با صد و هشتادمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

اعلام آمادگی کم سابقه انگلیس برای جنگ با روسیه/کشته شدن 9 هزار نیروی نظامی اوکراین از آغاز جنگ با روسیه/ مقابله سنگین پدافند هوایی روسیه با موشک‌های اوکراین در کریمه/واکنش اوکراین به کشته شدن دختر متحد پوتین

صد و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۸۹
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ 22 August 2022
|
44516 بازدید
|

آماده شدن روسیه برای جنگ طولانی مدت در اوکراین/مقابله سنگین پدافند هوایی روسیه با موشک‌های اوکراین در کریمه

بین الملل تابناک: صد و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صربستان: تحریم‌های اروپا علیه روسیه غیرعقلانی است
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۲۲:۲۸

وزیر کشور صربستان روز دوشنبه با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مسکو بر امتناع بلگراد از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ «آسوشیتدپرس» «آلکساندر وولین» وزیر کشور صربستان که به مواضع طرفدار روسیه و ضدغربی شهرت دارد، در جریان دیدار با لاوروف گفت: «صربستان تنها کشوری در اروپاست که تحریم‌ها را اعمال نکرده و بخشی ازساز و کار غیر عقلانی ضد روسیه نبوده است.»

صربستان که به طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست، سال‌هاست که از مسیر اتحادیه اروپا دور شده و به سمت متحدان سنتی روسیه و چین رفته است.

به گزارش این منبع خبری، وولین گفت که صربستان باید هدف خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا کنار بگذارد و درعوض به مسکو روی آورد. سال گذشته، وولین یک گروه کاری با «نیکولای پاتروشف» دبیر قدرتمند شورای امنیت کرملین، برای مبارزه با «انقلاب‌های رنگی» ایجاد کرد

لاوروف قصد داشت در ماه ژوئن از بلگراد بازدید کند، اما همسایگان صربستان که عضو ناتو هستند اجازه ندادند هواپیمای وی بر فراز قلمرو آنها پرواز کند.

وزیر کشور صربستان افزود، از این که سفر لاوروف در ماه ژوئن به بلگراد توسط سایر کشورها لغو شد، عمیقا متاسف است. وی گفت که با ممنوعیت سفر رسمی لاوروف به صربستان، تمام اصول حقوق بین‌الملل نقض شدند.

رئیس جمهور صربستان اخیرا پس از گفت‌وگو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری گفت که صربستان نیازی به میزبانی پایگاه‌های نظامی خارجی نمی‌بیند و به این سیاست پایبند خواهد بود.

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره نیروگاه اتمی اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۲۲:۲۵

وقایع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین، قطعات پازلی است که فاجعه‌ای جهانی را ترسیم می‌کند و اکنون روسیه درخواست جلسه شورای امنیت را برای این نیروگاه کرده است.

به گفته مسئولان روس، حمایت‌ نظامی و رسانه‌ای آمریکا و متحدانش از رفتارهای غیرمسئولانه در این منطقه، وقوع بحران و فاجعه هسته ای جدیدی مخرب تر از چرنوبیل را شتاب می‌بخشد.

دیمیری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل درخوسات مسکو برای نشست شورای امنیت پیرامون رخدادهای نیروگاه زاپروژیا را ارائه کرده است.

روسیه می گوید حملات مداوم اوکراین به این نیروگاه که در کنترل مسکو است، ادامه دارد.

برخی رسانه از درخواست تشکیل این جلسه برای فردا سه شنبه خبر داده اند اما منابع دیپلماتیک می گویند که جلسه ای برای روز چهارشنبه در این زمینه برنامه ریزی شده است.

قرار است آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این نشست گزارشی ارائه دهد.

نگرانی از حملات اخیر به این نیروگاه هسته ای در اوکراین موضوع داغ رسانه‌ها و نگرانی اصلی رهبران جهان است؛ چالشی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آن را "خودکشی" و لحظه احیای یک رویارویی هسته‌ای توصیف کرده و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نهایت خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در اطراف آن شده است.

نخستین نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای سیزدهم اسفند سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که سخنگوی این نیروگاه و شهردار انرگودار اوکراین اعلام کرد زاپوریژیا در لحظات آغازین روز مورد اشاره پس از حمله نیروهای روس دچار آتش‌سوزی شد و یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دید و بخشی از آن آتش گرفت.

