با وجود افزایش اندک فروش فیلمهای سینمایی در تعطیلات نوروز هزار و سیصد و نود و هفت، شاهد کاهش چشمگیر شمار مخاطبان سینما نسبت به مدت مشابه در سال پیشین بودیم؛ اتفاقی که نشانه مثبتی برای اقتصاد سینمای ایران محسوب میشود و به نظر میرسد، هرچه از تاکتیک افزایش قیمت بلیت سینما بیشتر استفاده میشود، مردم کمتری به خرید بلیت رغبت نشان میدهند؛ اما همچنان سینماداران به دنبال افزایش قیمت بلیت سینما هستند!
به گزارش «تابناک»؛ در آستانه اکران نوروزی به عنوان مهمترین اکران سال هزار و سیصد و نود و هفت، بلیت سینما برای پردیسها و سالنهای باکیفیت تا پانزده هزار تومان افزایش یافت و دور از انتظار نبود که تماشاگر نسبت به این اتفاق واکنش مثبتی نشان ندهد. ترکیب فیلمهای نوروزی نیز بر انگیزهها برای کاهش مراجعه مردم به سینماها افزود و بدین ترتیب مخاطبان سینمای ایران در نوروزی که گذشت، نسبت به مدت مشابه در سال پیشین حدود 20 درصد کاهش یافت و مردم کمتری در بهترین فصل سال سینما رفتند.
البته هفت فیلم سینمایی که در نوروز اکران شد، در مجموع بیش از 21 میلیارد تومان فروش داشت که افزایشی اندک نسبت به فروش تعطیلات نوروز 1396 را نشان میدهد؛ اما این افزایش فروش مدیون تاکتیک کهنه افزایش قیمت بلیت سینماست. پس از چندین سال رونق سینما و شکست رکورد فروش نوروزی، این برای دومین سال پیاپی است که سینمای ایران در پرمخاطبترین و بهترین فرصت اکران، با کاهش چشمگیر فروش روبرو میشود و این وضعیت نگرانیها را نسبت به شرایط سینما در سال پیش روی تقویت میکند.
محسن تنابنده در نمایی از فیلم فراری
با توجه به آنچه در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و شماری از فیلمهایی که به تشخیص سازندگانش در جشنواره فجر حضور نیافتند، موجودی سینمای ایران در سال 1397 برای گیشه ضعیفتر از سال 1396 و به مراتب ضعیفتر از سال 1395 است؛ بنابراین، پس از این شروع نه چندان دلگرم کننده، انتظار میرود، همان گونه که در کلیت سال 1396 نیز با افت شمار تماشاگران سینما مواجه بودیم، در سال 1397 این وضعیت به شکل محسوسی تشدید شود، مگر آنکه فکر جدی برای مدیریت حوزه اکران کرد.
اکنون مشخص شده که قرار گرفتن فیلم «فراری» در اکران نوروزی اشتباه بوده و اشتباه بزرگتر قرار دادنِ اکران انیمیشن «فیلشاه» در اکران نوروزی بود؛ انیمیشنی که با اشتباه محاسباتی سازندگانش علی رغم تبلیغات گسترده و بیسابقه تلویزیونی و سایر امکانات فراهم شده، نتوانسته در سطح یک فیلم نوروزی ظاهر شود و مدیریت اکران باید این فیلم را به جای اکران نوروزی، در فصل فعالیت مدارس به نمایش درمیآورد.
همه امید صاحبان سالنهای سینما برای سال 1397 به فیلمهای کمدی است که شماری از آنها رونمایی نشده و مراحل تولید یا پس از تولید را پشت سر میگذارد؛ هرچند فروش فیلم سینمایی مصادره که انتظار میرفت، به راحتی و در دو هفته نخست اکران به راحتی از مرز 10 میلیارد تومان بگذرد، تکرار موفقیت آثار سینمای کمدی در گیشه و استمرار اقبال مردم نسبت به این ژانر را با تردیدهای جدی روبه رو ساخته است.
نگرانی از افت فروش سینما از آن جهت بیشتر میشود که با رونق سینما در سالهای پیشین، گرایش بخش خصوصی و به ویژه مالکان مجتمعهای تجاری به احداث پردیسهای سینمایی رو به فزونی گذاشته بود و بخش خصوصی کوشید با احداث پردیس سینمایی در کنار بخش تجاری و فروشگاهها، از رونق سینما برای افزایش رونق کسب و کار خود بهره برداری کند که این اتفاق افزایش چشمگیر شمار سالنهای سینما را در پی داشت و به بهبود فضای اکران کمک کرد.
در صورتی که شمار تماشاگران سینما همچنان روند نزولی داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاران بخش خصوصی از سالنسازی و سینماداری فاصله بگیرند. این نگرانی به خصوص پس از آنکه چندین پردیس سینمایی تازه در تهران راه اندازی شده، اما نتوانسته همسطح سایر پردیسهای سینمایی مخاطب جذب کند. این اتفاق ممکن است چنین پیامی داشته باشد که ظرفیت سالنسازی در پایتخت به سطح اشباع نزدیک شده است.
عدم گرایش به سالنسازی در سینمای ایران، بزرگترین ضربهای است که سینمای ایران از ناحیه افت فروش میتواند با آن مواجه شود و از این منظر، انتظار میرود با تدابیر ویژه به هر قیمت ممکن، تماشاگر را به سالن سینما بازگرداند و شمار مخاطبان سینما در سال 1397، دست کم همسطح با سال 1395 شود.