خودروسازان به جای «تابناک» به رئیس جمهور پاسخ دهند!

مدت‌هاست خودروسازان هر انتقاد کارشناسانه و دلسوزانه از این صنعت عقب‌مانده از سوی رسانه‌ها را به عنوان هجمه علیه تولید ملی و سیاه‌نمایی متهم کرده‌اند و همواره با اتهام‌زنی‌های پیاپی به رسانه‌ها، سعی در ادامه اجحاف خود بر مصرف‌کننده و بازار داخلی داشته‌اند؛ اما دیشب شخص اول اجرایی کشور، همان انتقادات را به آنان وارد کرد. رئیس دولتی که خود متهم به حمایت از این صنعت است، اشاره کرد که می‌داند خودروسازان چقدر پول دارند! حال پاسخ خودروسازان به شخص اول اجرایی مملکت چیست؟
کد خبر: ۳۰۴۸۶۳
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷ 24 February 2013
|
26678 بازدید
|
سخنان دیشب رئیس‌جمهور به مسائل مهم اقتصاد کشور اختصاص داشت؛ از برنامه‌ها برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بودجه، تا بهای مسکن و مسائل مبتلا به روز همچون وضعیت خشکبار و آجیل شب عید. اما دیشب رئیس‌جمهور کاملاً غیر منتظره انتقاداتی شدید و البته منطقی به صنعتی وارد کرد که این روز‌ها دیگر اجحاف این صنعت در حق مصرف کننده بر هیچ کس پوشیده نیست. این بخش از سخنان رئیس‌جمهور بسیار خوشحال کننده بود، ولی آیا تنها سخن و تبلیغ است یا در عمل نیز آن را خواهیم دید؟

به گزارش «تابناک»، گویا دغدغه‌های امروز مصرف کننده ایرانی درباره بازار خودرو، از چشم رئیس‌جمهور نیز پوشیده نیست. نه تنها این دغدغه‌ها، بلکه اجحافی که این روز‌ها خودروسازان با انحصار کمرشکن خود بر بازار و مصرف کننده ایرانی روا می‌دارند، مورد اشاره رئیس جمهور قرار گرفت و مسائلی که بار‌ها از زبان رسانه گفته شده بود، دیشب از زبان شخص اول اجرایی کشور بیان شد.

سیل انتقاداتی که این روز‌ها روانه صنعت بی‌فرجام و مبهم خودرو در کشور می‌شود، باعث شده تا خودروسازانی که گویا هیچ‌ گاه این انتقادات برای آن‌ها اهمیت نداشته و همچنان به روند مهندسی خود در بازار ادامه داده‌اند، در عملیات‌‌ رسانه‌ای، اقدام به پاسخگویی به انتقادات با پراکنده‌گویی و اتهام‌زنی به رسانه‌ها و مظلوم‌نمایی کنند.

دیشب اما سخنان رئیس جمهور، حکایت از همراهی ایشان با انتقاداتی بود، که این روز‌ها رسانه‌ها و کار‌شناسان به صنعت پنجاه ساله خودروی کشور وارد می‌کنند؛ صنعتی که انحصار داخلی را دستمایه زیاده‌خواهی و راحت‌طلبی خود کرده است. سیل این انتقادات از هنگامی بیشتر شد که مصوبه دولت برای قیمت گذاری خودروهای داخلی با ارز مبادلاتی ابلاغ شد و آنچه نباید بر سر مصرف کننده، آمد! بهای خودرو در بازار آزاد به بهای رسمی تبدیل شد. مصرف کنندگانی که اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده بودند، اکنون باید بهایی را برای خودرو پرداخت کنند که به مراتب بیشتر از بهای بازار آزاد در زمانی است که قصد پیش خرید داشتند.

بنا بر این گزارش، همزمان با کاهش تیراژ تولید و فشار بر بازار و مهندسی بازار آزاد برای رسیدن به اهداف، خودروسازان مذاکرات خود را با دولت شروع کردند و وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت کشور، مجوز افزایش قیمت‌ها را به خودرو سازان برای دومین بار در سال جاری داد که دیشب محمود احمدی‌نژاد حقیقت امر را گفت.

