رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اجباری شدن نصب کیسه هوا در خودروها گفت: هر زمانی که قانونی به تصویب رسیده، بدون کمترین ملاحظهای آن را اجرا کردهایم و نشانهاش این که امروز همه خودروهای تولیدی اعم از کامیون، اتوبوس، وانت و سواری به سیستم ترمز ضد قفل (ایبیاس) مجهزند؛ همان تأکید همیشگی که مردم همان گونه که تکلیفی دارند، حقوقی هم دارند و خودرو ایمن و جاده ایمن از آن جمله است.
به گزارش «تابناک»، روز گذشته سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا از غرفه «تابناک» در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها بازدید کرد و ضمن تأکید بر حقوق مردم گفت: رویکرد اصلی ما این است که به هیچ عنوان از حقوق مردم کوتاه نیایم؛ یعنی از آن چیزی که قوانین و مقررات مشخص کرده، ذرهای عدول نخواهیم کرد و البته هیچ کسی برنخواهد تابید که قانونی مصوب شده اما اجرایی نشود.
وی با بیان اینکه تنها پراید بدون کیسه هوا به بازار عرضه میشود، گفت: پس از تجربه موفق نصب ترمز ضد قفل در همه خودروهای تولیدی، کیسه هوا هم تقریبا در بیشتر آنها نصب شده و امیدواریم تا پایان سال این مورد نیز کامل اجرایی شود. در این زمینه تنها خودروی پراید است که نصب کیسه هوا در آن انجام نشده و از هیأت محترم وزیران مهلت گرفتهاند که تا پایان سال این مشکل را برطرف کنند؛ البته هم اکنون هم 20 تا 30 درصد محصولاتشان را با ایربگ روانه بازار میکنند که امیدواریم تا پایان مهلت در نظر گرفته شده، تبدیل به صد در صد شود، چراکه این دومین مهلتی است که در اختیارشان قرار گرفته (اولی تا آغاز مهر ماه سال جاری و دومی تا پایان سال۹۱) و به نظر نمیرسد که مهلت دیگری برایشان در نظر گرفته شود.
سردار مؤمنی با اشاره به ماجرای واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز بروجنی، گفت: این رویداد چند علت داشته که البته رسما به مقام عالی قضایی گزارش شده است؛ نخست نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس که علت قطعی بوده و ثابت شده و افزون بر آن، گزارش نهایی برای مرجع محترم قضایی فرستاده شده است تا هم مرکز معاینه فنی و هم کارخانه سازنده نسبت به ماجرا پاسخگو باشند؛ این نقص فنی موجب تخطی از سرعت مجاز شده و البته راننده هم مقصر شناخته میشود، چراکه ظاهرا چند روز از بروز این مشکل گذشته بوده اما وی همچنان با خودرویی که نقص فنی مستمر داشته رانندگی کرده است.
وی در ادامه تعاونی مربوطه و مرکز معاینه فنی را هم مقصر شناخته و میگوید: ستونهای این خودرو بسیار ضعیف است و هم در این تصادف و هم در موارد مشابه این ضعف به چشم میخورد تا جایی که واژگونی این خودرو بلافاصله با جمع شدن سقف آن روبهرو شده و فاجعه رقم بخورد.
رئیس پلیس راهور ناجا با توجه به توجیهات کارخانه سازنده اتوبوس درباره حادثه منجر به جان باختن بیست و چند دانش آموز بروجنی گفت: درست است که خودرو برای واژگونی ساخته نشده؛ اما توجیه ضعف ستونها با بیان این نکته هم سخنی بسیار نپخته است، چراکه بسیاری از کارخانههای مطرح خودروسازی دنیا برای کنترل کیفیت محصولاتشان آزمایشهایی تدارک میبینند و مثلا واژگونشان میکنند و حتی گاه خودرو را مستقیم و با سرعت بالایی به دیوار هم میکوبند تا ارزیابی درستی از شدت خسارات ناشی از این گونه برخوردهای احتمالی به دست آورده و مقاومت و نقاط ضعف آن را شناسایی کنند.
مؤمنی افزود: سازندگان خودرو موظف هستند محصولشان را در کیفیتی عرضه کنند که به فرض اگر راننده هم قصوری مرتکب شد و تخلف کرد، مقاومت خودرو مانع بروز بسیاری از مشکلات شده و کمترین خسارت وارد شود، چرا که ممکن است گاه نقص فنی منجر به بروز حادثه شود و راننده هم قصور و تخلفی مرتکب نشده باشد؛ در اینجا میبایست مقاومت خودرو مانع بروز رخدادهای جبران ناشدنی شود، نه اینکه بگوییم خودرو برای واژگونی ساخته نشده است.
وی با تأکید بر مشهود بودن نقص فنی و سقف ستونهای این خودرو افزود: به هیچ وجه از پیگیری حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد و این ماجرا و موارد مشابه را تا آخر پیگیری خواهیم کرد، چراکه قانونگذار همان گونه که مسئولیت استانداردسازی خودروها را به عهده سازمان محترم استاندارد گذارده، از سوی دیگر نقش پلیس هم دیده شده؛ بر اساس تبصره ۳ ماده چهارده قانون جدید راهنمایی و رانندگی، هر گاه در تصادفی که رخ داده، افسر کارشناس تشخیص بدهد که نقص راه و یا وسیله نقلیه هم موثر بوده، متولی مربوطه هم مقصر شناخته شده و باید پاسخگو بوده و غرامت پرداخت کند.