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته نیز انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌داد؛ جایی که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا لقب گرفته و ۶ راکتور اتمی در سایت آن مستقر است.

همان زمان دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستند و این مکان هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر از نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید هرچه سریعتر به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.

اما در طرف دیگر ماجرا سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در پاسخ به ایرنا درباره وجود نگرانی‌هایی در خصوص ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین، اظهار داشت: موضع ما در این خصوص بسیار ساده و شفاف است. طرف‌های غربی در این خصوص علاقه‌مند هستند تا بازی سیاسی کنند. به صراحت اعلام کردم که نگران ایمنی و امنیت تاسیسات اتمی اوکراین هستیم و اینها مسائل سیاسی و بازی نیستند.

میخاییل اولیانوف اضافه کرد: اشتباهات عمدی زیادی انجام شده است. قطعنامه شورای حکام از روسیه خواسته تا درگیری‌ها در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا را متوقف کند. من سه یا چهار بار در نشست شورای حکام درخواست کردم مثالی بزنید که ما چه اقداماتی را باید متوقف کنیم؟

وی ادامه داد: طرف‌های غربی مثالی نداشتند. در متن قطعنامه شاهد یک سیاسی کاری واقعی بودیم. ما به عنوان یک قدرت هسته‌ای در زاپوریژیا رفتار کردیم.

اولیانوف تاکید کرد: این نیروهای اوکراینی بودند که در ابتدا شلیک کردند. ما دارای بمب‌های پیشرفته هسته‌ای هستیم و به خوبی ریسک‌های هسته‌ای را می‌شناسیم. ما با اوکراین همسایه هستیم و هر آسیبی به این تاسیسات وارد شود، به روسیه و بلاروس هم آسیب می‌زند.

وی یادآوری کرد: باید بگویم یک گروه از نیروهای ویژه اوکراین به یک دسته از سربازان روسی که در بیرون این تاسیسات در حال گشت زنی بودند حمله کردند و نیروهای روسی هم به این عملیات که در یک ساختمان در بیرون از تاسیسات هسته‌ای بود، پاسخ دادند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار توافق بین کی‌یف و مسکو برای غیرنظامی شدن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد.

کشته شدن 9 هزار نیروی نظامی اوکراین از آغاز جنگ با روسیه
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۹:۳۷

«والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین ضمن اتهام‌زنی شدید علیه روسیه درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان این کشور، آمار تلفات نظامیان اوکراین را اعلام کرد.

اینترفکس اوکراین گزارش داد، «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که تقریبا 9 هزار نیروی نظامی این کشور از آغاز جنگ با روسیه جانشان را از دست داده‌اند.

این مقام ارشد ارتش اوکراین با اتهام زنی شدید علیه روسیه، نظامیان این کشور را به حمله به غیرنظامیان متهم کرد.

زالونی گفت: «این جنگ نه تنها شامل سربازان و کسانی که اسلحه به دست گرفته‌اند بلکه شامل بچه‌های کوچک ما هم می‌شود؛ بچه‌هایی که اصلا تقصیری ندارند به جز اینکه اینجا (اوکراین) و در این زمان به دنیا آمده‌اند. آنها واقعا چیزی در مورد آنچه اتفاق می‌افتد نمی‌دانند، اما قطعا نیاز به محافظت دارند».

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین افزود: «آنها (بچه‌های کوچک) نیاز به حفاظت دارند چرا که پدرانشان به خط مقدم رفتند و شاید جزو آن تقریبا 9 هزار نفر قهرمانی باشند که کشته شده باشند».

حمله روسیه به سامانه‌های راداری و موشکی ارتش اوکراین
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۹:۳۶

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی روسیه در بیست و چهار ساعت گذشته در عملیات نظامی در اوکراین، پنج فروند پهپاد اوکراینی را منهدم و هشت راکت «هایمارس» ارتش اوکراین را رهگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که پدافند هوایی توانمند روسیه پنج فروند پهپاد اوکراینی را در شهرک‌های «یگورووکا»، «بلاگوداتنویه» و «استپنویه» در جمهوری دونتسک، سرنگون کردند. همچنین هشت راکت هایمارس نیز رهگیری شدند.

کوناشنکوف افزود که هواپیماهای جنگی، موشکی و نیروهای توپخانه روسیه در روز گذشته به هشت پست فرماندهی اوکراین حمله کردند.

