محل مشاهده لاشه هواپیمای آسمان روی نقشه و چند ابهام

آنچه در خصوص این احتمال ضرورت دارد بیان شود، این نکته است که بر اساس آن، پرواز تهران ـ یاسوج به هیچ وجه «سقوط» نکرده است، بلکه با کوه برخورد نموده است. وضعیتی که خروج ناگهانی هواپیما از رادار و مخابره نشدن هیچ گونه پیام اضطراری از پرواز پیش از آن، به تأییدش کمک می‌کند، اما نمی‌تواند مشخص کند که عامل بروز چنین خطایی کیست یا چیست؟
کد خبر: ۷۷۶۰۳۲
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 21 February 2018
|
52972 بازدید
|
سقوط در ارتفاع بالای چهار هزار متر؛ منطقه‌ای صعب‌العبور که برای رسیدن به آن باید کوهنورد، بسیار ورزیده و البته مجهز بود؛ اما هواپیمای ناپدید شده در این نقطه چه می‌کرده و آیا این قله در مسیر عبور پرواز تهران یاسوج قرار دارد؟!

به گزارش «تابناک»؛ با شناسایی لاشه هواپیمای ای‌تی‌آر در ارتفاعات دنا و مدفون شده زیر انبوه برف سنگین، تصاویری از محل حادثه منتشر شد که حکایت از فاصله بسیار کوتاه محل حادثه با فرودگاه یاسوج، یعنی مقصد دارد؛ مسافتی آنقدر کوتاه که پی بردن به آن افسوس از حادثه خونین و تلخ رقم خورده را دو چندان می‌کند.

از جمله این تصاویر، عکسی هوایی ا‌ست که از نقشه‌های گوگل برداشته و در آن دو نقطه مشخص شده است؛ یکی محل حادثه در ارتفاعات «پازن پیر» و دیگری فرودگاه یاسوج در انتهای تصویر. تصویری هوایی که برخی با تکیه بر آن نوشته و گفته‌اند که اگر هواپیما چند متر بالاتر بود، می‌توانست از خطر بجهد و همه چیز تمام شود.

 
دایره زرد محل حادثه و دایره قرمز فرودگاه یاسوج را نشان می‌دهد.
دایره زرد محل حادثه و دایره قرمز فرودگاه یاسوج را نشان می‌دهد.

این در حالی است که برخی با دیدن این تصویر، پای را فراتر گذاشته و تأکید کرده‌اند، دلیل پایین بودن ارتفاع هواپیما و برخوردش با کوه، مهیا شدن خلبان برای فرود بر باند فرودگاه مقصد، یاسوج بوده است. احتمالی که در کمال تعجب، برخی دلیل مخابره نشدن پیام غیرعادی از خلبان و خروج ناگهانی این پرنده از رادار را در آن یافته‌اند و توضیح می‌دهند.

به این معنی که به باور ایشان، همه چیز در آسمان مهیای فرود بوده و بر اثر یک اشتباه کوچک و در حد چند متر یا چند ده متر –که احتمالا ناشی از خطای انسانی و خلبان و کمکش بوده! - هواپیما به کوه برخورد کرده است. نکته‌ای که ممکن است برخی با دیدن این تصویر، گمان کنند کاملا صحت دارد و از هم اکنون پرونده را بسته شده بدانند، در حالی که این گونه نیست.

یک بار دیگر به نقشه فوق دقت کنید و به طور مشخص، راستای باند فرود را در نظر بگیرید تا دریابید که هواپیما در مسیر فرود و کاهش ارتفاع به این منظور قرار نداشته است، بلکه عمود به باند حرکت می‌کرده است. رفتاری که پیش از فرود از هیچ هواپیمایی دیده نمی‌شود، به ویژه اگر بدانید جهت ساخت باند فرود و برخاست در فرودگاه‌ها نه بر اساس سلیقه، که در نتیجه محاسباتی پیچیده و خاص طراحی و اجرا می‌شود.

