کدام هواپیماهای بویینگ به کار ایران میآید؟
روز گذشته یک روزنامه آمریکایی رسما اعلام کرد دولت آمریکا به شرکت هواپیمایی بویینگ مجوز داده تا مذاکرات خود را با ایرلاینهای ایرانی باز کند؛ مجوزی که میتواند در طول ماههای آینده به ایجاد نخستین قراردادهای تجاری بین شرکتهای هواپیمایی ایران و آمریکا پس از چند دهه منجر شود.
به گزارش ایسنا، ایرانایر که در سالهای نه چندان دور به عنوان یکی از اصلیترین مشتریهای شرکت بویینگ به حساب میآمد در طول هفتههای گذشته قرارداد خرید تعداد زیادی از هواپیماهای شرکت ایرباس را به ثبت رسانده اما با این وجود همچنان نیاز جدی به تامین هواپیماهای جدید دارد.
با توجه به سابقه خوب همکاریها میان ناوگان هوایی ایران و تولیدات شرکت بویینگ به نظر میرسد در صورتی که دولت آمریکا به شکل قطعی محدودیتهای موجود بر سر راه بویینگ را بردارد، احتمال نهایی شدن توافقهایی برای خرید هواپیماهای جدید بویینگ وجود خواهد داشت.
با توجه به اینکه بویینگ یکی از قدیمیترین تولیدکنندههای هواپیماهای مسافرتی در جهان به حساب میآید، تاکنون مدلهای فراوانی از هواپیماهای این شرکت وارد بازارهای جهانی شده، اما به نظر میرسد در صورت فراهم شدن شرایط برای ایران گزینههای پیشروی کشور روی چند مدل خاص از تولیدات این غول هواپیمایی آمریکا متمرکز خواهد شد.

این هواپیما که در طول سالهای گذشته بویینگ مدلهای فراوانی از 100 - 737 تا 900 ، 900 -737 را تولید کرده بسته به نوع و فضای پروازش تعداد مسافران میان 85 تا 215 را جابهجا میکند.
این هواپیما که توان پرواز نزدیک به 5000 کیلومتر را دارد، برای پروازهای داخلی و منطقهای ایران گزینهای مطلوب به نظر میرسد. همچنین میتوان برای پروازهایی که در کشورهای نزدیک مانند هند یا اروپای شرقی مطرح هستند نیز از مدلهای این هواپیما استفاده کرد.
بوئینگ 777

این هواپیمای غولپیکر که با توجه به سبک طراحی چرخهایش و دنباله منحصر به فرد خود جزو محبوبترین مدلهای تولید شده از سوی شرکت بویینگ به حساب میآید، از سال 1994 وارد بازار شد و شرکتهای هواپیمایی مانند یونایتد ایرلاین، بریتیش ایرویز و هواپیمایی ژاپن جزو اصلیترین مشتریان آن هستند.
این مدل از بویینگ که توانایی پرواز در مسافتی بیش از 17 هزار کیلومتر را دارد، با توجه به برد بلند و تعداد مسافر بالایی که میپذیرد میتواند جزو اصلیترین گزینههای پروازهای دور برد ایران باشد تا در کنار مدل ایرباس 380 توان رقابت بالایی به وجود بیاورد.

طراحی مدرن و مصرف سوخت پایین جزو گزینههای جدی است که میتواند برای ایرلاینهای ایرانی مهم بوده و در عمل به توافق برای خرید این هواپیما منجر شود.
مسئولینی که مخالف خرید هستند و تشویق میکنند به خرید هواپیمای دو میلیون دلاری ، خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر همسایه های رقیب کار میکنند






