خرید آنلاین مزایای زیادی دارد و متناسب با زندگی امروز ماست. صرفهجویی در وقت، کاهش ترافیک، حق انتخاب بیشتر، تنها تعدادی از مزایای بیشمار خرید آنلاین به حساب میآیند؛ اما از آنجایی که هر پدیدهای اشکالاتی به همراه دارد، بهتر است مثل هر چیز دیگری در این رابطه هم مهارتهای لازم را بیاموزیم تا خرید لذتبخشتری داشته باشیم.
یکی از مواردی که ممکن است خرید آنلاین را برایمان به تجربهای ناخوشایند، بدل کند، ضرر مالی و یا مواجه شدن با کلاهبرداران احتمالی است. از آنجایی که در خرید آنلاین نمیتوانیم کالایی را که انتخاب میکنیم از نزدیک ببینیم و قرارداد فیزیکی هم بین فروشنده و خریدار وجود ندارد، باید دقت بیشتری در خرید داشته باشیم و دانشمان را از خرید آنلاین و روشهای کلاهبرداری بالا ببریم.
درست است که کلاهبرداری در فضای مجازی روزبه روز هوشمندتر میشود اما مواردی هم است که بیشتر در بین کلاهبرداران مرسوم است و تکرار میشود. یکی از معمولترین این روشها ارائه قیمت نامتناسب نسبت به کالا یا خدماتی است، فروشنده ادعا میکند. به طور مثال فروشنده تصویری از یک کالا ارائه میدهد و قیمتی را بسیار پایینتر از چیزی که در بازار موجود است، تعیین میکند. این فروشندهها اغلب ادعا میکنند که کالای موجود در حال اتمام است و در صورت عدم دریافت بیعانه، کالا را به مشتری دیگری خواهند داد. این ترفند تکراری اما کاربردی مشتری را ترغیب به پرداخت بیعانه برای کالایی میکند که هیچگاه دریافت نخواهد کرد. بنابراین در صورت مواجهه با چنین شرایطی بهتر است دقت عمل را بالا ببریم و دلیل پایین بودن کالا یا خدمات را جویا شویم چرا که یک خرید مطمئن با قیمت منطقی بهتر از پرداخت هزینه در برابر هیچ است.
خرید از فروشگاههای آنلاینی که اعتبارشان ثابت شده است و دارای نماد الکترونیکی هستند میتواند کمخطرتر از سایر فروشگاهها باشد. هرچند در صورت خرید از فروشگاههای معتبر که ضمانت تعویض کالا در صورت نارضایتی را هم در خدماتشان داردند، پروسه تعویض کالا میتواند بسیار وقتگیر وفرسایشی باشد و اما راه چاره چیست؟
مطمئنترین راهی که میتوانیم خریدمان را به خرید کمخطر تبدیل کنیم. پرداخت وجه در صورت دریافت کالا است. پرداخت بیعانه و تحویل نگرفتن کالا در خریدهای اینترنتی یکی از مهمترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند. راهکاری که اغلب کلاهبرداران برای به دام انداختن افراد در خرید آنلاین استفاده میکنند. کلاهبرداریهایی که در بسیاری موارد پیچیدهتر و هوشمندانهتر از آن است که با یک استعلام ساده و مرور سوابق فروشنده بتوانیم به تقلبی بودنش پی ببریم. اما یک راه حل ساده میتواند جلوی بسیاری از کلاهبرداریها را بگیرد. اگر به هیچ وجه در خرید آنلاین راضی به پرداخت بیعانه نشویم مسیر را برای اغلب کلاه بردارانی که فضای سایبری را مسموم میکنند، خواهیم بست و این اتفاق نه تنها برای خریداران اتفاق خوشایندی است، بلکه مسیر را برای فروشندگان درستکار هم هموار میکند.
علاوه بر فروشندگان تقلبی که پس از دریافت بیعانه پاسخگوی تلفن نیستند در مواردی دیده شده، خریدار بیعانه و یا وجه کامل کالای مورد نظرش را پرداخت می٬کند اما کالا یا خدماتی را که دریافت میکند بسیار نامطلوب و یا بسیار دور از ادعای فروشنده هنگام فروش محصول است و کالای دریافتی با تصاویری و یا توصیفاتی که فروشنده هنگام فروش محصول به خریدار ارائه کرده است، منطبق نیست. در این مورد هم اغلب بین خریدار و فروشنده سوتفاهم و کدورت پیش میآید که کمترین ضررش برای هر دو طرف ایجاد یک تجربه ناخوشایند از خرید آنلاین است که حتی در صورت پس گرفتن مبلغ بیعانه کمترین ضررش برایمان هدر رفتن وقت است.
پیشنهاد پلیس فتا برای مواجه نشدن با چنین اتفاقاتی پرداخت وجه پس از رؤیت محصول است و این امکان با وجود سیستم خرید پستی و پرداخت وجه به پیک فروشنده پس از دریافت و رؤیت محصول مورد نظر است. در این روش میتوان محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به پیک تحویل دهید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.