رئیس جمهور اشاره کرد که دلالی در صنعت خودرو و از سوی خودرو سازان بی‌معناست و هشدار داد به این نتیجه می‌رسد که واردات خودرو را از دست وزارت صنعت بگیرد و به انحصار خودرو پایان دهد.‌

شکستن انحصار، واقعی شدن قیمت در بازار، تمام شدن بهانه‌های صنعتی با پیشینه پنجاه سال برای حمایت خواهی همیشگی و تمام شدن بازی خودروسازان با دارایی مصرف کننده برای سود جویی؛ این همه آن چیزی است که اکنون و پس از مدت‌ها انتقاد، مسئولان عالی کشور و نیز همگان به این نتیجه نهایی رسیده که صنعت خودرو در کشور در حق مصرف کننده ایرانی ظلم و اجحاف روا می‌دارد.

اما نکته در اینجاست که راهکار صنعت خودروی کشور، تنها آسان‌ترین راهکار یعنی برداشتن یا کاهش تعرفه واردات خودرو نیست، هرچند این بهترین و کوتاه‌ترین راه حل ممکن است. مشکلات خودروسازان مجموعه‌ای از انحصار، لابی‌گری، سوء مدیریت و سود جویی را در بر می‌گیرد که مقامات عالی اجرایی و تقنینی کشور بهتر از هر کسی به آن اشراف دارند.

در این شرایط حتی آزادی واردات نمی‌تواند دردی از صنعت خودرو دوا کند بلکه منجر به ورشکستگی صنعتی می‌شود که سوء مدیریت تا عمق ریشه‌های آن راه یافته است. واردات خودرو و آزادی آن با تعرفه پایین، راهکار کوتاه و مطمئنی برای احقاق حق مصرف کننده است؛ اما راهکار طولانی‌تر و آن چیزی که منجر به شکوفایی صنعت خودروی کشور می‌شود، از بین بردن ریشه‌های رانت خواری و سودجویی و سوء مدیریت در این صنعت است که کار و همتی بسیار می‌‌خواهد و البته از دست رئیس جمهور و مجموعه زیر‌‌دست وی بر‌می‌آید.

مطمئن ترین راه برای اطمینان از داشتن صنعت خودرویی شکوفا که منجر به رشد جایگاه کشور در این صنعت شود، از بین بردن سوء مدیریت در این صنعت است.

اکنون باید گفت، آیا همه این حرف‌های شیرین و خوبی که از زبان رئیس‌جمهور شنیده شد، تنها بیانی برای تبلیغات است یا در عمل شاهد اجرای آن خواهیم بود. خواست مصرف کننده از رئیس جمهور و مسئولان اکنون مشخص است:

آقای رئیس جمهور، ما منتظریم تا در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن همه آن سخنان شیرینی باشیم که شب گذشته از زبان شما بیان شد. انتظار از بین رفتن مدیریت ضعیف و ناکارآمد در صنعت خودرو هستیم. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما و همکارانتان ریشه‌های سوء‌مدیریت را در این صنعت از بین ببرید و همزمان به فکر رقابت در بازار خودروی کشور باشید. سوء مدیریتی که ریشه ای تاریخی در صنعت خودرو دارد و مختص به مدیران فعلی خودروسازان کشور نیستند ، بلکه مشکلی است که باید در طول چندین دهه مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