سخنگوی ارتش روسیه گفت: «حملات هوایی، موشکی و توپخانه روسیه به مواضع نظامی در خاک اوکراین ادامه دارد.»

علاوه بر این، نیروهای روسی یک رادار سامانه موشکی زمین به هوای «اس-۳۰۰» اوکراینی را در منطقه «خارکی‌ف » را منهدم کردند.

وی افزود که در مجموع، نیروهای مسلح روسیه تاکنون ۲۶۷ هواپیمای جنگی، ۱۴۸ بالگرد، ۱۷۹۰ پهپاد، ۳۶۸ سامانه موشکی زمین به هوا، ۴۳۷۲ تانک ارتش اوکراین را منهدم کرده‌اند.

واکنش اوکراین به کشته شدن دختر متحد پوتین
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۵:۱۸

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف هیچ ارتباطی با حادثه رانندگی که منجر به کشته شدن داریا دوگینا روزنامه‌نگار روسی و دختر الکساندر دوگین متحد نزدیک پوتین ندارد.

به گزارش ازدو پوینت، پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب در پیامی خاطر نشان کرد: اوکراین هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

داریا داگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی روسیه که در غرب به مغز متفکر کرملین و متحد پوتین مشهور است، روز یکشنبه در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

داگینا در ماه ژوئیه سال جاری در فهرست تحریم های انگلیس قرار گرفت. خود داگین نیز در سال های 2014 و 2015 توسط اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا تحریم شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد اگر فرضیه دست داشتن اوکراین در مرگ «داریا داگینا» تائید شود، این مساله به سیاست تروریسم دولتی کی یف اشاره دارد.

بلافاصله پس از جان باختن داریا در حادثه تصادف، کمیته تحقیقات روسیه پرونده جنایی قتل را در دست گرفت.

به گفته بازرسان پرونده، یک وسیله انفجاری زیر خودروی تویوتا لندکروز که داریا سرنشین آن بود، کار گذاشته شده بود.

استفاده روسیه از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۵:۱۷

وزارت دفاع روسیه روز یک‌شنبه ۲۱ اوت/۳۰ مردادماه، اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور تاکنون سه بار از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، سرگئی شویگو، در یک مصاحبه‌ که از تلویزیون دولتی روسیه، پخش شد در این مورد گفت: «ما تاکنون سه بار در جریان عملیات نظامی ویژه در اوکراین از موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده کردیم و هر سه بار نتایج مطلوبی بدست آوردیم.»

موشک‌های مافوق صوت کینژال بخشی از مجموعه سلاح‌های جدید روسی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان یک سخنرانی در سال ۲۰۱۸ آن‌ را رونمایی کرد. وی این موشک‌ها را «شکست ناپذیر» خوانده و گفته بود که آن‌ها می‌توانند با فرار از سپر موشکی ساخت آمریکا، هر نقطه از جهان را هدف قرار دهند.

افزون بر گزارش رویترز، خبرگزاری رسمی روسیه، تاس، نیز اظهارات اخیر سرگئی شویگو در مورد استفاده ارتش روسیه از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین را تایید کرد. طبق این گزارش، وی همچنین افزود که هیچ موشکی در جهان از ویژگی‌های کینژال برخوردار نیست.

این خبر در حالی منتشر می شود که ارتش روسیه برای نخستین بار در ۱۹ مارس ۲۰۲۲، استفاده از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین را تایید کرد. موشک‌های روسی در آن زمان یک انبار زیرزمینی حاوی تسلیحات نظامی در غرب اوکراین را هدف قرار دادند و منهدم کردند.

در پی انتشار این خبر از سوی دولت مسکو، مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا نیز شلیک موشک‌های مافوق صوت به اوکراین را تایید کرند و گفتند که روسیه با این اقدام می‌خواهد به کشورهای غربی درباره توانایی‌های نظامی ارتش خود پیام بدهد.

اعلام آمادگی کم سابقه انگلیس برای جنگ با روسیه
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۵:۱۶

یک افسر ارشد ارتش انگلیس در اظهاراتی از احتمال اعزام سربازان این کشور به اوکراین برای حضور فیزیکی در جنگ با روسیه خبر داد و از آن‌ها خواست تا خانوادهایشان را برای آن آماده کنند.

