وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حکم دو نفر بورسیه دانشگاه تربیت مدرس اجرا شده، هر دو نفر شاغل هستند و مشغول حل و فصل موضوع بورسیهها هستیم.
به گزارش مهر، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در مراسم آئین تکریم و تجلیل از خبرنگاران، در پاسخ به سؤال مهر درباره انفصال از خدمت رؤسای سه دانشگاه سراسری در رابطه با بحث بورسیهها گفت: بحثی که در این خصوص اتفاق افتاد، موضوع پذیرش و جذب هیئت علمی است.
وی ادامه داد: وقتی فردی بورسیه میشود و بازمیگردد، دانشگاهها و دولت حق دارند این فرد را ارزیابی مجدد کنند چرا که حدود ۶-۵ سال این فرد رفته است و باید ارزیابی شود که شاخصهای اولیه را حفظ کرده است یا خیر.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاهها انتظار دارند در فرآیند بهکارگیری بورسیهها، ارزیابی علمی انجام شود.
غلامی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاههای دیگر در امور علمی مربوط بهکارگیری بورسیهها و این قبیل مسائل نباید ورود کنند بنابراین محل اختلاف در این قضیه است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: فضای گذشتهای که درباره بورسیهها بود، حل و فصل شد و بیشتر آنها تعیین تکلیف شدند. برخی به دانشگاههایی که بورس شده بودند، بازگشتند ولی به دلایلی دانشگاهها به آنها عدم نیاز زدند. به عنوان مثال دانشگاهی در شهرستان ۲۹۰ نفر بورسیه داشت و اکنون همان تعداد، اعضای هیئت علمی دارد. طبیعی است که نتواند این افراد را به لحاظ بودجهای، مجوزهای استخدامی و مسائل دیگر جذب کند.
وی گفت: طبیعی است که دانشگاهها به بودجههای دولتی متکی هستند و باید بررسی کنند که در راستای رشد و توسعه دانشگاهها، میتوانند این افراد را جذب کنند یا خیر؟ البته افرادی که معرفی نشدهاند، به دانشگاههای دیگر معرفی میشوند و مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، یکی از وظایفش معرفی این افراد به دانشگاههای دیگر است که این امر مقداری زمانبر است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بعضی از افراد بورس شده، اصرار داشتند در دانشگاهی که بورسیه شدهاند، فعالیت کنند و دانشگاه نیز زمانی که عدم نیاز خود را اعلام کرد، به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و قاضی نیز حکم زده بود که باید این افراد پذیرش شوند و در واقع قرارداد را به نظر و ارزیابی علمی دانشگاه مقدم دانسته بود.
به گفته غلامی، یکی از این افراد شکایت کرده بود صلاحیت علمی اش در هیئت مرکزی جذب تائید نشد اما دانشگاه محکوم بود که این فرد را پذیرش کند. این اختلاف نظری است که وجود دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس تعداد سه نفر از رؤسای دانشگاهها اصرار داشتند اظهارنظر دانشگاهها و ارزیابیشان حفظ شود اما قاضی تأکید و تهدید کرده که اگر حکم اجرایی نشود، حکم انفصال میخورد و اگر حکم انفصال لحاظ شود، حکم قاضی اجرا نمیشود. از دانشگاه تربیت مدرس، دو نفر شاکی بودند که هر دو الان شاغل هستند و حکمشان اجرا شده است. یکی از آنها شکایت کرده است که حکم من شماره استخدامی ندارد که این فرآیند زمانبر است و اعضای هیئت علمی اول قرارداد پیمانی میشوند و بعد شماره استخدامی به آنها تعلق میگیرد؛ همین افراد اکنون شاغل بوده و از خزانه دولت پول میگیرند.
غلامی خاطرنشان کرد: با مسئولان دیوان عدالت اداری نیز نشست داشتهایم و امیدواریم این مسائل زودتر حل و فصل شود بنابراین حکم انفصالی اجرا نشده و معطوف به این است که حکم اولیه اجرا نشود. اگر به ناچار با گفتگو به نتیجه نرسیم، هر حکمی که دادگاه بدهد، آن را اجرایی میکنیم.