از جمله عوامل مؤثر در انتخاب مسیر و راستای باند، وجود موانع طبیعی مانند کوه‌های سر به فلک کشیده است که می‌تواند خطراتی برای هواپیما و سرنشینان آن به دنبال داشته باشد. عاملی که بی شک در طراحی باند مدنظر قرار می‌گیرد. این در حالی است که علاوه بر آن، هر فرودگاه مسیر‌های فرود برای هواپیما‌هایی که از مسیر‌های مختلف جغرافیایی راهی آن می‌شوند را هم با پرواز‌های کنترلی فروان بررسی و تعیین می‌کند و هر بار که خلبانی با برج مراقبت آن ارتباط می‌گیرد، این مسیر‌های از پیش تعیین شده و قرار گرفتن هواپیما یا فاصله داشتن پرنده از آن را چک، کنترل و تصحیح می‌کنند.

 

بخشی از روند جاری فرود در هر فرودگاه که در این مورد خاص هیچ روایتی از آن منتشر نشده است. موضوعی که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت، این هواپیما هنوز مهیای فرود نبوده است. نکته‌ای که از تأمل در خصوص محل حادثه هم به نظر می‌رسد، درست باشد. پس هواپیما در آن نقطه چه می‌کرده است؟ این ابهام بزرگی است که پاسخ به آن دشوار به نظر می‌رسد و تنها می‌توان چند احتمال در خصوصش بیان کرد.

نخستین احتمال، تلاش خلبان برای انجام گردش و رساندن خود به مسیر فرود در باند است. احتمالی که بر اساس آن، برخورد هواپیما به کوه در ارتفاع سیزده هزارپایی عجیب جلوه می‌کند و حتی از آن فراتر، این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا شعاع بزرگتری برای این گردش انتخاب نشده تا پرنده از شرایط بد جوی روز حادثه هم دورتر شود؟ آیا این موضوع ناشی از خطای انسانی (خدمه پروازی یا پرسنل برج مراقبت) است یا خطای ابزار‌های کنترلی موجب بروز آن شده است؟

آنچه در خصوص این احتمال ضرورت دارد بیان شود، این نکته است که بر اساس آن، پرواز تهران-یاسوج به هیچ وجه «سقوط» نکرده است، بلکه با کوه برخورد نموده است. وضعیتی که خروج ناگهانی هواپیما از رادار و مخابره نشدن هیچ گونه پیام اضطراری از پرواز پیش از آن، به تأییدش کمک می‌کند، اما نمی‌تواند مشخص کند که عامل بروز چنین خطایی کیست یا چیست؟

احتمال بعدی آن است که هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان در روز حادثه اصلا در مسیر مقرر و همیشگی خود نبوده است و به دلایل مختلف از مسیر خود دور افتاده است که اینچنین در مسیر عمود با راستای باند فرود دچار حادثه شده است. اشکالی که می‌تواند ناشی از اختلال در دستگاه‌ها و تجهیزات هواپیما، تأثیر شرایط جوی بر این پرنده و مختل شدن عملگر‌های آن، خطای خلبان یا کمک خلبان یا عواملی از این دست باشد.

این احتمال در حالی مطرح است که مسئولان شرکت آسمان و برخی دیگر از مسئولان بر سلامت کامل سامانه‌ها و سیستم‌های هواپیما تأکید دارند و نقص فنی در این پرنده را رد می‌کنند. این در حالی است که برخی اطلاعات منتشر شده مانند کاهش ارتفاع هواپیما به ۱۷ هزار پا که به برج مراقبت اطلاع داده شده، مؤید این نکته است که خلبان تلاش داشته از یخ زدگی (آیسینگ) بگریزد و آن موضوع ثابت می‌کند که احتمال بروز اختلال در سامانه‌های هواپیما در بالاترین حد خود بوده است.

