«دبیر انجمن خودروسازان ایران» و «عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت» در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز، نتیجه قیمت گذاری دستوری / ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار

قیمت کارخانه‌ای پراید الان ۳۷.۵ میلیون تومان است و این خودرو در بازار، بیش از ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف بیش از ۲۳ میلیون تومانی باعث شده است تا مردم برای خرید خودرو از کارخانه، هجوم بیاورند. مثلا خودروساز می‌خواهد دو هزار دستگاه خودرو را فروش فوری یک ماهه کند، نزدیک به یک تا دو میلیون متقاضی برای خرید این دو هزار دستگاه پیدا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۴۴
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 04 February 2020
|
21198 بازدید
|

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

تابناک اقتصادیمدتی است، بازار خودرو اوضاع مناسبی ندارد و روز به روز بر قیمت خودروها افزوده شده و خرید خودرو نیز برای خانوارها رفته رفته به یک آرزو تبدیل می شود. هنگامی که با برخی کارشناسان صحبت می شود، آن ها دلیل افزایش قیمت را عدم تولید و عرضه توسط خودروسازان اعلام می کنند؛ اما وقتی به آمار تولید خودروها رجوع می شود، مشخص است که تولید خودروها ماه به ماه بهتر شده و افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به عنوان نمونه با مقایسه آمار تولید مجموع خودرو‌ها در آذر ماه سال جاری، با آذرماه سال گذشته به این نتیجه خواهیم رسید که کل خودرو‌های تولید شده (شامل سواری و سنگین) در آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد رشد داشته است. همچنین آذر امسال ۷۸ هزار و ۹۳۹ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۱۰۴.۵ دستگاه رشد داشته است. پرسش این است که چرا با توجه به افزایش تولید همچنان بازار خودرو ملتهب است؟

تولید روزانه 4 هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد میزان تولید خودرو توسط خودروسازان گفت: خوشبختانه اگر به آمار ماهیانه نگاه کنید، میزان تولید خودروها افزایش پیدا کرده است. وی افزود: روزانه هر یک از شرکت های ایران خودرو و سایپا به طور متوسط دو هزار دستگاه تولید دارند.

قیمت گذاری خودروهای کارخانه بر مبنای بهمن 97

نعمت بخش ادامه داد: متاسفانه روش قیمت گذاری که به خودروسازان دیکته شده، مشکل ساز شده است. هم اکنون قیمت خودرو‌ها بر اساس قیمت گذار‌های انجام شده در بهمن ماه سال ۹۷ می‌باشد و خودروسازان، خودرو‌های خود را با زیان به فروش می‌رسانند.

وی گفت: در بهمن ماه سال ۹۷ سازمان حمایت در محاسبه قیمت تمام شده پراید به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده این خودرو ۳۹ میلیون تومان است. به این قیمت تمام شده، بایستی سود کارخانه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد هزینه شماره گذاری و حدود ۳ درصد هزینه بیمه شخص ثالث اضافه شود و در نهایت قیمت واقعی خودروی پراید که باید به دست مصرف کننده برسد حدود ۴۸ میلیون تومان می‌باشد، اما به خودروساز تکلیف کرده اند که خودروی پراید ۱۳۲ را ۳۷.۵ میلیون تومان به فروش برساند. با این اوضاع خودروساز هر خودروی پراید را با حدود ۱۰ میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی آن (۴۸ میلیون تومان) به فروش می‌رساند.

 

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

حتی یک روز هم فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که قرار بود با کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها اوضاع خودروسازان بهتر شود و چرا این اتفاق رخ نداد، گفت: خودروسازان را از چاله درآوردند و به چاه انداختند. وی با تکذیب قیمت گذاری خودرو‌ها با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار، تصریح کرد: حتی یک روز هم این فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار برای فروش خودرو عملی نشد. فرمولی که مصوبه جلسه اقتصادی سران قوا بود. اگر خودروسازان خودرو‌های خود را با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش می‌رسانند چرا مردم اینقدر برای خرید خودرو صف می‌کشند و خرید خودرو از خودروساز این قدر متقاضی دارد؟

وی افزود: شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد که فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار برای قیمت گذاری عملی شود، اما خود شخص وزیر صمت مانع از قیمت گذاری خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار شد؛ یعنی شورای رقابت کنار رفت تا از قیمت گذاری دستوری خودرو رها شویم، ولی دوباره قیمت‌ها به صورت دستوری، ولی این بار از جانب وزارت صمت تعیین شد!
زیان ۷ تا ۸ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا

دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد این موضوع که گفته می‌شود وزیر صمت هوای خودروسازان را دارد، گفت: به دلیل همین قیمت گذاری دستوری که توسط وزارت صمت صورت گرفته، خودرو‌ها با زیان فروخته می‌شوند و صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد که هر یک از دو خودروساز بزرگ در سال گذشته ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. همچنین در شش ماه ابتدایی سال جاری نیز هر یک از دو خودروساز بزرگ ۵.۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

نعمت بخش افزود: معادل همین ضرر و زیان‌هایی که عرض کردم خودروسازان به قطعه سازان بدهی دارند. وی ادامه داد: با این سیاستی که وزیر صمت اتخاذ کرد، الان خودروسازان به دلیل دو نرخی شدن قیمت خودرو در حال توزیع رانت هستند، در وضعیت زیان دهی قرار دارند و دلالان سود مفتی را به جیب می‌زنند و مالیات هم نمی‌دهند.


خودرو‌های کف کارخانه به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است

نعمت بخش در مورد خودرو‌های کف کارخانه گفت: با کمک قطعه سازان میزان تولید خودرو افزایش یافت و تعداد خودرو‌های کف کارخانه که به دلیل نقص قطعه تجاری نشده بودند نیز کاهش یافت و هم اکنون تعداد خودرو‌های کف کارخانه در مجموع برای دو خودروساز زیر ۱۰ هزار دستگاه است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پس اثرات این افزایش تولید در بازار دیده نمی‌شود و قیمت روز به روز افزایش می‌یابد گفت: به دلیل نقدینگی بالا در جامعه و وجود انتظارات تورمی، مردم برای خرید خودرو هجوم می‌آورند.

وی افزود: همان گونه که گفتم قیمت کارخانه‌ای خودروی پراید الان ۳۷.۵ میلیون تومان است و این خودرو در بازار بیش از ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف بیش از ۲۳ میلیون تومانی باعث شده است تا مردم برای خرید خودرو از کارخانه، هجوم بیاورند. مثلا خودروساز می‌خواهد دو هزار دستگاه خودرو را فروش فوری یک ماهه کند، نزدیک به یک تا دو میلیون نفر متقاضی برای خرید این دو هزار دستگاه پیدا می‌شود؛ یعنی به ازای هر هزار نفر یک نفر برنده ثبت نام خودرو می‌شود!


۷۰ درصد تقاضا‌های ثبت نام خودرو به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است

نعمت بخش گفت: با توجه به اینکه بر اساس یک اصل اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و میزان تولید خودروسازان هم افزایش یافته و تقریبا در وضعیت مناسبی است، اگر اجازه داده شود که خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار فروخته شود، حدود ۷۰ درصد تقاضا‌های فعلی موجود در بازار کنار خواهد رفت.

وی گفت: فرآیندی تعریف شده است که پس از چهار تا پنج ماه بعد از فروش خودرو توسط خودروساز به خریدار، با خریدار تماس گرفته می‌شود که آیا از خدمات پس از فروش و سرویس اولیه خودرو راضی بودید یا خیر؟ قریب به ۷۰ درصد اعلام کرده اند که خودرو را فروخته اند! این نشان می‌دهد که ۷۰ درصد تقاضا‌ها به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است.


راهکاری برای کاهش تقاضای هیجانی و کاذب در بازار خودرو

نعمت بخش ادامه داد: بنابراین اگر اجازه داده شود خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار فروخته شود به دلیل کاهش سود، تقاضا کاهش می‌یابد و رفته رفته به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت خودرو‌ها هم کاهش خواهد یافت تا به یک حد تعادل برسد. از سوی دیگر رانت از بین می‌رود، خودروساز از زیان خارج می‌شود و می‌تواند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کند، قطعه ساز با دریافت بدهی توانمند خواهد شد، کارخانه با خروج از زیان و سودده شدن می‌تواند بر کیفیت خودرو‌ها کار کند و اگر هم سودی داشته باشد مالیات آن را به دولت پرداخت می کند و این در حالی است که هم اکنون دلالان که از وضع موجود سود می‌برند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که تسهیلاتی که قرار بود دولت به خودروسازان و خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کنند، به کجا رسید گفت: من اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم که پرداخت شد یا نشد، ولی به هر تقدیر اگر این تسهیلات هم پرداخت شود درست است که مشکل فعلی کمبود نقدینگی را هم اکنون حل می‌کند، اما تنها بدهی را به تعویق می‌اندازد و خودروسازان را وام دار خود می‌کنند.

