به گزارش «تابناک»، حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در بحث سهام عدالت، نظارت با سازمان بورس است و واحد نظارت بر کارگزاران این سازمان، از مرحله ثبت درخواست فروش ۳۰ درصد، تا تجمیع اطلاعات کارگزاریها و ارسال برای شرکت سپرده گذاری و بعد از آن پایش اطلاعات توسط شرکت سپرده گذاری را رصد میکند.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات فروش از آنجا نشأت میگیرد که بسیاری از سهامداران شماره تلفن یا شماره همراه قدیمی و نادرست داده اند. به عنوان نمونه طبق قانون مبارزه با پولشویی در صورتی که یک حساب ۶ ماه راکد بماند مسدود میشود. این موضوع بر سایر مشکلات افزوده است.
فهیمی درباره نحوه فروش سهام عدالت، اظهار داشت: در مرحله نخست، پس از اینکه سهامداران درخواست فروششان را در سامانه ثبت میکنند اطلاعات در بستههای ۱۰۰۰ تایی در شرکت سپرده گذاری دسته بندی میشود، سپس ما این را به خود کارگزار میدهیم، کارگزار نیز سهم را میفروشد و سپس ما در عرض ۴ روز تخصیص هر کدام از سهامداران را انجام میدهیم و اطلاعات را به کارگزار برمیگردانیم تا به شماره شبای هر فرد واریز کند.
سخنگوی سهام عدالت درباره مشکلات به وجود آمده پیرامون فروش سهام، گفت: در این بین مشکلات متعددی به وجود آمده است از جمله اینکه برخی از کارگزاریها به دلایل نامعلومی سهام عدالت را نفروخته اند، یکی از کارگزاریها به دلیل مشکلاتی که در سامانه معاملاتش داشت، یکی از کارگزاریها اصلاً مدیر عامل نداشت، برخی از کارگزاریها نیز به دلیل اینکه تجمیع کدشان انجام نشده بود، اقدامی برای فروش سهام انجام نداده بودند اما در روزهای اخیر تلاش شد که این موارد حل شود و اکنون شرایط فروش بسیار بهتر شده است.
فهیمی در پاسخ به این سوال که مردم نمیدانند، کدام سهمشان فروخته شده و در این باره چه تصمیمی اتخاذ شده است، گفت: قرار بود از ۳۰ تیرماه کارگزاریها مسئولیت پاسخگویی به سهامداران را برعهده بگیرند چرا که مرکز تماس ۱۵۶۹ توان پاسخگویی به انبوهی از تماسها را نداشت.
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره واریز تکه تکه مبلغ سهام توضیح داد: مواردی یافت میشود که موقع مجمع شرکت است و سهم بسته است یا آن سهم، صف فروش دارد و مقام ناظر اجازه مبادله را نمیدهد. به همین دلیل فروش سهام در چند زمان مختلف انجام شده و وجوه حاصل از فروش طی چند مرحله برای سهامدار واریز میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت سپرده گذاری محدودیتی را برای فروش کارگزاریها قرار داده است، یا خیر، گفت: شرکت سپرده گذاری تنها تجمیع سفارشات را انجام میدهد و اعمال محدودیت برای فروش سهام توسط کارگزاریها توسط مقام ناظر بر اساس شرایط بازار صورت میگیرد. به عنوان نمونه اگر حجم فروش بالا برود گفته میشودکه آن سهم فرضا در دو مرحله فروخته شود.
فهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برخوردی نیز با کارگزاریهای متخلف صورت گرفته است یا خیر، گفت: سازمان بورس مسئولیت این کار را برعهده دارد، یک کارگزاری به دلیل واریز دیرهنگام وجوه حاصل از فروش سهام عدالت جریمه شد. علاوه بر این، برخورد کتبی و انضباطی هم صورت گرفت.
وی درباره اعطای کارت اعتباری با ضمانت سهام عدالت نیز گفت: زیر ساخت کارت اعتباری از طریق چند بانک انجام فراهم شده است. بر اساس این تصمیم به اندازه نصف ارزش سهام عدالت به افراد تا آخر سال کارت اعتباری داده میشود. سهام تا آخر سال بلوکه میشود و امیدواریم ارزش سهم نیز تا آخر سال بالاتر برود.
سخنگوی سهام عدالت درباره امکان رصد فروش سهام توسط سهامداران، گفت: به کارگزاریها زیر ساخت و دسترسی داده شده است و چنانچه هر شخص بداند کارگزار ناظرش کدام کارگزاری است (با شماره گیری کد ۱ در شماره ۱۵۶۹ و ارائه کدملی کارگزار ناظر معرفی میشود) با مراجعه حضوری به آن کارگزاری یا به صورت غیر حضوری در سایت کارگزاریها از مبالغ واریز شده مطلع شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به اعتبار سهام عدالت، کارت اعتباری قرار است در اختیار سهامداران قرار گیرد، درخواست فروش سهام عدالت کاهش یافته و پیش بینی میکنیم بسیاری از مشکلات از بین برود.