حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مجلس در اوضاع آشفته بازار خودرو مقصر است/ محدویت‌های واردات خودرو با ابلاغ قانون جدید باید اجرا شود

بیش از یک سال است، طرح ساماندهی بازار خودرو در راهرو‌ها و کمیسیون‌های مجلس سرگردان است. این قانون که اکنون به نظر می‌رسد به سرانجام نهایی خود نزدیک شده، با اما و اگر‌های وزارت صمت روبه رو شده است. مدیران این وزارت خانه بر این باورند که این قانون قابلیت اجرایی ندارد و مخالف سیاست‌های این وزارت خانه است.
کد خبر: ۹۰۵۲۹۰
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 14 June 2019
|
17783 بازدید
|

مجلس در بهم‌ریختگی اوضاع بازار خودرو مقصر است/ محدویت‌های واردات خودرو با ابلاغ قانون جدید باید اجرا شودبیش از یک سال است، طرح ساماندهی بازار خودرو در راهرو‌ها و کمیسیون‌های مجلس سرگردان است. این قانون که اکنون به نظر می‌رسد به سرانجام نهایی خود نزدیک شده، با اما و اگر‌های وزارت صمت روبه رو گشته است. مدیران این وزارت خانه بر این باورند که این قانون قابلیت اجرایی ندارد و مخالف سیاست‌های این وزارت خانه است.

به گزارش «تابناک»؛ اما در مقابل، برخی نمایندگان مجلس، قانون را لازم اجرا می‌دانند و از لحظه ابلاغ قانون توسط رئیس مجلس انتظار اجرایی شدن آن را دارند. به باور این نمایندگان، پس از ابلاغ قانون، باید تمام محدودیت‌های واردات خودرو‌های هیبریدی برداشته و دولت سه سال وقت دارد تا از این صنعت به صورت کامل خارج شود.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: دلیل اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو بیش از یک سال است در مجلس مانده، این بوده که در آن زمان به دلیل شرایط خاص کشور و نوسانات شدید ارزی و به هم ریختگی مدیریت منابع و مصارف و همچنین به دلیل کم کردن تعرفه‌ها برای واردات خودرو بود.

این نماینده گفت: این وضعیت با شرایط ارزی کشور همخوانی نداشت و در همان زمان هم در جلسه شورای سه قوه واردات ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شد. به عبارت دیگر، اگر در این مسیر هم می‌رفتیم باز هم اجرا نمی‌شد. از سوی دیگر، برخی نمایندگان اعتقاد داشتند که با انجام واردات نمی‌شود بازار را رقابتی کرد. من با ممنوعیت واردات مخالف نیستم، ولی ایجاد شرایط واردات نمی‌تواند راه رقابت پذیری را باز کند؛ بنابراین کمیسیون با شیب ملایم این کار را انجام داد.

اما موضوعی که در مجلس همان زمان هم مطرح بود، این که مجلس وارد بحث تعرفه گذاری نشود، چون مدیریت این کار با دولت است و مجلس باید نظارت کند و این پیشنهاد در مجلس تصویب شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: به هر حال قانون با وجود آنکه رفت و برگشت‌های زیادی داشته به تصویب رسیده و باید اجرا شود، اما این قانون یک کمک است و تنها راه نیست. تحقیق و تفحص هم در حال انجام از صنعت خودروست که این هم بسیاری از موارد را در صنعت خودرو روشن خواهد کرد؛ اما یکسری اقدامات دیگر هم در کنار قانون گذاری در حال انجام است که از جمله آن بازگشت شورای رقابت برای تعیین قیمت است. به نظر من، باید خودروساز قیمت را و شورای رقابت مدل آن را اعلام کند و نظارت داشته باشد؛ اما در جایی که انحصار وجود دارد، باید شورای رقابت ورود کرده و رویه قیمت گذاری را اصلاح کند، اما جایی که رقابت است خودرو هم باید مانند سایر محصولات قیمت گذاری کند؛ اما تا مادامی که انحصار است، باید شورای رقابت قیمت‌ها را اعلام نماید.

اینکه مجلس چقدر در این قضایا مقصر است، واقعا مهم است. ما باید بیشتر از این‌ها نظارت می‌کردیم، اما به هر حال مقداری هم شرایط اقتصادی کشور در آن تاثیر داشت. زمانی که ما نقدینگی سرگردان به این میزان در کشور داریم و زمانی که صد برابر عرضه تقاضا هست، اصلا این بازار عادی نمی‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: متأسفانه خودروساز‌ها از وضعیت بهره برده و زمینه سوءاستفاده رانت‌خوار‌ها و دلال‌ها را در بازار ایجاد کرده اند و قیمت‌ها را با روش‌های مختلف در بازار بالا نگاه می‌دارند. برخی از این رانت خوار‌ها در بنگا‌ه های معاملات ماشین خرید و فروش با قیمت کاذب انجام می‌دهند تا ثابت کنند، قیمت‌ها واقعی است و ما از این‌ها هم خبر داریم.