آقای رئیس جمهور دست مریزاد؛ اما سخن گفتن به تنهایی کافی نیست. ما منتظریم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴۳۵
انتشار یافته: ۹۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
کدام تولید ملی مونتاژ کردن یک مشت لگن از رده خارج فرانسی کجاش ملیه ؟ احمدی نژاد هم جرات نکرد بگه اگر قیمت تعدیل نشه تعرفه رو برمیداره فقط عوامانه گفت کیلویی چند؟ ضمن انکه وزارت صنعت معدن تجارت دست دولته یه جوری صحبت کرد که گرانی کار یک عده دیگره !
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
اتفاقا حرفش خیلی قشنگ و به جا زد. خودرو سازها اگر عاقل باشند همین اشاره براشون بس هست
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
اخه نوش چنده کیلویی چند ؟
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
خيلي خنده داره كه رئيس جمهور هم بياد در كنار ما مردم عادي خودشو قرار بده و انتقاد كنه!!!!!! انگار ا يادش رفته كه اون بايد پاسخگو باشه نه انتقاد گر! مگه وزارت صنعت جزو دولت محسوب نميشه!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
ناشناس جان درسته وزارتخانه دست دولته ولی خودروساز ها تو وزارتخانه و تو مردم نفوذ ندارن؟
احمدی نژاد داره با حفظ حمایت از تولید ملی از مصرف کننده هم حمایت میکنه.
بعضی میوه ها هیچ وقت تو ایران رشد نمیکنن یا رشدشون در شرایط ازمایشگاهی صرفه اقتصادی نداره. پس واردات بعضی از قطعات اجتناب ناپذیر هست. چیزی که مهم هست اینه که چقدر از صنایع تاثیر گزار دنیا در دست ایران هست؟ با توجه به محدود بودن منابع و تجدید ناپذیر بودن. داریم میریم به سمت صنعت و صادرات غیر نفتی.
شماها هم انقدر انتقاد نکنید بعد برید همون لگن از رده خارج فرانسوی رو تو خیابون با عفاده سوار شین.
اسماعیل2
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
اینا بهانه است
قیمت خودرو خودشون بالا بردن و حالا واسه اینکه بگن تورم مهار کردیم قیمت خوردو داخلی پایین می آورند و بازم باید همون لگن ها رو سوار بشیم
بگو وضعیت معیشت مردم حل کن
به قول خودش خوردو کیلو چند ، شام سر سفره نداریم
saeed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
حرف است فقط حرف
مسعود enginer
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
انشاالله فقط حرف و سخن نباشه و در عمل نمو پیدا کنه
امیر حبیبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
با سلام احتراما اینجانب کارمند ایران خودرو از 18 سال پیش میباشم حرفهای ریس جمهور درباره خودرو سازها خوب بود ولی دلایل گرانی خودرو 45 درصد نرخ ارز و 65 درصد سوء مدیریت در دو خودرو ساز بزرگ خصوصا ایران خودرو میباشد. که انها براحتی میتوانستند با تدبیر مناسب و با همکاری قطعه سازان و بموقع مشکل افزایش قیمت ها را حل کنند. تا مادامیکه دیکتاتوری تصمیم گیری در ایران خودرو در مدیریت ارشد وجود داشته باشد وضع همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
45+65میشه 110 درصد! بااینحال منم 120درصد با حرفت موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
سلام
آقای کارمند ایران خودرو 45+ 65 =110
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
مشخص است که مدیر ایران خودروی هستی و نه کارمند آن
45+65=110 و نه 100
شاهین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
همون سوادتون همینقدره صنعت خودرو پیشرفت نمیکنه آقای حبیبی !! 110 درصدو کجای دلم بذارم ؟؟؟ مدیراتونم اینجورین ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
عزیز من بنده خدا حواسش نبوده 35 رو زده 45
اصل حرفش وجود سومدیریته
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
ایشون بارها نشون دادن که فقط خوب حرف می زنند
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
احمدی نژاد هم نشون داده خوب حرف میزنه و هم خوب عمل میکنه. البته اگر امثال شما بزارند و سنگ جلو پاش نندازند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
بله واقعا فقط حرف ميزند فقط حرف...حرف حرف حرف....
کارشناس خودروسازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
" مشکلات خودروسازان مجموعه ای از انحصار، لابی گری، سوء مدیریت و سود جویی را در بر میگیرد که مقامات عالی اجرایی و تقنینی کشور بهتر از هر کسی به آن اشراف دارند. "
"مطمئن ترین راه برای اطمینان از داشتن صنعت خودرویی شکوفا که منجر به رشد جایگاه کشور در این صنعت شود، از بین بردن سوء مدیریت در این صنعت است. "
سومدیریت فقط در بنگاه نیست بلکه در وزارت صنعت معدن و تجارت هم هست و از آنجا باید شروع کرد.شاید هم از کل دولت که خودش این وضع گرانی را با سقوط ارزش پول ملی ایجاد کرده است و حالا آدرس غلط می دهد.
سيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
ما منتظريم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
عادت کردیم مسوزیم و می سازیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
بنده به نوبه خود از خبرگزاری تابناک که در این خصوص نهایت پیگیری را انجام می دهد و پیگیر حق مردم می باشد تشکر و قدردانی را می نمایم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
من در يك شركت خودرو ساز كار ميكنم متاسفانه دولتمردان و رييس جمهور از يك طرف مصوبه مي دهند كه مابه التفاوت قيمت قبل و قيمت روز به حساب خزانه واريز شود و از يك طرف ميگويند خودرو سازان قيمت ها را خيلي بالا برده اند معلوم نيست اين همه دو پهلو حرف زدن نشانه چيست
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
کدوم یکی از این خبرایی که تابی میزاره بهش رسیدگی کردن فقط آب رو آتیش ریختنه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت
نظرسنجی
کدام دولت عملکرد بهتری داشته است؟