تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با دکتر امیر حسن کاکایی بررسی می‌کند

دسته گل ۹۰ میلیون دلاری که احمدی‌نژاد در سنگال به آب داد / ادعای احمدی نژاد برای داشتن یک کارخانه کامل خودروسازی در داکار / ساخت کارخانه در بیابان با دلار‌های نفتی / ۱۵۸ میلیون دلار کجاست؟

برای راه اندازی این سایت در کشور سنگال اولاً خط رنگی را بردند که ما خودمان هنوز از این خط رنگ نداشتیم و ثانیاً وقتی خواستند این کارخانه را راه اندازی کنند گویا برق شهر قطع می‌شود و برق شهر کشش راه اندازی این کارخانه را نداشته است! ثالثاً کارخانه سنگال گفته می‌شود در یک بیابانی راه اندازی شده است که جاده درستی هم ندارد...
کد خبر: ۹۸۰۳۸۸
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 24 May 2020
|
141158 بازدید
|

دسته گل ۹۰ میلیون دلاری که احمدی‌نژاد در سنگال به آب داد/ ادعای احمدی نژاد برای داشتن یک کارخانه کامل خودروسازی در داکار/ ساخت کارخانه در بیابان با دلار‌های نفتی/ ۱۵۸ میلیون دلار کجاست؟

نظر به مشکلات موجود در صنعت خودرو کشور و همچنین ضرورت بررسی علل ناکارآمدی صنعت خودرو، طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور مطرح شد و در جلسه هفتم شهریور ماه ۱۳۹۷ به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گزارش «تابناک اقتصادی» عمده محور‌های این طرح عبارت بودند از: بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز، برنامه‌های تولید خودرو با قیمت مناسب و سطح کیفی استاندارد، بررسی چگونگی عقد قرارداد با شرکت‌های خودروساز خارجی و دستاورد‌های آن، فرآیند انتصابات خصوصاً در هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه، بررسی فرآیند‌های تأیید کیفی مواد و قطعات و محصول نهایی با توجه به استاندارد‌های تعریف شده، بررسی فرآیند‌های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان و علل نارضایتی مردم از آن، فرآیند‌های مرتبط با تأمین قطعات و مواد و فرآیند‌های مالی موجود، دخالت خودروسازان در امور صنفی و در نهایت وضعیت واردات و تخلفات موجود.

در نهایت سعید باستانی در جلسه علنی روز سه شنبه (سی ام اردیبهشت ۹۹) مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را قرائت کرد.

در بخشی از اهم یافته های این گزارش در مورد نیروی انسانی مازاد آمده بود: بررسی‌ها نشان می­ دهد که بیش از ۱۲ درصد بهای تمام‌شده مربوط به هزینه­ های حقوق و دستمزد است (حدود سه برابر استاندارد‌های جهانی). افزایش روند استخدام‌­ها در ماه ­های نزدیک به انتخابات و انتصاب افراد بدون تخصص و بعضاً مساله­ دار از لحاظ مالی و مدیریتی صرفاً به دلیل دخالت مراجع دولتی و امنیتی، این صنعت را با مشکلات عدیده ­ای مواجه نموده است.

همچنین در بخش دیگری که مربوط به هزینه های سیاسی از کیسه خودروسازان بود، آمده بود: «هزینه‌­های سرمایه‌­گذاری­ های خارجی بدون توجه به مطالعات بازار در کشور‌هایی نظیر سنگال، موجب خروج منابع از بنگاه اقتصادی گردیده است. مثلاً در سنگال ۹۰ میلیون دلار تحت شرایطی سرمایه­‌گذاری شده است که این کشور امکان تأمین برق برای فعالیت این کارخانه را نداشته است و اکنون نیز هیچ امکانی برای فروش و واگذاری این کارخانه وجود ندارد. در مجموع طی سنوات ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۲ این سرمایه گذاری‌ها بالغ بر ۱۵۸ میلیون دلار شده است.»