به گزارش تارنمای راشاتودی، «پائول کارنی» در مطلبی که برای نشریه «سرباز» ارتش انگلیس نوشت با اشاره به حمایت‌های نظامی دولت این کشور از اوکراین افزود: سربازان ارتش انگلیس باید برای جنگ در روسیه آماده شوند و در این راستا باید خانواده خود را برای احتمال دوره‌های اعزام طولانی‌مدت آماده کنند.

پیشتر نیز «پاتریک سندرز» فرمانده جدید ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس در اظهاراتی تاکید کرده بود که نیروهای انگلیسی باید برای نبرد در برابر روسیه مهیا شوند.

کارنی در ادامه نوشت: ارتش در جهت رویارویی با تهدیدهای روسیه خود را شکل می‌دهد و با جنگ‌افزارهای مناسب آماده می‌شود تا نقش خود برای پیش‌گیری از جنگ آینده در اروپا ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد: سربازان باید درباره احتمال حضور در جنگ اوکراین با اعضای خانوادشان گفت‌وگو کنند.

این گزارش می‌افزاید: اظهارات کارنی اگرچه نشانه‌ گام‌های تازه‌ای از طرف لندن در بحران اوکراین نیست، اما هشدارهای فرمانده جدید ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس در ماه گذشته نشان داد که این کشور روسیه را به عنوان یک تهدید مهم ارزیابی می‌کند.

سندرز در ماه ژوئن (خرداد ماه) هشدار داده بود که اکنون زمان حیاتی برای شکل دهی ارتشی است که توانایی حضور در میدان نبرد را داشته باشد.

بر اساس این گزارش، انگلیس از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون ۲.۷ میلیارد دلار کمک‌های نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده است.

همچنین نیروهای انگلیسی در حال حاضر با کمک چندین کشور اروپایی مشغول آموزش نظامیان اوکراینی در خاک انگلیس هستند.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز پیشتر اعلام کرده بود که کشورش در صدد است سامانه‌های راکتی چند پرتابی بیشتری را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد.

بسیاری از کارشناسان درباره ورود کشورهای غربی از جمله ناتو و آمریکا به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقابله سنگین پدافند هوایی روسیه با موشک‌های اوکراین در کریمه

مزنان با شنیده شدن صدای آژیر حمله هوایی در کریمه، «میخائیل ژادوژائف» فرماندار سواستوپل در شبه جزیره کریمه از مقابله پدافند هوایی ارتش روسیه با موشکهای اوکراینی خبر داده است.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت، سامانه دفاع هوایی حملاتی را در حومه خرسونز و خلیج کازاچکا در کریمه دفع کرده است.

براساس گزارش تاس، وی افزود: سیستم‌های دفاع هوایی در کازاچکا و در حومه کیپ خرسونز فعال شد.

پیش از این فرماندار سواستوپول اعلام کرده بود که نیروهای مسلح اوکراین تلاش کردند به پایگاه هوایی بلبک در این شهر حمله کنند که پدافند ما این حملات را دفع کرد.

طی هفته‌های اخیر چندین انفجار مهیب در برخی پایگاههای روسیه در کریمه اتفاق افتاده است.

«سرهی براتچوک» سخنگوی دولت نظامی اودسا در اوکراین این هفته در مصاحبه با روزنامه «تایمز» انگلیس گفت: «این آتش‌بازی‌ها به این معنا هستند که کریمه در حال بازگشت به اوکراین است».

کی‌یف تا به حال به صورت رسمی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و برخی دیگر از مقامات این کشور به طور تلویحی به برنامه برای حمله به این منطقه اشاره کرده‌اند.

آماده شدن روسیه برای جنگ طولانی مدت در اوکراین

نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی مستقر در ژنو درباره احتمال دیدار میان رهبران مسکو و کی‌یف گفت که هیچ دیدار مستقیمی بین «ولایمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» وجود نخواهد داشت.

وی درباره شرایط موجود در زمینه حل و فصل بحران اوکراین نیز گفت: امکان راه حل دیپلماتیک در اوکراین متصور نیستیم و پیش بینی یک درگیری طولانی مدت را داریم.

درحالیکه درگیریهای نظامی در اوکراین ادامه دارد، برخی از میانجیگران از جمله ترکیه و سازمان ملل در تلاش برای کاهش تنش و حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران اوکراین هستند. با این حال کمکهای تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین باعث تشدید تنشها طی هفته های اخیر و کشیده شدن درگیریها به مناطق دیگر از جمله شبه جزیره کریمه شده است.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز یکشنبه گفته که نباید درگیری‌ها در اوکراین تشدید یابد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «آلمان تا جایی که لازم باشد به اوکراین کمک خواهد کرد اما نباید درگیری‌ها تشدید یابد و این یک اصل اساسی برای آلمان به شمار می‌آید».

