكاويا تقريبآ يك سال وچندي پيش درهمين خليج فارس رخ داد آنها هم به اين بلا دچارخواهند شدوتا آنها باشند كه با پروردگار قادروتوانابه دشمني برنخيزند چراخداوندبهتر ازهركسي ميداندوبسودر آفرينش آب وخاك دخالت نكنندوناگفته نمادكه گسل هائي كه وجوددارندامكان خرابي اين نوع جزايرحتمي است.
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
درود بر تابناکیان میهن پرست
مقاله بسیارخوب و روشن کننده ای بود لزوم انجام ارزیابی محیط زیستی پروژه های ساخت و ساز در خلیج فارس بسیار باید مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار گیرد و این سازمان باید از مسامحه در برابر اعراب متجاوز دست بردارد و نیز چه خوب است که دولتمردان غیرتمند نیز از خواب غفلت خارج شده و نکات ارزشمند این مقاله را مورد توجه و پیگیری قرار دهند.
پاینده ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
EMARAT PASHEI BISH NIST
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
باسلام من به شخصه ناراحت شدم---- ایران که روزی بزرگترین کشور جهان بود نه از لحاظ قدمت (که هست)بلکه از لحاظ قدرت .نباید اجازه بدهد که کشور هایی مانند اینها به خاک و اب ایران تجاوز کنند گذشته از این مگه جوانان ایران چند دهه قبل برای جلو گیری از ورود دشمنان به خاکمون خون نریختن اگه یکم غیرت خرج بدیم دیگه این شیوخ هوس انجام دادن اینکار هارو دیگه نمی کنن
موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
کشور خود ما هم در جنوب ایران (ماهشهر و عسلویه)اقدام به خشک کردن دریا و گسترش ساحل می نماید.آیا این امر به محیط زیست لطمه نمی زند؟
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
بسيار خوب و روشنگرانه بود. فكر ميكنم براي اغلب خوانندگان مطالب جديد و مهمي داشته باشد.
اين حكام حاشيه خليج به هيچ چيز رحم نميكنند نه به انسان نه به حيوان به به مسجد نه به قرآن نه به اسلام. خداوند ريشه ظلم و ظالم را در سرتاسر عالم بخشكاند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
سال گذشته سرلشکر رحیم صفوی یک سخنرانی در این مورد داشتند و نسبت به عواقب این موضوع هشدارهای لازم رو دادند که اون سخنرانی بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشت . پس از اون برخی از رسانه ها به این موضوع پرداختند اما اکنون به نظر می رسه دیگه فراموش شده .
از این به بعدش وظیفه دستگاه دیپلماسی سیاسی و نظامی کشوره که موضوع رو پیگیری کنه .
محمد زنگویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
خدایا به ما عرضه بیشتری در دفاع از حق بده تا بلکه شامل نظر لطف خدا وند شویم و هنگام ظهور مولایمان فرا رسد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