احتمالاتی که باید منتظر ماند و دید اطلاعات جعبه سیاه هواپیما چه چیزی نشان می‌دهد و بر کدامشان و به چه میزان مهر صحه می‌زند. اتفاقی که به گفته یکی از مسئولان سابق هواپیمایی کشوری می‌تواند طی ۲۴ ساعت از یافتن جعبه سیاه رخ دهد، به شرطی که مسئولان ترجیح ندهند از اینجای ماجرا به بعد را به پشت در‌های بسته برده و به مانند اغلب مواقع، پنهان کاری پیشه کنند!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
تماس یکی از مسافران قبل از سانحه می تواند فرضیه اخلال الکترونیک و در اختیار گرفتن سیستم راهبری را از فرستنده های زمینی پشتیبانی کند. در شرایط طبیعی امکان ندارد در ان ارتفاع و در اسمان ان منطقه دور افتاده موبایل به این خوبی و واضحی انتن بدهد ولی برای اخلال الکترونیک لازم بوده ان هواپیما در برد فرستنده های زمینی قرار گرفته باشه و این امواج با فرکانسهای گیرنده موبایل تداخل کرده و ارتباط بر قرار شده. همه شواهد نشان می دهد خلبان کاملا به منطقه اشنایی داشته و ارتفاع هواپیما باید 2000 پا بالاتر از ان کوهها بوده باشد . به علاوه به نظر می رسد تا حدودی هم این هواپیما از مسیر تعیین شده انحراف داشته و اگر برخورد مستقیم با کوه بوده انحرافی نباید در مسیر می بوده.برخی هم که می گویند هواپیما در ارتفاع 17 هزار پایی دچار طوفان شدید شده اطلاع ندارند که اصولا در ان ارتفاع وجود ابر و طوفانهای شدید بسیار غیر قابل تصور است. همه شواهد از جمله این ارتباط تلفنی و تلگرامی و تغییر مسیر و کاهش ارتفاع 2000 پایی بدون اطلاع و ارتباط با برج کنترل نشان می دهد با همان داستان ربایش الکترونیک هواپیما های مالزی و المانی و روسی روبرو هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با اخلال الکترونیگ به راحتی می توان اطلاعات داده شده به حلبان مانند ارتفاع سنج یا سرعت سانج را دستکاری کرد تا ارتفاع را بیشتر از انچه هست نشان دهد. درسقوط پرواز پاریس به ریودوژانیرو بعدا معلوم شد که سرعت سنج هواپیما دچار اختلال شده بوده و زمانی که سرعت هواپیما 900 کیلومتر بر ساعت زمینی بوده سرعت سنج 700 کیلومتر را نشان می داده و همین باعث شده بوده که خلبان به خاطر رساندن به سرعت برنامه ریزی شده فشار بیشتری به موتورها بیاورد و باعث از کار افتادن موتورها شود. در جریان ویروس استاکس نت در صنایع اتمی هم همین داستان تکرا شده بود و در حالیکه چرخش دستکاهها به اندازه کافی بوده ولی با این ویروس دستگاه سرعت سنج و تعداد چرخشها کمتر از حد واقعی نشان می داده و کارشناسان برای رسیدن به حد لازم فشار بیشتری به دستگاه سانتریفوژ می اوردند که انها دچار خرابی و توقف می شدند.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
طعا برای برخی خوانندگان این فرضیه ربایش الکترونیک یا کنترل در اوردن هواپیما از راه دور عجیب و غیر قابل قبول است ولی در 2011 ما در خود ایران شاهد بودیم که پیشرفته ترین
پهباد رادار گریز امریگا در طبس با همین تکنولوژی( احتمالا با همکاری روسیه که به دنبال قدرتنمایی در برابر امریکا بود)ضمن قطع کلیه ارتباطات ان با مرکز هدایت امریکا به کنترل کامل و فرود سالم ان در طبس ختم شد. به هر حال ما سابقه این تکنولوژی را در خاک خودمان داشتیم جالا چرا قدرتهای رقیب ما و روسیه نباید ان را داشته باشند؟!
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
خاموش کردن موبایل در هواپیما فرمالیته ست
چون علوم جدید اجازه اختلال نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دادا تجهیزات هوایی همه دوتایی نصب میشن، چیزی داریم به اسم رادالت و جی پی است و علاوه بر اون وی او آرـ دی ام ئی که همگی قادر به تعیین محل و .
ارتفاع پرواز هستند،
وی او آر از طریق رادار فرودگاه موقعیت هواپیما با فرودگاه رو تصحیح میکنه.
رادیوآلتیمتر ارتفاع لحظه و مطلق رو بصورت گراند لول یا از سطح زمین میده و سخنگو (هشدار دهنده داره) که لحظه ای گزارش میده و اگر به اتوپایلوت متصل باشه اجازه رو از خلبان میگیره و
هواپیما رو به ارتفاع مناسب میبره. ضمن اینکه جی پی اس هم هست و از همه اینها پیشرفته تر.
حرف از اخلال هم نزنین که خنده دار هست مگر اینکه کارنیروهای مسلح خودمون باشه یا اشعه سبز موجودات فضایی!