هشدار صربستان به ناتو درباره درگیری با کوزوو

الکساندر ووچیچ رییس جمهوری صربستان با بالا گرفتن تنش‌ها میان بلگراد و پریشتینا، هشدار داد که درصورت انفعال ناتو، کشورش برای محافظت از اقلیت صرب در کوزوو دست به کار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری صربستان روز یکشنبه در یک سخنرانی احساسی برای مردم کشورش اعلام کرد: ما هیچ جایی برای رفتن نداریم و در تنگنا هستیم. ما مردم خود را از آزار و قتل عام نجات می‌دهیم اگر ناتو نخواهد این کار را انجام دهد.

الکساندر ووچیچ همچنین گفت که باید جلوی ورود دار و دسته آلبانیایی‌های کوزوو به سمت شمال کوزوو که بسیاری از صرب‌ها در آنجا زندگی می‌کنند، گرفته شود.

اظهارات تند وی درحالی مطرح می‌شود که گفتگوهای سیاسی بین رهبران صربستان و کوزوو در هفته گذشته با وساطت اتحادیه اروپا در بروکسل، با شکست مواجه شد. اتحادیه اروپا سال‌ها بر مذاکرات ناموفق بین طرفین برای عادی سازی روابط نظارت داشته و آن را پیش شرط عضویت بلگراد و پریشتینا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی عنوان کرده است.

صربستان از سال ۲۰۰۸ اعلامیه استقلال کوزوو که آن را بخشی از سرزمین خود می‌داند، نپذیرفته است. دخالت نظامی به رهبری ناتو در سال ۱۹۹۹ جنگ بین نیروهای صرب و جدایی طلبان کوزوو را پایان داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، شایعه هایی از جانب بلوک غرب منتشر می‌شود که روسیه متحد خود صربستان را به سمت درگیری مسلحانه در شمال کوزوو ترغیب می‌کند تا منطقه بالکان را به بی‌ثباتی کشانده و توجه بخشی از دنیا و ناتو را از جنگ اوکراین دور کند.

پس از جنگ ۹۹- ۱۹۹۸ حدود ۴ هزار صلحبان تحت نظارت ناتو در کوزوو مستقر شدند و به ادعای رسانه‌های غربی دخالت مسلحانه در این منطقه از سوی صربستان و روسیه یک تنش بزرگ را در اروپا به وجود می‌آورد.

به دنبال شکست گفتگوهای سیاسی بین کوزوو و صربستان نیروهای صلحبان ناتو در کوزوو در جاده‌های اصلی در شمال مستقر شدند و بمنظور حفاظت از آزادی تردد برای تمام طرفین اعلام آمادگی کردند.

تنش‌ها بین طرفین زمانی بالا گرفت که دولت آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو اعلام کرد مدارک شناسایی و پلاک خودروهای سواری صرب‌ها دیگر در خاک کوزوو معتبر نیست. اما کورتی با فشار غرب این تصمیم خود را تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) به تعویق انداخت. صربستان اقدامات مشابهی را در ۱۰ سال گذشته برای شهروندان کوزوویی که وارد صربستان شدند، اتخاذ کرده است.

اقلیت صرب به تغییرات پیشنهادی با گذاشتن موانع در جاده‌ها، به صدا در آوردن آژیر و شلیک هوایی و به سمت افسران پلیس کوزوو واکنش نشان دادند.

ووچیچ رییس جمهوری صربستان بیان کرد که بلگراد سخت تلاش خواهد کرد تا به یک راه حل سازش در ۱۰ روز آینده دست یابد. وی همچنین رهبری کوزوو را به تخریب هرگونه رد دولت صربستان در کوزوو متهم کرد.

وی مدعی شد که دولت کوزوو خواستار حذف نهایی مردم صرب از کشور است.

روسیه به دنبال محاکمه آژانس یهود

برخی رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که به دنبال نقض قوانین از سوی آژانس یهود و جمع آوری اطلاعات در خصوص شهروندان روس، مسکو قصد دارد که این سازمان را محاکمه کند.