وی افزود: قانون گذار در ماده ۹۰ اصل ۴۴ و در تبصره ۲ ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تعیین کرده است که اگر دولت به هر دلیلی قیمت یک کالا را کمتر از میزان واقعی تعیین کرد باید کمک زیان پرداخت کند، ولی دولت این کمک زیان را که پرداخت نمی‌کند، بازار را هم به هم ریخته است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

چرا اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار خودرو افزایش یافت؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: طی یک سال و نیم گذشته، دولت دستوری قیمت خودروها را ثابت نگه داشته است.

از سوی دیگر نیز شاهد کمبود تولیدی بودیم که بسیاری این کمبود تولید را مصنوعی و ساختگی می دانستند و خودروسازان را متهم می کردند. به خاطر همین موضوع هم چند مدیرعامل در خودروسازی ها عوض شد و انواع سازمان های برای بررسی وضعیت خودورسازی ها بسیج شدند.

وی افزود: تمام این اقدامات منجر به این شد که اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار خودرو روز به روز افزایش یابد. این نشان می دهد که روش قیمت گذاری دستوری درست نیست و نتیجه آن این شده است که خودروساز و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند و تنها دلالان سود کلانی را به جیب زده اند.

کاکایی با طرح این پرسش که دلیل افزایش قیمت خودرو چه بود، گفت: دلیل کاهش تولید خودرو بود که به دو دلیل اتفاق افتاد؛ یکی تحریم ها که باعث شد خودروساز یکسری قطعات خاصی را که از خارج وارد می کرد، در داخل تولید کند یا از خارج با فرآیندهای طولانی و هزینه های هنگفتی تامین کند و دوم با افزایش قیمت ارز یا به عبارت بهتر کاهش ارزش ریال قیمت مواد اولیه تولید خودرو از جمله فولاد، آلومینیوم، پلیمر و ... که در ایران تولید می شد هم افزایش یافت.

این استاد دانشگاه گفت: لذا علیرغم تمام تلاش های انجام شده توسط مجموعه خودروسازان و قطعه سازان کشور، میزان تولید هنوز نتوانسته است به میزان تولید سال 1396 برسد؛ هر چند هم اکنون میزان تولید خودرو در مقایسه با تابستان سال جاری دو برابر شده است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

زیان خودروساز با دستوری کردن قیمت/ ۲۸ کارخانه، تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گرفت

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان مقصر نیستند، گفت: از ابتدای سال ۹۷ که قیمت ارز در حال رشد بود، مشخص بود که قیمت تولید خودرو در حال افزایش است، اما دولت با دستوری کردن قیمت خودرو اجازه رشد قیمت را نداد و متقاضیان به دلیل سودی که در اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازاری آن به وجود آمده بود، برای خرید آن به جهت سرمایه گذاری نه مصرف هجوم آورند.