از همه این سیستم ها هم در هواپیما ها 2 تا هست.
مگر اینکه همگی خراب باشند یا اینکه هواپیما دچار نقصی مثل خرابی موتور، از کارافتادگی بالک ها و هیدرولیک و غیره باعث شده باشه که با توجه به عمر ناوگان هوایی پکیده ما کاملا طبیعی هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دوست عریر و دانشمند من! لطفا توضیح بدهید این جمله یعنی چه: "این امواج با فرکانسهای گیرنده موبایل تداخل کرده و ارتباط بر قرار شده" شما که از علم الکترونیک و مخابرات ذزه ای سر سورن اطلاع نداری چرا و به چه دلیلی تز می دهید؟!! تداخل امواج یو اچ اف لینک رادیویی هواپیما چگونه می تواند با امواج دیجیتال جی اس ام سیستم موبایل با مدولاسیون او-اف-دی-ام تداخل پیدا کند طوری که موبایل آنتن بدهد؟ جالبتر ازون اظهار نظر دوست دانشمند دومه که اختلال از بیرون را عامل اشتباه سرعت سنج می داند!! امری که در هیچ اختلال جنگال امکانپذیر نیست!! بعد از آن بر فرض که سرعت سنج اشتباه کرده چگونه فشار بر موتور و سرعت بیشتری که در سیستم هواپیما تعریف شده است باعث از کار افتادن موتور می شود؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
چرا مردم رو جیگر فرض میکنید بابا هواپیما به کوه برخورد کرده چرا .....
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
ممکن است هواپیما منفجر شده باشد! یا با استفاده از دستگاههای الکترونیکی کنترل از راه دور هدف خرابکاری قرار گرفته باشد این فرضیه ها خیلی با آنچه اتفاق افتاده نزدیکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
جسارت نشه خدمت شما برادر، فکرت خوبه ولی دانشت در این زمینه در حد صفره! تداخل امواج باعث ارتباط موبایل می شه مگه؟ شما اطلاعی از مدولاسیون نداری برادر من، بیشتر از همه احتمال مخابره اطلاعات غلط از برج مراقبت وجود داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
پهنای باندی که موبایل در آن کار میکند با پهنای باند قطعات الکترونیکی هواپیما متفاوته. سیستم های مخابراتی و مدارمخابراتی رشته برق رو بخون بعد نظر بده
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
عزیزان شما درست می گویید. در کتابهای درسی دانشگاهی و برشورهای شرکتهای هواپیمایی و مجلات هوایی و... این دانش شما کاملا درست است. ولی این تکنولوژی فوق سری که قرار نیست در واحدهای درسی دانشکاه یا مجلات علمی و برشورهای هواپیماها اورده شود. ما هم فقط بر اساس شواهد و قرائن احتمال این تکنولوژی دادیم. اگر از مهندسان الکترونیک یا جتی دانشمندان هوا فضا بپرسید با دانش روزی که انها دارند و در کتابها خواندند امکان قطع کلیه ارتباطات پهباد امریکایی در طبس و در کنترل گرفتن ان از راه دور توسط ایران و به زمین نشاندن ان هم امکان نداشته است. کمی از دنیاعی خود خارج شویم. فکر نکنیم هم چیزی که در دنیا وجود دارد قطعا همان جیزی است که ما می دانیم و انتظار نداشته باشید که تکنولوژی که یکی یا دو کشور دنیا ان را به صورت فوق سری دارند و حاضر نیستند حتی
رسانه هایشان به ان اشاره
کنند در واجدهای درسی ما پیدا شود!
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
این دوستانی که قطعا دارای دانش فنی بالایی هستند و باید هم باشند چون تخصص مربوطه را دارند فقط یکبار باید از خودشان بپرسند که چگونه می شود دو ناو فوق مدرن امریکایی که یکی از انها مدرنترین ناو جنگی دنیا با انواع رادارهای اخرین نسل و دستگاههای ناوبری فوق پیشرفته لقب گرفته است و یک ناو فوق پیشرفته نظامی روسی که برای شناسایی ساخته شده است و انتظار می رود و به راستی در شرایط علمی که ما می شناسیم و خواندهایم توانایی تشخیص نزدیک شدن حتی یک پهباد کوچک را باید داشته باشند و واقعا دارند ولی هر سه در کمتر از 6 ماه و در هنگام شب نزدیک شدن سه کشتی غول پیکر نفتکش را تشخیص نمی دهند و هر سه نفتکشها مانند کشتی چینی که به سانچی مانند یک اژدر برخورد کرد با زاویه 90 درجه عمود بر پهلوی انها می خورند و در هر کشتی دهها نفر از خدمه ان ناپدید می شوند و جان خود را از دست می دهند! ایا علمی روزی که ما می دانیم می تواند دیده نشده نفتکش غول پیکر توسط این ناوهای فوق پیشرفته را توضیح دهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