 نشریه صهیونیستی اسرائیل هیوم اعلام کرد که به دنبال اتهام وزارت دادگستری روسیه علیه آژانس یهود (در روسیه) مبنی بر نقض قوانین و جمع آوری اطلاعات شهروندان روس، مسکو قصد دارد که این آژانس را محاکمه کند.

در این گزارش آمده است که در صورت اثبات ادعای مسکو، آژانس یهود حق خود برای فعالیت در روسیه را از دست خواهد داد و مجبور به بستن دفاتر خود در این کشور می شود.

این نشریه آورده است: پیش از این تل آویو از مسکو درخواست کرده بود که جلسه دادگاه را به تاخیر بیندازد و به آن ها وقت بدهند تا به توافق برسند، زیرا آن ها معتقدند که این مساله از طریق مذاکرات قابل حل شدن است.

در این راستا برخی سیاستمداران معتقدند که روسیه به دنبال انتقام از رژیم صهیونیستی به دلیل انتقاد این رژیم از جنگ روسیه با اوکراین است.

در پی رایزنی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برخی مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پوتین به هرتزوگ گفته است که آژانس یهود یک مساله کاملا قانونی است و وسیله برای مجازات اسرائیل به دلایل حمایت های گسترده از اوکراین در جنگ اخیر نیست.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی هفته جاری هیاتی حقوقی به مسکو فرستاد تا برای حل اختلافات بوجود آمده رایزنی کند، اما برخی مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند که مقامات عالی رتبه روس تصمیم به محاکمه آژانس یهود گرفته اند و این امر مربوط به قاضی جلسه نمی شود.

چندی پیش وزارت دادگستری روسیه فعالیت آژانس یهود مستقر در این کشور را ممنوع اعلام کرد که با واکنش مقامات تل آویو مواجه شد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در خصوص این موضوع نوشت: «دستور توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه موجب شده است که بسیاری از یهودیان ساکن این کشور احساس کنند در معرض تهدید و دستگیری هستند».

بستن آژانس مهاجرت یهود در روسیه به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست ها از روسیه به اراضی اشغالی است.

فعالیت اصلی آژانس یهود در روسیه تسهیل مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی و اسکان آنها در فلسطین اشغالی است. این آژانس در ۳۰ سال گذشته در امر مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به فلسطین اشغالی نقش داشته است.