دسته گل ۹۰ میلیون دلاری که احمدی‌نژاد در سنگال به آب داد/ احمدی‌نژاد: ما یک کارخانه کامل تولید خودروسازی در داکار خواهیم داشت/ ساخت کارخانه در بیابان با دلار‌های نفتی!

بر اساس این گزارش یادآور می شود در آذرماه 1388، پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به دستاورد سفر رییس جمهور به سنگال  نوشت: "در مسیر کاخ ریاست جمهوری سنگال مورد استقبال پرشور مردم داکار قرار گرفت و مردم داکار با سرود و آواز محلی از رئیس جمهور و هیات همراه جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند. رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حرکت رو به جلوی سنگال در بخش های مختلف و همکاری فعال شرکت های ایرانی در این مسیر گفت: به زودی کارخانه تولید خودرو در سنگال، به خط تولید بدنه و رنگ هم مجهز خواهد شد و ما یک کارخانه کامل تولید خودروسازی در داکار خواهیم داشت. محمود احمدی نژاد پس از نشست مشترک عبدالله واد در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازی کارخانه کامل و مدرن خودروسازی در سنگال، این کشور می تواند خودروهای تولیدی را به کشورهای منطقه صادر کند... اگر فشردگی سفر نبود علاقه مند بودم با آقای واد در میان مردم برویم و با آنها باشیم و امیدارم این فرصت در سفر بعدی فراهم شود."

خبرنگار تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با دکتر امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، نظر وی را در مورد کلیت گزارش تحقیق و تفحص منتشر و دو بند ذکر شده در بالا جویا شد.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص منتشر شده از صنعت خودرو، گزارش بدی نبود، گفت: روح این گزارش این بود که دخالت سیاسیون در صنعت خودرو این صنعت را به نابودی کشانده است.

وی در مورد درصد حقوق و دستمزد در بهای تمام شده نیز گفت: درصد حقوق و دستمزد در بهای تمام شده در مقاطعی در ایران حدود ۷ درصد و در مقاطعی نیز حول و حوش ۱۴ درصد نیز بوده است. کاکایی با بیان اینکه زمان محاسبه سهم حقوق و دستمزد در بهای تمام شده در میزان عدد اعلام شده نقش موثری دارد، افزود: تورم در کشور ما در سال‌های بسیاری دو رقمی و تنها در یک سال به گواه آمار تورم تک رقمی بوده و این مساله روی آن عدد حقوق و دستمزد در بهای تمام شده تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فارغ از مباحث صنعت خودرو، سیستم کارگری ما که مربوط به قانون کار ماست، دارای اشکال است، ادامه داد: متاسفانه در این سیستم به عوامل بهره وری خیلی توجهی نشده و سیستم فقط مبتنی بر ساعت کاری است.

کاکایی گفت: در دهه هفتاد شاهد بیشترین استخدامی در صنعت خودروسازی بودیم و با توجه به اینکه در این صنعت کارگران بعد از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال بازنشسته می‌شوند؛ بنابراین هم اکنون که در اواخر دهه ۹۰ می‌باشیم باید این افراد بازنشسته شوند. لزوماً این افراد که در حال بازنشستگی می‌باشند دارای بهره وری بالایی نیستند، اما قطعاً حقوق و دستمزد آن‌ها در این سال‌ها افزایش یافته و هم اکنون حقوق و دستمزد بالایی دارند. به عبارت بهتر یعنی اگر کیفیت کار یک کارگری در طول سال تغییری نکند، قطعا حقوق وی به سمت افزوده شدن تغییر می‌کند و این یک اشکال است که به سیستم کارگری کشور باز می‌گردد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: حتی با خصوصی سازی هم این مشکل رفع نشده است. وقتی شما یک شرکتی را خصوصی اعلام می‌کنید، بدان معناست اگر کسی بهره وری خوبی داشت حقوق بالاتر و اگر بهره وری کمی داشت حقوق پایین تری دریافت نماید. در صنعت خودروسازی که هم اکنون حدود ۲۸ شرکت خصوصی سازی وجود دارد باز هم این مورد رعایت نشده است.