وی ادامه داد: با دستوری کردن قیمت خودرو، خودروساز در حال زیان دهی است و این وضعیت باعث شده است، از سی کارخانه خودروسازی ایران، حدود ۲۸ کارخانه یا تعطیل کنند یا در آستانه تعطیلی قرار داشته باشند و دو کارخانه بزرگ خودروسازی هم با زور دولت به تولید خود با زیان ادامه دهند. کاکایی گفت: بازداشت‌های اخیر مدیران خودروسازی هم موجب شده است تا مدیران میانی دیگر جرات ریسک کردن نداشته باشند و منفعل شوند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
پس كو چرا ما نميبينيم كجا ميره اين همه توليد .البته دستتون درد نكنه كه همه رو ميديد به دلالها..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
" با کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها اوضاع خودروسازان بهتر شود و چرا این اتفاق رخ نداد، گفت: خودروسازان را از چاله درآوردند و به چاه انداختند."
پس ظاهرا الان خودروسازها شاکی هستند نه مردم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چرا نمیگه دلیل ایجاد این دلال بازی فاصله دریافت وجه تا تحویل خورد هست؟ اگر دریافت تا تحویل بشه 2 روز دیگه نیازی نیست با قیمت بالاتر کسی بخره، اینها میخوان باز قیمت رو بالاتر ببرن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تا زمانی که دولت انظباط مالی رو در کشور شروع نکنه چیزی اصلاح نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
این بنده خدا فقط فکر جیبش هست. بره ببینه جون مشهدی چطور با 32م یک پراید را با همین قطعات ساخته. در نظر بگیرید قیمت یک قطعه رو در مقابل یک عمده فروشی که گرونتر در میاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
مشکل اصلی ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب با ناکارآمدترین وزیر صمت هست که ایران را بهشت دلالان و سودجویان کرده اند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خودروهای خارجی و سوداگری های ان بر چه اساس است؟
بی ام او این هفته بخر ۲ میلیارد هفته بعد بفروش ۳.۲ میلیارد کم سودی داره؟؟؟؟؟؟؟؟
بعضی از نمایشگاههای خودرو در بازار فعلی کولاک کردند و بعضی دیگر پرنده هم سرشان پر نمیزند.
سود خودروهای خارجی خیلی عالی است اگر پول داشته باشید.
منتهی خودروهای خارجی متناسب با ارز هستند و ارز گران نشده و گرانی های اخیر انها عجیب و معلوم نیست چه خبره؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شاید هم ارز خودروهای خارجی واقعی تر شده قیمتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
معلوم که هست چه خبره. به زودی FATF کنسل خواهد شد، تحریم ها بسیار شدیدتر و دلار وارد کانال 17 هزار تومان. موج روانی اون مساله هست که داره تاثیرش رو میگذاره. البته تو اون شرایط من نمیدونم ماشین به چه دردی میخوره! جرات داری تکونش بده!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چرا بهای خودرو و مسکن و بورس و کالاهای مصرفی شروع به افزایش با شتاب بالا کردند و هر روز بیشتر می شود. بانک مرکزی برای تثبیت دستوری نرخ ارز مجبور است نقدینگی انفجاری تولیدی هر ماه را از بازار طلا و ارز به سایر بازارها منحرف کند. به همین منظور بانک مرکزی با اقداماتی مانند سوال برای تراکنش های مالی و مالیات بر انها و... تلاش می کند تا صاحبان این نقدینگی عظیم را از ورود به بازار طلا و ارز منصرف کند. نتیجه اینکه این نقدینگی باید جایی تخلیه شود . بانکها قادر به دادن سود بیشتر نیستند. در نتیجه فعلا به سوی بازارهای موازی و در نهایت کالاهای مصرفی مردم منحرف شده. نتیجه اینکه مثلا یک خودرو لکسوس 2017 که قیمت جهانی ان با حتی دلار 14 هزار تومنی دویست و پنجاه میلیون تومن است در بازار ایران بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومن قیمت گذاری می شود. بانک مرکزی هنوز متوجه نشده و یا به خاطر فشار بالا و افکار عمومی تلاش می کند با دست بردن در شاخصهای کلیدی اقتصاد یک کشور مانند نرخ بسیار پایه ارزش ارز برای چند ماه با این اتش نقدینگی بازی کند و این بازار و ان بازار کند غافل از اینکه چون این دخالت مصنوعی است در نهایت باعث به هم ریختگی بسیار بیشتری در همه بازارها و کاهش امنیت روانی مشتریان و در نهایت کل کشور می شود. نقدینگی باید مهار شود و تا ان زمان که مهار نشود بهترین کار عدم دخالت دستوری در بازار است اگر قیمت ارز مطابق افزایش سالانه نقدینگی متعادل شود ضرر ان بسیار کمتر از اینجور تثبیت قیمت ارز با بهم ریختن سایر بازارهای کالاهای مصرفی مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
واقعا جای تاسف است که بانک مرکزی ارزش طلا را که اندوخته هر خانواده ایرانی است‌ را این قدر دستوری کرده ولی بازار خودرو را رها کرده اند.