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
انگلیس چه هار شده آخه تو حریف روسیه میشس؟ خاکت انقدر کوچیکه یه بمب اتم روسیه نابودش میکنه اما تو هزارتا اتم هم بزنی خاک روسیه انقدر بزرگه هیچ اتفاقی نمیوفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
چقدر خود شیفته ای :))))))) / نگران اربابت شدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
انگلیس و روس هر دو در شهریور 1320 با همکاری هم کشورمان را اشغال کردند.
هر دو اشغالگرند. جالبه تو کامنت ها یک عده طرف روس هستند و عده ای طرف انگلیس.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
خواهیم دید از منازعات خطرناک اینچنینی که گاه و گداری توسط این دولتها اتفاق می افتد دیگران متضرر خواهند شد ما تا حد ممکن از تایید ویا تکذیب اینها باید بپرهیزیم که جز زیان اینها ثمری ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
۱۷:۱۵
انگلیس ها ۹ میلیون ایرانی رو کشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مدرسه ها کی باز بشن
داکتر ولادیمیر الکساندرویچ پوتین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
بنده برای شما دو قرص نامیزان و یک کپسول اویزان در هر؟وعدع؟تجویز میکنم زودی؟خوب میشی
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
توجه داشته باشید که استرالیا و کانادا از مستعمرات انگلیس هستند و هم وطنی که به آنجا رفته اند و زیر پرچم برای حفظ ملکه قسم خورده اند تا تابعیت بگیرند، کم کم باید خودشان و فرزندان پسر و دخترشان را آماده کنند برای اعزام به خدمت سربازی برای حفظ جان ملکه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
آمریکا و به خصوص انگلیس بیش از کشورهای اروپایی خواهان ادامه یافتن جنگ در اوکراین هستن. چون اولا سرزمین شون از روسیه دورتر و و آسیب اقتصادی اونها هم کمتر از اروپا است و با هزینه ای بسیار کمتر که شاید هم سود داره دشمن شون را تضعیف می کنن . حتی با خارج شدن از برگزیت بدشون نمیاد به اروپا هم ضربه بزنند. برای همین بر شعله های جنگ در اوکراین هر چه بیشتر می دمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
هزاتا اتم؟ خوب معلومه نمیدونی اتم چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
الان روسیه آنقدر ضعیف شده که با کشور واتیکان هم جنگ کنه می بازه ، از اوکراین که شکست خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
انگلیس وارد جنگ شود یعنی سیاست مداران انگلیسی حاضر می شوند حلوای شان را آمریکا ها بخوردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
شرم بر ما گور پدر روس و انگلیس!!! این چه طرفداری ابلهانه ای است که بعضی ها از این دو کشور میکنند؟!!!! مگه در طول تاریخ همین دو کشور غارتتون نکردند؟!!! ملت آلزایمری با شما هستم!!!
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
اگر در شهریور سال هزار سیصد بیست مردم ایران مثل روس ها دربرابر متفقین مقاومت می‌کردند سه چهار میلیون ایرانی بخاطر تیفوس نمی مردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
انگلیس ترسو مگه می‌تونه بجنگه؟
لعنت به انگلیس بی خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
روسیه خدا داره ؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
درود بر پوتین با خدا
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
همان انگلیس ترسو زمانی که استالین بت پوتین جنایتکار با هیتلر قرارداد عدم تجاوز امضاءکرده بود لهستان را مانند گوشت قربانی مابین خود تقسیم میکردن و کشورهای اروپایی پشت سر هم در مقابل ورماخت سر تسلیم فرو میاوردن یک تنه مقابل آلمان نازی ایستاد روسیه از بدو تاسیس در700سال پیش یک کشور متجاوز وحشی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
هر جا فتنه ای باشد نام کثیف ملکه می درخشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
آلبانی نشین ها منافق خلق حالا طرفدار ملکه هم شدن! عجب عجب پس که اینطور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مرگ بر پوتین و ارتش جنایتکار روسیه / آمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مرگ بر بایدن و ارتش جنایتکار آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مرگ بر دیکتاتور جهانی آمریکا تروریست سردار دل کش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
چه غلطا . انگلیس و جنگ ؟ انگلیس تمام شد . ته قلدری انگلیس حمله به عراق و افغانستان بود البته آنهم در سایۀ آمریکا . البته بد هم نمی شود اگر جرات کند و با روسها وارد جنگ شود ، یه چند مدتی مسلمانها نفس راحتی می کشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
دست انگلیسها درد نکنه/ هرچی باشند مسیحی هستند نه مثل روسها کافر و کمونیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
۱۶:۳۴
روسیه بیشترین مسیحی و مسلمان رو داره
انگلیس بیشترین بی خدا ها رو در بین کشورهای جهان داره
اصلا میدونی کمونیسم چیه؟
اصلا کمونیسم چه ربطی به دین داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
شوروی سابق بود که کمونیست بود ، روسها مسیحی .ارتدکس هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
اتفاقا اصل مسبحیت ارتودکسه که روسها هستند کاتولیکا که نهایت دستاوردشون تجاوز به بچه هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