وی در ادامه بیان کرد: وظیفه تک تک خبرنگاران در انتشار اطلاعات و تعیین و تشخیص مخاطب و برنامه ریزی برای اثر گذاری مطلوب بسیار مهم است.
وی افزود: اخلاق اسلامی در بخش های مختلف زندگی ما باید حضور پر رنگ داشته باشد. اطلاع رسانی ها با ظرافت و دقت بیشتری باید صورت بگیرد. در فضای جهانی با بسیاری از بی اخلاقی ها رو به رو هستیم. اما قطعا اصالت و تقدم در نظام اسلامی با اخلاق حرفه ای است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: صداقت و تلاش در فعالیت های خبرنگاران آموزش عالی را همیشه دیده ام و زحمات آنها قابل تقدیر است.
وی گفت: در زیر مجموعه وزارت عطف بسیاری از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی در این گروه قرار می گیرند که ۲ هزار مرکز و موسسه و دانشگاه هستند و در کنار اینها پژوهشکده ها و پژوهشگاههای تخصصی نیز فعال است. گروه بعدی پارک های علم فناوری کشور هستند که در جریان انتقال دانش به تولید فناوری و ثروت و اشتغال و کار آفرینی تلاش می کنند. مراکز رشد گروه دیگری هستند که حامیان ایده ها و طرح های فناورانه دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید هستند.
وی افزود: در جمع این خانواده وزارت علوم آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف نیز وجود دارد. تاثیر گذاری این خانواده در هر جامعه اساسی و بنیادی است. کشور ما در تربیت نیروی متخصص وظیفه خود را خوب انجام داده است به گونه ای که تمام نیاز به نیروی متخصص خود را از خودمان تامین می کنیم.
غلامی گفت: در حوزه پژوهش مراکز علمی تلاش زیادی در توسعه علم داشته اند و از جمله توفیقات با رویکرد علمی و حضور در لبه های علم جدید و به روز کار کردن توانسته نظام جمهوری اسلامی را در موقعیت خوبی در میان کشورهای توسعه یافته قرار دهد.
وزیر علوم افزود: جز ۱۶ کشور دارای حرف برای گفتن در صحنه علمی هستیم. در سالهای اخیر در استفاده از یافته های علمی در عرصه اجتماع رو به رو بودیم. تشکل پارک های عمل و فناوری و کمک به توسعه کشور از طریق انتقال علم موفق بوده است. در وزارت علوم ۱۹۶ یا ۱۹۷ مراکز رشد داریم و ۴2 پارک علم و فناوری ذیل وزارت علوم داریم. با پارک پردیس ۴۳ پارک می شود که با تعداد زیادی مراکز دانش بنیان کار می کنند. این مراکز و تلاش ها می توانند توسعه دانش بر بستر علم و فناوری را رقم می زنند. انتظار رشد یک شبه را نداریم ولی جریان کنونی رو به رشد و امیدوار کننده و مستمر و پویا می تواند باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در مسیر انتقال دانش به سطح جامعه کارهای زیاد دیگری نیز رخ داده است. تلاش در جهت حمایت از تحقیقات کاربردی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی برای ورود به تحقیقات کاربردی، ارتقا اساتید با محوریت پروژه های کاربردی، ورود به فضای جامعه، حضور دانشجویان در مسائل جامعه مثل مشکلات زیست محیطی با هدف استفاده دانشگاه ها از این گزارشات، ارتباط با صنعت و همکاری با وزارت صمت، نفت و سازمان محیط زیست، همکاری با قطعه سازان، ارائه توانمندی های دانشگاه ها در نمایشگاه ها و کمک به دستگاه های نیازمند مشاوره، دریافت نیازهای سازمان های مختلف عرضه در نمایشگاه ها و عقد قرارداد با برخی ارکان ها از جمله این اقدامات است.
وی گفت: تلاش می کنیم آموزش های دانشگاهی منطبق و در راستای تامین نیازهای کارشناسی کشور صورت بگیرد. کارگاه های مهارت افزایی را در سال گذشته در دانشگاه ها برگزار کردیم و ۵۳ دانشگاه این اقدام را انجام داده اند.