خودروساز‌ها هم از این وضعیت استفاده می‌کنند و چون قیمت‌ها بر اساس حاشیه بازار است، هرچقدر قیمت‌ها را بالا نگاه دارند به نفع آن‌هاست، همه دست به دست هم داده اند تا قیمت‌ها را بالا ببرند و مردم تنها ضررکننده این اوضاع هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که با ابلاغ این قانون چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: باید قانون هر زمان که ابلاغ شد، اجرا و محدودیت و ممنوعیت ها لغو و واردات انجام شود. ما باید بخشی از نیاز مردم را با واردات جبران کنیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
France
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
دوستان ظلم ستیز و استکبار کوب راه دور نرید بفرمایید این شما و این ایرانخودرو و سایپا با سالی بیست و پنج هزار کشته
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
اگر مسولان و مدیران این شرکت های خودرو سازی را مجبور کنند که فقط حق دارید کمترین کیفیت خودرو تولیدی خود را سوار شوید این وضع خودرو سازی ایران ما نبود
شهباز
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
جالبه
ما احتمالا در حال ورود به جنگ احتمالی هستیم تابناک بجای مشق جنگ برای مخاطبان وقت خودش و بقیه رو با بازار خودرو تلف میکنه
بابا این بازار خودرو دیگه درست نمیشه به بچه های هوانیروز میگیم دو تا موشک بزنن به دو تا کارخونه بعد پیروزی به المان که اون موقع دیگه جز اقمار ایرانه میگیم شعبه اصلی مرسدس رو بیاره بزنه جای ایران خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
برا من همیشه جالب بوده چرا بازار موشک کار میکنه خودرو نه
حاجی منزلتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
باش تا صبح دولتت بدمد‌
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
ارابه های مرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
متاسفانه این مجلس ، مجلس سرمایه دارن بود نه مجلس شورای اسلامی که به فکر مردم عادی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
سلام؛
این مجلس ازاون محلس های عجیب وغریب است که همه دروصف اش موندیم.قانون منع بکارگیری بازنشستگان راتصویب میکندوچندین قانون دیگر...اما همینجوری درامان خدا رها میکند.
نمایندگان محترم؛مسئولان ارشد کشور چراشرکت های وابسته به بانک کشاورزی را که بعضی هاش سهامی عام هم هستندموردتوجه قرارنمیدهیدبیاییدببینیدکه بازنشستگان محترم که سن شان حتی کهولت راهم ردمیکندباعناوین مشاورومدیرومتاسفانه باحقوق های کهکشانی وغیرمنصفانه فقط صندلی هاراچسبید ه اندوچه ادعایی هم دارندکه اگرمانباشیم شرکت ازبین میرودوووووو.وجالب اینکه کارکنان رسمی وتحصیل کرده درحاشیه قرارداده وهمیشه موردتمسخرقرارمیدهند.وهیچ کس هم یارای برخوردباقدرت این گروه های بی ثمرراندارد.نه مدیران وزارت کار؛نه مدیران بیمه تامین اجتماعی ونه مدیران بانک کشاورزی....آیا نمایندگان حاضرندبه حرمت قانونی راکه به تصویب رسانده اند درجهت اجرای آن اقدام وپیگیرباشند.
تابناک عزیزلطفا این مطالب رااینقدر چاپ کنیدتابه گوش همه برسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
اولدورم بولدورم رئیس بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز ناشی از انسداد کامل واردات است که شامل خودرو و قطعات خودرو هم میشود! افزایش سرسام آور قیمت خودرو ناشی از همین قطع کامل واردات است و این همان راهی است که شوروی سابق، کره شمالی و کوبا رفته اند و با سیاست های پیش رو برای مقابله با آمریکا، آینده ای غیر از اوضاع کشورهای یاد شده برای خودرو در کشورمان متصور نیست! پس تا مسائل کلی سیاست حل نشوند هیچ طرح و لایحه ای کارساز نخواهد بود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
مجلس؟ یعنی ما مجلس هم داریم؟ پس چجوری ارز چند نرخی شد و پول کلانی به جیب یک عده رانتخوار رفت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
مردم چه اونهایی که برنامه خرید اتومبیل دارن و چه اونهایی که برنامه ای ندارن به قیمت اتومبیل و اخبارش علاقمند هستند . بعضی ها هم از این موضوع استفاده میکنند تا دیده بشن و دوباره رای بیارن . خداییش اگه این مصاحبه در مورد سیب زمینی بود میخوندید. سیب زمینی از خیلی مواد غذایی گرونتر شده!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