به نظر میرسه سیستم یخ زدا هواپیما از کار افتاده یا به دلیلی کاهش شدید فشار هوا در داخل رو داشته وگرنه برج اجازه کاهش ارتفاع رو نمیداد
از طرف دیگه مکالمات برج الان در دسترس است چرا دلیل تایید کاهش ارتفاع رو اعلام نمیکنن. چرا بعد از حدود 18 سال دلیل برخورد هواپیمای خرم آباد به کوه اعلام نشده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
نشان های توسعه یافتگی فقط ساختمان و ادعا نیست. در امریکا یا کانادا و اغلب کشورهای توسعه یافته وقتی تصادف سهمگین می شود جالب است که مشاهده می کنید جمعیت سفید پوست و بومی به ندرت در محل حادثه تجمع می کنند چون از کودکی در سیستم اموزشی خود اموختند که حضور انها باعث کندی کار امدادگران می شود و حتی ممکن است جان خود انها مثلا برای نشت بنزین ماشینها ی تصادف دیده یا ...در خطر قرار گیرد و از همه مهمتر تماشا و لذت بردن از حادثه ای که باعث ناراحتی و خسارات یک همنوع میشود از نظر اخلاقی کاملا مطرود است. ولی متاسفانه حتی در همین کشورها تعدادی از مهاجران بر اساس عادت و عدم اموزش در کشور خود و البته ندانستن تفریحی غیر از این موارد تجمع می کنند. مانند سنت بسیار زشت کنده کاری اسم خود در اثار باستانی یا تنه درختان. غرب در خیلی از موارد دچار مشکلات فرهنگی است ولی ما متاسفانه خیلی خیلی بیشتر از انها درگیر این مشگلات هستیم!
پاسخ ها
چلاوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
نوشته کاملاً بجا، منطقی و قابل تأملی بود اما آنجا که سفیدپوستان آمریکا یا کانادا را بومی معرفی کردید اشتباه است. اینها اتفاقاً مهاجر بودند و بسیاری از سرخپوستان بومی آمریکا را کشتند تا بر آن خشکی مسلط شوند. برای تقریب ذهن می توان به حدود 7 دهه پیش و ماجرای اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها و اخراج و کشتار آنها اشاره کرد. البته چون 250 سال از آن ماجرا گذشته نباید مته به خشخاش گذاشت اما غیربومی نامیدن ساکنان اصلیِ آن سرزمین، بجا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
قابل توجه دوست عزیز نوسنده خبر:
در بعضی از فرودگاه ها جهت فرود ، هواپیما به صورت عمود از روی باند فرودگاه عبور کرده و در حین cross کردن باند ، ارتفاع رو هم کاهش میده و سپس یک دور میزنه تا به ابتدای باند برسه. این نوع حرکت عمودی از روی باند الزاما به معنای اشتباه بودن مسیر حرکت هواپیما نیست و بستگی به نقشه فرود(SID) آن فرودگاه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
طبق معمول،همیشه خلبان مقصر اعلام میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
هميشه كه نه ولى بيشتر وقتها مقصر خلبان است
البته بايد تا پايان بررسى جعبه سياه چيزى نگفت حتى اگر يقين داريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
آفرین. خیلی خوب مفهوم رو به خواننده متن انتقال میده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
