به گزارش تابناک از ایلنا، رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: به دلیل افزایش هواپیماهای زمینگیر دوره انتظار برای بلیت هواپیما بالا رفتهاست.
عبدالرضا موسوی در نشست خبری امروز با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی اظهار داشت: امروز به اشتباه انجمنها و نهادهای دیگری از جمله انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خود را مرجع این صنعت میدانند و آمار اشتباه و غلط از این صنعت اعلام میکنند.
وی ادامه داد: میپذیریم که مشکلاتی در این صنعت وجود دارد اما تمام ایرلاینها به دنبال ارایه خدمات با کیفیت هستند و نه ثروتاندوزی.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تعداد هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان گفت: در حال حاضر ٣٣٣ هواپیمای مسافری وجود دارد که تنها نیمی از آن فعال است و این وضعیت ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و به طور قطع ایمنی از این شرایط تاثیر میپذیرد. از این رو باید به دنبال راه حلی باشیم که هواپیماها را به ناوگان برگردانیم .
موسوی با تاکید براینکه بلیت هواپیما وارد بازار سیاه شدهاست، گفت: به دلیل افزایش هواپیماهای زمینگیر دوره انتظار برای بلیت هواپیما بالا رفتهاست.
وی با اشاره به اثرگذاری نرخ ارز برروی بلیت هواپیما تاکید کرد : نرخ دلاردر محاسبات قیمت بلیت بسیار پایین تر از نرخ واقعی محاسبه میشود و اواخر سال ٩٩ قیمت دلار در بلیت ١١هزار تومان در نظر گرفتند و در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار ٣٢ هزار دلار تومان است ، قیمت دلار را برای بلیت هواپیما ٢۵ هزار تومان محاسبه میکنند.
موسوی افزود : این در حالی است که ۶٠ درصد هزینه های بلیت ارزی است و حتی روکش صندلی و موکت داخل هواپیما وارداتی است و تمام هزینه های تامین قطعات و تعمیرات و نگهداری ارزی و حتی هزینه بیمه پروازی های داخلی و خارجی ارزی است.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: تمام این هزینه ها را در خارج از کشور به صورت نقد می پردازیم .
وی با بیان اینکه دستگاههای دولتی هزینه خدمات خود را هم از ایرلاین ها با نرخ دلاری و معادل ریالی آن را دریافت میکنند. ایرلاینها هزینههای نشست و برخاست هواپیما را بر مبنای دلار و معادل ریالی آن میپردازند. حتی هزینه پارکینگ برای هواپیماها ارزی است.
وی تاکید کرد: در ١٠ سال گذشته هزینه خدمات فرودگاهی برای ایرلاینها ٧٠ برابر افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ١١ درصد هزینه بلیت ها متعلق به انواع عوارضی است و سهم سود ایرلاین ها از بلیت منفی شدهاست.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه تنها هزینه تعمیر یکی از موتور هواپیما ۵ میلیون دلار است، اظهار داشت: با این شرایط قیمت بلیت نه برای ایرلاین ها و نه برای مردم اقتصادی نیست. از سوی دیگر اگر هواپیمای نویی وارد ناوگان شود دیگر امکان فروش بلیت صندلی ٣٠ دلاری وجود ندارد و قیمت هر ساعت صندلی باید به ١٠٠ دلار برسد.