۱۶:,۳۴
لعنت به بی سوادی
دوست عزیز روسیه نظامش کمونیستی نیست
اون شوروی بود
که اوکراین و بلاروس هو کمونیستی بودند
روسیه لیبرال و ناسیونالیست هست
و بیشترین مسلمانان های اروپا در روسیه هستند
و بیشترین مسیحی ها رو داره
پس لطفاً اول مطالعه کنید بعد نظر بدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
روس‌ها مسیحی هستند
اصلا کمونیسم چه ربطی به دین داره ؟
بی دین ترین کشور های دنیا انگلیس هست
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
عرض نکردم قدرت موشکی روسیه از آمریکا قویتر است ولی نگرانی اصلی من از کوزوو و صربستان است جنگ در اروپا به نفع هیچ کس نخواهد بود امیدوارم ترور این دختر کار اوکراین نباشه وگرنه وضعیت جنگ را پیچیده میکنه اتفاقا غرق شدن ناو موسکووا پوتین را هار کرد برای ادامه جنگ ترور این دختر اون را کاملاً وحشی میکنه شنیده ها حاکی از این است که روسیه در روز های آینده اقدامی خطرناک نسبت به اوکراین انجام خواهد داد پس با تحریک آن در بالکان اوضاع را پیچیده تر نکنید هنوز میشه مذاکره کرد کاری نکنید که با چشم خودمان شاهد جنگ جهانی سوم باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
تو جنگ حلوا خیرات نمی کنن !! بابا این دختره وخودش از طراحان و حامیان حمله به اکراین بودن و نتیجش رو هم دیدن چون تو جنگ یا می کشی یا کشته میشی !ن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
پوتین صبر ایوب داره از نظر من از ۲۰۱۴ امریکا داره کرم می ریزه در اون منطقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
انگلیس رو چه به جنگ
انگلیس فقط می‌تونه با افغانستان جنگ کنه که اونم شکست خورد
پاسخ ها
غلام لیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
یاد آر! زجنگ فالکلند یاد آر ! که 16000 کیلومتر دور از خانه، وسط اقیانوس، ظرف دوهفته ارتش آرژانتین را در خانه شکست داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
مرگ بر ملکه بی دین انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
بی دین باش ولی اختلاصگر نباش!
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
چه پوتین کشته چه اوکراین ترور این دختر بزرگترین کمک به پوتین است اگر به بهانه همین ترور روسیه رسماً به اوکراین اعلام جنگ نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
الان به نظرت روسیه مشغول چه کاریه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
اره باهوش تا الان اعلام رسمی نکرده
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
پوتین مارو بازی داده چرا فکر نمیکنید که روسیه با داشتن هفت هزار جنگنده چرا از تعداد کمی جنگنده استفاده کرده با داشتن زرادخانه بزرگ موشکی و ارتش نهصد هزار نفری و ذخیره دو میلیونی چرا فقط دویست هزار سرباز در این جنگ استفاده کرده که طبق آمار رسمی آمریکا حدود سی هزار کشته داشته در حالی که ارتش اوکراین با نیروی دویست هزار نفری و ذخیره نهصد هزار نفری هفتاد هزار کشته تا الان داشتند تا الان ارتش روسیه از نیروهای شبه نظامی و خصوصی واگنر استفاده کرده یورش ستون زرهی به سمت کی‌یف اشتباه بود و در خارکف اسیر ضد تانک جاولین شد ما نباید از کمک ماهواره های تسلا هم بگذریم ولی چیزی که من را در این جنگ مشغول به فکر میکنه چرا روسیه با اینکه می‌تونست اودسا را بگیرد الان ساکت مونده یا چرا داره این همه تجهیزات پیشرفته در بلاروس مستقر می‌کنه از صحبت های رمزی لوکاشنکو دیروز فهمیدم که تهاجم از سمت شمال اوکراین قریب الوقوع است یا اینکه روسیه می‌توانست شهر سومی را تصرف کند ولی عقب نشینی کرد یا استقرار در جنوب خارکف آیا روسیه قصد تهاجم جدیدی را دارد یا قرار است ترکمن چای و گلستان جدیدی را ایجاد کند تجربه گرجستان به من آموخت که روسیه همان کشور کشور خوار گذشته است چه فرقی بین الکساندر اول تزار روسیه و جوزف استالین رهبر شوروی سابق و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه است که همه کشورگشایی کردند ایران را خوردن لهستان را خوردن گرجستان را خودن البته جنگ گرجستان در زمان مدودف بود الان اوکراین غذای لذیذ روسیه پوتین است خوش خیالی است که با سرنگون شدن پوتین خوی کشورگشایی تزار ها تمام بشه شک نکنید که حتی ناوالنی هم یک تزار کشور گشا است چه فرقی بین یانوکوویچ پورشنکو زلنسکی است همه قدرت را به نزدیکان خود تقسیم کردند کمدین مشهور اوکراینی با دروغ جدید خود رابطه کهن و تاریخی سه ملت هم نژاد و یکپارچه را بهم زد اوکراینی ها بلاروسی ها و روس ها برادر هستند و یکی جنگ بین این ها اصلاً منطقی نیست پوتین داره جهان را فریب میده نه فقط روسیه شکست نخورده بلکه قوی تر هم شده الان خواهید دید که چگونه جنگ قدرت اوکراین را نابود میکنه خدا به داد اوکراین برسه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
واقعا متحیر شدم آقای نوری شما به همه چیز اشراف دارید
سیاست ،جنگ ،تاریخ ،استراتژی روسیه باید از تفکرات جنابعالی استفاده کرده وتمامی هفتهزار جنگنده را همزمان پرواز بدهد وکار جنگ را خاتمه واوکراین را اشغال کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
داستانسرای خوبی نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
اکراین چوب حماقتش و می خوره و جای دلسوزی نداره
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات