توسعه مترو - سرمایه گذاری بخش خصوصی و استراتژی "خرید خدمت"

میثم مظفر
کد خبر: ۶۸۷۳۲۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷ 22 April 2017
|
4029 بازدید
نه نیاز به تخصص دارد و نه نیاز به دسترسی آمارها و نمودارهای پیچیده. فقط کافی است یک دور در مناطق 22 گانه رصد کنیم . بوضوح مشاهده خواهد شد که توسعه مترو در دهه گذشته رشد خیره کننده ای داشته و به اذعان همگان، سرعت پیشرفت آن  غیرقابل مقایسه با دوره های پیشین است. از ابتدای تاسیس مترو تا سال 84 ، به میزان جمعا 89 کیلومتر و 41 ایستگاه احداث شده، در حالیکه از سال 84 تا سال 95 به میزان بیش از 100 کیلومتر و 66 ایستگاه جدید احداث شده و اکنون عزم جدی ؛ احداث، تکمیل و بهره برداری از خطوط 7 و 8 مترو تا پایان این دوره مدیریت شهری است که خود معادل یک جهش چند ساله مضاعف دیگرخواهد بود.  از داستان تلخ سیاست بازی و غرض ورزی دولت ها درخصوص عدم پرداخت تعهدات و دیون خود در قبال توسعه مترو که بگذریم ، سخن از " ضرورت ورود و مشارکت بخش خصوصی در توسعه و اقتصاد شهر " است. در روش کارفرمایی- پیمانکاری ، مدیریت شهری همواره با محدودیت منابع و کمبود بودجه و کم بضاعتی مالی پیمانکاران مواجه است. سیستم اعمال نظارت و کنترل کیفی بسیار دشوار و حساس است. اما ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی به این عرصه مدل را متفاوت خواهد کرد. 

استفاده از مشارکت مالی و اقتصادی بخش خصوصی بعنوان موتور محرک توسعه شهرها، عاملی درجهت افزایش توان، منابع، سرعت و انگیزه بیشتر و ارتقای کیفیت خدمات است. 

بنظر می رسد مدیریت شهری باید دربرخی حوزه ها بجای تصدی گری، " سیاست تولی گری و خرید خدمات از بخش خصوصی " را دنبال نماید . 

فرض مثال احداث یک خط مترو و بهره برداری از آن را می توان به یک بخش خصوصی توانمند سپرد و خطوط دیگر را نیز همزمان با مشارکت بخش خصوصی دیگری احداث نمود. قاعدتا دراین مدل، بخش خصوصی ملزم به پیاده سازی و اجرای طرح مصوب و یکپارچه ابلاغی بوده و می بایست تمامی الزمات فنی و کیفی را براساس سیاست های بالادستی ملحوظ نماید. نرخ و بهای بلیط نیز  در شئون حاکمیتی و شورای اسلامی شهر تهران است که بنا به مصالح عمومی و اقتضائات تعیین می گردد و چه بسا لازم است جهت اقشار خاص جامعه مانند ؛ نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد، دانش آموزان و دانشجویان، ایثارگران، بازنشستگان و .... یارانه و تخفیفات خاصی را درنظر گرفت. 

دراین مدل، کمتر شهرداری تهران درگیر تامین بودجه و پروژه احداث خواهد شد و جهت بهره برداری از ایستگاه های جدید نیز،  نیاز به جذب و استخدام نیرو و افزایش هزینه های جاری نخواهد داشت. دراین مدل شهرداری صرفا براساس ارائه خدمات نهایی به مسافر، بهای خدمات را پرداخت و تامین می نماید و سیاست " خرید خدمت " جایگزین مدل قبلی می شود.

بخشی از بهای خدمت، از طریق فروش بلیط و مازاد آن توسط شهرداری پرداخت می شود. بنظر می رسد با پیشرفت و تجربیات ارزنده حاصل شده ، اکنون می توان از مدل سرمایه گذاری و بکارگیری بخش خصوصی بیش از گذشته در توسعه شهرها بهره مند شد و مدیریت شهری را از نقش تصدی گری به جایگاه تولی گری ارتقا داد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