پارسال چون سکه پیش فروش کرده اند و عده ای سکه خریده اند دولت کینه مردم را گرفته و ارزش طلا را مصنوعی روی این قیمت های فعلی نگه داشته تا جبران طلاهای پیش فروشی شان شود در حالی که خیلی ها طلا از عقد و عروسی شان ۱۰ سال پیش بدست اورده و امروز بخواهد از فروش طلاهایش ماشین مثلا بخرد نمی تواند چون ارزش طلا مصنوعی است.
محاسبه طلا فرمول دارد و بر اساس انس جهانی و ارزش دلار است منتهی وقتی دلار را تابلو روی این قیمت فعلی نگه داشته اند ولی دلار ماشین خارجی بالای ۴۵ تومانه متوجه معیوب بودن‌ارزش طلا و متضرر بودن‌مردم میشوید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اگر بخواهید قیمت واقعی دلار و ارزش ریال را در اقتصاد ایران پیدا کنید همین قیمت ماشین و خودرو نشان ان است. قیمت خودرو صفر کیلومتر لکسوس 2020 با امکاناتی به مراتب بهتر از 2017 در امریکا 45 هزار دلار( با تخفیف شاید حنی 35 هزار دلار) است که می شود حدود 700 میلون تومن. و مدل 2017 ان با کارکرد زیر سی هزار کیلومتر 20
تا 15 هزار دلار است که می شود 300 میلون. انوقت در ایران همین مدل 2017 ان هست یک میلیارد و هشصد میلیون تومن. حتی خمیر دندان یک دلاری در امریکا در ایران هست 45 هزار تومن یعنی جهار برابر. انوقت اقای همتی با افتخار می گوید دلار قرار بود 50 هزار تومن باشد ولی من روی 14 هزار تومن نگه داشتم. در واقع قیمت کالاهای مصرفی مردم ایران با همان دلار چهل هزار تومنی محاسبه میشود ولی بانک مرکزی برای برخی دلار را عامدانه پایین نگه می دارند در حالیکه شاید فقط دو تا سه درصد مردم ایران مسقیم دلار مصرف می کنند ولی 97 درصد انها کالاهای ضروری را مجبورند با قیمت دلار 40 هزار تومن تهیه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تحلیل زیبایی و درستی بود.
دلار شده یک عدد روانی برای اقای همتی و اعضای دولت در حالی اجناس با دلار واقعی دارد قیمت گذاری میشود.
زینک پلاس المانی در داروخانه ها از ورقی ۷۰۰۰ تومان شده ۳۴۰۰۰ تومان
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جواب ۱۶۳۳:اقای همتی تازه میفرمایند ۴ میلیارد دلار ارز دارویی اختصاص داده اند
هورا
خدا را شکر دلار ۴۰ تومان نیست
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عدم تناسب قیمتها با ارزش دلار مربوط به بحث کمبود کالا است و در سیستمی که نظارت وجود ندارد برخی سودجویان همیشه حاضر (تقریبا همه ملت) از این وضعیت سودجویی میکنند و بازار سیاه ایجاد میکنند.
همونطور که اگر لازم باشه مجبوریم داروی 10 دلاری رو در ناصرخسرو 100 دلارهم بابتش پول بدیم، چون نایابه
مولا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ببخشید تو کشوری که واردات خودرو ممنوعه و هیچ رقابتی نیست برای چی نباید قیمت دستوری باشه؟ وقتی توان عرضه خودرو نسبت به تقاضا را ندارین چرا اجازه واردات خودرو رو نمیدین تا قیمت ها به این شکل افسار گسیخته نشه؟ آخه پراید 20 میلیونی باید بشه 60 میلیون؟ تازه میگن هم با ظرر میفروشیم!
وقتی واردات خودرو بدون تعرفه آزاد شد اونوقت شوما آزادین هر قیمتی رو محصولاتتون بزارین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جهت اطلاع در حال حاضر ایران تحریم است و حتی ماشین ظرف شویی را نمیتونه وارد کنه چه برسه به خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در جواب آقای ناشناس - پس چگونه است که آخرین مدل همه ی ماشینها در خیابانها جولان میدهند ؟!!
h
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
...مونتاژ کار به اسم خودرو ساز داره ماشین رو به قیمت ازاد میده بیرون ....اگر توان این کار را ندارید تعطیل کنید بزارید ورود خودرو ازاد شه...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
از خودروهای خارجی غافل نشوید و انجا افتضاح قیمتی بالاتر از این حرفها است.
۳۰۰۰ خودرو خارجی را در بنگاهها ریختند و یکسری ماشین باز از همدیگر میخرند و میفروشند و ذوق می کنند.
ورود ماشینهای ۲۰۲۰ را ازاد کنید خواهید دید این ماشینهای خارجی با قیمتهای نجومی اش نصف میشود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
وقتی واردات خودرو حتی با تعرفه 100درصدی هم منوع هست،رقابتی کردن چه معنی ای داره؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
حالا که قیمت خودرو و مخصوصا پراید به دلیل عدم تولید را به فلک رساندند، حرف از 5درصد زیر قیمت بازار میزنند....
vahid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خودروسازی که داره روزی 2000 تا خودرو تولید میکنه اگه هرروز 2000 تا رو بفروشه کار به دلالی و اختلاف قیمت نمیرسه .سیستم ایراد داره مساله قیمت گذلری دستوری نیست
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