در سقوط هواپیمای المانی از بارسلونا به اشتوتگارت هم همین داستان بود. ابتدا از فرودگاه بارسلونا به پرواز در امد و در خلیج بارسلونا به سوی شمال و اشتوتگارت دور زد ولی در همان زمان ارتباط ان با برج مراقبت قطع شد و بدون گوچکترین اعلام خطر و ارتباط با برج از سوی خلبانان هواپیما ضمن قرار گرفتن در حداگثر قدرت موتور و با سرعت زیاد شونده راه برخورد با کوه را انتخاب کرد وبا نهایت سرعت به کوه کوبانده شد. مقامات المانی و کشورهای پیشرفته که در این موارد معمولا فوری اعلام می کنند که تا جعبه سیاه پیدا نشود از اعلام علت حادثه معذورند و معمولا چندین ماه طول می کشد ولی در این مورد مانند هواپیمای مفقودی در کمتر از 48 ساعت خودکشی کمک خلبان را عامل حادثه و خودکشی او را اعلام کردند.در جالیکه تاکنون حتی یک سند و یا یک مدرک از دلیل این خودکشی یا سابقه کمک خلبان بیچاره را اعلام نکردند و حتی در برابر فشار افکار عمومی در مورد سابقه پزشکی او اعلام کردند به دلیل حفظ حریم خصوصی بیمار از انتشار نام دکتر و سوابق پزشکی کمک خلبان معذور هستند! به هر حال اگر دنیا در برابر حوادث ربایش الکترونیک هواپیما مالزی و المانی و ... حساسیت به خرج می داد ما شاهد فجایع جدید مانند سانچی و این مورد نبودیم. به هر جال دنیا جای بدی شده که کشورها به دنبال جنگ ابرقدرتی خود ازمردم بیگناه کشورهای دیگر از امریکا تا روسیه و مالزی و فرانسه و ...قربانی می گیرند.
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
به نظر میاد هواپیما فاقد سامانه هشدار تقرب به زمین یا EGPWS بوده است و به دلیل کاهش دید خلبان دچار خطا شده است.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
دوست عزیز الان طبق همین عکس اگه طرح تقرب رو بررسی کنید متوجه میشین هواپیما در موقعیت left downwind هست و بهتره اطلاعات طرح تقرب فرودگاه یاسوج رو بذارین تا بشه اظهار نظر کرد
نا شناس
|
Spain
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
با سلام.فن آوري اين هواپيما حداقل مال 50 سال پيش است.ظاهرا بعد از هفت سال زمينگير بودن تازه اورهال شده.به گفته كارشناسان واهل فن نسل پنجم هواپيماهاي امروزي حتي اگر خلبان بخواهد به عمد هواپيما را به كوه بزند،سيستم امنيتي هوا پيما اجازه انرا نمي دهد.داستان ما شبيه ان است كه ما پرايد سوار شويم وعملكرد بنز را انتظار داشته باشيم.يكبار براي هميشه قبول كنيم اين هواپيما ها از رده خارج هستند.بعد از بيست سال ديگه نبايد از هيچ هواپيمايي استفاده كرد
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
نظرت احساسی است و نه از روی کارشناسی! عمر مفید هواپیما رو شرکت سازنده تعیین میکنه! بی خود از خودت عدد نده! تو خود کشورهای سازنده هواپیماهای به سن این دارن پرواز میکنن!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
هواپیما در ارتفاع 4000 متری مسیربسیار طولانی برای نشستن دارد .بدیهی است در فاصله هشت مایلی به فرودگاه و در در ارتفاع 4000 متری قصد فرود نبوده که در این صورت بایست در هر مایل بایست 500 متر ارتفاع کم میکرد که عملا قریب به شیب عمودی است. این مسیر نشان میدهد که قرار بوده هواپیما یک مانور U شکلی را انجام دهد تا هم مسیر کافی برای کاهش ارتفا داشته باشد و هم در مسیر باند قرار گیرد. لطفا تحلیل های این چنینی را توسط افراد صاحب نظر ارایه دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
چهار هزار متر از سطح دریا نه از سطح فرودگاه دوست عزیز ارتفاع فرودگاه با توجه به کوهستانی بودن منطقه نباید کم باشه ارتفاع مهرآباد از سطح دریا حدود ۱۳۰۰ متره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
بعد ارتفاع خود فرودگاه از سطح دریا چی شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
این هواپیما سابقه سقوط بعلت یخ زدگی را مکرراً در دنیا داشته و گرنه کادر پرواز مجرب محال است در این حد اشتباه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
در اروپای شمالی که هوا بسیار سردتر از ایران است تعداد زیادی از این نوع هواپیماها پرواز میکنند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