اول دیوار ارتباط با صنعت را برمی داریم بعد دیوار فیزیکی
وزیر علوم در ادامه با اشاره به سخنانش مبنی بر اینکه قرار است دیوار دانشگاه برداشته شود بیان کرد:ارتباط وسیع و گسترده و مستمر بین دانشگاه و جامعه باید شکل بگیرد و طبیعی است بعد از این اتفاق، می شود دیوارهای فیزیکی را هم برداشت و نباید مانع ارتباط بین جامعه و دانشگاه شد. در کشور ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان از اول دیوار نداشت و اعتقادی به داشتن دیوار نداشتند. اول دیوار های ارتباط گیری را برداریم و بعد دیوار های فیزیکی را برداریم.
رقابت برای ۱۵ درصد رشته های پرطرفدار شدید است
وی در ادامه گفت: رشته تجربی تورم زیادی از بابت شرکت کننده کنکور پیدا کرده و این به دلیل انتخاب رشته وسیع است. در وزارت علوم برخی رشته ها را داریم که رقابت برای آنها گسترده است و ۱۵ درصد ظرفیت دارند و ۸۵ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد و دانش آموزان همه به دنبال قبولی در ۱۵ درصد رشته های پر طرفدار هستند.
برای رشته های غیر پزشکی بازار خوبی ایجاد خواهیم کرد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در آینده برای رشته های غیر پزشکی اشتغال خوبی خواهیم داشت و توسعه کشور بر اساس دانش و فناوری خواهد شد.
وی در ادامه گفت: به اینستاگرام برنخواهم گشت و تلاش دارم از حوزه دیگری به فضای مجازی برگردم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری برای پذیرش دانشجو بر اساس سنجش و پذیرش گفت: این امر بر عهده سازمان سنجش است و دانشگاه آزاد در سال های گذشته برخی از فرآیندهای دانشگاه آزاد در پذیرش توسط خودش انجام می شد. در تلاشیم دانشگاه آزاد از شیوه سازمان سنجش پیروی کند و اتفاق سال گذشته در حوزه رشته های پزشکی که به دلیل ضعف مدیریت بود امسال اتفاق نیفتد.
وی افزود: تا جایی که مشکلات قضایی دانشجویان مربوط به دانشگاه است سعی می کنیم که از وقوع آن جلوگیری کنیم و آنها دچار تخلف نشوند و تلاش کرده ایم مشاورین حقوقی وزارت علوم از بروز آسیب به دانشجویان جلوگیری کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: دادستانی تهران و قضات همکاری خوبی با وزارت علوم داشتند و دانشجویان نباید بر خلاف قوانین کشور اقدام کنند با این وجود قضات به جوان بودن و کم تجربه بودن دانشجویان همیشه توجه کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که دانشکده خبر پلمپ شد و دانشجویان کتک خوردند و دوربین ها جمع شد افزود: وقتی همه به گسترش مراکز علمی بدون داشتن امکانات فیزیکی دست می زنیم همین اتفاقات می افتد و بهتر است به پختگی در شکل گیری مراکز برسیم و باید به جای متورم شدن؛ این بخش مستحکم شود.
وی در ادامه با اشاره به انتخاب رشته کنکوریها گفت: اگر داوطلبان از مشاور سازمان سنجش برای انتخاب رشته استفاده کنند بهتر است چون سیستم سازمان سنجش بر اساس تجربه عمل می کند و رایگان هم هست.
غلامی درباره مشکلات تغذیه اسکان دانشجویان گفت: دولت ریاضتی عمل می کند و چون ۳۰ درصد از بودجه را به نفت متکی است در اعتبارات دولتی محدودیت هایی شده ولی در تلاشیم دانشگاه ها از آسیب این ریاضت دور نگه داشته شوند.
وزیر علوم همچنین گفت: موافق این هستیم که داوطلبان ورود به دانشگاه ها از دانشگاه های مد نظر خود بازدید کنند.