استخدام های زوری در ایام انتخابات

امیرحسن کاکایی در مورد وضعیت استخدام ها در ایام انتخابات در این صنعت نیز گفت: من اسم این استخدام ها را استخدام های زوری می گذارم و این استخدام های زوری مربوط به یک مقطع خاص هم نمی باشد و در همه مقاطع وجود دارد و دیده می شود.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو باید این مساله بررسی شود که در این چند سال چند نفر بازنشسته شدند و چند نفر جایگزین آن ها شده اند. قطعا جواب این خواهد بود که تعداد کمی بازنشسته شدند اما از آن سو تعداد بسیار زیادی هم استخدام شده اند و این در حالی است که در این سال ها اصلا آگهی استخدامی برای صنعت خودروسازی منتشر نشده است. پس حالا پرسش این است که این افراد چگونه استخدام شده اند؟ قطعا زوری بوده است.

کاکایی گفت: این مورد استخدام های زوری متاسفانه در خودروسازی های خصوصی هم ملاحظه می گردد. دولتمردان و یا انسان های ذی نفوذ محلی خودروسازی های خصوصی را که در شهرستان ها حضور دارند مجبور می کنند که تعدادی از نفرات را استخدام کنند و اگر این کار توسط خودروسازی ها انجام نشود، متاسفانه این افراد عواملی را در اختیار دارند که می توانند به راحتی باعث تعطیلی کارخانه و آن خودروسازی شوند.

قوانین شفاف نیستند؛ بعضاً متناقض یکدیگر

این کارشناس صنعت خودرو، با بیان این که دلیل رخ دادن این اتفاقات چیست، پاسخ داد: یک علت این است که قوانین شفاف نیستند. به عبارت بهتر حجم زیادی از قوانین وجود دارد که حتی بعضاً متناقض یکدیگر هستند. چون متناقض است، حالا افرادی که مجری این قوانین هستند به راحتی می توانند با تفسیرهای متفاوت از قوانین سر راه شرکت ها مانع ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این وضعیت کارآفرینان و صنعتگران چون حوصله پیگیری ندارند مجبورند برای رفع موانع رشوه بدهند. رشوه انواع مختلفی دارد که یکی از آن رشوه ها خیلی محترمانه که جرم هم محسوب نمی شود، همین استخدام های زوری است. وقتی شما یک شغل برای یک فرد دارای لیسانس پرستاری در یک کارخانه تولیدی ایجاد می کنید، کسی به شما معترض نخواهد شد که چرا این کار را انجام داده اید و فردی غیرمرتبط را به کار گرفته اید. حتی فردی که این کار را انجام داده است را نیز به دلیل ایجاد اشتغال تشویق هم می کنند. این استخدام های زوری بیشتر توسط وکلای مجلس انجام می شود و حتی بخاطر این استخدام های زوری و بی ربط و ایجاد شغل، این وکلا تشویق هم می شوند و رای هم جمع می کنند. این کار باعث ایجاد نابسامانی در صنعت مورد نظر می شود.

راه اندازی سایت خودروسازی در مکانی که هیچ توجیه اقتصادی ندارد

کاکایی گفت: حتی گاهی کار فراتر از استخدام صد نفر است و بعضاً با رایزنی، سایت خودروسازی را در یک مکان کاملا نامناسب راه اندازی می کنند که هیچ توجیه اقتصادی ندارد اما ایجاد شغل برای هزاران نفر می کنند! یک نمونه ایران خودروی مازندران است.

مکان یابی کارخانه ایران خودرو کرمانشاه کجاست؟

شما بررسی کنید ببینید این کارخانه کجا قرار گرفته و بر چه اساسی این جا یابی برای راه اندازی این کارخانه انجام شده است. نمایندگان مجلس بپرسند این جا یابی کارخانه های خودروسازی بر چه مبنایی انجام شده است؟ بپرسند که گزارش مکان یابی کارخانه ایران خودرو کرمانشاه کجاست؟ چگونه این مکان یابی انجام شده است؟

کاکایی ادامه داد: نکته جالب اینجاست این کار جرم که حساب نمی شود هیچ، حتی افراد برای راه اندازی این سایت ها که اصلا جایگذاری مناسبی هم ندارند، تشویق هم شده اند. بیشتر این کارها همان گونه که گفتم توسط وکلای مجلس انجام می شود و حتی اگر وزیر همراهی نکند، ممکن است وزیر را به بهانه های مختلف استیضاح کنند. این بده، بستان های سیاسی همواره وجود داشته و در هنگام انتخابات این بده و بستان های سیاسی هم بیشتر می شود.

کیفیت خودرو متناسب با پولی که می دهیم، نیست

این کارشناس صنعت خودروسازی گفت: نهایتاً نتیجه این موارد را در تورم نیروی انسانی، تورم هزینه ها، بهره وری و کیفیت پایین کالای ساخته شده می بینید. جمع این موارد می شود خودرویی که از نظر ما گران قیمت است. یعنی کیفیت خودرو متناسب با پولی که می دهیم نیست.

کاکایی گفت: به نظر من، وکلای مجلس به جای اینکه این همه تحقیق و تفحص انجام بدهند، یک بار پول تحقیق را بدهند به یک عده ای که قوانین متناقض را شناسایی و قوانین متناقض را رفع کنند و شرایط کسب و کار را بهبود ببخشند.

وی افزود: همین تحقیق و تفحص ها هم داستانی دارد و یک عده ای به دلیل اینکه یک مجموعه اطلاعات محرمانه از یک صنعت به دست می آوردند، سال ها از همین اطلاعات محرمانه به اصطلاح عامیانه نان می خورند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در مورد هزینه های سیاسی خارجی از کیسه خودروسازان مانند راه اندازی سایت در سنگال هم گفت: نمونه هایی مانند سنگال بسیار است؛ از جمله این موارد می توان به ونزوئلا (علیرغم تولید خودرو در این کشور، پول مناسبی بازنگشت)، سوریه (سرمایه گذاری بدی نبود)، مصر، آذربایجان و بلاروس اشاره کرد. البته که سنگال مورد بسیار عجیبی در میان همه این موارد بوده است.

وی ادامه داد: در مورد سنگال مطالعه اقتصادی و فنی که وجود نداشت، بماند حتی مسئولین وقت ایران خودرو در آن زمان با راه اندازی این سایت در کشور سنگال مخالفت کردند اما مسئولین بلندپایه اجبار کردند که این سایت راه بیفتد.

اما چه اتفاقی افتاد؟

برای راه اندازی این سایت در کشور سنگال اولاً خط رنگی را بردند که ما خودمان هنوز از این خط رنگ نداشتیم و ثانیاً وقتی خواستند این کارخانه را راه اندازی کنند، گویا برق شهر قطع می شود و برق شهر کشش راه اندازی این کارخانه را نداشته است! ثالثاً کارخانه سنگال گفته می شود در یک بیابانی راه اندازی شده است که جاده درستی هم ندارد و رابعاً اصلا سنگال بنزین ندارد و اینها قصد تولید خودروی بنزینی را در آنجا داشتند!

وی در پایان گفت: متاسفانه منطق سیاسی است که سال ها به جای منطق اقتصادی بر صنعت خودروی کشور حاکم است. حتی اگر بخواهیم سیاست را قاطی این مسائل کنیم، بهتر است از اقتصاد سیاسی استفاده کنیم نه اینکه سیاست را بر اقتصاد حاکم کنیم. کاکایی ادامه داد: ناگفته نماند که در صنعت خودرو زحمات بسیاری کشیده می شود اما تصمیمات غلط باعث می شود این زحمات دیده نشود و افراد کارآ هم از انجام کار ناامید شوند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوب که چی...داستان مال ۱۰ ساله پیشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
چرا فقط چسبیدید به احمدی نژاد چرا کسی یقه رییس جمهور فعلی را نمی گیرد که با تصمیمات سراسر اشتباهش مملکت را به باد فنا داده که بعضی اوقات فکر میکنم عمدا میخواهد کشور را نابود کند.
شعارهای انتخاباتی افرادی مثل جهانگیری را کسی فراموش میکند؟
(( مردم فراموش نمی کنند قیمت ها لحظه ای افزایش پیدا میکرد)) چرا کسی این افراد را به یک دادگاه صالح نمی کشند انقلاب کردیم که آسایش و رفاه و عزتمان بیشتر شود یا برگردیم به عصر نوسنگی.
خودرو .مسکن و...... الان میهن بستنی 5000 هزار تومانی کرده 7000 تومان چرا؟ کسی صداش هم در نمیاد
کلا ول شدیم
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
الان بعد ۱۳ سال دارید میگید این مشکلات فعلی مال ۱۳ سال پیشه؟!
حداقل تا سال ۹۱ قیمت پراید ۷ تا ۸ تومان بود و قیمت کارخونه و بازار هم فرقی نداشت و هر وقت میخواستی از کارخونه میخریدی و به موقع هم میدادن؟!
این حناتون دیگه رنگ نداره؟!
...
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
عملکرد هیچ کدوم جالب نبوده
ولی این یکی از همه بدتر بوده
m.fa
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
میدونید چرا احمدی نژاد اینقدر چرا مورد حمله خیلیاست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
احمدی نژاد هم یکی مثل بقیه چرا بعضی ها به همه اعتراض می کنند وقت اعتراض دیگران ترش می کنند من هیچ طرفی ام قانون از همه بالاتر است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
پرچم آلمان
با چه معیاری ؟ امیدوارم نگی 800 میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
جای تاسف داره که الان همه دارن پناه میبرن به طرز فکر احمدی نژادی و با اینحساب باید گفت سال اینده در انتخابات ریاست جمهوری باز هم شاهد دو قطبی ساختگی خیر و شر خواهیم شد
انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه
اما ما بارها گزیده شدیم و میشیم
be
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
همه مشکلات از تو و امثال تو واحمدی نژاده
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خودروسازان می خواهند مشکلاتشان را بندازند گردن احمدی تژاد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
این عقب ماندگی نتیجه دهه ها پارتی بازی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
وقتی یک دکل نفتی رو در حین گم شدن نمی دیدند خوب معلومه نمی دونستند کجا سرمایه گذاری میکنند( البته سرمایه گذاری در خوش بینانه ترین حالت. کسی چه میدونه ...). در ضمن هر سکه پولی که بدون کار و زحمت به دست بیاد به جز بدبختی برای ما ادما چیزی نخواهد داشت در راسش هم همین نفت که بیشتر از نعمت برامون شده نکبت. در سایه اش کار نکردن و حروم کردن رو خوب یاد گرفتیم.
به قول مولانا. کار بخت است و آن هم نادر است کار باید کرد تا تن قادر است.
اگر فکر میکنیم نفت داشتن بخت است بدا به حال ما و نسل آینده. بخت کار کردن و زحمت کشیدنه که خیلی وقته در سایه ی این نفت از یادمون داره میره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شما که ادعای خوب بودن میکنید و همه مشکلات را مربوط به دوره احمدی نژاد میدونید
یک مورد از کاری که شما در زمینه ی پیشرفت خودروی کشور انجام دادید را بگید ؟
فقط انتقاد کردن درست نیست
بزرگترین مشکل صنعت خودروی ایران رانت است که دولت اجازه واردات خودرو را بدون گمرک نمیده
هر زمان تمامی گمرک ها باز بشه و خودرو بدون گمرک و بدون محدودیت توسط هر فردی که کارت بازرگانی داشته باشه وارد بشه و یا به هر فرد هر سال اجازه ورود یک خودرو برای خودش را بدند
ببنید ظرف مدت 2 تا 3 سال خودرو سازی ایران برای جلوگیری از عقب ماندن پیشرفت خواهد کرد
وقتی یک تویوتا اخرین مدل 15000 دلار است با دلار 20 هزارتومان میشه 300 میلیون تومان
مگر مردم ما دیوانه هستند برن یک پراید 90 میلیون با تکنولوژی 40 سال پیش را بخرن ؟
...
نسل جدید جوانان ما بزودی بزرگ میشن و امیدوارم ان زمان دیر نشه که این نسل جوان ما امکان داره ازما که برای دهه 60 هستیم عبور کنند ...پس از الان به فکر تغییر گسترده باشیم تا دیر نشده...
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
احمدی نژادجزمسکن مهرکه شصت درصدش راهم روحانی ساخت وافتضاح یارانه هیچ کاری نکرد.اگرکردبگومنم بدونم.خودروسازی مابااحمدی به کمارفت سمند ال نود ووو...قبلش دردوره خاتمی انجام شد.احمدی تیبا راکه خاتمی درشان ایرانیان نمی دانست درست هم می گفت احیاکرد فقط اسمش مینیاتوربودشدتیبا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
آقا رضا ایشالله یه موقع از خواب بیدار شی
شصت درصدش رو روحانی ساخت؟!!!.ا
همونی که می گفت طرح خوبی نیست شصت درصدو ساخت؟ خوبی آقا رضا؟
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
فاصله طبقاتی در دوران احمدی نژاد کاهش و رزمان این روحانی به شدت افسایش پیدا کردم این ها قدرت دارند ولی قدرت احمدی نژاد مردم هستنداگر رعیس جمهور احمدی نژاد بود تا الان 100 بار بر کنارش کرده بودند.
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
رضا تو بسیار کم دانایی . بسیار بسیار شایدم البته ازون سبزایی که تمام هم و غمشون این بود که احمدی نژاد و کشورو بزنن زمین تا دق و دلی شون در بیاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مشکلاتی که احمدی نژاد به وجود آورد تمامی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
فکر کنم منظورت حسن روحانی بود
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
این حرفا رو رسانه ها کردن تو گوشت . احمدی نژاد جزو بهترین ها بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
عجب
ازرپاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کل مملکت همینجوری داره اداره میشه !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عجب. سنگال نه برق دارد نه بنزین؟؟؟ ما رو گرفتید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیا خطای مدیران را از جیب مردم باید جبران کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
دولت روحانی دارد شستا متعلق به تامین اجتماعی را در بورس می فروشد و
بدهکاریش به صندوق را نمی پردازد
از آنطرف میلیونها بازنشسته که صاحبان شستا هستند
باید در فقر و رنج و نداری و شرمندگی زندگی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سنگال بنزین نداره؟ پس مردمش با خر این طرف و آن طرف میرن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
خخخخخخ ایول کلی خندیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
بنزین کم داره مثل کسانی که دارند می روند قزاقستان و اتیوپی کشاورزی می کنند تا در وقت جنگ گرسنه بمانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
باز حداقل احمدی نژاد کار کرد و نتیجه نداد این دولت کاری نکرد پس ایرادی هم نمی شه از کارش گرفت چون کاری نکرده . در ضمن از ده تا کار احمدی نژاد 9 تاشم غلط بوده باشه باز یکیش درست بوده
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
سرمایه کشور که نابود شد چی؟ این کارخونه با این همه سرمایه گذاری سوخت شده
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
زمان احمدی نژاد واردکننده بنزین بودیم حالا صادرکننده ایم.احمدی نژادمردنذر روغن ریخته بودهیچ کارپایه ای واصولی انجام نداد.امااین دولت باوجود همه مشکلات باقی مانده ازدوره احمدی پوپولیستی وعوامفریبانه کارنکرد..
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
بعضی ها بزرگترین خدمتی که می تونن بکنن اینه که اصلا خدمتی نکنن
پاسخ به رضا
| Korea (Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
رضا کم و گوی گزیده گوی چون در . روحانی پالایشگاه زد . یه چی بگو بگنجه برو ببین کاراشو کی کرده وکار شکنیشو کی که الان داری پزشو می دی
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